בסוף השבוע הזה נפגשים במיניאפוליס מינסוטה 32 בעלי קבוצות ה-NFL, לכנס השנתי שלהם בו ידונו בהרבה מאוד נושאים, שכולם כמובן יעסקו בכסף. סעיף לא שגרתי שיעמוד על הפרק יהיה אישור מכירה של אחת מקבוצות הליגה. זה לא קורה הרבה - קבוצת NFL היא מכרה זהב ובור ללא תחתית של כסף שאף אחד לא מוותר עליו מרצון - אבל בשנה האחרונה זה קרה פעמיים. ביוני שעבר רכשה משפחת וולטון, הבעלים של רשת Walmart, את דנבר ברונקוס תמורת 4.65 מיליארד דולר, במה שהיה אז שיא חדש ב-NFL.
"זריקה מבחוץ" - כתבות נוספות במדור של ציפי שמילוביץ
עכשיו יצטרכו לפחות שלושה רבעים מבעלי הקבוצות להצביע בעד כדי לאשר את המכירה של וושינגטון קומנדרס, ואפשר להניח כי לא תהיה שום בעיה להשיג את הרוב הזה. אפילו בקנה המידה הרעיל של בעלי קבוצות NFL, דן סניידר, הבעלים של הקומנדרס, הוא משהו מיוחד והליגה תשמח להיפטר ממנו. גם סניידר עצמו כנראה ישמח לעזוב. ב-1999 הוא קנה את מה שהייתה עד לא מכבר וושינגטון רדסקינס ב-800 מיליון דולר. 24 שנה, אינספור סקנדלים ורק שני ניצחונות במשחקי פלייאוף אחרי, הוא מוכר אותה תמורת שישה מיליארד דולר - המכירה היקרה ביותר בהיסטוריה של הספורט המקצועני.
4 צפייה בגלריה
סניידר
סניידר
הליגה תשמח להיפטר ממנו. סניידר
(צילום: AP Photo/Nick Wass)
ההסכם הזה מגיע כשה-NFL ממשיכה בחקירה השנייה שלה על תרבות של הטרדות מיניות בקומנדרס, כולל נגד סניידר עצמו, לצד חשדות במעילה. ההאשמות הללו, יחד עם חוסר יכולתו של סניידר לבנות אצטדיון חדש כפי שהבטיח לפני שנים, והאנטי הקולני של האוהדים, דחפו רבים מבעלי הקבוצות האחרות לשקול הצבעה כדי לאלץ אותו למכור את הקבוצה, ונראה כי הם הצליחו.
מי שאמורה לפטור את כולם מעונשו של סניידר זו קבוצת רוכשים בראשות ג'וש האריס, הבעלים של פילדלפיה סיקסרס וקבוצת ההוקי ניו ג'רזי דווילס. חוקי הליגה קובעים כי לכל מועדון חייב להיות בעלים ראשי שמחזיק לפחות 30% מהקבוצה, מה שאומר שהאריס יצטרך לגייס לפחות 1.8 מיליארד דולר בעצמו, כשלפי פורבס יש לו שווי נקי מוערך של 6 מיליארד דולר. במרץ גייס האריס את מיטשל ראלס, בעלי תאגיד במרילנד בעל שווי נקי מוערך של 5.6 מיליארד דולר, שיוסיף לקבוצה קשרים מקומיים. חשוב לא פחות, גייס האריס את מג'יק ג׳ונסון, שאולי לא יכול להשקיע מיליארדים, אבל מביא איתו שם ואמינות, ובעיקר גיוון גזעי לקבוצה שיצא לה שם גזעני במיוחד.
4 צפייה בגלריה
ג'וש האריס
ג'וש האריס
יביא כסף. האריס
(צילום: AP Photo/Matt Rourke)
4 צפייה בגלריה
מג'יק ג'ונסון
מג'יק ג'ונסון
יביא שם ואמינות. ג'ונסון
(צילום: AP)
דן סניידר הוא באמת נער פוסטר לכל מה שמאוס ורקוב בבעלות על קבוצות ספורט מקצועניות בארה"ב. חלק גדול מהבעלים של קבוצות כאלה קונים אותן לא מתוך אהדה לקבוצה או לענף, לפעמים זו אפילו לא איזו עסקה כלכלית מאוד משמעותית עבורם - אבל היוקרה, המעמד, הקלוז-אפים של המצלמות עליך כשאתה יושב בסוויטה שלך במהלך משחק, המקום ליד השולחן בחדרים החשובים ביותר של האלפיון העליון, זה שווה הכל. סניידר קנה את הרדסקינס בדיוק בשביל זה. באמת שקשה לחשוב על עוד בעלים של קבוצה שההצלחה שלה במגרש, או רגשות האוהדים, היו חשובים לו פחות.
עד כמה לא היה אכפת לו? שנה אחרי שרכש את הרדסקינס, החל סניידר למכור כרטיסים למחנה האימונים בטרום העונה. עד אז עבור אוהדים רבים זו הייתה ההזדמנות היחידה לראות את הקבוצה, כי לא יכלו להרשות לעצמם לשלם את מחירי הכרטיסים למשחקים עצמו. להכריח אנשים לשלם כדי לצפות באימונים הייתה רק ההתחלה.
לאורך השנים היה סניידר מוקד למה שלפעמים הרגיש כמו חקירה אחת מתגלגלת, אבל שני דברים רדפו אותו במיוחד: גזענות והטרדות מיניות. במשך כמעט 20 שנה התנגד סניידר בתוקף ללחץ גובר והלך לשנות את שם הקבוצה. 'רדסקינס' הוא כינוי פוגע מאוד עבור ילידים אמריקאים, ואפילו דרישת הספונסרים הגדולים ביותר של הקבוצה, חברת FedEx, לא עזרה. רק ב-2020, במהלך גל ההפגנות של אחרי רצח ג'ורג' פלויד, הסכים סניידר להחליף את מה שהיה שם הקבוצה לאורך 87 שנה. שנתיים אחר כך היא נקראה פשוט 'וושינגטון פוטבול' עד שהתיישרה על השם 'קומנדרס' - מפקדים - שאולי התאים לעיר שלה, אבל בוודאי לא התאים להישגים על המגרש.
שבועות ספורים אחרי סיום תקופת 'רדסקינס', כשסניידר קיווה לקצת שקט, פרסם הוושינגטון פוסט תחקיר ובו האשימו עשרות נשים בארגון - עשרות, לא אחת ולא שתיים - את סניידר ומנהלים בכירים בהטרדות מיניות. מעודדת לשעבר אמרה שסניידר הזמין אותה לחדר במלון עם אחד מחבריו, וכי מנהל בקבוצה הפיק סרטוני וידאו עם צילומי אינטימיים של מעודדות לפי בקשת הבעלים. סניידר פרסם הצהרה המכחישה את ההאשמות הספציפיות הללו ואומר שהוא לא מודע לתקריות. הגילויים היו כל כך קיצוניים - וגם תפסו כותרות מיוחדות בעיר בה נמצא הקונגרס האמריקאי - שהם הובילו חברות קונגרס לכתוב לקומישינר, רוג'ר גודל, מכתב בדרישה לא רק לפתוח בחקירה עצמאית אלא גם לפרסם את כל הממצאים שלה בפומבי.
4 צפייה בגלריה
גודל
גודל
בשקט בשקט הוא החל להפעיל לחץ על סניידר למכור. גודל
(צילום: AP Photo/Matt York)
ה-NFL אכן חקרה ולפני שנתיים קנסה את הקבוצה ב-10 מיליון דולר והודיעה כי "סניידר יתרחק מהפעילות היומיומית למשך מספר חודשים", לאחר שהתברר כי מקום העבודה של וושינגטון "רעיל ולא מקצועי, במיוחד עבור נשים". הקבוצה לא איבדה בחירות דראפט ולא היו השעיות רשמיות. גם הדרישה לפרסם את כל הדו"ח לא נענתה. לרוג׳ר גודל יש הרבה ניסיון בשמירת ערמות הענק של הכביסה המלוכלכת בבית, אבל בשקט בשקט הוא החל להפעיל לחץ על סניידר למכור.
סניידר ואשתו, טניה, החלו רשמית בחיפוש אחר קונה בנובמבר 2022, כמה שבועות אחרי שג'ים אירסיי, הבעלים של אינדיאנפוליס קולטס, אמר בקול רם כי "צריך להזיז את סניידר". בשלב הזה גם החלו חקירות לגבי אי סדרים כספיים וסניידר הבין שבאמת עדיף לו למכור ולצאת ברווח עצום ממש. בשנה שעברה דירג פורבס את הקומאנדרס כקבוצה השמינית הכי שווה בספורט, לפני לוס אנג'לס לייקרס ומנצ'סטר יונייטד, בעיקר הודות למודל חלוקת ההכנסות של ה-NFL, זכויות שידור והשוק העוצמתי בו היא משחקת. אז כסף יש בשפע, אבל כל זה לא משנה את העובדה היחידה שחשובה לאוהדי הפוטבול בוושינגטון: הקבוצה שלהם מחורבנת. מאידך, ג'וש האריס כנראה לא ידרוש מהם לשלם עבור צפייה באימונים.
פורסם לראשונה: 07:14, 22.04.23