עד לפני שבועיים הפער בדירוג העולמי בין אשלי בארטי ליתר יריבותיה בסבב היה עצום. היה נראה שהיא רמה מעל היתר ואלה שמתחתיה יכולות לנצח אחת את השנייה בכל יום נתון. רק שאז, בלי הודעה מוקדמת, הטניסאית האוסטרלית פרשה וסימנה את הדרך ליורשות שלה. סליחה, ליורשת. איגה שוויונטק.
בחודש האחרון הפולנייה בת ה-20 היא השחקנית הכי לוהטת בסבב. אתמול (ראשון) השיגה את נצחונה ה-17 ברציפות, 4:6, 0:6 על נאומי אוסקה בגמר טורניר מיאמי והיום תעלה למקום הראשון בעולם. הפולנייה הראשונה - גבר או אישה - שרושמת הישג שכזה. ומה היה לה להגיד על זה? "אני בסך הכל רוצה להמשיך וליהנות", סיפרה בנונשלנטיות.
5 צפייה בגלריה
איגה שווינטק
איגה שווינטק
הפולנייה הראשונה שעולה לפסגת הדירוג העולמי. שוויונטק
(צילום: gettyimages)
5 צפייה בגלריה
איגה שווינטק
איגה שווינטק
עם התואר האחרון שלה - במיאמי
(צילום: AP)
הניצחון על אוסקה מגיע שבוע אחרי שזכתה גם בטורניר ענק אחר - אינדיאן וולס ובכך הפכה לטניסאית הרביעית בלבד בהיסטוריה (אחרי שטפי גראף, מרטינה הינגיס ו-ויקטוריה אזרנקה) שמשלימה את ה"סאנשיין דאבל". על הדרך, הייתה גם הראשונה בהיסטוריה שמניפה את הגביע בכל שלושת טורנירי ה-WTA 1000 הראשונים של העונה. וזה כשאוטוטו עוברים לטורנירי החימר - המשטח האהוב עליה. בקיצור, נראה שהרצף לא צפוי להיפסק בקרוב.
שוויונטק זוכה, כצפוי, למחמאות מכל עבר. יש כאלה שסבורים כי היא זו שתשלוט בסבב בשנים הקרובות, ממש כמו שסרינה וויליאמס עשתה לאורך רוב הקריירה. "היא הדבר האמיתי", פרגנה לה המדורגת 1 לשעבר, ז'וסטין הנין הבלגית. "יש לה כריזמה, היא יכולה למשוך את הקהל והיא אוהבת לשחק. אני בטוחה שהיא תתחרה באופן קבוע על כל התארים הגדולים. מה שכן, היא תצטרך לעשות סוויץ' בראש. כשאתה מספר 1 בעולם, אתה יוצא למגרש ויודע שאתה חייב לנצח בכל משחק".

פסיכולוגית ומאמן מנטלי צמודים

הפולנייה היא לא שם חדש בסבב, מה עוד שכבר זכתה בגראנד סלאם. אז באוקטובר 2020, זאת הייתה הפתעה עצומה כשהניפה את הגביע על החימר בפריז, לאחר ניצחון 4:6, 1:6 על סופיה קנין בגמר רולאן גארוס. היא השלימה אז טורניר מושלם, ועוד בגיל 19 בלבד. היא הייתה השחקנית הראשונה מאז אותה הנין ב-2007 שזוכה ברולאן גארוס מבלי לשמוט מערכה.
5 צפייה בגלריה
איגה שווינטק
איגה שווינטק
"ברמה הגבוהה כולם מסוגלים לשחק טוב, אבל הטובים ביותר הם אלה שהכי חזקים בראש שלהם"
(צילום: AP)
אחד היתרונות הבולטים של שוויונטק הוא בפן המנטלי. כבר בגיל 18, כשרק נכנסה לסבב המקצועני, העסיקה פסיכולוגית באופן צמוד לצד מאמן מנטלי. "זה נראה שלפעמים היא בעולם משל עצמה, הלחץ לרגע לא משפיע עליה", סבור הטניסאי האגדי ופרשן "יורוספורט", מאטס וילאנדר. "היא מכינה את עצמה כבר שנים להיות באור הזרקורים. היא מוכנה נפשית לכל תסריט. לא סתם היא לא איבדה מערכה גם בטורניר הנוכחי במיאמי".
"היא עשתה אותי חכמה יותר. בזכותה, יש לי ביטחון גבוה", סיפרה שוויונטק על הקשר עם הפסיכולוגית שלה. "חוזק מנטלי חשוב במיוחד. ברמה הגבוהה כולם מסוגלים לשחק טוב, אבל הטובים ביותר הם אלה שהכי חזקים בראש שלהם".
5 צפייה בגלריה
איגה עם הגביע
איגה עם הגביע
אלופת רולאן גארוס בגיל 19 בלבד
(צילום: EPA)
שוויונטק סיפרה כי כדי להיות מפוקסת ורגועה היא שומעת המון מוזיקה. רק שמדובר במוזיקת רוק. לפני משחק חצי הגמר במיאמי מול פטרה קביטובה היא שמעה שירים של גאנס אנד רוזס - הלהקה האהובה עליה. "בסבב לא פעם יש לוח זמנים מטורף. זה קשה ומלחיץ, אבל דווקא המוזיקה גורמת לי פתאום להירגע", אמרה.

רק רצתה לנצח את אחותה

שוויונטק מגיעה ממשפחת ספורט. אביה, תומאש, ייצג את פולין באולימפיאדת סיאול ב-1988 בענף החתירה ורצה שבנותיו, אגטה הגדולה ואיגה הצעירה ילכו בדרכו. בענף ספורט אישי. אגאטה התחילה בשחייה ועברה לטניס - והאחות הקטנה החליטה שגם היא תנסה זאת. "כדי שאוכל לנצח אותה", סיפרה בעבר. בסופו של יום, אגטה פרשה בגיל צעיר בגלל פציעות ואיגה הפכה לטניסאית הטובה בעולם.
5 צפייה בגלריה
איגה שווינטק
איגה שווינטק
עם גביע אליפות הנוער של ווימבלדון. הגיעה לטניס בזכות האחותה הגדולה
(צילום: gettyimages)
ב-2016 שיחקה לראשונה טורנירי נוער בינ"ל וכעבור שנתיים זכתה באליפות הנוער בווימבלדון - ביחידים ובזוגות. כל זאת בהיותה תלמידה בבי"ס במקביל. "היא הייתה לומדת בלילה ומתאמנת בצהריים", נזכר מאמנה פיוטר סירזפוטובסקי. תוך שבועיים עלתה מהמקום ה-298 ל-180 בעולם והמומנטום נמשך. ב-2019 כבר נכנסה לטופ-50 וב-2020, כאמור, זכתה ברולאן גארוס.
"האמת, אני לא יודעת מה קצה גבול היכולת שלי", סיפרה שוויונטק השבוע. "בינתיים באמת הכל הולך לי. מקווה שאפילו אצליח לשחק טוב יותר". תהיו בטוחים שאם זה יקרה, היא לא תרד מהר מאוד מהמקום שהיא נמצאת בו כעת - הראשון בעולם.