בית הדין המשמעתי של ההתאחדות משמש כבר שנים רבות כמוקד עלייה לרגל של יושבי ראש, מאמנים ושחקנים. מקום שהפך לחלק בלתי נפרד מהנוף בכדורגל הישראלי, כזה שמייצר סערות ודיונים ציבוריים ותופס את הכותרות על חשבון המשחק עצמו. ישנה אמירה כי שופט כדורגל טוב הוא כזה שלא מרגישים את מעורבותו, כך גם לגבי דיינים. עדיף היה אם דיינים לא היו קבועים תוצאות וחרוצים גורלות. אך המציאות בשכונה הקטנה שלנו היא שונה - במקרים רבים נחוץ כוח עליון שישליט סדר ויקבע את הגבולות - גם אם מדובר בסופו של דבר בספורט.
כעת, לקראת חזרת הליגה, צפויה מהפכה בהתנהלות של בית הדין, אבל היא לא תהיה היחידה. העונה הקרובה תעמוד בסימן שינויים בכל הגזרות: מהעונשים לאוהדים ולקבוצות, דרך רפורמה באיגוד השופטים ועד המעורבות של המשטרה.
6 צפייה בגלריה
שוטר מחכה לאוהד מתפרע
שוטר מחכה לאוהד מתפרע
(איור: ליאו אטלמן)
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום

פגיעה ישירה: בלי ענישה קולקטיבית לאוהדים

העונה החולפת בליגת העל שברה את כל השיאים עם מאות העמדות לדין, אך מתברר שהעונשים המקובלים לא יוצרים הרתעה מספקת. על פי התקנון, הענישה הקולקטיבית - אחד הכלים הבודדים הנמצאים לרשות הדיינים - היא הנפוצה ביותר ומתבררת כלא אפקטיבית. במשרד הספורט בדקו אם ניתן למנוע את העונש השנוי במחלוקת על ידי ערכאות משפטיות אזרחיות, אך הבינו כי כגוף פוליטי נאסר עליהם להתערב בפסיקות של בתי דין הנמצאים תחת המוסדות בינלאומיים, פיפ"א ואופ"א.
כעת מגבשים במשרד הספורט בשיתוף ההתאחדות פתרונות על מנת להפחית כמה שניתן את עונשי הרדיוס ואת המשחקים ללא קהל, ולהתמקד בענישה יחידנית. סרגל הענישה נע כרגע בעיקר בין אזהרה, קנס, רדיוס עם קהל או משחק ללא קהל, אבל כאמור מאחר שנראה כי אין בכך השפעה אמיתית על ההתנהגות ביציעים, המטרה תהיה יותר הפחתת נקודות בפועל - כלי שעשוי להרתיע אוהדים אלימים שיבינו שהם לא פוגעים רק בבעלים – דבר שקורה לפעמים בכוונה - על ידי קנסות כבדים, אלא ישירות בקבוצה שלהם.
לקח נוסף שהופק הוא חוסר האחידות והמידתיות בין העונשים. לדוגמה, דין זריקת כוס שתייה לדשא זהה להשלכת עשרות חפצים, ולכן מעתה העונשים ייקבעו לפי חומרת העבירה ולא בהכרח בהתאם לסעיף היבש.
6 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
"קומץ אלים פוגע בחווית הצפייה". חסון
(צילום: עוז מועלם)
בהתאחדות הוחלט על הקמת ועדה שתגיש בתוך שלושה חודשים את מסקנותיה לגבי האמצעים שבהם ניתן להשתמש כדי לבער את נגע האלימות. בוועדה יישבו פרופ' מיגל דויטש, חבר נשיאות בית הדין העליון, עו"ד אפרים ברק, חבר בבית הדין הבינלאומי לענייני ספורט והיועץ המשפטי של ההתאחדות בעבר, ופרופ' יאיר גלילי מהחוג למדעי ההתנהגות באוניברסיטת רייכמן. הוועדה תבדוק ותנתח את המצב הקיים בתחום המאבק באלימות סביב הכדורגל ותמליץ על דרכי ההתמודדות הרצויות והאפקטיביות.
יו"ר ההתאחדות אורן חסון: "איני יכול להישאר אדיש לקולות הביקורת ולתהיות בדבר האמצעים בהם נוקטים ההתאחדות ובתי הדין. העונה החולפת הולידה שיאי אלימות ולכל אורכה ריחפה תחושת אסון שעומד לבוא עלינו. קומץ אלים, עברייני, חסר עכבות, פוגם בחוויית הצפייה של בני ובנות תרבות שמעניקים ביציעים גוון מקורי, ייחודי וחסר תחליף לכדורגל שלנו". בין השאר, תבחן הוועדה הצבת רשתות ביציעי האוהדים "השרופים", תוך בדיקה אם הכלי הזה הפחית את האלימות במדינות אחרות.

שופטים מקצועיים: הוספת שעות עבודה והעלאת השכר

גם בנושא השיפוט מתוכננים שינויים משמעותיים. איגוד השופטים פותח עידן חדש עם היו"ר גיורא ענבר, זאת אחרי אחת העונות הגרועות ביותר של אנשי המשרוקית, שגרמה לאובדן אמון מוחלט בהם. ענבר מקדם מהלך שלפיו בתוך כמה שנים יהפוך התחום למקצוע לכל דבר, ואף קיימת כוונה להעלות את שכר השופטים כבר בעונה הקרובה.
6 צפייה בגלריה
יגאל פריד והכוונים שלו
יגאל פריד והכוונים שלו
לראשונה יגויס אנליסט שיערוך הכנה קפדנית לשופטים לקראת המשחקים
(צילום: יאיר שגיא)
על פי התוכנית, השופטים יעבדו חמש שעות שבועיות מעבר לשיפוט על המגרש במקום שלוש שעות. כמו כן, לראשונה יגויס אנליסט שיערוך הכנה קפדנית לשופטים לקראת המשחקים. בנוסף, הוחלט לגייס מאופ"א שני מנטורים בעלי שם שילוו את השופטים - כולל שדרוג מערך ה-VAR. ההנחיות שקיבל סגל השופטים החדש של ליגת העל כוללות נקיטת יד קשה יותר כלפי אנשי הספסלים, שלא פעם מלבים את היצרים. שופטים שיטעו בצורה משמעותית יוקפאו למספר רב יותר של משחקים, ויחזרו בהדרגה דרך שיבוצים פחות יוקרתיים.
החלטה נוספת שמהווה שינוי מהותי היא הפתיחות התקשורתית. המטרה היא להנגיש מידע מקצועי לציבור ולהסביר החלטות דרך הרשתות החברתיות, בין היתר באמצעות סרטי הסברה ושיחות עם גולשים, במטרה לשפר את תדמית השופטים.

דוח על המקום: הגברת סמכות השוטרים במגרשים

העונה החולפת הייתה האלימה ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי, ולכן אחרי עבודה יסודית של שלושה ממשרדי ממשלה (ספורט, ביטחון פנים ומשפטים), אוהדי הקבוצות צריכים להכין עצמם למציאות חדשה בכל הנוגע לאכיפה. ממש לקראת פיזור הכנסת, עבר חוק איסור אלימות בספורט, שמטרתו להתמקד בענישת מתפרעים בזמן אמת תוך צמצום תהליכים ארוכים בבתי המשפט.
6 צפייה בגלריה
איור של שופטים מצטלמים לטיקטוק
איור של שופטים מצטלמים לטיקטוק
(איור: ליאו אטלמן)
המשטרה תוכל לתת קנסות מנהליים ותורחב משמעותית סמכות ההרחקה מהמגרשים - ולתקופות ארוכות יותר. היחידה המשטרתית הייעודית תחזור לפעילות ותעסוק במודיעין על מנת למנוע התארגנויות של קטטות אוהדים המוניות.
בימים הקרובים יתקיים דיון בוועדת החוקה כדי לקבוע את גובה הקנסות על פי מדרוג העבירות. הרעיון הוא שאם בעבר אלימות בכדורגל הייתה ברף הפלילי שהוביל לסחבת משפטית ולעונשים קלים, מעתה האמצעים יהיו מנהליים, מה שיאפשר עונש מיידי של הרחקה או קנס. אין כוונה ששוטרים ייכנסו ליציעים וייתנו דוחות, אך הם ימתינו לאותו אוהד ביציאה מהמגרש.
6 צפייה בגלריה
איור של כיסאות שמורים לפירוטכניקה
איור של כיסאות שמורים לפירוטכניקה
(איור: ליאו אטלמן)
צעד נוסף למלחמה באלימות הוא הקצאת מאות אלפי שקלים לטובת רישות כל המגרשים במצלמות מיוחדות, סוג של "האח הגדול" שייתן מענה בזמן אמת ויאפשר הוכחה מצולמת לביצוע עבירה. כחלק מהמציאות החדשה שאיתה האוהדים יצטרכו להתמודד, מעתה גם קריאות הומופוביות יגררו קנסות מנהליים במקום העמדה לדין של הקבוצה.
יש גם בשורה טובה לאוהדים: המפכ"ל קובי שבתאי הנחה לבחון אופציה להשתמש בפירוטכניקה קרה ולא מסוכנת באופן יזום, כלומר במקרה של כיבוש שער, סיום משחק או נקודות ציון שייקבעו מראש.