מכבי ת"א סגרה את העונה שעברה עם שלושה תארים: אליפות, גביע המדינה וגביע ווינר. על פניו, שנה מוצלחת ומרובת הנפות. אבל עם כל הכבוד לתארים בזירה המקומית, ביורוליג הצהובים נכשלו באופן טוטאלי לאחר שדורגו בתחתית המפעל עם מאזן שלילי של 20 הפסדים לעומת 14 ניצחונות.
הנהלת המועדון והצוות המקצועי לא תירצו את הכישלון רק בענייני קורונה והבינו שהסגל חייב רענון דחוף. כמה דחוף? אנחנו רק באמצע יולי ו-90 אחוז מהסגל כבר סגור. וזה בשונה לחלוטין מההתנהלות בקיץ הקודם.
5 צפייה בגלריה
דרק וויליאמס, ג'יימס נאנלי ודרק וויליאמס
דרק וויליאמס, ג'יימס נאנלי ודרק וויליאמס
ריינולדס, נאנלי ו-וויליאמס. 90 אחוז מהסגל סגור
(צילומים: ולנסיה, AP, אורן אהרוני)
לאור ההחתמות שנעשו וחזרת הקהל להיכל (כמעט כל המינויים כבר נמכרו) - הציפייה של ההנהלה מיאניס ספרופולוס ושחקניו היא אחת: העפלה לפלייאוף היורוליג. לפחות.

בעיית ריכוז

לצד המחמאות לבנייה המהירה, אי אפשר להתעלם מבעיה שטרם נפתרה. בדומה לשנים קודמות, הצהובים לא החתימו רכז בעל שיעור קומה שיוביל את הקבוצה לצידו של סקוטי ווילבקין. יש לכך לא מעט סיבות, אך נראה כי המרכזית שבהן היא בעיה כלכלית. קשה מאוד למצוא היום רכז מוכח ומוביל באירופה בפחות ממיליון דולר, ואולי אפילו יותר. בסכום הזה (אולי קצת יותר) ניקולה וויצ'יץ' והצוות שלו החתימו את ג'יימס נאנלי, ג'יילן ריינולדס ודרק וויליאמס.
אז מה הצהובים עשו? שוב הלכו על הימור, לפחות ברמת היורוליג. אחרי שספרופולוס החליט שלא להמשיך עם כריס ג'ונס, למרות שהאמריקאי הראה ניצוצות לפרקים, בחרו במכבי ת"א לצרף את קינן אוואנס ויפתח זיו. מדובר בשני שחקנים חסרי ניסיון ברמות הגבוהות באירופה, אבל כאלה עם פוטנציאל גדול, והמטרה (או אולי משאלת הלב) היא שאחד מהם ייקח את הצ'אנס ויהפוך לרכז מוביל.
5 צפייה בגלריה
יפתח זיו
יפתח זיו
זיו. חובת ההוכחה עליו
(צילום: אורן אהרוני)
אוואנס, עליו שמו עין בקבוצה כבר מאמצע העונה שעברה, מגיע אחרי שפרץ בהפועל חיפה (18.5 נקודות, 6.4 אסיסטים ו־4 ריבאונדים) – והראה שהוא יכול להיות גם סקורר וגם מנהל משחק, בדיוק שתי התכונות שבמכבי כל כך מחפשים. ועדיין, זה קרה מול ההגנות בליגה הישראלית.
בניגוד לאוואנס, צירופו של זיו יורד חלק יותר בגרון. בכל זאת, שחקן מקומי שנבחר לישראלי המצטיין של העונה, טבעי שיעבור למכבי ת"א. אך גם כאן יש לא מעט סימני שאלה. האם קבלת ההחלטות של זיו תהיה מספקת לרמת יורוליג, ומה בנוגע לקליעה? אמנם היא השתפרה, אך זיו טרם חווה הגנות פיזיות כמו שיש באירופה.

בשם ההגנה

בעונה שעברה גם הייתה בעיה של זמן התאקלמות. זה בלט אצל אנטה ז'יז'יץ' ודראגן בנדר, שהגיעו אחרי תקופה לא פשוטה ב־NBA, ולקח להם זמן לא מועט להתחבר בחזרה לכדורסל האירופי. בסגל החדש, בעיקר בקו הקדמי, יש הרבה יותר ניסיון עם הצטרפותם של וויליאמס וריינולדס. מלבד הניסיון, מדובר בשחקנים מוכשרים יותר התקפית, שזה למעשה היה החיסרון הכי משמעותי בסגל של העונה שעברה. מנגד, לשחקני הקו הקדמי מצפה מבחן גדול העונה עם עזיבתו של אות'לו האנטר שהותיר מאחוריו בור גדול, ונחשב לשחקן הגנה טוב בהרבה משני המצטרפים החדשים.
5 צפייה בגלריה
אנטה ז'יז'יץ' ואותלו האנטר
אנטה ז'יז'יץ' ואותלו האנטר
ז'יז'יץ' והאנטר. הקרואטי נשאר, האמריקני עזב
(צילום: אורן אהרוני)
נכון לעכשיו, עדיין לא ברור האם יובל זוסמן, ובעיקר עומרי כספי, ימשיכו במכבי. זוסמן סיכם באלבה ברלין, וקשה להאמין שהצהובים יעמדו בדרכו. כספי, לעומת זאת, מחזיק בחוזה, אבל מתלבט האם לפרוש מכדורסל בגיל 33. במקביל, במכבי כבר הבהירו לו שאם יחליט להמשיך לשחק זה לא יהיה בסכומים שהרוויח בשנתיים האחרונות (900 אלף דולר לעונה).
עצם זה שהמועדון החתים שחקנים משמעותיים מאוד בעמדות של שניהם (נאנלי על זוסמן, ריינולדס על כספי) מראה שבקבוצה לא ממש בנו על הצמד הישראלי. אם אכן מי מהם יישאר, ההערכה היא כי הוא לא יזכה ליותר מדי דקות משחק.
הקפטן ג'ון דיברתולומאו יפתח את עונתו החמישית במועדון כשמעמדו בשפל. ההחתמות של אוואנס וזיו, יחד עם קמרון טיילור, וכמובן ההישארות של ווילבקין, הופכות אותו לגארד החמישי ברוטציה. מדהים להיזכר כי בתחילת הדרך של ספרופולוס דיברתולומאו היה השפן מהספסל, אך המתאזרח בן ה־30 לא חזר לעצמו אחרי הפציעות הלא פשוטות שעבר בשנתיים האחרונות.
5 צפייה בגלריה
כספי
כספי
כספי. יפרוש או ימשיך?
(צילום: עוז מועלם)
ג'ייק כהן, שחזר לקדנציה שלישית בהיכל אחרי עונה בספרד, ועוז בלייזר, שבסופו של דבר נשאר אחרי לא מעט לבטים מצד הקבוצה, לא אמורים להיות פקטור משמעותי במשחקי היורוליג, אבל כן לתרום בליגה.

יאניס על הגריל

אין ספק שספרופולוס התחבר למכבי ת"א בצורה נהדרת, ובשנתיים וחצי שלו במועדון קיבע את מעמדו, בטח לעומת שרשרת המאמנים שעמדה על הקווים קודם לכן. היווני גם הפך ליקיר הקהל, אבל בעונה שעברה הכדורסל שהקבוצה הציגה היה רע מאוד, אפילו במפעלים בישראל. מובן שיש לכך לא מעט סיבות, שחלקן לא תלויות בו (קורונה, פציעות), אבל בשורה התחתונה המאמן הוא האחראי, ובדרך כלל זה שמשלם את המחיר.
את עונתו הרביעית במועדון פותח ספרופולוס במעמד שונה מבעונות הקודמות. קשה להגדירו ברווז צולע, אך לאור הגרלת המשחקים הסבירה בהחלט שקיבלה הקבוצה לפתיחת עונת היורוליג (שני משחקי בית בפתיחה מול באיירן מינכן והכוכב האדום בלגרד, ו־5 מתוך 7 הראשונים בהיכל), אם מכבי ת"א תרשום מספר הפסדים לא מחויבי המציאות, אל תתפלאו אם הכיסא של היווני יתחיל לרעוד.
5 צפייה בגלריה
יאניס ספרופולוס
יאניס ספרופולוס
ספרופולוס. עשוי לשלם את המחיר על פתיחת עונה רעה
(צילום: ראובן שוורץ)