המשחק

בלגן בסמי עופר
המשחק בין מכבי חיפה להפועל באר שבע במחזור החמישי היה גרוע, עד הדקה ה-82, משם הלכנו לרבע שעה (כן, המשחק נגמר בדקה ה-97) הזויה אך מרתקת, תאונה שאי אפשר להוריד ממנה את העיניים. לא ברור אם זה היה מכוער או יפה, כמו שהחיקוי של אברי גלעד ב"ארץ נהדרת" היה אומר "מגעיל ומעולה". נזכיר: מכבי חיפה הובילה 0:1 מספק פנדל של דולב חזיזה, ורועי גורדנה הורחק מאוחר יותר (בצדק). המשחק התחמם יותר מדי ולעיתים נראה שזה בכלל קרב היאבקות.
בדקה ה-82 עומר אצילי הציל שער עם היד על קו השער, השופט גל לייבוביץ' התמהמה עד שהחליט להוציא לקשר אדום ולפסוק על פנדל לבאר שבע (כשאולי הכדור עבר בכלל את הקו), איאד אבו עביד כבש מהנקודה. כשאנחנו כבר היינו מותשים מקרב החפירות הזה, רמזי ספורי מצא את שכטר בכדור גאוני. שכטר לא היה צריך ליפול בתיאטרליות האופיינית, כולם ראו שעופרי ארד הכשיל אותו. שוב אבו עביד, שוב לרשת. מדהים? גרוע? זה היה קצת הכל ביחד.
9 צפייה בגלריה
בוגדן פלאניץ' ואיתי שכטר מתעמתים
בוגדן פלאניץ' ואיתי שכטר מתעמתים
היה משחק משוגע
(צילום: עוז מועלם)
9 צפייה בגלריה
איאד אבו עביד ומיגל ויטור חוגגים
איאד אבו עביד ומיגל ויטור חוגגים
הכל היה רגוע עד הדקה ה-82
(צילום: עוז מועלם)
9 צפייה בגלריה
עופרי ארד סופג כרטיס אדום
עופרי ארד סופג כרטיס אדום
השופט לקח חלק מרכזי
(צילום: עוז מועלם)

הפיטורים

ההולנדים הולכים הביתה
המהפכה ההולנדית בכדורגל הישראלי נחלה כישלון חרוץ וכואב יותר מההפסד ההוא לגרמניה בגמר מונדיאל 1974. שלושה מאמנים פתחו את העונה, אף אחד לא סיים אותה. ריימונד אטוולד (נתניה) ופטריק ואן לוון (מכבי ת"א) פוטרו אחרי כישלונות מקצועיים. ארווין קומאן לא היה יכול לשאת יותר לבדו את הבלגן בבית"ר ירושלים, ולא רק שהתפטר אלא פרש מאימון. לראשונה מאז 2012 , ליגת העל הייתה ללא מאמנים זרים על הקווים. למרות זאת, נראה שקבוצות ליגת העל התבגרו. "רק" שלושה מאמנים פוטרו (עמיר נוסבאום בק"ש, קומאן עזב מרצונו). היו עונות שיותר מחצי ליגה היו עם מאמנים חדשים בעת הזו.
9 צפייה בגלריה
פטריק ואן לוון
פטריק ואן לוון
פטריק ואן לוון. כישלון
(צילום: עוז מועלם)

הטעויות

השופטים מאבדים שליטה
אמנם יש VAR, אבל גם הוא לא הצליח למנוע מהשופטים שלנו לטעות בגדול כמה פעמים, ולתת תחושה שבליגת העל מעולם לא היה שיפוט ברמה כה נמוכה. מ"אין פה כלום כפרה" של לירן ליאני במחזור הראשון אחרי עבירה ברורה על איתי שכטר, עד אדי גוטליב שהגן על עצמו מפני אוהד ומשום מה הורחק. קצרה היריעה מלפרט את כל השגיאות וההחלטות השנויות במחלוקת, יש תחושה של איבוד שליטה. תחושה שאיגוד השופטים צריך לתקן. אם כי גם לקבוצות ולשחקנים יש חלק בכך, אולי אם תפסיקו לרוץ לשופט על כל שטות ותפסיקו להתחזות ברחבה אז יהיה יותר קל לנהל משחק.
9 צפייה בגלריה
גוטליב מתעמת עם האוהד
גוטליב מתעמת עם האוהד
איך זה נגמר באדום?
(צילום: אורן אהרוני)

המאמן

רוני לוי
כן, הכדורגל "לא מרשים". נכון, הקהל לא הכי מתלהב. זה לא משנה כל כך את השורה התחתונה: הפועל באר שבע במקום הראשון, עם מאזן נקי מהפסדים. זה לא הסגל שהיה לברק בכר בזמנו, יש לא מעט שחקנים שנראה היה שמעבר לשיאם (איתי שכטר, ויש שיאמרו גם ניקיטה רוקאביצה), ורוני לוי מוציא מהסגל הזה את המיטב. אף אחד לא חשב שרמזי ספורי יתחיל להביא מספרים, מעטים האמינו שרוקאביצה ישחזר את כושר ההבקעה ממכבי חיפה, והנה זה קורה. אם לוי היה מאמן זר, היו עפים עליו.
9 צפייה בגלריה
רוני לוי לצד אריק בנאדו
רוני לוי לצד אריק בנאדו
רוני לוי. סיבוב ראשון נפלא
(צילום: עוז מועלם)

המצטיינים

עומר אצילי מסיים סיבוב פסיכי עם תשעה שערים ושלושה בישולים, וממצב את עצמו רמה מעל הליגה, אבל שווה לשים לב למה שבירם כיאל עושה בבני סכנין. איתו ובלעדיו היא קבוצה שונה לגמרי.
הקשר הוותיק עם ארבעה שערים ושני בישולים, יחסית לקבוצה כמו סכנין אלה מספרים נפלאים, והוא כמובן גם משחק יחסית מאחור. הוא עושה הכל בקבוצה: כובש, מבשל, מתקל, מוסר, נשאר לו רק להיות מוצב כשוער וכמאמן. הוא הציל את שרון מימר מפיטורים מוקדמים (שלא הגיעו לו), ולמעשה מציל את סכנין מעצמה. הוא ממש מכריח את הקבוצה להתעסק בכדורגל ולא במה שמסביב. התוצאות לפניכם. שחקנים נוספים שראויים לאיזכור הם אלון תורג'מן, שכבש תשעה שערים והפציעה שלו הרסה להפועל חיפה את כל המומנטום, ורמזי ספורי שעשה קפיצת מדרגה רצינית בהפועל באר שבע והפך לאחד הבאנקרים בהרכב של רוני לוי.
9 צפייה בגלריה
בירם כיאל
בירם כיאל
עושה הכל. כיאל
(צילום: עוז מועלם)

האכזבה

מכבי תל אביב
מכבי תל אביב סגרה סיבוב נוראי, עם תוצאות ושיאים שליליים אותם לא חוותה בימי מיץ' גולדהאר. אחרי הניצחון על מכבי חיפה היה נדמה שהצהובים יתיישרו, אך המצב רק הלך והתדרדר. הפסד 4:2 משפיל מול מכבי נתניה, ועוד הפסד ביתי לאשדוד סיימו את הקדנציה של ואן לוון בצהוב. אותו ואן לוון שהחליף את יורגוס דוניס בעונה שעברה והצליח להוביל את מכבי ת"א למאבק על האליפות וזכייה בגביע.
העונה השחקנים שלו נראו כבויים בליגה, כאילו מישהו מכריח אותם לשחק. גם אחרי פיטוריו של ואן לוון המצב לא השתפר, המאמן הזמני ברק יצחקי עמד על הקווים יותר מחודש, הצליח לאבד את המקום הראשון בליגה האיזורית ללאסק האוסטרית, ובליגה להוציא תיקו ביתי מול נוף הגליל. למאמן החדש מלאדן קרסטאיץ' יש המון עבודה.
9 צפייה בגלריה
שחקני מכבי תל אביב מאוכזבים
שחקני מכבי תל אביב מאוכזבים
מתחת לכל ביקורת. שחקני מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)

מפתיעה

אין
אין קבוצה שהפתיעה ממש לטובה בליגת העל, שאתה רואה את המיקום שלה בטבלה וצריך לשטוף פנים כדי להאמין, יש הפתעות לרעה (כמו מכבי ת"א ואולי גם בית"ר ירושלים, שיש לה נסיבות מקלות). הפועל נוף הגליל התחילה את העונה טוב והמומנטום שלה הסתיים, גם הפועל תל אביב הציגה בתחילת העונה תוצאות טובות, וכרגע היא בעיצומו של משבר. הפועל חיפה פתחה לא רע, וחזרה למציאות עם חמישייה בדרבי מול מכבי חיפה. יש צורך דחוף בהפתעה כלשהי, שלא יהיה משעמם רק עם מכבי חיפה, הפועל באר שבע, ומתישהו כנראה גם מכבי תל אביב.
9 צפייה בגלריה
רוסה חוגג עם קלינגר
רוסה חוגג עם קלינגר
כמעט הפתעת הסיבוב. הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)

המערך

שלושה בלמים
זה מצחיק לבחור ב"מערך הבולט של הסיבוב", אבל ללא ספק הטרנד של שלושה בלמים צריך לקבל מקום של כבוד. מאמני ליגת העל כנראה התרשמו מההצלחה הכבירה של נבחרת ישראל ואימצו את המערך הזה לליבם, הם לא יכולים בלעדיו. יש בקושי ארבעה בלמים נורמלים בליגת העל ואולי שני מגנים שיכולים להגביה או למסור בצורה מדויקת, אבל למאמני הליגה זה לא משנה. זאת האופנה כרגע.