הלם בעולם הטניס. המדורגת ראשונה בעולם ב-111 השבועות האחרונים (הרצף הרביעי בטיבו בהיסטוריה), אשלי בארטי, הודיעה באופן רשמי באמצעות סרטון שהעלתה לרשת האינסטגרם על פרישה - וזאת כשהיא רק בת 25. מדובר במהלך מפתיע, אחרי שפתחה את השנה האזרחית במאזן של 0:11 וזכתה באליפות אוסטרליה הפתוחה בסוף חודש ינואר האחרון. בכושר הנוכחי, אין טניסאית בכירה בסבב שיכולה לאיים עליה או לתפוס את מקומה בראש הפסגה.
חשוב לציין כי כבר בשנת 2014, בהיותה בת 17, פרשה בארטי מטניס מקצועני למשך שלוש שנים (היא חזרה להתחרות בשנת 2017), זאת לפני שהיא הפכה להיות לאחת הטניסאיות הבכירות בסבב. וכשחזרה, בארטי זכתה בשלושה תארי גראנד סלאם: רולאן גארוס בשנת 2019, ווימבלדון בשנת 2021 וכאמור אוסטרליה השנה. נשאלת השאלה: מהן הסיבות לפרישה השנייה בקריירה?

1 צפייה בגלריה
אשלי בארטי
אשלי בארטי
אשלי בארטי
(צילום: AFP)

במבט לאחור, בארטי הודתה שסבלה בעבר מהבדידות והניכור שמאפיינים את הענף, וכן התקשתה להתמודד עם תווית "הדבר הגדול הבא" שהוצמדה לה כשזכתה בטורניר הנוער של ווימבלדון בגיל 15. בארטי סיפרה שגם כיום היא מרגישה את אותן תחושות מגיל 15: בדידות הבאה לידי ביטוי בטיסות הרבות, השתתפות במספר רב של טורנירים רשמיים ולא-רשמיים שכרוכים בריחוק מהמשפחה והחברים, שחיקה פיזית ומנטלית במהלך 11 חודשים עמוסים בכל שנה בהן היא טסה, מתאמנת ומשחקת, ולא עושה שום דבר אחר.
מיותר לציין כי הפרישה הפתאומית הפתיעה עיתונאים, אנשי מקצוע ומעריצים רבים, אבל כנראה שקולגות וטניסאי עבר יכולים להזדהות איתה בקלות, היות שהם פרשו מהענף מסיבות דומות פחות או יותר.
כך למשל, הטניסאית הבלגית ז'וסטין הנין פרשה בשנת 2008 כשדורגה ראשונה בעולם, וההיסטוריה של הענף מלאה במקרים דומים: ביורן בורג ערך את הופעתו האחרונה בטורניר גראנד סלאם בגיל 25, אחרי שמאס בדרישות ובציפיות הגבוהות; שטפי גראף פרשה בגיל 30, שבועות ספורים אחרי שזכתה בווימבלדון, והעידה ש"איבדה את המוטיבציה ואת התשוקה לענף"; אנדרה אגאסי לקח הפסקה מהענף בגיל צעיר (והגיע לשיאו רק אחרי הקאמבק); מהתקופה האחרונה זכורות הדוגמאות של נאומי אוסקה וקורי גוף, הסובלות מקשיים מנטליים רבים; והרשימה עוד כוללת עשרות אם לא מאות שחקנים זוטרים יותר, שלא טיפסו במעלה הדירוג העולמי ו-ויתרו על הקריירה בשל המאמצים המיוחדים שכרוכים בה. לא סתם העיתון האמריקאי "ניו יורק טיימס" פירסם בשנה שעברה כתבה שמגדירה את הטניס כ"ענף הספורט הכי שוחק בעולם", והמקרה של בארטי הוא המחשה נוספת לכך.
לאן שלא תלך - שיהיה לה בהצלחה רבה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.