"הכוונה של באך הייתה כנראה להשתיק אותנו וזהו. ניתן להם מה שהם רוצים ונגמור את הסיפור. זה כנראה מה שהוא רצה מלכתחילה, ורק עכשיו אנחנו מגלים את זה". כך הגיבה אתמול אסתר רוט-שחמורוב, חניכתו של עמיצור שפירא ז"ל, מחללי הטבח במינכן 1972, למכתבו המקומם של נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך, שנחשף ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet.
באך הגיב לפניית שושנה שפירא, אלמנתו של מאמן האתלטיקה שנרצח בעיצומם של המשחקים, שביקשה לקיים את דקת הדומיה לזכר י"א הקורבנות בטקסי הפתיחה של האולימפיאדות בעתיד. בתשובתו כתב, בין השאר: "אם האזכור יהפוך לחלק שגרתי מהטקס, אנו מסתכנים בכך שהוא כבר לא יהיה מיוחד ומכובד כפי שכולנו היינו רוצים". כלומר, אפילו הנוסח המינורי שהקריא הכרוז בטקס הפתיחה שנערך בקיץ האחרון בטוקיו לא יחזור על עצמו.
3 צפייה בגלריה
אסתר רוט-שחמורוב
אסתר רוט-שחמורוב
"זה כנראה מה שבאך רצה מההתחלה". רוט-שחמורוב
(צילום: אורן אהרוני)
3 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
חשיפת "ידיעות אחרונות". שער מוסף הספורט, אתמול
שחמורוב, שעלתה במינכן לחצי הגמר האולימפי בריצות 100 מטר ו-100 משוכות, פרשה מהמרוץ האחרון בעקבות הטבח שבו נרצח המאמן שגידל וטיפח אותה. המשחקים נמשכו כרגיל. "בגיל 20 התפכחתי והבנתי איך העולם מתנהל", סיפרה אתמול גדולת האתלטיות של ישראל. "הבנתי שהריח של הנפט היה יותר חזק מגינוי, והאולימפיאדה המשיכה כרגיל. המכתב של באך מאכזב, אבל אנחנו באים לאדם שיחד עם הקנצלרית אנגלה מרקל היו מתחשבים יחסית והקימו גם את אתר ההנצחה במינכן. מה שהיה בטוקיו היה כנראה סוג של פשרה".

מחלוקות בין המשפחות

דרישת בניו של עמיצור ז"ל, איל ועוז שפירא, לקבלת תשובות מממשלת גרמניה ומהוועד האולימפי הבינלאומי לקראת הטקס לציון 50 לאסון שייערך במינכן – הציתה את המאבק שמתנהל בשנים האחרונות בין משפחות הקורבנות.
כפי שנחשף כאן אתמול, בניו של מאמן האתלטיקה המנוח מתעקשים שהטקס לא יהפוך ל"טיול משפחות" לצד נאומי תודה והוקרה של פוליטיקאים מישראל. השניים עומדים על כך שהגרמנים יכירו באחריותם לטבח, ושהוועד הבינלאומי לא ימשיך להתעלם מהעובדה שמדובר ברצח שבוצע על ידי טרוריסטים בעיצומה של האולימפיאדה. בנוסף דורשים האחים שפירא שמעתה ואילך ההחלטות, לרבות אלה שנוגעות למאבק על הפיצויים, ייעשו בתיאום כל המשפחות, ובשילוב דור הנכדים שישמרו את מורשת הי"א גם בעתיד הרחוק.
3 צפייה בגלריה
המכתב שקיבלה משפחת שפירא מהוועד האולימפי
המכתב שקיבלה משפחת שפירא מהוועד האולימפי
המכתב שקיבלה משפחת שפירא מהוועד האולימפי הבינ"ל

מי שייצג את המשפחות לאורך השנים במאבק על קבלת הפיצויים מול ממשלת גרמניה היו אילנה רומנו ואנקי שפיצר, אלמנות החללים יוסף רומנו ואנדריי שפיצר. השתיים גם הוזמנו באופן אישי על ידי באך לטוקיו, מבלי לעדכן את המשפחות. אמש, בעקבות הפרסום ב"ידיעות אחרונות", דרשו רומנו ושפיצר מנציגי המשפחות להודיע להן לאלתר מי תומך בהן להמשיך לנהל את המאבק, לרבות הפיצויים שעדיין מגיעים לטענת המשפחות.