התקשורת הסקוטית לא הייתה צריכה לערוך תחקיר מקיף כדי לזהות את נקודת התורפה של נבחרת ישראל לקראת המשחק במוצאי שבת במוקדמות המונדיאל. זה לא שבימים כתיקונם מרכז ההגנה שלנו הוא משהו להתפאר בו, אבל הפעם מדובר במצוקה אמיתית – ולא בכדי התייחסו לכך בעיתונות המקומית.
איתן טיבי ואוראל דגני פצועים, חאתם אל-חמיד מורחק כתוצאה מהאדום שספג נגד דנמרק – והמאמן הלאומי וילי רוטנשטיינר ייאלץ לאלתר דווקא באחד המשחקים החשובים של הנבחרת בשנים האחרונות, ועוד בעמדה הכי בעייתית.
6 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
לסקוטים לא הייתה בעיה לאתר את הבעיות בנבחרת ישראל
(צילום: ראובן שוורץ)
כדי להבין את גודל הצרה לקראת הקרב על המקום השני בבית נציין שהבלם הבכיר בשלישייה שתפתח בשבת הוא ניר ביטון, שחקן מחליף בליגה הסקוטית, שהתפקיד הטבעי שלו הוא בכלל קשר.
כאמור, ההגנה הישראלית גם כך נמצאת בפשיטת רגל בשנים האחרונות, אבל בקמפיין הנוכחי המצב רק החמיר. בעוד ערן זהבי מפציץ בלי הכרה ומשאיר את ישראל בתמונת העלייה לפלייאוף, מהצד השני ספגה הנבחרת 11 פעמים בשישה משחקים – ממוצע של 1.83 שערים למשחק. מדובר בנתון גרוע עוד יותר מקמפיין מוקדמות היורו הכושל של אנדי הרצוג – 18 ספיגות בעשרה משחקים, כלומר 1.8 למשחק.
6 צפייה בגלריה
וילי רוטנשטיינר וניר ביטון באימון
וילי רוטנשטיינר וניר ביטון באימון
וילי רוטנשטיינר וניר ביטון
(צילום: ההתאחדות לכדורגל)

תראו מה יש לסקוטים

מה שהעלה את ממוצע הספיגות בקמפיין הנוכחי הוא בעיקר המפגש השני עם דנמרק, שהסתיים בחמישייה לרשת של אופיר מרציאנו. נגד אוסטריה, למשל, היה לנבחרת הרבה מזל כשספגה רק שני שערים אחרי תצוגת הגנה מביכה. בעוד שדנמרק שומרת על שער נקי לגמרי, סקוטלנד עם חצי מכמות הספיגות של ישראל (5), ומובילה בפער של שתי נקודות על הנבחרת שלנו. אז עם כל הכבוד להתקפה המשופרת בניצוחו של זהבי, שכבשה 14 שערים עד כה (חמישה יותר מסקוטלנד ומאוסטריה), יהיה כמעט בלתי אפשרי להגיע לפלייאוף בקצב הספיגות הנוכחי.
דנמרק כמובן בליגה משלה בבית הזה, בכל עמדה על המגרש, אבל גם לסקוטים יש הגנת ברזל, על טהרת הפרמייר-ליג, עם שחקנים כמו הקפטן אנדי רוברטסון מליברפול, קירן טירני מארסנל, סקוט מקטומיניי ממנצ'סטר יונייטד, גרנט הנלי מנוריץ' וליאם קופר מלידס – כמה רמות מעל החלק האחורי של נבחרת ישראל.
6 צפייה בגלריה
הסקוטי אנדי רוברטסון
הסקוטי אנדי רוברטסון
אנדי רוברטסון. לסקוטים יש הגנת ברזל
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
גוני נאור
גוני נאור
צורף לסגל בעקבות המצב. גוני נאור
(צילום: עוז מועלם)
לפני שפירסם את הסגל הסופי לקראת המשחקים מול סקוטלנד ומולדובה כעבור שלושה ימים, רוטנשטיינר שבר את הראש עם איזה בלמים לצאת למלחמה. הוא בחן בין היתר אפשרויות כמו מארון גנטוס מסכנין ואורי דהן ממכבי חיפה, ובסוף בחר באדי גוטליב מהפועל ת"א ובגוני נאור מהפועל ירושלים. רגע לפני העלייה למטוס גם איאד אבו-עביד מהפועל באר-שבע צורף.

דילמת דור פרץ

אחרי ששרן ייני פרש וטל בן-חיים כבר הפך למאמן ההגנה, רוטנשטייינר צריך להתמודד עם מצב בעייתי, אבל גם לקבל החלטות, ולא רק לגבי ההרכב, אלא ברמה הטקטית. למשל, האם לעבות את הקישור האחורי כדי לנסות לעצור את ההתקפות המהירות של הסקוטים עוד לפני שהן מגיעות לרחבה הישראלית.
כאמור, ביטון כמעט בטוח בהרכב, בעיקר לאור העובדה שהוא מכיר היטב את הכדורגל הסקוטי וגם שיחק לא מעט פעמים כבלם בנבחרת, ועכשיו רוטנשטיינר יצטרך לבחור שניים נוספים.
6 צפייה בגלריה
עופרי ארד
עופרי ארד
לא בכושר, אבל לפחות מדובר בבלם טבעי. עופרי ארד
(צילום: עוז מועלם)
התכנון המקורי היה לפתוח עם בלם מכבי חיפה עופרי ארד, אבל הוא לא נמצא בכושר במשחקים האחרונים. המאמן האוסטרי ראה אותו מקרוב מכשיל ברחבה את איתי שכטר, שעבר אותו בקלות, בדרך לפנדל ולמהפך של הפועל באר-שבע בסמי עופר. מצד שני, היתרון של ארד שהוא כבר שיחק בנבחרת תחת רוטנשטיינר וכי מדובר בבלם טבעי.
במסגרת ההתלבטות של האוסטרי יש שחקן מפתח נוסף, דור פרץ מוונציה, שבכל מקרה יפתח בהרכב, אבל השאלה היא אם כקשר אחורי או שיוסט לעמדת הבלם לאור המצב. פרץ כבר שיחק כבלם לאורך תקופה קצרה בהפועל חיפה ובמכבי ת"א, אך לא בטוח שהמאמן יוכל להרשות לעצמו לוותר על האיכויות שלו בקישור במשחק כל כך חשוב.
6 צפייה בגלריה
דור פרץ בפעולה באימון הנבחרת
דור פרץ בפעולה באימון הנבחרת
לא בטוח שרוטנשטיינר יוותר על האיכויות שלו בקישור ויעביר אותו להגנה. דור פרץ
(צילום: ראובן שוורץ)
בהנחה שאבו-עביד לא יפתח וסאן מנחם יעלה כמגן שמאלי, אפשרות נוספת היא בלם לגיה ורשה ג'ואל אבו-חנא, שתורגל אתמול בחלק מהאימון בגלזגו, כאשר גם גוטליב, שפתח את העונה מצוין בהפועל ת"א, בתמונה.
הבעיה היא שאבו-חנא כמעט שלא משחק בקבוצתו הפולנית, וגם לא הספיק לקבל יותר מדי הזדמנויות בנבחרת. אין ספק שלרוטנשטיינר מחכה דילמה רצינית בימים הקרובים, ולהחלטה הסופית שיקבל לגבי ההרכב עשויות להיות השלכות הן על הנבחרת והן על עתידו בנבחרת.