הישג אדיר לנבחרת הנשים של ישראל באליפות העולם בשייט הנערכת בהאג, הולנד, כאשר שתי גולשות רוח ישראליות זכו במדליות בגלישת רוח בדגם IQ פויל. שחר טיבי סיימה ראשונה והיא אלופת העולם הראשונה של ישראל בדגם IQ פויל, בעוד קטי ספיצ'קוב זכתה בכסף. שלישית הגיעה אמה ווילסון הבריטית.
"אני לא יכולה לתאר מה אני מרגישה עכשיו", אמרה טיבי מיד לאחר הזכייה. "אלו היו שנתיים קשות, אני לא יכולה להיות מאושרת יותר ממה שהשגתי כעת. זה היה יום קשה, שבוע קשה, מאוד פיזי. הייתי קרובה מאוד בשנה שעברה, זו הפעם הראשונה שלי על הפודיום באליפות העולם ואני נרגשת מאוד כעת. אין לי מילים".
7 צפייה בגלריה
ספיצ'קוב וטיבי
ספיצ'קוב וטיבי
ספיצ'קוב וטיבי לאחר השיוט המנצח
(צילום: sailing energy)
7 צפייה בגלריה
אמה ווילסון, שחר טיבי וקטי ספיצ'קוב על הפודיום
אמה ווילסון, שחר טיבי וקטי ספיצ'קוב על הפודיום
ווילסון, טיבי וספיצ'קוב על הפודיום
(צילום: sailing energy)
"אני רוצה להקדיש את הזכייה הזו ללי קורזיץ" המשיכה טיבי. "עברו עשר שנים מאז הזכייה הרביעית והאחרונה שלה באליפות העולם, הייתי שם איתה כנערה בת 15. קורזיץ נלחמת כעת על החיים שלה והיא סיפקה לי ולעוד רבים השראה".
יו"ר איגוד השייט בישראל, שי בובר, אמר בעקבות הזכייה הכפולה: "אלה רגעים של תהילה לשייט הישראלי. מאז לי קורזיץ לא הייתה אלופת עולם ישראלית והיום יש לנו אלופה וסגנית. מעורר השראה לראות את שחר טיבי במעמד הזה וכל הכבוד לה. ברכות למאמנים שחר צוברי וסתיו ביימל, לאלי צוקרמן המנהל המקצועי של האיגוד ולכל צוותי המעטפת וכמובן למועדון השייט אילת".
7 צפייה בגלריה
שחר טיבי
שחר טיבי
"אני לא יכולה להיות מאושרת יותר ממה שהשגתי כעת". טיבי
(צילום: sailing energy)
7 צפייה בגלריה
שחר טיבי
שחר טיבי
(צילום: sailing energy)
ספיצ׳קוב אמרה: "היתה תחרות קשה, עם הרבה סיפוק, אני סגנית אלופת עולם בפעם השלישית והפעם מצד אחד זה מתוק מתמיד אבל עם תחושת חמיצות. ‎המתוק הוא שעשיתי זאת ולהשיג את המטרה שלי של התחרות הזאת.‎החמיצות היא שזאת פעם שלישית שאני זוכה במדליית כסף באליפות העולם ומרגיש כמובן שאני רוצה יותר. ‎הדרך לפה הייתה לא פשוטה, החלפת הדגם אחרי טוקיו והעובדה שאני גולשת עליו רק שנה וחצי. עליית המשקל וההתאמה של הגוף שלי לדגם החדש עדיין בתהליך וזאת עבודה קשה ויומיומית".
‎"הצלחתי בעבודה קשה לחזור לפודיום באליפות עולם", המשיכה סגנית אלופת העולם. "והעובדה שעשיתי את זה בעיקר בעצמי ולבד, כמעט ללא סיוע מהאיגוד, מראה לי שהפוטנציאל שלי גבוה ואני מאמינה שאילו הייתי מקבלת אפילו 50 אחוז מהתמיכה שביקשתי הדברים היו נראים אפילו עוד יותר טוב. רוצה להודות לאלדן שממשיכים לתמוך בי כלכלית וכנראה שבלעדם לא הייתי נמצאת כאן היום. אני שמחה עבור שחר טיבי על ההישג, ועבור העיר אילת . היא עשתה תחרות מצויינת והישג מדהים".

המעבר המדהים של טיבי

טיבי בת ה-25 השלימה מעבר מדהים בשנתיים האחרונות, אחרי שחזרה לגלישת רוח, תחום שהצטיינה בו בגיל נוער. ב-2021 היא עוד השתתפה באולימפיאדת טוקיו בדגם 470 – סירה זוגית שבה התחרתה יחד עם נויה בר-עם. השתיים סיימו במקום השמיני, אך לאחר האולימפיאדה הוחלט כי התחרויות בפריז בדגם הזה ייערכו במתכונת מעורבת - זוג המורכב מגבר ואישה. טיבי החליטה לעשות את המעבר לתחרויות היחידים ב-IQ פויל – החלטה שהשתלמה בגדול.
גם ספיצ'קוב בת ה-24 השתתפה באולימפיאדת טוקיו, בדגם ה-RS:X שקדם ל-IQ פויל. ספיצ'קוב הגיעv לטוקיו כאחת התקוות הגדולות ביותר של ישראל למדליה אולימפית, לאחר שזכתה פעמיים במדליית כסף באליפות העולם, אבל במשחקים עצמם איכזבה וסיימה במקום השישי.
במקביל, ספיצ'קוב עוררה סערה כאשר פיתחה קשר זוגי עם מי שהיה מאמן נבחרת הנשים לפני האולימפיאדה, פייר לוקווה הצרפתי. השניים ניהלו רומן והסתירו אותו משאר חברותיה של ספיצ'קוב לנבחרת, שהיו גם חניכותיו של לוקווה. לאחר שהרומן התגלה, לוקווה פוטר מהנבחרת.
7 צפייה בגלריה
שחר טיבי ושחר צוברי
שחר טיבי ושחר צוברי
טיבי ומאמנה שחר צוברי
(צילום: sailing energy)
7 צפייה בגלריה
שחר צוברי ושחר טיבי
שחר צוברי ושחר טיבי
(צילום: EPA/Sem van der Wal)
תמר שטיינברג הייתה אמורה להיות הישראלית השלישית בחצי הגמר, אבל בדיקת פוטו פיניש קבעה כי היא סיימה שלישית ברבע הגמר ולא שנייה, ולכן נותרה מחוץ למאבק ובמקום השישי בדירוג הכללי. שרון קנטור, שזכתה בזהב בתחרות הקדם אולימפית במארסיי בחודש שעבר, נפלה במהלך שיוט רבע הגמר והסתפקה במקום הרביעי בו, שמציב אותה שביעית בסיום התחרות.
מוקדם יותר היום יצאו למים הגברים לרבע הגמר, כאשר יואב עומר יודע שהוא צריך לסיים באחד המקומות הראשונים על מנת להתקדם. הזינוק הראשון היה במהירות עצומה, אך שני מתחרים פסלו והודחו והזינוק נפסל. בזינוק השני נשאר יואב להיאבק בארבעה גולשים בלבד. הפעם הזינוק היה נקי וארבעת הגולשים זינקו כמעט בו זמנית. המרוץ היה צמוד יחסית עד למצוף השלישי, שם שלושה מתחרים תפסו את ההובלה בעוד עומר רודף כמה שניות מאחוריהם. הוא המשיך ברדיפה, ניצל נפילה של המתחרה הצרפתי אך לבסוף חצה את קו הזינוק שלישי, אחרי סם סילס הבריטי ולוקה די תומאסי מאיטליה.
את התחרות סיים עומר במקום השישי הכללי, תוך שהוא מבטיח את הקווטה הישראלית למשחקים האולימפיים בפריז 2024.

הבכורה של הדגם החדש

ה-IQ פויל הוא דגם חדש בתוכנית האולימפית ויעשה את הופעת הבכורה שלו על הבמה המרכזית באולימפיאדת פריז 2024. הוא החליף את הדגם ה-RS:X, שעליו לאורך השנים הגולשים הישראלים קצרו הישגים נאים באליפויות אירופה ובאליפויות עולם, כולל מדליית הארד האולימפית שבה זכה שחר צוברי בבייג'ינג 2008.
7 צפייה בגלריה
קטי ספיצ'קוב
קטי ספיצ'קוב
אחרי סערה לא קטנה. ספיצ'קוב
(צילום: Phil Walter/Getty Images)
הדגם החדש נראה דומה מאוד לניל פרייד, אך לא כך הדבר. סוד הקסם הוא בסוג של סנפיר/חרב שמורכב בחלק התחתון של הגלשן וגורם לו לרחף מעל המים, ובכך הוא מנטרל את החיכוך של המים עם הגלשן, מה שמביא אותו להיות מהיר ב-5 קשר יותר מה-RS:X.
אותה מהירות יחסית היא גם אחד החסרונות שלו, מאחר שבדגמים אחרים גם עם רוח של 4 קשר היה ניתן להתחרות במידה שאין ממש ברירה, הפויל לא עולה לאותו מצב ריחוף מתחת ל-6 קשר, מה שמונע הזנקה של שיוטים. המהירות מגיעה גם בשל המשקל מאחר שהוא קל יותר בכ-5 קילו מאשר הדגם הקודם.
המהירות והעובדה שהגולש נמצא גבוה יותר מעל המים הופכים את הגלשן החדש להרבה יותר מסוכן, לכן, בניגוד לניל פרייד, הגולשים נדרשים לחבוש קסדה וללבוש אפוד מגן.
אתמול נבחרות ישראל בגלישת רוח נשים וגברים וקייט נשים הבטיחו שלוש קווטות למשחקים האולימפים פריז 2024, שמתווספות לקווטה שהשיגו צוות ה-470 שלשום. טיבי וספיצ'קוב הבטיחו אמש את הכרטיס הישיר לחצי גמר האליפות, מאחר וסיימו במקומות השני והשלישי. השתיים המתינו לשתי נציגות נוספות, שהתחרו ברבע גמר התחרות - שרון קנטור ותמר שטיינברג - אולם האחרונה כאמור נפסלה היום.