בעקבות טקס כדור הזהב, נשמעו הרבה קולות על "גניבות" עבר של מסי במהלך שמונה הזכיות שלו בתואר שחקן השנה בעולם. המדובר ביותר הוא כדור הזהב ב-2010. אז ראשית אדגיש שאני לא בהכרח מסכים עם הבחירה, אבל יש סיבה טובה לכך שהוא זכה.
ב-2010, כדור הזהב אוחד עם פרס שחקן השנה בעולם של פיפ"א, וזכות ההצבעה הייתה שייכת ל-92 עיתונאים מכל העולם והקפטנים והמאמנים של הנבחרות החברות בפיפ"א. לכל בעל זכות הצבעה היו 3 בחירות: מקום ראשון מקבל 5 נקודות, מקום שני 3, מקום שלישי 1.

1 צפייה בגלריה
לאו מסי שחקן נבחרת ארגנטינה אחרי ההדחה ממונדיאל 2010
לאו מסי שחקן נבחרת ארגנטינה אחרי ההדחה ממונדיאל 2010
מסי אחרי ההדחה ממונדיאל 2010
(צילום: AP)

אז למה צ'אבי או אינייסטה לא זכו? כאשר נבחרת ספרד זכתה במונדיאל, אין ספק שלשניים היה חלק לא קטן בכלל, אך המון קולות התחלקו ביניהם. כלומר, אם רק אחד מהם היה מתמודד מול מסי, אז אין ספק שהיה זוכה. בגלל שהקולות התפצלו, נוצר מצב שלכל אחד מהם בנפרד היה פחות נקודות מלמסי. שחקני נבחרת ספרד קטפו 38.5% מהקולות, אך לצערם הקולות התחלקו ל-17.5% אינייסטה, 16.5% צ'אבי ,3% קסיאס, 2.5% דויד וייה, 1.5% צ'אבי אלונסו, 1.5% קרלס פויול ועוד כמה שקיבלו מעט.
למה סניידר לא זכה? מאותן סיבות: סניידר זכה בטרבל עם אינטר, אבל גם שם הרבה מהקולות התחלקו בין כל שחקני הקבוצה, בעיקר דייגו מיליטו, מייקון וז׳וליו סזאר. כל שחקני אינטר קיבלו יחד 17% מסה"כ הקולות, ומתוכם סניידר קיבל 14.5%.
אז מי נשארו? מסי ורונאלדו שתמיד מקבלים הצבעות. כנראה שרונאלדו לא זכה בגלל שמסי זכה באליפות, הגיע לחצי גמר ליגת האלופות (לעומת הדחה בשמינית של הפורטוגלי) והיה היה מלך השערים באירופה עם 34 שערי ליגה, לעומת רונאלדו עם 26. גם בליגת האלופות מסי היה מלך השערים עם 8 לעומת 7 של הפורטוגלי, ובסה"כ כבש 47 שערים בכל המסגרות לעומת 33 של הפורטוגלי. השמינייה הראשונה: מסי 22.65%, אינייסטה 17.5%, צ׳אבי 16.5%, סניידר 14.5%, פורלאן (מצטיין המונדיאל) 7.5%, רונאלדו 4%, קסיאס 3%, וייה 2.5%.
כדור הזהב מחולק לשחקן הטוב בעולם, ולא תמיד לזה שזוכה בתארים. ריברי זכה ב-2013 ובטרבל בכל זאת לא זכה בכדור הזהב, שבצ'נקו ב-2004 זכה באליפות בלבד אך זכה בכדור המוזהב, רונאלדיניו ב-2005 גם כן זכה באליפות בלבד אך זכה בכדור הזהב. מבחינה אינדיבידואלית, מסי היה באחת העונות הגדולות של שחקן בהיסטוריה, עם 47 שערים ו-16 בישולים בכל המסגרות, כולל רביעיית ענק מול ארסנל ברבע גמר הצ'מפיונס ושלושער מול שטוטגרט בשמינית הגמר. רונאלדו סיים לפני קסיאס שזכה במונדיאל תוך תצוגת ענק בגמר, ולפני וייה שסיים כמלך השערים של המונדיאל עם 5 כיבושים (יחד עם פורלאן ומולר).
אז האם מסי היה זוכה ראוי? חד משמעית כן (שימו לב שאני לא משתמש במילה "הגיע לו"), אבל זוכה ראוי הוא חד משמעית היה. האם צ׳אבי היה זוכה ראוי? חד משמעית כן. האם סניידר היה זוכה ראוי? חד משמעית כן. האם תומאס מולר היה זוכה ראוי? חד משמעית כן! אגב, מולר היה בורג משמעותי בבאיירן שזכתה בדאבל באותה עונה והגיעה לגמר ליגת האלופות, בנוסף כיכב בגרמניה שהגיעה לחצי הגמר תוך שהוא כובש 5 שערים ומבשל עוד 3 בטורניר, כולל תצוגות ענק נגד אנגליה וארגנטינה בשמינית ורבע הגמר בהתאמה.
האם אינייסטה היה זוכה ראוי? תסלחו לי חברים, אבל חד משמעית לא! אינייסטה היה פצוע ברוב עונת 2009-2010 וכמעט לא היה משמעותי בזכייה של ברצלונה באליפות וההגעה שלה לחצי גמר האלופות (לא שיחק ברבע וחצי הגמר). את כל העונה הסדירה של ברצלונה סיים עם שער אחד בלבד ו9 בישולים. במונדיאל, אגב, הוא סיים עם 2 שערים (כולל הזכור בגמר) ו-0 בישולים. נבחרת ספרד ב-2010 הייתה מושלמת, אבל האם יש כאן מישהו שמוכן להגיד בלב שלם שאינייסטה היה טוב יותר מצ'אבי, קסיאס, פויול, ראמוס או דויד וייה בטורניר?
לסיכום: אני לא אומר ש"הגיע" למסי לזכות, אך הוא בהחלט היה זוכה ראוי, בדיוק כמו כמה אחרים שהוזכרו. האם מסי "גנב" את כדור הזהב? חד משמעית לא!
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.