הסגידה

איינשטיין, הוקינג, מוצרט ובכר
"מכבי חיפה קבוצה אימתנית. מאמן גאון", סימס לי ידיד ותיק, שהוא לגמרי במקרה גם אוהד הקבוצה. "מאמן טוב", השבתי, "גאון זו היסחפות מטורפת". הדיון הסלולרי שהתפתח, חשוב לציין, נערך יומיים לפני התיקו הביתי מול הפועל ירושלים. כלומר, טרם המפגש בין המאמן שהוכתר כ"עילוי" למאמן שנתפס כ"הזוי".
החבר הנלהב לא לבד. ה־2:3 על מכבי ת"א וה־1:2 על הפועל באר־שבע העלו את פולחן האישיות של המאמן הצעיר והמצליח לממדים חסרי תקדים, במיוחד אחרי ש־BB הוחתם לשנתיים נוספות. את הקמפיין הביביסטי מלבים בעיקר מלחך הפנכה הראשי אלי גוטמן והחצרנים ברדיו מכבי חיפה, שהימרו לפני המשחק האחרון על מיגור היריבה בשיעור של חמישה־שישה שערים. השוערת בדימוס איריס אנטמן הסתפקה ב־0:5, ונימקה: "ללא ספק, אין מספיק כלים להפועל ירושלים להגן על ההתקפה המסחררת של מכבי חיפה". גם העברית מסחררת, ללא ספק.
7 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר. גאון? לא להגזים בבקשה
(צילום: עוז מועלם)
אז מה הטיעונים שהועלו והעלו את חידושיו של בכר בתחום הכדורגל לדרגת הישגיהם של אלברט איינשטיין, סטיבן הוקינג ו־וולפגנג אמדאוס מוצרט בפיזיקה ובמוזיקה? הנה עיקרם: "אף אחד לא ראה בשון גולדברג מעבר למגן שמאלי, בכר הפך אותו לבלם הישראלי הטוב ביותר... את חוסה רודריגס עשה מגן ימני שנכנס לעמדת הקשר (כמו קימיך בבאיירן מינכן)... הוא תמיד מקורי ומפתיע בחילופים וכמעט תמיד זה עובד כקסם, להציב למשל את חזיזה כמגן כשצריך להיות התקפי ב־2:0 מול מכבי ת"א... בכל מקום הוא הוציא את המרב מהקבוצה שלו... גאון זה אחד שרואה דברים שאחרים לא רואים".
והייתה גם תחזית: "ישבור את כל השיאים במכבי חיפה, תוך שנתיים יהיה בשלב הבתים, תוך כמה שנים יגיע לליגה טובה בחו"ל, יעלה עם הנבחרת לטורניר"... לפחות על דבר אחד אין חולק: כדי להצליח במשימה האחרונה צריך להיות גאון לא רק בטקטיקה אלא גם במדעי המוח, בגנטיקה ובעיקר בפוליטיקה. או שפיפ"א תמשיך להגדיל את מספר המשתתפות.
7 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
(איור: אופיר בגון)
והנה הצד השני: את שתי קבוצותיו האחרונות קיבל בכר בשיא פריחתן, מבחינת הרעב והמעורבות של הבעלים ועומק הסגל. בהפועל באר־שבע היו אלה אנתוני ווקאמה וג'ון אוגו בשיאם, אליניב ברדה ומאור מליקסון. אחרי שלוש אליפויות מרשימות, ודווקא עם התקציב הגדול בתולדות המועדון, באה שרשרת נפילות (לרבות תבוסה 4:0 ל"גאון" ולדימיר איביץ').
את העונה ההיא סיימה באר־שבע של בכר עם 34 נקודות פחות ממכבי ת"א. ארבעת מפגשי הראש בראש שלו עם מכבי חיפה של מרקו בלבול הסתיימו בשלושה ניצחונות ירוקים ותיקו אחד. בעונה שלאחריה הספיק להפסיד שוב לבלבול, וכשקבוצתו איבדה עניין בליגה מעריציו ביציע קראו לפיטוריו והוא אפילו הגיב פעם בתנועת ביטול. כלומר, גם רוני לוי לא לבד. הפסד 1:0 להפועל ת"א שבר את גב הגמל בנגב, ובכר התפטר.
7 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
לקח אליפויות בבאר שבע, אבל הייתה לו גם עונה רעה
(צילום: אורן אהרוני)
כל זה לא צריך להפחית מאום מהצלחותיו, בדרום ובצפון, אבל כן אמור להחזיר את כולם לפרופורציות. מכבי ת"א פורקה העונה מכל נכסיה ומאמניה (מול פטריק ואן לוון ה"מקובע" הוא כשל שוב ושוב), באר שבע והבעלים המזגזגת שלה מנסים העונה להתגבש מחדש, את מוקדמות הצ'מפיונס של מכבי חיפה באירופה קטעה קייראט, שהיא קבוצה שולית מאסיה, ומטוטנהאם שאינה בשיאה חטף שביעייה. אגב, גם הבונקר בעשרה שחקנים במחצית השנייה בבאר-שבע היה מביך והיסטרי.
איך ה"גאונות" של בכר הייתה באה היום לביטוי בבני־סכנין או בבית"ר ירושלים? האם היה מחלץ תיקו כמאמן הפועל ירושלים במשחק חוץ מול מכבי חיפה של עמיתו המחונן זיו אריה? את זה נדע אולי בעוד כמה שנים, כשיאמן במועדונים בעייתיים כאלה, או באירופה. מה שבטוח, בשתי קבוצותיו האחרונות בכר נהנה לא רק מהסגל הטוב ביותר אלא גם מהשחקן ה־12 הכי משמעותי בארץ. בבאר־שבע היה הראשון בהיסטוריה שזכה לקבל את טרנר במקום וסרמיל, ועל משמעות הקהל בסמי עופר מיותר להרחיב. כלומר, על דבר אחד אין עוררין: האצטדיון גאון.
7 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה. גם לקהל יש חלק בהצלחה
(צילום: עוז מועלם)

הפרובינציאלים

אדלשטיין וכהן יורדים על זרים
כשפרשני הפרובינציה מכנים מאמן זר "גאון", הביטוי נאמר כמובן בציניות. כמו למשל בתום המשחק בו ניצחה הפועל חולון את בשיקטאש בצ'מפיונס־ליג בכדורסל (שזה לא בדיוק המקבילה לליגת האלופות בכדורגל).
20 שניות לסיום, במצב של 68:72 למארחת, יצאו הטורקים להתקפת אחרונה שלא עלתה יפה. "עוד מאמן גאון, שמפזר פיקנרולים ומביא את כריס ג'ונסון לשמור את סיפאי בכדור האחרון", ליגלג בדיעבד ארז אדלשטיין על המאמן הטורקי אהמט קאנדמיר. אז מה אם כשהפרשן אימן בעצמו הפכו אותו חבריו בתקשורת לגאון כדורסל, בלי מירכאות, וכשניסה את כוחו ברמה הגבוהה באמת ביבשת הוא התרסק מיד.
7 צפייה בגלריה
ארז אדלשטיין. שכח שהוא עצמו נכשל ברמות הגבוהות
ארז אדלשטיין. שכח שהוא עצמו נכשל ברמות הגבוהות
ארז אדלשטיין. שכח שהוא עצמו נכשל ברמות הגבוהות
(צילום: ראובן שוורץ)
"יש לו את ערן זהבי והוא לא משתמש בו", קונן עמיתו מהכדורגל אסף כהן, בפתיחת משחק העונה בהולנד בין איינדהובן לאיאקס. זו הייתה רק ההתחלה. קריאות השבר מציון והירידות על הגוי שמאמן את פ.ס.וו, רוג'ר שמידט, נשמעו לכל אורך המשחק גם מצד השדר מוטי חביב. "על הספסל נמצא זהבי, ובאמת מתבקש שייכנס למשחק", לחץ כהן במחצית השנייה. "פ.ס.וו צריכה את זהבי", הפציר חביב. וכך, ככל שנקפו הדקות, חש המאמן הגרמני על בשרו בדיוק מה שעוברים מאמני וושינגטון מה־NBA מצד עידו גור, גיל ברק ושימי ריגר, כשהם מעזים להושיב את דני אבדיה על הספסל.
בסוף זהבי נכנס, בדקה ה-87, וב-13 הדקות במגרש (הייתה תוספת רצינית) נגע בכדור רק פעם אחת ומסר ליריבה. כשאיאקס הביסה בסיבוב הראשון את פ.ס.וו 0:5 יקיר האומה דווקא שיחק 90 דקות, ובזמן שהיה פצוע איינדהובן טיפסה לראש הטבלה בלעדיו. אבל מי זוכר? כל עוד הסקוררים שלנו יושבים על הספסל כל שידור בפרובינציה נשמע כמו "בלדה לכובש", בביצועו הנוגע ללב של יהורם גאון. עוד גאון.
7 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
ספק אם היה עוזר. זהבי
(צילום: AP)

הרמאי

רביבו נותן דוגמה אישית
אז בסוף יש עסקת טיעון עם הפרקליטות. למרות כל ההכחשות והטענה של סנגורו כי "אין לו כל חלק" בפרשה, ממש לפני סוף כהונתו של אביחי מנדלבליט יצא עשן לבן: סעיף האישום בשוחד הומר ל"סיוע למרמה והפרת אמונים". עכשיו הצדדים יבקשו מבית המשפט לגזור על הנאשם ארבעה חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבירות שירות, קנס של 20 אלף שקל ומאסר על תנאי. איזה יופי, אפשר להרים כוסית לחיים. רביבו.
מדובר בפרשה שזכתה לשם "צדק עירוני", ונכללה בכתב האישום נגד חבר הכנסת דוד ביטן, המשנה לראש עיריית ת"א ארנון גלעדי ואחרים. כדורגלן העבר, שהיה הבעלים והיזם של פרויקט נדל"ן בת"א (אם תרצו, הפרויקט של רביבו), נתקל בקשיים הכרוכים בהיתר הבנייה. אחרי פגישה עם הבכיר מהעירייה בנובמבר 2017 הוא העביר לו 10,000 שקל למימון פעילות מפלגתית, וגלעדי מצידו פעל לקידום הפרויקט. זו הייתה כנראה הפעם הראשונה שגם בניין עובר טיפול 10,000.
7 צפייה בגלריה
נגמר בעסקת טיעון. רביבו
נגמר בעסקת טיעון. רביבו
נגמר בעסקת טיעון. רביבו
(צילום: עוז מועלם)
אבל מבחינת הכדורגל שלנו, העסקה הזו דגולה מרבבה. בדיוק בחודש בו נסגרה הקומבינה נעתר רביבו לבקשת יו"ר ההתאחדות דאז, עופר עיני, והתנדב להקדיש מזמנו גם כחבר בוועדת האיתור לבחירת מאמן הנבחרת. שנה קודם, למרות שהפרויקט בת"א נקלע לקשיים, טס ידידו של היו"ר בשם ההתאחדות לספרד כדי לקדם את מינוי פרננדו היירו כיועץ מיוחד לקידום הענף בארץ (שגם הוא בעצם סוג של נדל"ן).
עם זאת, בראיון נרחב שהעניק באותה תקופה קיטר רביבו: "אף אחד לא רוצה להיכנס לקלחת שנקראת 'הכדורגל הישראלי'. מבינים שהכל אינטרסים. הכדורגל שלנו מבוסס על סדר לי ואסדר לך". ברור, בשביל זה כנראה הוא עזב לקלחת המצוחצחת בעירייה. עכשיו רק צריך לקוות שאת עבודות השירות הוא לא יבצע בהתאחדות.

הטרמפיסט

הח"כ האלמוני והקבוצה הנעלמת
"כאוהד בית"ר ירושלים הגשתי בקשה לדיון דחוף בוועדת הספורט בכנסת, בכדי שנוכל לנסות ולמנוע את קריסת הקבוצה". זהו הברייקינג-ניוז שפורסם אתמול מטעם ח"כ אופיר כץ מהליכוד, והוא מעלה שלוש שאלות: 1. מה הקשר לכנסת? 2. איפה ביבי נתניהו? 3. מי זה אופיר כץ?

מילה זו מילה

"איך מכבי ת"א ויתרה על גויאגון זה בכלל נבדל מדעתי"
ה"פרשן" רז זהבי מנסה להישמע אינטליגנט ונכנס לאופסייד