את סיפור העונה של צסק"א מוסקבה אפשר לספר דרך המפגש בחוץ מול מונאקו במחזור השביעי ביורוליג. האורחת כבר הוליכה ב-22 הפרש! (13:35), אבל הפסידה בסופו של דבר ב-17 נקודות! (97:80). זה קאמבק שאולי שכיח ב-NBA, כפי שקרה בכמה משחקים בתקופה האחרונה בליגה הטובה בעולם, אבל ממש לא בקצב המשחק היחסית איטי ביורוליג, ובטח לא לקבוצה של דימיטריוס איטודיס.
צסק"א מזייפת לא רק ביורוליג אלא גם ב-VTB בה הייתה רגילה לשייט. היא כבר הפסידה פעמיים בששת המחזורים הראשונים, כאשר אחד מהם היה לקאלב קארמו האסטונית. סה"כ עומדים הרוסים על רצף של חמישה הפסדים בכל המסגרות, הארוך שלהם מזה 20 שנה. הערב (חמישי, 19:00) הם מארחים את מכבי תל אביב, שתנסה לנצל את המצב ולהגדיל מנגד את רצף הניצחונות שלה ביורוליג לשישה.
5 צפייה בגלריה
איטודיס עצבני
איטודיס עצבני
איטודיס עצבני
(צילום: EPA)

פציעות מהרגע הראשון

על פניו הסגל של צסק"א לא עבר תהפוכות מהעונה הקודמת בה העפילה הקבוצה לפיינל פור, הייתה מרחק נגיעה מהגמר ובמקביל זכתה ב-VTB. יאניס שטרלנייקס ודארון הילארד היו העוזבים המרכזיים, כאשר אלכסיי שבד ומריוס גריגוניס הוחתמו על חשבונם.
אז איך המכונה המשומנת של איטודיס הגיעה למצבה הנוכחי? לא מעט סיבות, המרכזית היא פציעות. כבר במחזור הראשון מול ארמאני מילאנו היא חטפה אבידה ראשונה כאשר הסנטר הטוב ביבשת, ניקולה מיליוטינוב, נפגע בברכו ולא שיחק מאז ביורוליג. גם גריגוניס לא חזר לשחק מאותו משחק בעקבות כאבים עזים בגב.
צסק"א אמנם הפסידה למילאנו, אבל התאוששה במהירות ויצאה לרצף של ארבעה ניצחונות מעודדים (אנאדולו, זניט, הכוכב האדום ואולימפיאקוס), כאשר וויל קלייבורן וטורניקה שנגליה אף נבחרו ל-MVP של שלושה מתוך חמשת המחזורים הראשונים בעונה. אלא ששנגליה התווסף גם כן למסדר הפצועים: בניצחון על זניט הוא ספג מכה חזקה בכתף ועל פי הודעת המועדון היה אמור להיעדר לפחות חודשיים מהמגרשים.
5 צפייה בגלריה
ניקולה מיליוטינוב
ניקולה מיליוטינוב
מיליוטינוב. אובדן רציני
(צילום: CSKAbasket.com)
הבשורות הטובות מבחינת הרוסים הן ששנגליה באורח פלא החלים מהפציעה וכבר חזר לשחק במחזור האחרון מול פנרבחצ'ה, שלושה שבועות בלבד מאז שנפגע, ומיליוטינוב חזר גם כן בהפסד לקאזאן ב-VTB בתחילת השבוע. ועדיין, נראה שצסק"א תעלה למפגש הערב נגד הצהובים כשהיא לא בסגל מלא מכיוון ששלשום הודיעה שאיבן אוחוב נפצע בקרסול מול קאזאן וייעדר בתקופה הקרובה. בנוסף, גריגוניס (גב), דניאל האקט (קרסול) ויוהאנס פויטמן (מחלה) נמצאים בספק.
נשיא המועדון, אנדרי ואטוטין, התייחס לאחרונה למומנטום השלילי של קבוצתו בראיון שנתן לטלוויזיה הרוסית: "אין אצלנו פאניקה - אנחנו יודעים מהן הסיבות למצב שלנו, יודעים מה צריך לעשות ויש לנו ביטחון שנתאושש. קשיים הופכים את החיים למעניינים יותר. לא יהיו פה נסים, אבל אני בטוח שנסתדר".

הצלחה ב-NBA לא מבטיחה הצלחה באירופה

בעקבות הפציעה של מיליוטינוב, בצסק"א הביאו במהירות מחליף עם שם, קנת' פריד, אחד הכוכבים הגדולים של דנבר בעבר. הציפייה הייתה שיביא מהניסיון והיכולות שלו וייכנס לנעליו של הסנטר הסרבי. על פניו פאריד הגיע בכושר סביר, הוא שיחק בליגת הקיץ עם פורטלנד וגם עשה תקופה קצרה בליגה הפורטוריקנית, אבל הוא לא מצליח להסתגל לכדורסל האירופי.
בארבעת המשחקים בהם לקח חלק ביורוליג הוא לא קיבל יותר מתשע דקות, והממוצע שלו עומד על 2 נקודות (קלע סל אחד בלבד ל-2 נקודות עד כה) ו-2.8 ריבאונדים ב-6.2 דקות. "כשהבאנו אותו לא ציפינו שהוא יהיה המושיע שלנו, אלא עוד שחקן עם ניסיון ולחימה, שיסייע לנו בקו הקדמי", אמר הנשיא ואטוטין. "קשה לו להסתגל כי הוא הגיע באמצע הדרך ולא עשה איתנו את ההכנה. הוא גם לא באמת מכיר את הכדורסל האירופי. זה מוקדם מדי להגיע למסקנות לגביו".
5 צפייה בגלריה
קנת' פאריד
קנת' פאריד
לא מצליח לשחזר את ההצלחה מה-NBA. קנת' פאריד
(צילום: AP)
עוד סוגיה מעניינת היא ההחלטה להחתים את שבד. אין ספק שמדובר באחד הסקוררים הגדולים בתולדות היורוליג. את הדברים שעשה בחימקי מוסקבה אי אפשר לקחת ממנו, ועדיין הוא מעולם לא הצליח להוביל אותה להצלחות. על פניו שבד הוא ממש לא הטייפקאסט של איטודיס לקו האחורי, בדיוק כפי שמייק ג'יימס לא היה. המאמן היווני סולד משחקנים שחושבים בעיקר על עצמם ומשחקים כדורסל לא אירופי.
אם שבד היה יכול הוא היה נשאר בחימקי, בה הרוויח סכומי עתק (ארבעה מיליון דולר בעונה, עפ"י הדיווחים), אבל הקבוצה התפרקה כלכלית והוא היה חייב למצוא מועדון חדש. בעברו שיחק שש שנים בצסק"א (2012-2006), אבל היה במעמד אחר לגמרי. לגארד הרוסי היה ברור שעל מנת להיכנס לעניינים בצסק"א הוא חייב להיות עוד אחד מ"חיילי איטודיס", ואכן זה המצב.
5 צפייה בגלריה
שבד שומר על הולינס
שבד שומר על הולינס
שבד. צריך פתאום לעשות הגנה
(צילום: EPA)
שימו למספרים שלו שצנחו דרסטית: מ-19.8 נקודות בעונתו האחרונה בחימקי ל-10.8 כעת בצסק"א, 16.5 זריקות מהשדה ב-2020/21 לעומת 10 העונה, 7.7 אסיסטים לעומת 3.2 ו-4.3 זריקות עונשין לעומת 1.7 ב-2021/22. אז נכון, הכדור הרבה פחות בידיים שלו, והוא אפילו הפך לסוג של שחקן שרץ מצד לצד כדי להגיע למצבי קליעה, אבל נראה שעם כל הרצון הטוב להתאים עצמו למאמנו היווני, זה לא הסגנון שמתאים לשבד, והוא גם לא מוביל את צסק"א לניצחונות.
הנשיא ואטוטין רואה את הדברים קצת אחרת: "בעקבות הפציעות שלנו נוצר עומס פיזי על שאר השחקנים, שלא היה צפוי. זה משפיע מאוד על שבד, ואני חושב שהבעיה המרכזית שלו היא עייפות. הוא מוציא המון אנרגיה בהגנה וגם בהתקפה כשהוא רץ בלי הכדור. זאת הסיבה שהמספרים שלו בירידה. מצד שני, אני אוהב הרבה יותר את הצורה בה אלכסיי משחק עכשיו לעומת הצורה בה שיחק בחימקי. הוא קיבל את התפקיד החדש שלו".

מחפשת חסות

בנוסף לבעיות המקצועיות על המגרש, לצסק"א יש הרבה מאוד בעיות מחוצה לו, בעיקר בכל מה שקשור לפן הכלכלי. אם בעבר הקבוצה יכולה הייתה להחתים כל שחקן שרצתה בשוק האירופי, ותקציבה היה בלתי נגמר, זה ממש לא המצב מאז שהקורונה פרצה לחיינו. את הדוגמה הטובה ביותר למצב הפיננסי של הקבוצה ניתן לראות באופן מוחשי על הגופיה שלה. אם בעבר שם הקבוצה הופיע במרכז במקום לוגו של ספונסר, מה שניתן היה לפרש כעוצמה כלכלית, העונה הרוסים השמיטו את שם המועדון במטרה למצוא ספונסר שיהיה מוכן לשים כמה מיליונים טובים של דולרים, וגם מצהירים על כך בכל מקום. "המצב הכלכלי שלנו לא אידיאלי. הבעלים והספונסרים נותנים כסף, ואנחנו מודים להם על כך, אבל אין לנו תמיכה נוספת. בעקבות הקורונה ספונסרים עזבו אותנו, ואנחנו מחפשים חדשים", הוסיף ואטוטין.
לאור היכולת הרעה של צסק"א, לא מעט חיצים הופנו כלפי איטודיס. בשקט בשקט היווני החל את עונתו השמינית במועדון, הרצף הארוך ביותר למאמן במעצמה הרוסית מאז אלכסנדר גומלסקי הגדול, שאימן את הקבוצה במשך 11 שנים רצופות (1980-1969). הטענה היא שחומר השחקנים של צסק"א, גם בלי שנגליה, מיליוטינוב וגריגוניס, שווה מאזן טוב יותר ביורוליג, ובטח שלא יכול להפסיד לקבוצות כמו וילרבאן ומונאקו.
5 צפייה בגלריה
איפה לונדברג
איפה לונדברג
מחפשת ספונסר ראשי. הגופיה של צסק"א
(צילום: EPA)
מצד שני, לאיטודיס הרבה מניות בהצלחת צסק"א בעבר הלא רחוק. בכל העונות בהן הוא מאמן את הקבוצה איטודיס הגיע לפיינל פור היורוליג, וזכה פעמיים בגביע הנכסף. המאזן שלו ביורוליג עומד על 55:178 (76 אחוזי הצלחה), שלא נדבר על העובדה שב-VTB הוא זכה באליפות בכל עונה.
בקיץ הייתה אפשרות לאיטודיס וצסק"א להיפרד והייתה תחושה של מיצוי, אבל הצדדים החליטו להישאר יחד. "כל מאמן הוא תחת לחץ קבוע. זה בלתי אפשרי להישאר מושלם לאורך כל העונה. לאורך התקופה שלו הוא ניפק תוצאות טובות, הקבוצה שיחקה כדורסל איכותי והתגברה על מכשולים. רק בקיץ הוא האריך חוזה מכיוון שלא היה לנו ספק באיכויות שלו. הקבוצה עמדה במטרות שלה בעונה הקודמת והייתה מרחק משחק מגמר היורוליג", אמר ואטוטין, שסיכם: "תאמינו לי, יש לאיטודיס הרבה מאוד מוטיבציה, אחרת אין לי ספק שבקיץ הוא היה מבקש לעזוב וברור שהיו לו הצעות אחרות. כולם עושים טעויות, גם הוא, אבל אנחנו לא רואים סיבות לבצע מהלכים דרמטיים. אנחנו סומכים עליו ועובדים יחד".
אז מכבי ת"א תפגוש הערב צסק"א חבולה ובעיקר מבולבלת, שלא רגילה להיות במצב בו היא נמצאת. השאלה הגדולה היא האם יאניס ספרופולוס ושחקניו יידעו לנצל את הסיטואציה או שיפסידו ויוציאו את איטודיס ושחקניו לדרך חדשה.