לפני 12 שנה, כאשר מיץ' גולדהאר רכש את מכבי ת"א, הוא הכניס סטנדרטים ניהוליים חדשים, שהפכו למודל לחיקוי גם לקבוצות אחרות – אבל מה שקורה בחודש האחרון בקריית שלום מחזיר את המועדון אחורה לימי הניהול החובבני של פעם.
זה התחיל במהלך העונה שעברה כשפטריק ואן לוון, המנהל הביצועי של מחלקת הנוער, שמעולם לא אימן לפני כן קבוצת בוגרים, החליף על הקווים את יורגוס דוניס – החלטה ניהולית שלא תואמת את הקו המקצועי של הבוס מקנדה. הניסוי התחיל טוב, אבל הסתיים בכישלון בפלייאוף העליון והגעה כברווז צולע לפתיחת עונת 2021/22.
3 צפייה בגלריה
יצחקי וסאבוריט בדרבי
יצחקי וסאבוריט בדרבי
יצחקי מפגין את כישוריו על הקווים
(צילום: עוז מועלם)
כבר בסוף ספטמבר העביר גולדהאר מסר ברור לפיו הוא לא מרוצה מאיך שהקבוצה נראית, זאת למרות שהמאמן ההולנדי קיבל את כל מה שביקש. ברגע זה התהפך שעון החול של ואן לוון. כשנציג הבעלים, ג'ק אנגלידיס, הגיע ארצה כדי לעקוב אחרי העניינים מקרוב, כבר היה ברור שגורלו של המאמן נחרץ.
הפיטורים הצפויים אכן הגיעו בסוף אוקטובר, אבל אז התברר כי במועדון לא הכינו אלטרנטיבה מתאימה, ורק אז החלו החיפושים אחרי מאמן אחר. בינתיים ירד לקווים המנהל המקצועי ברק יצחקי, אלא שהבינתיים הפך לקבוע. יצחקי העביר שני משחקים בליגת העל ואחד בליגה האזורית, והוא יעמוד על הקווים גם הערב (22.00, בלומפילד) במשחק הקריטי נגד לאסק לינץ. ניצחון של מכבי יעלה אותה לשמינית הגמר מהמקום הראשון, תיקו ידחה את ההכרעה למחזור האחרון, והפסד יוביל לסיום במקום השני, שמוביל לפלייאוף מול קבוצה מהליגה האירופית.

פגיעה במקצוענות

18 אנשי מקצוע עמדו על הקווים בעידן גולדהאר, החל מאבי נימני ועד יצחקי, שהפך למאמן הזמני הרביעי. בשלוש הפעמים הקודמות זה נגמר ללא תואר למכבי. איציק עובדיה וחאבייר פריירה עשו זאת פעם אחת, ואז החלה השיטה של הורדת המנהל המקצועי לקווים. ג'ורדי קרויף אימן בין שוטה ארבלדזה לליטו וידיגאל עם 89 אחוזי הצלחה, ועונה לאחר מכן כבר קיבל מינוי של קבע. יצחקי, שמעולם לא העביר אימון, הצהיר כי הוא לא רוצה לאמן את הקבוצה, אבל זה היה כבר לפני חודש ובינתיים הוא מחכה לבשורות מקנדה.
3 צפייה בגלריה
ג'ורדי קרויף
ג'ורדי קרויף
זוכרים, גם הוא ירד לעמדת המאמן. קרויף
(צילום: ראובן שוורץ)
אתמול אמר יצחקי על איתור המאמן הבא: "אנחנו מחפשים את הפרופיל המתאים למכבי ת"א, חלק מהמועמדים כבר עברו ראיונות. אנחנו בתהליך מאוד אינטנסיבי כדי למצוא מאמן, וברגע שנמצא אחזור לתפקיד שלי. חלק מהמאמנים חוששים להגיע בגלל בעיות ביטחוניות וקורונה. יש עניינים שלא תלויים רק בנו, אבל אנחנו עובדים על זה מאוד קשה".
גם אם מכבי תנחית מאמן הבוקר, זה לא ימחוק את כתם הכישלון בהתנהלות שלה בשתי העונות האחרונות. המאמן החדש יצטרך להתאקלם בארץ, ללמוד את הקבוצה, לגבש מערכים ושיטות עבודה ולהכיר את הכדורגל הישראלי – וכל זה לוקח זמן, משאב שלמכבי ת"א אין כרגע. עד שכל הדברים האלה יקרו, העונה תוכל להיות גמורה מבחינתה.

פגרה מבוזבזת

העניין הוא שמכבי קיבלה מתנה שהתאימה בדיוק למצב שלה, פגרת נבחרות ושזרוע שנמשכה שלושה שבועות, אבל במקום להחתים מאמן שינצל את הזמן הזה היא פיספסה את ההזדמנות ויצחקי חסר הניסיון ימשיך לעמוד על הקווים. זה מצב בעייתי עבור הקבוצה, במיוחד לאור העובדה שמחכים לה ארבעה משחקים ב־11 ימים: הלילה מול לינץ, ביום ראשון נגד הפועל חיפה בסמי עופר, ביום רביעי מול נוף־הגליל בבלומפילד וביום ראשון נגד בית"ר ירושלים בטדי.
3 צפייה בגלריה
מיץ' גולדהאר מכבי תל אביב
מיץ' גולדהאר מכבי תל אביב
מתי יחתים מאמן חדש? גולדהאר
(צילום: עוז מועלם)
אחד השחקנים בקבוצה העיד: "יצחקי מאוד רוצה להצליח, הוא אחד משלנו, אבל העובדה שהגדירו אותו כזמני ושאנחנו יודעים שיגיע לפה מאמן קבוע אחר פוגעת במקצוענות שהציגה מכבי עד עכשיו. תחושת אי־הוודאות הזו היא לא דבר בריא".
ההערכה היא כי אחרי שמכבי הפכה לתחנת ביניים של מאמנים, המטרה הפעם היא להחתימם על חוזה ארוך טווח, של לפחות שנתיים וחצי, וזו הסיבה לעיכוב. אולי הבעיה היא במי שאמור להנחית בארץ את המאמן הבא. זה לא נמצא בהגדרת התפקיד של יצחקי, לעומת קודמו קרויף שניצל את הקשרים והייחוס המשפחתי שלו כדי להביא מאמנים כמו אוסקר גרסיה, פאולו סוזה, פאקו אייסטראן, פטר בוס וסלבישה יוקאנוביץ' (היו גם בחירות פחות מוצלחות כמו ארבלדזה ו־וידיגאל). אחריו מכבי עוד החתימה בינגו כמו ולדימיר איביץ', אבל שני המאמנים האחרונים היו בחירות בעייתיות.