לפעמים חלומות מתגשמים – תשאלו את אמה רדוקאנו. עד לפני שבועיים, אלופת ארה"ב הטרייה (וכנראה גם המפתיעה בהיסטוריה) בכלל לא האמינה שתשתתף בטורניר. הטניסאית הבריטית בת ה-18 כבר הזמינה לעצמה כרטיסי טיסה לסיום שלב המוקדמות, במחשבה שבסבירות גבוהה היא לא תצליח לעבור שלושה סיבובים ולהיכנס להגרלה הראשית.
היא טעתה. אף אחד, כולל רדוקאנו בעצמה, לא הבין כמה. אמש (בין שבת לראשון) סיפור הסינדרלה המופלא הזה הושלם. המדורגת 150 בעולם, בהופעתה הראשונה אי פעם בפלאשינג מדו, גברה 4:6, 3:6 בגמר על ליילה אנני פרננדס הקנדית והניפה תואר גראנד סלאם מטורף.
5 צפייה בגלריה
אמה רדוקאנו
אמה רדוקאנו
בריטניה מאוהבת. אמה רדוקאנו והגביע הסנסציוני
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
רדוקאנו מאושרת
רדוקאנו מאושרת
הרגע שבו הפכה רדוקאנו מעוד טניסאית לאלופת ארה"ב
(צילום: AFP)
אף שחקן או שחקנית לפניה בעידן הפתוח לא הצליח להעפיל לגמר אחרי שעלה מהמוקדמות. רדוקאנו לא רק עשתה זאת, אלא גם המשיכה עד הסוף. תואר ראשון בקריירה - דווקא בבמה הכי גדולה שיש.
כדי להבין עד כמה מדובר בהישג יוצא דופן, אפשר להסתכל על המספרים היבשים. זה בסך הכל היה טורניר הגראנד סלאם השני שרדוקאנו השתתפה בו, אחרי שהגיעה לשמינית הגמר בווימבלדון מוקדם יותר השנה. בכלל, הבכורה שלה בהגרלה ראשית של טורניר WTA הייתה בנוטינגהאם, וממש לא מזמן – לפני שלושה חודשים. סך הפרסים שלה בקריירה לפני ההופעה ההרואית בארה"ב היה 303 אלף דולר. כעת, עם הזכייה באליפות ארה"ב, היא הפכה למיליונרית (תשלשל לכיסה 2.5 מיליון דולר).
רק שימו לב כמה הטורניר של רדוקאנו היה מוצלח: היא לא שמטה מערכה אחת לכל אורכו, לא נגררה פעם אחת לשובר שוויון ועד הגמר בילתה שבע וחצי שעות על המגרש, לעומת 12 וחצי שעות של יריבתה, פרננדס. וזה גם בא לידי ביטוי בגמר: במצב של 4:4 במערכה הראשונה, רדוקאנו לחצה על הדוושה וזכתה ב-8 מתוך 11 המשחקונים הבאים.
5 צפייה בגלריה
אמה רדוקאנו
אמה רדוקאנו
רדוקאנו. ההישג בווימבלדון סימן את הכיוון
(צילום: EPA)
היא בסך הכל האישה השלישית מחוץ ל-100 הראשונות בדירוג העולמי שזכתה בטורניר. בכך הצטרפה לאגדות של ממש – בילי ג'ין קינג (1979) וקים קלייסטרס (2009).
"קודם כל אני רוצה לברך את ליילה ואת הצוות שלה, היא שיחקה טניס מדהים וניצחה בטורניר הזה כמה מהשחקניות הבכירות בעולם", אמרה רדוקאנו אחרי הגמר. "הרמה הייתה גבוהה במיוחד ואני מקווה שנשחק זו מול זו בעוד הרבה טורנירים, ובתקווה גמרים".
"תודה רבה לכולם על התמיכה, תודה שגרמתם לי להרגיש כל כך בבית מהמשחק הראשון במוקדמות. דרבנתם אותי בכמה רגעים קשים, ואני מקווה שאני וליילה סיפקנו משחק טוב היום", הוסיפה רדוקאנו.

אמא סינית, אבא רומני וילדות בקנדה

רדוקאנו הושפעה רבות מאמה הסינית רנה ואביה הרומני איאן. שניהם עובדים בתחום הפיננסים ועברו ללונדון מקנדה, כאשר בתם, ילידת טורונטו, הייתה בת שנתיים. רדוקאנו ניסתה את מזלה בטניס כבר בגיל חמש, ובגיל צעיר הצטרפה לאקדמיות שונות ברחבי הממלכה.
מי שליווה את רדוקאנו בטורניר הנוכחי הן שתי אחיותיה ואימה, אביה נשאר בפלורידה. "מאוד קשה לרצות את אבא שלי, אבל נראה לי שהצלחתי הפעם", צחקה רדוקאנו בסיום.
5 צפייה בגלריה
אמה רדוקאנו
אמה רדוקאנו
ניסתה את מזלה בטניס כבר בגיל חמש. רדוקאנו
(צילום: getty images)
5 צפייה בגלריה
אמה רדוקאנו
אמה רדוקאנו
היו ימים שבהם רק עודדה מהצד
(צילום: getty images)
במהלך כל השבועיים האחרונים, עוד לפני הזכייה בתואר, בריטניה התאהבה ברדוקאנו. משחק הגמר שלה מול פרננדס שבר שיאים וכל הכותרות הראשיות – מהצהובונים ועד העיתונים המעונבים – התייחסו לסנסציה הצעירה. רדוקאנו גם זכתה לברכה יוקרתית במיוחד מהמלכה אליזבת' בכבודה ובעצמה.
"ברכות על ההצלחה באליפות ארה"ב, זה הישג מדהים בגיל כל כך צעיר ועדות לעבודה הקשה ולהתמדה. אין לי ספק שההופעה הנהדרת שלך, ושל יריבתך בגמר, תעניק השראה לדור הבא בטניס", נכתב בהודעה מטעם בית המלוכה.
הטניסאית האגדית, מרטינה נברטילובה, הוסיפה: "כוכבת נולדה - אמה רדוקאנו עשתה היסטוריה כשזכתה בתואר גראנד סלאם מהמוקדמות - והיא רק מתחילה. היא לא לעולם לא תצטרך לעבור שלבי מוקדמות. ליילה פרננדס גם לא אמרה את המילה האחרונה, שתיהן אלופות אבל אמה זכתה בגביע. כל הכבוד".
בעקבות הניצחון תזנק רדוקאנו 127 שלבים (!) בדירוג העולמי, ותעלה למקום ה-23 בעולם. מעתה היא כבר לא תהיה אלמונית, ועם המעמד יבואו גם הציפיות.
רדוקאנו הפכה לבריטית הראשונה שזוכה בגראנד סלאם מאז שווירג'יניה ווייד זכתה בווימבלדון ב-1977. ווייד, אגב, צפתה בה אמש מהיציע בניו יורק והתמוגגה. ולא רק היא; בכל הממלכה פרגנו בענק. ג'ודי מארי, אמו של אנדי ומאמנת נבחרת הפדרציה, אף טענה: "היא המלכה האמיתית". וואו.