פברואר 2013, סיירה לאון. נער בן 15 שבר את הרשת עם מבצע שהזכיר את הכוכבים הגדולים של הכדורגל העולמי. זה היה משחק אימון סתמי, אבל אף אחד לא היה יכול להתעלם מהביצוע של מוסטפה בונדו. הוא לקח את הכדור מהחצי, דהר על לרחבה וברבונה מזווית בלתי אפשרית כבש שער לפינה הרחוקה.
בונדו טען אז בפני מאמנו שזה לא היה פוקס, שהכל היה מתוכנן. תשע שנים קדימה, אותם מאמנים ב"קרן קרייג בלאמי", בה אז החל מונדו את דרכו, עדיין מאמינים לו.
5 צפייה בגלריה
מוסטפה בונדו
מוסטפה בונדו
מהכוכבים הגדולים של סיירה לאון. בונדו
(צילום: AP)
כוכבי רשת באים והולכים בקצב מסחרר, גם סרטונים ויראליים מוצאים את מקום מתישהו בפח הזבל של ההיסטוריה, אבל בונדו, כיום כבר בן 24, החזיק מעמד והפך לשחקן מקצועני. ולא סתם, כזה שמככב באחת הנבחרות המפתיעות עד כה של אליפות אפריקה - סיירה לאון.
אמנם סיירה לאון עדיין לא ניצחה בטורניר, אבל התוצאות שלה עד כה הדהימו את כולם. אחרי ה-0:0 מול מחזיקת הגביע אלג'יריה, הגיע ביום ראשון האחרון קאמבק גדול ב-2:2 מול חוף השנהב, עוד אחת מהמועמדות ללכת עד הסוף באליפות. מונדו, המשחק כקשר באגף ימין, פתח כמובן בשני המשחקים. ניצחון ביום חמישי על גיניאה המשוונית - שלפחות על הנייר נחשבת לנבחרת החלשה בבית - יבטיח לה את הכרטיס לשלב הבא.
5 צפייה בגלריה
מוסטפה בונדו
מוסטפה בונדו
בונדו וסנגארה מחוץ השנהב מחפשים את הכדור במהלך ה-2:2 בשני האחרון
(צילום: AP)
בכלל, מונדו וסיירה לאון הם סוג של סיפור סינדרלה. הנבחרת המדורגת במקום ה-108 בדירוג פיפ"א לא העפילה לאליפות אפריקה מאז 1996. המדינה הייתה בכאוס גדול מאז. סכסוכים פוליטים, מגפת אבולה וממשל כאוטי. אף אחד לא האמין שהיא תוכל לעצור את אלג'יריה או חוף השנהב.
"כולנו קיבלנו מאות סרטונים של אנשים שחוגגים בבית", סיפר בונדו אחרי ה-0:0 ההרואי מול האלופה המכהנת, שעוד יכולה לעוף מהטורניר כבר בשלב הבתים. "אנשים ציפו שנפסיד 4:0 או 5:0, אבל הסתכלנו להם בלבן של העיניים. המטרה שלנו היא להיות כאן, להתחרות ולגרום לסערה, לא רק להשתתף. הרבה אנשים כנראה לא ידעו מי אנחנו, אבל עכשיו הם יכולים לראות שיש לנו כדורגלנים מוכשרים".
5 צפייה בגלריה
סיירה לאון
סיירה לאון
ניצחון מול גינאה המשוונית - והם בשלב הבא. שחקני סיירה לאון
(צילום: רויטרס)
על הנייר, מדובר בנבחרת שלא הייתה אמורה לאים בכלל על הגדולות. השוער מוחמד קמארה, שנבחר למצטיין מול אלג'יריה, משחק באיסט אנד ליונס בליגה המקומית הענייה ובכה עם קבלת הפרס. קווין רייט משחק בקבוצת המילואים של צ'לסי, אוסמאן קאקאי בקווינס פארק ריינג'רס, סאלי קאיקאי בוויקומב והכוכב הגדול כנראה הוא סטיבו קולקר, שערך הופעה בודדת בטוטנהאם וכיום נמצא בגזיאנטפ הטורקית.

עזרה מכוכב העבר, ביקור בוומבלי

דרכו של בונדו בכדורגל הייתה ייחודית. הוא בנו של מאמן מקומי מצליח, שעבר שבעה מבחנים כדי להיות אחד מ-16 השחקנים הראשוניים באקדמיה של "קרן קרייג בלאמי" בסיירה לאון, שהוקמה על ידי הכוכב הוולשי הבינ"ל לשעבר. בלאמי ביקר לפני עשור במדינה והיה מושפע ממאבקה להתאושש ממלחמת האזרחים האכזרית בשנות ה-90.
5 צפייה בגלריה
מוסטפה בונדו
מוסטפה בונדו
בונדו חוגג במדי הרפורד. מסע קסם למכה של הכדורגל האנגלי
(צילום: gettyimages)
"אלה היו ארבע שנים ענקיות בחיי", סיפר בונדו על התקופה שלו שם. "לא רק מבחינת כדורגל, לימדו אותנו איך להיות בני אדם ראויים". התפרצות האבולה במדינה ב-2014 גרמה להשבתת הכדורגל בסיירה לאון, והיא הביאה גם למותה של האקדמיה. היא נסגרה ב-2016, אבל הייתה הצלחה. קשר נוסף של הנבחרת, מוחמד בויא טוראי, בילה גם הוא באקדמיה בזמן ש-11 שחקנים בסגל התאמנו תחת מאמן הקרן בזמנו, ג'ון מקינסטרי.
בונדו עזב לאנגליה בספטמבר 2014, לאחר שקיבל מלגה לקולג' הארטפורי בגלוסטרשייר, ופרץ במהירות. הוא גילה שאישור העבודה שלו מתאים לשחק גם בקבוצת בוגרים ועבר להורפורד החובבנית. הוא כבש 26 שערים באותה עונה ועזר לה להעפיל לגמר הגביע של הליגות הנמוכות - מה שכמובן זיכה אותו בהופעה מרגשת בוומבלי.
5 צפייה בגלריה
הכל בזכותו? בלאמי
הכל בזכותו? בלאמי
הכל בזכותו? בלאמי
(צילום: EPA)
"זה היה מיוחד, מטורף", נזכר בונדו. "אני אוהד את מנצ'סטר יונייטד ויום קודם ראיתי אותם מנצחים את קריסטל פאלאס בגמר הגביע האנגלי בטלוויזיה, עם כל הכוכבים הגדולים. למחרת שיחקתי באותו אצטדיון. לא הייתי משנה לרגע את החוויה הזו".
בין מבול הברכות שלאחר המשחק ביום שני היו הודעות וואטסאפ מחברים באותה הרפורד. מאז בונדו כבר עבר לליגות מקצועניות באירופה וכיום הוא משחק בהשאלה בארהוס הדנית.
"יש כל כך הרבה כישרונות בסיירה לאון, ואני מקווה שהם יוכלו גם כן לשנות גם את חייהם", הוא אומר. "אני שמח ממה שהשגתי עד כה ככדורגלן ומקווה שאוכל לעשות את הצעד הבא, אבל המטרה העיקרית היא תמיד להחזיר לסיירה לאון ולילדים שם, למצוא הזדמנויות עבורם כדי שיוכלו לחוות את הדברים שאני חוויתי".