לוח התוצאות שלשום (שני) באצטדיון אולימפיקו סראבלה לא הותיר מקום לספק. לא שלמישהו היה כזה. סן מרינו 0 – אנגליה 10. ניצחון החוץ הגדול ביותר של אנגליה במשחק מוקדמות רשמי. בממלכה אף אחד לא חגג את הניצחון עצמו, אולי רק את העלייה למונדיאל.
חלוץ העבר מייקל אואן לא יכול היה להתאפק. עוד לפני סיום המשחק צייץ: "כיף לכולנו לצפות בכדורגל בינלאומי, אבל רק בטורנירים גדולים. אני חושב שהרבה אנשים מרגישים כמוני. חצי מהמשחקים במוקדמות הם חסרי טעם לחלוטין. דרוש שינוי".
6 צפייה בגלריה
 שוער נבחרת סן מרינו, אליה בנדטיני, עם הראש באדמה
 שוער נבחרת סן מרינו, אליה בנדטיני, עם הראש באדמה
שוער נבחרת סן מרינו, אליה בנדטיני, עם הראש באדמה
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
 דניאל קאופמן מנבחרת ליכטנשטיין אחרי שכבש שער עצמי מול גרמניה
 דניאל קאופמן מנבחרת ליכטנשטיין אחרי שכבש שער עצמי מול גרמניה
דניאל קאופמן מנבחרת ליכטנשטיין אחרי שכבש שער עצמי מול גרמניה
(צילום: getty images)
אנגליה, כצפוי, סיימה את בית 9 במוקדמות המונדיאל במקום הראשון עם 26 נקודות מ-30 אפשריות, ובעיקר הפרש שערים מפלצתי של 3:39. היא כבשה שלוש רביעיות ושתי חמישיות, והבטיחה בקלות את הכרטיס. רק שבדיוק כמו אואן, גם יתר שחקני העבר והפרשנים במדינה חושבים שהגיע הזמן להוציא את הנבחרות הסופר-חלשות מהמוקדמות.
"אני פשוט מרחם עליהן", הסביר כוכב העבר של מנצ'סטר יונייטד ונבחרת אירלנד רוי קין, המשמש כיום כפרשן. "זו נבחרת שלא צריכה לשחק באותו מגרש יחד עם אנגליה. תחשבו על זה, מה המאמן שלהם יכול להגיד בחדר ההלבשה: 'יאללה, חברים, אנחנו יכולים לעשות את זה'? כל משחק של סן מרינו מסתיים בשברון לב עבור אותם שחקנים".
סן מרינו לא לבד. הדוגמאות הטריות מהחלון הנוכחי מראות שאם חשבנו שהפערים בכדורגל העולמי הצטמצמו, עדיין יש לא מעט נבחרות שמגיעות למשחקים כבשר תותחים. צרפת הביסה בשבת האחרונה 0:8 את קזחסטן, גרמניה רמסה עוד קודם לכן 0:9 את ליכטנשטיין, וקרואטיה התעללה במלטה עם 1:7.
6 צפייה בגלריה
השפלה היסטורית. לוח התוצאות בסן מרינו
השפלה היסטורית. לוח התוצאות בסן מרינו
השפלה היסטורית. לוח התוצאות בסן מרינו
(צילום: AP)
מאמן ליכטנשטיין, מרטין שטוקלאסה: "עבור השחקנים שלנו מדובר בסוג של חופשה. שמות כמו נוייר, מולר או גנאברי הם ראו רק בטלוויזיה. הם מחכים שנה למשחק הזה רק כדי להיות איתם באותו מגרש. אנחנו לא יכולים לסיים מולם בתיקו, בטח שלא לנצח, אבל כן להקשות עליהם טיפה. והדגש על טיפה"

ניצחון אחד ב-17 שנה

סן מרינו היא הדוגמה הקלאסית. הנבחרת שנמצאת במקום ה-210 והאחרון בדירוג העולמי של פיפ"א, וסיימה את הקמפיין האחרון עם הפרש שערים 46:1 וללא נקודות. הניצחון האחרון (והיחיד) שלה הושג לפני 17 שנה – וגם הוא במשחק ידידות, מול ליכטנשטיין. ולא רק זה: מאז 2010 שחקניה כבשו יותר שערים עצמיים (14) משערים לשער היריבה (9). ככה זה כששחקני הנבחרת הם חובבנים.
לצד סן מרינו, גם גיברלטר – מדינה חדשה באופ"א בקמפיין הרביעי שלה בסך הכל – לא השיגה נקודות בעשרת משחקיה בקמפיין המוקדמות. היא ספגה שלוש שישיות ושביעייה אחת, ובתקשורת ההולנדית התרגזו אחרי ה-0:6 שהושג בחודש שעבר: "זה כמו משחק אימון, רק שהוא לא מועיל לאף אחד".
6 צפייה בגלריה
הארי קיין חוגג
הארי קיין חוגג
הארי קיין. סן מרינו באה בכוננות ספיגה
(צילום: AFP)
בסן מרינו מעוניינים בשינוי. פרנקו וארלה האיטלקי, שמדריך את הנבחרת, הודה כי התוצאות והמפגשים הבינלאומיים לא ממש עוזרים לשחקניו להשתפר: "אלה משחקים שאתה בא אליהם בידיעה שאתה הולך לחטוף. אמרתי לשחקנים לפני המשחק: 'אם הם ירצו, האנגלים יכבשו בכל פעם שרק יעברו את החצי'".
מאמן ליכטנשטיין מרטין שטוקלאסה חושב באותו כיוון, בטח אחרי התשיעייה שחטף מגרמניה: "עבור השחקנים שלנו מדובר בסוג של חופשה. שמות כמו נוייר, מולר או גנאברי הם ראו רק בטלוויזיה. הם מחכים שנה למשחק הזה רק כדי להיות איתם באותו מגרש. אנחנו לא יכולים לסיים מולם בתיקו, בטח שלא לנצח, אבל כן להקשות עליהם טיפה. והדגש על טיפה".
בסן מרינו מעוניינים בשינוי. פרנקו וארלה האיטלקי, שמדריך את הנבחרת, הודה כי התוצאות והמפגשים הבינלאומיים לא ממש עוזרים לשחקניו להשתפר: "אלה משחקים שאתה בא אליהם בידיעה שאתה הולך לחטוף. אמרתי לשחקנים לפני המשחק: 'אם הם ירצו, האנגלים יכבשו בכל פעם שרק יעברו את החצי'"

התנצלות לאוהדים

אז מה הפתרון? באופ"א, לדוגמה, החליטו לפני שלוש שנים על ליגת האומות: כל 55 הנבחרות ביבשת חולקו לבתים לפי רמתן, ודרכם הן יכולות גם להגיע לטורניר גדול, מה שהיה פעם בלתי אפשרי לנבחרת כמו צפון מקדוניה (שעלתה ליורו האחרון).
במוקדמות המונדיאל או היורו, למשל, אפשר לקיים סיבוב מוקדם ראשוני – עם שש הנבחרות החלשות באירופה. הרי במוקדמות באסיה ואפריקה יש דבר כזה, בפורמט קצת אחר, אבל כזה ש"מנקה" את הנבחרות הללו.
6 צפייה בגלריה
מאמן נבחרת ליכטנשטיין, מרטין שטוקלאסה
מאמן נבחרת ליכטנשטיין, מרטין שטוקלאסה
מאמן נבחרת ליכטנשטיין, מרטין שטוקלאסה. "הסיפור זה מקצוענות"
(צילום: EPA)
בסן מרינו, גיברלטר או אפילו ליכטנשטיין קיבלו את התבוסות בשלוות נפש ולא דרשו לערוף את ראש המאמן. בקזחסטן, לעומת זאת, נותרו עדיין המומים מההשפלה מול צרפת. לא רק כלי התקשורת ביקרו את הנבחרת, אלא גם מזכ"ל ההתאחדות אזמאט איטקוזחין: "מתנצל בפני כל האוהדים. אי אפשר להחליף נבחרת שלמה".
העיתון "קזחסטן פראבדה" תקף במאמר מערכת: "זו ההופעה הגרועה ביותר בתולדות הנבחרת". איטקוזחין עצמו הבהיר שההתאחדות הקזחית לא תמומן יותר מכספי המדינה: "נתקיים בעיקר מכספים שנביא מספונסרים".

יום כיף לחלוצים

מי שנהנים מהמפגשים הם בעיקר החלוצים. הארי קיין, למשל, כבש רביעייה מול סן מרינו והגיע ל-48 שערים בנבחרת, אחד פחות מבובי צ'רלטון וחמישה פחות מהשיאן וויין רוני. אגב, קיין הוא השחקן האנגלי השלישי שמבקיע רביעייה או יותר במשחק בינלאומי רשמי ב-28 השנים האחרונות. השניים הקודמים – דייויד פלאט ואיאן רייט – עשו זאת מול... סן מרינו. "אם הייתי משאיר את הארי עוד חצי שעה, הייתי מסתבך עם המשפחה של רוני", התלוצץ המאמן גארת' סאות'גייט.
יש גם לא מעט דוגמאות של נבחרות שספגו תבוסות סדרתיות והשתפרו בשנים האחרונות. אלבניה, למשל, שעד החודש שעבר עוד נאבקה עם פולין על המקום השני בבית, או צפון מקדוניה, שהבטיחה את הכרטיס לפלייאוף על חשבון רומניה ואיסלנד. גם לוקסמבורג ולטביה במגמת שיפור, ולא שכחנו את איי פארו
6 צפייה בגלריה
קארים בנזמה חוגג מול קזחסטן האומללה
קארים בנזמה חוגג מול קזחסטן האומללה
קארים בנזמה חוגג מול קזחסטן ההמומה
(צילום: AP)
ועדיין, יש גם לא מעט דוגמאות של נבחרות שספגו תבוסות סדרתיות והשתפרו בשנים האחרונות. אלבניה, למשל, שעד החודש שעבר עוד נאבקה עם פולין על המקום השני בבית, או צפון מקדוניה, שהבטיחה את הכרטיס לפלייאוף על חשבון רומניה ואיסלנד. גם לוקסמבורג ולטביה במגמת שיפור, ולא שכחנו את איי פארו, שאמנם רשמה טורניר מוקדמות חלש, אבל גורמת ליריבות להזיע. תשאלו את רוטנשטיינר.
"הסיפור זה מקצוענות", מסכם שטוקלאסה. "אצלנו בליכטנשטיין השחקנים מתברגים לאט-לאט בליגות טובות באירופה. ברגע שהם יעבדו רק בכדורגל, אולי נחטוף שוב מגרמניה – אבל נוכל לנצח את רומניה".