אחרי שמשפחות י"א חללי מינכן הודיעו כי הן צפויות להחרים את הטקס לציון 50 שנה לטבח הספורטאים באולימפיאדת 1972 בעקבות "הצעה מעליבה", כלשונן, לפיצויים - כעת גם יו"ר הוועד האולימפי הישראלי, יעל ארד, התייחסה לנושא. ארד פרסמה היום (ראשון) מכתב מטעמה למליאת הוועד האולימפי ולספורטאים האולימפיים, ובו הרחיבה על המאבק.
"כידוע, הוועד האולימפי בישראל מאז מינכן 1972 שם לו למטרה ללוות את משפחות י"א החללים, להנציח את יקירנו ולשמר את מורשתם לדודות הבאים בארץ ובעולם מעל כל במה אפשרית. לאורך השנים מלווה הנהלת הוועד את השארים, במאבקם העיקש והצודק להכרה והנצחה אל מול הגופים הבינלאומיים", נאמר, בין השאר במכתב.
3 צפייה בגלריה
יעל ארד עם היבחרה לתפקיד יו"ר הוועד האולימפי
יעל ארד עם היבחרה לתפקיד יו"ר הוועד האולימפי
מכתב תקיף. ארד
(צילום: אורן אהרוני)
3 צפייה בגלריה
אילנה רומנו ואנקי שפיצר
אילנה רומנו ואנקי שפיצר
האלמנות אילנה רומנו ואנקי שפיצר
(צילום: הוועד האולימפי הישראלי)
"משקיבלנו את ההזמנה לטקס ההנצחה והזיכרון בגרמניה שאמור להתקיים ב-5.9.22 פעלנו יחד עם ממשלת בוואריה, הקונסוליה של ישראל במינכן והוועד האולימפי הגרמני בתיאום מלא עם המשפחות, להגיע לטקס במינכן יחד עם שר הספורט חילי טרופר ונשיא מדינת ישראל יצחק (בוז'י) הרצוג, מלווים בניצולים, במדליסטים אולימפיים ישראליים ונציגי איגודי הספורט השונים אותם ייצגו הנרצחים באולימפיאדת הדמים הזו, על מנת לכבד את זכר הנרצחים".
ארד הוסיפה: "בימים האחרונים, לאחר מסע גישור ארוך בהובלתו של הנשיא הרצוג, בשיתוף יומיומי מלא עם הוועד האולימפי בישראל, עסקנו בניסיון לגשר על הפערים העצומים שהתגלעו בין ממשלת גרמניה לצוות המו"מ המייצג את משפחות הי"א - לדאבוננו ניסיון הגישור הזה לא צלח כשממשלת גרמניה אינה מוכנה לעשות צדק היסטורי ולהעניק למשפחות ולשארים את הפיצוי המקובל. אתם וודאי קוראים בתקשורת הישראלית והבינלאומית על השתלשלות הפרשה ובה בעת על גילויים חדשים רבים כתוצאה מהסכמת הגרמנים אחרי 50 שנים לפתוח את הארכיונים ולאפשר עיון מעמיק בכל השתלשלות האירועים".
3 צפייה בגלריה
 הטבח באולימפיאדת מינכן
 הטבח באולימפיאדת מינכן
הטבח באולימפיאדת מינכן
(צילום: AP)
"כך ניתן ללמוד על התראות רבות שהתקבלו בגרמניה על הכוונות לבצע פיגוע מקח עם תהודה בינלאומית על אדמת גרמניה בספטמבר 1972. נדהמתי לקרוא בכתבתו של העיתונאי רונן ברגמן - שחשף ב"ידיעות אחרונות" וב"ניו יורק טיימס" פרטים רבים משיחות עם גורמים גרמניים ובינלאומיים ומעיון במסמכים רבים שהותרו לעיון - על מה שהוא מכנה הטיוח, ההתעלמות מהתרעות ואת האופן השערורייתי בו התנהלו הגרמנים אחרי האסון".
ארד מסכמת: "אנו רואים חשיבות גדולה בהנצחת י"א הספורטאים, המאמנים והשופטים שנרצחו באולימפיאדת מינכן מעל כל במה ובמיוחד בגרמניה, שם אירע האסון ועם זאת עליי לשתף אתכם, שהוועד האולימפי בישראל לא ייקח חלק בטקס במינכן ללא השתתפותן של משפחות הי"א שלכבודן ולכבוד יקיריהן הטקס מיועד. נותרו עוד 22 ימים עד יום השנה בו יתקיים הטקס במינכן ואני רוצה להאמין שיימצא האדם בממשלת גרמניה שישכיל להקשיב לקהילה הבינלאומית הרחבה הקוראת לפתרון הפרשה ולחבר את כל הנקודות ובכך למנוע את הקרע, לעשות את הצדק ההיסטורי ולהשלים את ההסכמות עם נציגי המשפחות".