ביום ראשון הקרוב, במסלול יאס מרינה באבו דאבי, תסתיים אחת העונות המשוגעות, הבלתי צפויות והטעונות ביותר שידע עולם הפורמולה 1 בעשור האחרון. שלושה נהגים - לנדו נוריס, מקס ורסטאפן ואוסקר פיאסטרי - יעמדו על הגריד כשכל אחד מהם יכול להפוך לאלוף העולם של 2025. אבל כדי להבין איך הגענו לרגע הזה, צריך להיזכר במסע הסוער שעבר על כל אחד מהם ועל הקבוצות שסביבם.
הפערים לפני המרוץ האחרון כמעט ולא קיימים: נוריס מוביל עם 408 נקודות, ורסטאפן אחריו עם 396, ופיאסטרי עם 392. 16 נקודות בלבד בין השלושה, מרחק של מהלך אסטרטגי אחד, טעות אחת, או עצירה איטית למדי בפיטס.

2 צפייה בגלריה
אוסקר פיאסטרי
אוסקר פיאסטרי
אוסקר פיאסטרי ברכב
(צילום: Rudy Carezzevoli/Getty Images)

העונה של מקלארן נפתחה אולי בצורה הטובה ביותר שיש. המכונית הכתומה הייתה הכי מהירה, הכי מאוזנת ונראתה כמו החבילה השלמה ביותר על הגריד בפער לא קטן. נוריס השקיע את כל כולו כדי לשמור על יציבות ולהראות שזו הקבוצה שלו והשנה שלו, פיאסטרי מנגד הוכיח כמעט בכל מרוץ שהוא יותר מאשר הנהג השני ו"הכישרון הבא", אלא מועמד אמיתי לתואר. אבל אז דווקא כשהיה נדמה שמקלארן בנתה מומנטום בלתי ניתן לעצירה ושזו רק שאלה של מי מנהגיה יהיה אלוף העולם הבא, הגיעו רגעי המפנה שהפכו את העונה הזו למסע בלתי צפוי.
אחד מהרגעים הדרמטיים ביותר הגיע רק לפני שני מרוצים, בלאס וגאס. מקלארן, שהייתה מהירה במיוחד במהלך סוף השבוע, מצאה את עצמה מחוץ לניקוד אחרי ששתי המכוניות נפסלו בעקבות חריגה בגובה הרצפה. זו לא הייתה טעות של הנהגים אלא של המהנדסים.זו הייתה טעות של מילימטרים. אבל במאבק על אליפות, מילימטרים הם עולם ומלואו. הפסילה הכפולה הזו עלתה למקלארן בנקודות קריטיות, נקודות שלימים עשויות להתברר כהבדל בין אליפות של אחד מנהגיה להחמצה שעוד ידברו עליה שנים קדימה.
ואז הגיע מרוץ קטאר, אולי הרגע הדרמטי מכולם. סוף שבוע חלומי של פיאסטרי שניצח בספרינט והיה המהיר ביותר לאורך כל הדרך, סופ"ש שנראה כמו עוד 1 ו-2 של מקלארן, מה שהיה הופך את לנדו לאלוף העולם, אבל אז בהקפה השביעית הגיע רכב בטיחות וירטואלי בעקבות התנגשות של פייר גאסלי וניקו הולקנברג, וכל הגריד, ללא יוצא מן הכלל, נכנס להחליף צמיגים. כל הגריד מלבד מקלארן. ההימור של הקבוצה לא להשתלב בגל העצירות הסתבר כטעות אסטרטגית שהפכה את התמונה. ורסטאפן, שנכנס בזמן, קיבל חזרה מסלול נקי, לקח את ההובלה ולא הסתכל לאחור. מקלארן איבדה את המרוץ שכבר היה חזק בידיים שלה והשאירה לנהג ההולנדי את כל מה שהוא רק צריך - סיכוי .
הדרמות האלו לא היו מקבלות משמעות כה גדולה אלמלא אולי הסיפור של העונה: הקאמבק של מקס ורסטאפן. בתחילת השנה הוא נראה רחוק מכל מאבק. בעיות אמינות של הרכב, החלפות בין ליאם לוסון ליוקי טסונודה במושב הנהג השני , החלטות לא יציבות בקבוצה כולל ההדחה של כריסטיאן הורנר, הדחה שזיעזעה את עולם ה-F1 כולו. שנים הורנר היה הפנים של רד בול, מנהיג, פסיכולוג, אסטרטג ואחד מהגורמים המרכזיים בבניית האימפריה של רד בול רייסינג. כשאיבדו אותו באמצע העונה, רד בול לא איבדה רק מנהל, היא איבדה יציבות.

2 צפייה בגלריה
מקס ורסטאפן
מקס ורסטאפן
מקס ורסטאפן
(צילום: Lars Baron/Getty Images)

כל הקרבות הפנימיים, חוסר הבהירות, וההחלטות האסטרטגיות שנבעו מאי סדר ארגוני, הפכו את השנה הזו למורכבת במיוחד עבור ורסטאפן. במקום קבוצה תחרותית ומחושבת, ורסטאפן נאלץ להתמודד עם סביבה לא יציבה ורכב שהוא כבר לא המהיר בגריד כמו שהיה בשנים האחרונות. אבל למרות זאת, ורסטאפן עשה את מה שרק גדולים יכולים לעשות והוא בנה את עצמו מחדש, ניצל כל הזדמנות, צימצם פער שנראה בלתי אפשרי, והחזיר את האליפות לידיים שלו לא בזכות כוח מכני, אלא בזכות אופי. ועכשיו? 58. רק 58 הקפות סביב המסלול ביאס מרינה באבו דאבי שיכריעו עונה שלמה.
לא משנה איך זה ייגמר, ברור שברגע שהאורות יכבו נקבל את אחד הזינוקים הטעונים והמרתקים ביותר שראינו בשנים האחרונות. זה הרגע שבו לא נשאר מקום לחישובים או לתיקונים, כל נהג יידרש להוציא מעצמו ומהרכב את המקסימום, וכל קבוצה תצטרך לעמוד בלחץ של סוף שבוע שבו כל החלטה יכולה להפוך להבדל בין תהילה לאכזבה.
אבו דאבי תהפוך ביום ראשון הקרוב לבמה שבה ייכתב הפרק האחרון של עונת 2025. לא עוד ניתוחי אסטרטגיה, לא עוד סימולציות, לא עוד "אם רק לא היינו טועים שם". עכשיו זה רק נהג, מכונית ומסלול. זה יהיה הסיכום המושלם לעונה שבה כל מה שחשבנו שאנחנו יודעים השתנה שוב ושוב. עונה שבה המומנטום היה זמני, הוודאות הייתה אשליה, וכל סוף שבוע שינה את התמונה.
זה יהיה מרוץ שלא משנה מי יצא ממנו אלוף העולם, מה שבטוח הוא שהעונה הזו תשאיר אותנו בלי נשימה עד ההקפה האחרונה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? איך זה עובד? פשוט מאוד:
כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ Word לכתובת: kick@ynet.co.il, בצירוף שם מלא
אורך הטקסט הרצוי: 250–800 מילים
אין לצרף תמונות, טבלאות או גרפים
אם הטקסט מתייחס לאירוע עתידי – שלחו אותו מספר ימים מראש