"החלטתי לרוץ לקדנציה נוספת לתפקיד יו"ר ההתאחדות לכדורגל. אתמודד עם מי שיחליט לעמוד מולי. יש לי עוד הרבה מה לעשות", מכריז אורן חסון בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות". "המשימה המרכזית שלי עד אז - בניית בית לאומי שיכלול אקדמיה לגברים ולנשים, מלון וחדרי אירוח, מגרשים עם כל סוגי הדשא. זה יהיה מעבר לבית הנבחרות בשפיים".
אורן חסון בן ה-50 תכף סוגר שנתיים על כיסא היו"ר, כשאת המשבר הגדול בתפקיד הוא חווה מעט לפני ההתכנסות האחרונה של הנבחרת. מהפוסט מעורר המחלוקת של מונס דאבור, הזימון הבעייתי של עומר אצילי (אחד המעורבים בפרשת “הכדורגלנים והקטינות”), משבר האמון עם וילי רוטנשטיינר ועד לבוז המביש בסמי עופר. עכשיו, אחרי שהסערה מאחוריו והמשחק הקריטי מול סקוטלנד לפניו - חסון פותח הכל.
7 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
"אני לא מהאנשים שמפטרים מאמנים במהלך הקמפיין". חסון
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
"תפקידי לתת למאמן את הכלים. במקרה של דאבור היו השלכות גדולות ברמת המדינה ולכן מצאתי מקום להתערב"
"גם אם רוטנשטיינר יסיים במקום השני, הוא לא בהכרח ימשיך לקדנציה נוספת", מכריז היו"ר. "לא דיברתי איתו מילה על ההמשך, רק בסוף נבחן את עצמנו. כבר הוכחתי שאני לא מהאנשים שמפטרים מאמנים במהלך הקמפיין".
מקום שני זה בכלל ריאלי? "יש סיכוי נמוך להגיע למונדיאל. נצטרך לנצח בסקוטלנד באוקטובר כדי לסיים במקום השני. הכי חשוב שהדברים עדיין תלויים בנו. הצבנו מטרות ברורות: לסיים במקום שני או שלישי, כך נעלה משמעותית בדירוג פיפ"א ונשפר את הסיכוי להעפיל ליורו 2024. חשוב להבין שסקוטלנד מדורגת 40 מקומות לפנינו. מקום שני יהיה הפתעה".

החשש הגדול, ההתערבות האישית, קריאות הבוז

אתה מאוכזב מההחלטה של רוטנשטיינר להתערב בעניין ההבהרה של דאבור, אחרי שבהתאחדות כבר סיכמתם עם החלוץ על הנוסח? "אני לא מודע למה שהיה בשיחה בין רוטנשטיינר לדאבור, תפקידי לתת למאמן את הכלים להשגת המטרות ובסוף לבחון את הכל. במקרה של דאבור היו השלכות גדולות ברמת המדינה ולכן מצאתי מקום להתערב, כולל הדרישות המקדימות לפני החזרה שלו".
7 צפייה בגלריה
ערן זהבי חוגג עם חבריו
ערן זהבי חוגג עם חבריו
"יש סיכוי נמוך להגיע למונדיאל". שחקני נבחרת ישראל
(צילום: עוז מועלם)
למה בעצם התערבת? "אחת ההחלטות שקיבלתי עם הכניסה לתפקיד הייתה שהסיפור היהודי-ערבי לא יתפרק במשמרת שלי. הכדורגל הוא הדוגמה המוצלחת ביותר בהקשר הזה, ולכן לא עזבתי את פרשת דאבור מהרגע שנולדה. היא הטרידה אותי יותר מכל תוצאה על המגרש. ממש עבדתי בזה, והיו לנו תרחישי אימה".
תפרט. "זה היה אירוע מאוד נפיץ – הפוסט, היחסים בין השחקנים והלחצים הפוליטיים. החשש הגדול שלי היה שאוהדים ינסו לפגוע בדאבור או שתפרוץ מהומה ביציעים, ממש הקמנו חמ"ל וזה הסתיים בקריאות בוז".
איך הרגשת כיו"ר ההתאחדות כשדאבור ספג את שריקות הבוז המבישות?
"ממש לא שמחתי, אבל אסור לשכוח שאנחנו מדינה דמוקרטית ויש מי שרוצה למחות. לצערי, זה קרה במשחק של הנבחרת. הייתי מעדיף איחוד ביציעים בדיוק כמו שהשחקנים הוכיחו על המגרש – והם ויתרו על הרבה דברים. ראינו נבחרת אחת מאוחדת. יהודים, צ'רקסים, ערבים, כולם נלחמו למענה. הרגשתי גאה ביציע בסמי עופר כשראיתי את ההתנהגות של השחקנים שלנו".
7 צפייה בגלריה
דאבור חוגג
דאבור חוגג
"הסיפור היהודי-ערבי לא יתפרק במשמרת שלי". דאבור
(צילום: רויטרס)
עוד החלטה מעוררת מחלוקת – החזרה של עומר אצילי למדים הלאומיים. "אחת ההחלטות המורכבות בחיי. כשרוטנשטיינר ניגש אליי בחודש יוני, הסברתי לו שאני חושב שעדיין לא בשלה העת. לפני ההתכנסות הוא שוב רצה לזמן אותו וביקשתי ללמוד את העובדות. הוצגו בפניי כל החומרים ודיברתי עם יעקב שחר שכבר בחן את הפרשה. אמנם הרף הפלילי בוטל, אבל הרף המוסרי היה בעייתי, וגם פה עשיתי בדיקה בלי קיצורי דרך. בסוף הגעתי למסקנה שהתנאי לחזרתו של אצילי לנבחרת יהיה התנצלות פומבית".
אבל ההתנצלות לא הייתה כלפי הקטינות, הנפגעות הגדולות בפרשה. "אני לא רוצה להיכנס לפרטים שלא ידועים לכל. דרשנו שההתנצלות תהיה בהתאם לדברים שהכרנו. אצילי הבין שטעה והביע חרטה עמוקה על מעורבותו בפרשה. אני בספק אם היה נוסח שהיה מוליד קונצנזוס".

קיפוח כדורגל הנשים, ההסכם עם מרוקו, התוכנית לאצטדיון הלאומי

כאמור, בחודש הבא ישלים חסון שנתיים בתפקיד שברובן נאלץ להתמודד גם עם משבר הקורונה שעיכב תוכניות רבות. "החלטנו יחד עם משרד התרבות והספורט לבנות אצטדיון לאומי חדש שישמש את כל הנבחרות. יש לנו מדינה קטנה, כך שעד אז ההגעה של הנבחרת למקומות רבים טובה מאוד".
7 צפייה בגלריה
עומר אצילי
עומר אצילי
"דרשנו שההתנצלות תהיה בהתאם לדברים שהכרנו". אצילי
(צילום: עוז מועלם)
אגב, למה ירושלים היא לא חלק מהסבב? "אנחנו נמצאים בקשר עם העירייה כדי שהליקויים בטדי יתוקנו, כרגע הם לא עומדים בסטנדרטים של אופ"א. אבל ברור שיש רצון לשחק גם בבירה. אספר לך עוד משהו, אנחנו גם רגע לפני סגירת הסכם מול מרוקו, שבנתה את המתקן היפה בעולם לנבחרת בעלות של 120 מיליון יורו. כחלק מההסכם, תהיה לנבחרת שלנו אופציה להשתמש במתקן. המטרה היא שבטורניר החורף יחד עם גרמניה תגיע לפה גם נבחרת האמירויות".
אתה מרוצה מההספק שלך בשנתיים בתפקיד? "קשה להטביע חותם בשנתיים, אבל עשינו הרבה. הקמנו אקדמיה ברמה אירופית במבואות ים והעונה שילשנו את כמות הילדים, גיבשנו צוות מקצועי, יצרנו מחלקה טכנית חדשה, יש היררכיה ברורה בין רוטנשטיינר למנהל הטכני של הצעירות ילה חוס, בנינו פירמידה של אנשי מקצוע ועכשיו אנחנו עובדים על מערך הסקאוטינג והאנליזה. אותי מעניין הדור הצעיר, המורשת שאני רוצה להשאיר מאחוריי".
7 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
"קשה להטביע חותם בשנתיים". חסון
(צילום: אורן אהרוני)
על מה אתה מצטער?
"הקורונה שיבשה את התוכניות. רציתי להקים מכללה להכשרת מאמנים ורק עכשיו היא נפתחה. יש לנו אחריות גדולה בפיתוח המקצועי של אנשי הכדורגל".
ומה עם כדורגל הנשים? ענף שמקופח גם במשמרת שלך. "לצערי הרב מצאתי עיי חורבות בכדורגל הנשים, כולל למשל שבליגת העל איפשרו לבנות 12 לשחק מול בוגרות. יש לנו תוכנית לכדורגל הנשים, נדאג להפחית את מספר הזרות משש לשלוש ונאפשר רק לבנות 16 ומעלה לשחק בליגה. אחת הטענות היא שאין חשיפה ולכן החל מהעונה הנוכחית נשדר את המשחק המרכזי בכדורגל הנשים, בנוסף למגזין, וכך נרחיב את היריעה לצירוף עוד צעירות".

התדמית של ההתאחדות, המתחים מול המינהלת, ספיר ברמן

אתה בטח יודע שהתדמית של ההתאחדות לא בדיוק נחשבת לטובה. מלאה בפוליטיקה ובאינטרסים. "זה נובע משתי סיבות: הנבחרת לא מצליחה כבר 50 שנה לעלות לטורניר גדול, כך שמטבע הדברים יש פחות חיבור לאוהדים. הסיבה השנייה, ההתאחדות היא רגולטור, בין היתר מענישה מועדונים. ככל שנראה יותר הצלחות, החיבור יגיע. התפקיד שלי הוא לייצר הצלחות. הזהירו אותי מראש שיש הרבה פוליטיקה. לשמחתי, במשמרת שלי לא נתקלתי בקושי בכל ההחלטות, מקסימום זה גזל ממני יותר אנרגיות. כל ההחלטות המקצועיות עברו ללא לחצים, המנהל המקצועי ראיין את כוורת המאמנים".
7 צפייה בגלריה
"פגשתי אישה מקסימה ואמיצה". ספיר ברמן
"פגשתי אישה מקסימה ואמיצה". ספיר ברמן
"פגשתי אישה מקסימה ואמיצה". ספיר ברמן
(צילום: עוז מועלם)
עמדת בראש המינהלת בעבר. בהתאחדות אתה משפיע יותר על הכדורגל הישראלי? "עם כל הכבוד, בסופו של דבר ההתאחדות אחראית על הכדורגל הישראלי. דרך הנבחרות, כדורגל מקצועני, חובבני, נוער ונשים. לפני שבע שנים הכדורגל הופרט והועבר לניהול המינהלת, זו תזמורת שצריכה לנגן בקול אחד. כאחד ממקימי המינהלת, חד־משמעית היא צריכה להתקיים".
אפרופו, החוזה עם המינהלת הסתיים וכרגע יש פיצוץ במו"מ. יש פתרון? "טבעי שבין שני גופים שמתנהלים בטריטוריה כמעט משותפת יש חילוקי דעות, כל אחד מנסה למשוך לכיוון שלו. אני משוכנע שנמצא את הנוסחה. המינהלת חייבת להיות חזקה, אבל בסופו של דבר אני מנהל את הכדורגל הישראלי. אסור ליחסים פרסונליים להשפיע על שיתוף הפעולה".
הסיפור האמיץ ומעורר ההשארה של ספיר ברמן יצר באזז גדול, שוחחת איתה? "נפגשתי עם ספיר ימים ספורים אחרי שהחליטה להתוודות. פגשתי אישה מקסימה ואמיצה, אמרתי לה שניתן לה את כל הסיוע להתפתח כפי שעשתה עד היום. נשפוט אותה נטו על פי המקצועיות שלה כשופטת".