השלב הראשוני של מכירת הכרטיסים למונדיאל בקיץ 2026 בארה"ב, קנדה ומקסיקו יצא השבוע לדרך, והביא איתו את המהומה הצפויה: זה עומד להיות המונדיאל היקר בהיסטוריה, ומי שמתכנן לראות משחקים באצטדיונים עצמם, כדאי שיתכונן לשבור תוכנית חיסכון. לא רק אם חוצים את האוקיינוס, אפילו אם סתם גרים בניו יורק.
בהודעה הרשמית של פיפ"א נאמר כי המחירים ינועו בין 60 דולר לכרטיסים הזולים ביותר בשלב הבתים, עד 6,730 דולר לכרטיסים היקרים ביותר לגמר. על פניו, סביר למדי, אבל עלייה למונדיאל וחתיכת קוץ בה: אלו מחירים לא מחייבים בשום צורה, כי פיפ"א מתכוונת להפעיל את מה שנקרא "תמחור דינמי" - כך שהמחירים בלי ספק ישתנו אחרי הגרלת הבתים ב-5 בדצמבר, ובהמשך. "נתאים את המחירים בהתאם לביקוש ובהתאם למלאי שנותר", אמר גורם רשמי בפיפ"א ל"ניו יורק טיימס". בקיצור, תשכחו מכרטיסים ב-60 דולר.
4 צפייה בגלריה


תתכוננו לשבור תוכנית חיסכון. נשיא פיפ"א, ג'אני אינפנטינו
(צילום: AP Photo/Pavel Golovkin, File)
ככה זה הולך: השלב הראשון - הגרלה בלעדית למחזיקי כרטיס אשראי של חברה מאוד ספציפית - נפתח ביום רביעי. אלה קיבלו אפשרות להגיש בקשה לרכישת כרטיסים, והזוכים המאושרים יקבלו הזדמנות לקנות עד ארבעה כרטיסים למשחק, לעשרה משחקים, בתוך משבצת זמן ספציפית באוקטובר. גורמים רשמיים בפיפ"א אמרו שכמיליון כרטיסים יהיו זמינים ככל הנראה בשלב הזה - מתוך כ-6 מיליון כרטיסים בסך הכל לטורניר. לפי פיפ"א, 8.5 מיליון איש "נרשמו באופן רשמי" כמעוניינים לקנות כרטיסים.
מסוף אוקטובר עד תחילת דצמבר יגיע השלב השני שיהיה פתוח לכולם, ואז השלב האחרון שייערך אחרי הגרלת הבתים, ויגיע בשיטת כל הקודם זוכה, אם הוא יכול לעמוד במחירים שיטוסו לשמיים לאור מה שצפוי להיות ביקוש גדול מאוד. מחירי הכרטיסים יחולקו לארבע קטגוריות - 1 היא היקרה ביותר ו-4 הכי זולה. קטגוריה 1 תהיה החלק התחתון של האצטדיונים וכך הלאה במעלה היציעים. ברוב שלבי המכירה, אוהדים ירכשו כרטיסים בקטגוריות האלה מבלי שיוכלו לבחור מושבים ספציפיים.
4 צפייה בגלריה


שיא הקהל ממונדיאל 1994 יישבר? אצטדיון מטלייף בניו ג'רזי
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
המחיר המקסימלי הראשוני של 6,730 דולר לגמר הוא יותר מפי ארבעה ממחירם של כרטיסים מקטגוריה 1 לגמר המונדיאל בקטאר, שעלו 1,605 דולר. בסך הכל מצפה פיפ"א להרוויח מעל 3 מיליארד דולר ממכירות כרטיסים, וגם לשבור את שיא הקהל, שעדיין מוחזק בידי מונדיאל 1994 שהיה אף הוא בארה"ב בנוכחות 24 נבחרות בלבד.
השבוע הפך נושא מחירי הכרטיסים למונדיאל גם לנשק פוליטי בידי זוהרן ממדאני, המוביל במרוץ לראשות עיריית ניו יורק. ממדאני צילם קליפ בו אמר כי "אירוע הספורט הגדול ביותר בעולם מתרחש בחצר האחורית שלנו ורובם המכריע של תושבי ניו יורק לא יוכלו לראות אותו
בין מסי לטיילור סוויפט
"תמחור דינמי" זו שיטה שבה מחיר של מוצר או שירות משתנה לפעמים בטווח של דקות בהתאם לנסיבות. חברות תעופה ומלונות כמובן עושים זאת מאז ומתמיד, ואפליקציות כמו "אובר" מעלות מחירים בשעות עומס ומוזילות בשעות רגועות. כל זה לא חדש, אבל דווקא בכל הקשור לאירועי ספורט, השימוש בתמחור דינמי הוא כן תופעה צעירה יחסית. בפיפ"א טוענים כי בהחלטתם להשתמש בשיטה הזו, "אנחנו מתאימים את עצמנו לשוק המקומי. בארה"ב וקנדה אירועים מתומחרים בהתאם לביקוש".
פיפ"א עשתה ניסיון ראשון בתמחור דינמי במונדיאל המועדונים בקיץ, וגילתה שהוא יכול לעבוד גם הפוך. אחרי שהגזימה בהערכת הביקוש לכרטיסים במחירים הראשוניים שלה, צנחו המחירים באופן חד כשהתברר שהקהל האמריקאי לא נוהר והאצטדיונים נותרו ריקים. לדוגמה, מחיר כרטיס רגיל לחצי הגמר בין צ'לסי לפלומיננזה באצטדיון מטלייף בניו־ג'רזי, ירד בשלב מסוים ל-13.40 דולר, אחרי שעמד על 473.90 דולר פחות מ-72 שעות קודם לכן. במונדיאל זה כמובן יהיה סיפור אחר, ואיתו גם המחירים ל-104 משחקים ב-16 ערים ברחבי ארה"ב, קנדה ומקסיקו. "אנחנו לא מתכוונים לשנות מחירים כל חמש דקות", אמר בכיר בפיפ"א, אבל כל מי שניסה בשנתיים האחרונות לקנות כרטיס להופעה של טיילור סוויפט, יודע שזה פשוט לא נכון. לבינה המלאכותית שמנהלת את התמחור לא אכפת מהבטחות של בני אנוש.
4 צפייה בגלריה


לבינה המלאכותית שמנהלת את התמחור לא אכפת מהבטחות של בני אנוש. טיילור סוויפט
(JULIEN DE ROSA / AFP)
צעד שנוי במחלוקת נוסף הוא שינוי אסטרטגיית "המכירה החוזרת" (Resale). בעבר הגבילה פיפ"א את המחירים על המכירות החוזרות כדי למנוע ספסרות, אבל המגבלה הזו לא תהיה קיימת עכשיו לקוני כרטיסים בארה"ב וקנדה, ופיפ"א גם תפעיל אתר מכירה חוזרת משלה. מנהל התפעול הראשי של גביע העולם, היימו שירגי, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי "אם הייתה מגבלה, אנשים היו הולכים לפלטפורמות אחרות ומנסים למצוא דרכים אחרות למכור מחדש את הכרטיס. זה כמובן משהו שאנחנו לא רוצים. אנחנו רוצים לשמור על סביבה בטוחה, מאובטחת ומפוקחת כדי שאוהדים יוכלו למכור מחדש את הכרטיסים שלהם". השינוי הזה לא יחול על מקסיקו, שם חוקי המכירה החוזרת מחמירים יותר. פיפ"א תיצור פלטפורמה נפרדת עבור אוהדים מקסיקנים, שיוכלו לפרסם את הכרטיסים שלהם למכירה חוזרת רק בערכם הנקוב.
להחזיר את המונדיאל לקהל
השבוע הפך נושא מחירי הכרטיסים למונדיאל גם לנשק פוליטי בידי זוהרן ממדאני, המוביל במרוץ לראשות עיריית ניו יורק. ממדאני צילם קליפ בו אמר כי "אירוע הספורט הגדול ביותר בעולם מתרחש בחצר האחורית שלנו ורובם המכריע של תושבי ניו יורק לא יוכלו לראות אותו. הגיע הזמן שנשים את המשחק מעל חמדנות ונארח מונדיאל שכל תושבי ניו יורק יוכלו להרשות לעצמם ליהנות ממנו".
שמונה משחקי מונדיאל יתקיימו באצטדיון מטלייף, כולל הגמר, אך ההסכם של פיפ"א משותף לניו יורק וניו ג'רזי. ממדאני השיק עצומה תחת השם Game Over Greed ("המשחק מעל החמדנות"), שקוראת לפיפ"א לנטוש את התמחור הדינמי, להחזיר את המגבלה על מכירת כרטיסים מחדש, ולהקצות 15 אחוז מהכרטיסים למקומיים שיוכלו לרכוש אותם בהנחה. כל זה אולי יעזור לממדאני פוליטית, אבל הסיכוי שמשהו מהדרישות האלה יתקבל הוא נמוך עד אפסי. כמו הרבה מאוד אירועי ספורט ותרבות פופולרית בעולם - ובוודאי בארה"ב - גם המונדיאל יהיה סמל סטטוס לעשירים ומפורסמים. מי שלא שייך לרובריקות האלה, שיכין מעכשיו את מלאי הבוטנים, הנאצ'וס והגווקאמולי, ויוודא שהטלוויזיה עובדת.
פורסם לראשונה: 01:30, 12.09.25








