אנחנו כבר רגילים לראות פעמיים בשבוע - לפעמים אפילו שלוש - את כל הכוכבים הגדולים על המסך שלנו. ככה זה כשיש משחקי ליגה, גביעים, גביעם משניים, ליגת האלופות, ליגה אירופית, ליגה אזורית, מוקדמות מונדיאל ומשחקים בינלאומיים. לאו מסי, כריסטיאנו רונאלדו, קיליאן אמבאפה וניימאר, לדוגמא, הפכו עם השנים לקרקס נודד. הקבוצות יודעות שהם אלה שמביאים את הרייטינג ובעיקר הכסף הגדול - ופועלות בהתאם.
גם ההתאחדויות השונות רוצות כמה שיותר משחקים בלוח השנה, שלא לדבר על מפעלי אופ"א, אבל השאלה הגדולה שעולה בשנים האחרונות, בעיקר אצל מאמני הקבוצות הבכירות, היא: מתי השחקנים יקרסו ולא יוכלו כבר לעמוד על הרגליים?
3 צפייה בגלריה
שחקני ליברפול עייפים
שחקני ליברפול עייפים
מתי הם ינוחו? סלאח והחברים מחפשים אוויר לנשימה
(צילום: gettyimages)


מהטה מולנגו, מנכ"ל ארגון השחקנים האנגלי, נכנס לתפקידו ביוני האחרון והשבוע, בראיון ל-BBC. ביקש שוב לשים את השאלה הזו על השולחן. מולנגו לא חסך בביקורת קשה על ההתאחדויות השונות: "אנחנו לא במפעל לייצור נעליים, רק שזה נראה בדיוק כך. מדברים פה על אנשים בשר ודם ולפעמים יש את התחושה שכדורגלנים הם סוג של מכונות. רק שהם לא".
מנצ'סטר סיטי, למשל, שיחקה בעונה שעברה 61 משחקים בכל המסגרות. גם יתר הקבוצות האנגליות בגביע אירופה השונים, שצריכות להשתתף בגביע הליגה, עשויות העונה להגיע למספר דומה. בשל המונדיאל בקטאר, שייערך בחורף, העונות באירופה ב-2022 ייפתחו עוד יותר מוקדם והכוכבים הגדולים יוכלו ליהנות, במקרה הטוב, לשבוע מנוחה. זאת בתנאי שהמועדון לא יקבע משחקי ידידות שונים באסיה, אמריקה הלטינית או כל מדינה אחרת שתרצה לראות את מנצ'סטר יונייטד, לשם דוגמא, פנים מול פנים.
מבקש למצוא פתרונות. מהטה מולנגו
"מצאתי נתון מדהים לאורך בדיקה שעשיתי: השחקנים הם תמיד האחרונים לגלות את הלו"ז של הקבוצה", הוסיף מולנגו. "הקבוצות קובעות משחקים ואז אומרות לשחקנים: 'לכו לשחק'. הם אלה שצריכים לספק את ההצגה הטובה ביותר, אבל השאלה היא כמה משחקים בן אדם יכול לשחק ברמה הגבוהה שיש?".

קלופ ופפ נגד ההתאחדות האנגלית

יורגן קלופ היה אחד המאמנים הראשונים שיצא להגנת השחקנים ודרש להפחתת כמות המשחקים באנגליה. כבר ב-2015, שנה אחרי שנבחרת אנגליה הודחה בשלב הבתים של המונדיאל בברזיל, הוא אמר במסיבת עיתונאים לאנשי התקשורת בממלכה: "אתם יודעים מה הסיבה שאתם לא מצליחים? יש לשחקנים שלכם יותר מדי משחקים בלוח השנה".
3 צפייה בגלריה
יורגן קלופ
יורגן קלופ
הציע לבטל את משחקי חג המולד. קלופ
(צילום: AFP)
מנג'ר ליברפול הציע לבטל את משחקי חג המולד ופשוט והוסיף עוד שבוע חופש לשחקנים בעונה, שגם ככה מפרכת: "אין להם הפסקה אחת במשך שנה שלמה. אפשר להצליח, אבל זה יהיה קשה יותר". בשנה שעברה, למי ששכח, הוא כבר עשה מעשה.
ליברפול סיימה ב-2:2 בחוץ מול שרוסברי מהליגה הראשונה בסיבוב הרביעי בגביע האנגלי ולמשחק החוץ באנפילד כעבור שבועיים הוא עלה עם שחקני המילואים וקבוצת הנוער. "אמרתי לשחקנים שלי לפני שבועיים שהם יזכו לחופשת חורף, וזה מה שיהיה", הסביר אז. "זה נראה כאפילו לאף אחד לא איכפת מאיתנו. אני יודע שזו לא דעה פופולרית, אבל ככה אני רואה את זה. הפרמייר-ליג קבעו מועדים מסוימים בתחילת השנה. אם כעת הם לא מכבדים אותנו, אנחנו לא נכבד אותם".
האדומים ניצחו 0:1 והמעשה של קלופ הדהד. "השחקנים היו צריכים מנוחה. מנוחה נפשית, מנוחה פיזית, ובזה מדובר בחופשת החורף", אמר אז קלופ, ולא חגג את הניצחון ועליית השלב בגביע האנגלי.
3 צפייה בגלריה
פפ גווארדיולה
פפ גווארדיולה
"אנחנו לא מגנים על השחקנים". גווארדיולה
(צילום: AFP)
לא רק קלופ תקף את ההתאחדות האנגלית, גם פפ גווארדיולה. בשנה שעברה, כשליברפול וסיטי נפרדו ב-1:1 במשחק ליגה בו נפצע טרנט אלכסנדר-ארנולד, גווארדיולה ביקש הבהרות מההתאחדות למה אנגליה היא המדינה היחידה באירופה שהתירה אז רק שלושה חילופים במקום חמישה. "אני אצא למלחמה בנושא", הבהיר. "כאן אנחנו מאמינים שאנחנו יותר מיוחדים. אבל אנחנו לא מגנים על השחקנים, ובגלל זה זה אסון".
זה היה עוד משחק בלו"ז צפוף, כשליברפול קיימה אותו פחות מ-72 שעות אחרי המפגש שהיה לה בצ'מפיונס. "דיברתי עם הפרמייר-ליג", רתח קלופ מול מצלמות הטלוויזיה. "אף קבוצה ששיחקה ביום רביעי בלילה לא צריכה לשחק בשבת ב-12:30 בצהריים. בסדר, בראשון אין בעיה, אבל לא בשבת ב-12:30, כי אז אתה מתעורר וישר משחק. זה שלב ההתאוששות. הפרמייר-ליג חייבת לשנות את זה יחד עם גופי השידור. אם אתם רוצים כדורגל טוב, תנו לשחקנים קצת לנוח".