אחת הסצנות שהופכות את הסרט "טיסה נעימה" לקלאסיקה מתרחשת כאשר הדיילת מחלקת לנוסעים חומר לקריאה להעביר את הזמן, מגזינים שונים ומשונים, ולקשישה אחת היא מעניקה את העלון הדקיק "ספורטאים יהודים אגדיים".
נו, עוד בדיחה שמנציחה את הסטריאוטיפ שאנחנו עם שלא מתאים לספורט. המכביה שתיפתח הערב תמיד ניסתה להילחם בתדמית הזו, אבל יש כאלו שלא ישתתפו בה ונמצאים כיום ברמות הגבוהות של הענפים שלהם. וזו לא רק העשירייה הזו – יש עוד המון ספורטאים יהודים בכירים פעילים שמוסיפים עמודים ופרקים לעלון מהסרט. יסלחו לנו הישראלים מהטופ – זו כתבה המוקדשת לספורטאי התפוצות.

לאנס סטרול (קנדה)

23 | פורמולה־1
הישג שיא: מקום 3 בגראנד פרי באקו, בחריין ומונזה
הנהג משתף פעולה עם אלוף העולם לשעבר סבסטיאן פטל בקבוצת אסטון מרטין־מרצדס, ולמרות גילו כבר צבר ניסיון אדיר. כשהיה בן 18 נכנס לסבב כנהג של וויליאמס, ועד היום מדורג שני ברשימת הנהגים הצעירים ביותר שעלו על הפודיום בפורמולה־1. זו עונתו השישית על המסלול האיכותי מכולם, כשבשיאו סיים לפני שנתיים במקום ה־11 בדירוג הנהגים.
הקנדי הוא גם היהודי הראשון בפורמולה־1 מאז ג'ודי שכטר בתחילת האייטיז. היהדות שייכת לצד של אביו לורנס, מיליארדר שמוצא משפחתו מרוסיה (ומחזיק בחלק מהקבוצה בה מתחרה בנו), וההון שלה הגיע מעסקי האופנה. בקיצור, אחרי שילד הפלא יפרוש, אין לו מה לדאוג.
10 צפייה בגלריה
לאנס סטרול
לאנס סטרול
לאנס סטרול
(צילום: גטי אימג'ס)

סו בירד (ארה"ב)

41 | כדורסל
הישגי שיא: 5 זכיות ביורוליג, 5 זהב אולימפי, 4 אליפויות WNBA
הקיסרית של כדורסל הנשים, וחצי מהצמד החזק של הספורט האמריקאי יחד עם בת זוגה, הכדורגלנית והמשפיענית מייגן ראפינו. לאחרונה הודיעה שתפרוש בסיום העונה הנוכחית, אחרי 20 שנה בסיאטל סטורם. היא תעזוב כמלכת האסיסטים, הדקות והמשחקים של ה־WNBA בכל הזמנים - וגם נשאה את דגל ארה"ב בטקס הפתיחה באולימפיאדת טוקיו.
וכן, היא גם אזרחית ישראלית (עשתה זאת ב־2006 כדי להקל על החתימה ברוסיה). יש לה משפחה גדולה בארץ, מצד אביה היהודי שמשפחתו היגרה מאוקראינה לניו־יורק בתחילת המאה הקודמת (ושינתה את השם מבורדה לבירד), והיא התבאסה שבמהלך השהייה שלה כאן לא הספיקה לבקר באילת.
10 צפייה בגלריה
סו בירד
סו בירד
סו בירד. קיסרית הכדורסל
(צילום: AP)

דייגו שוורצמן (ארגנטינה)

29 | טניס
הישג שיא: חצי גמר רולאן גארוס, מקום 8 בעולם
טניס הוא כר פורה ליהודים מצליחים. אסלן קראצב (רוסיה) ודניס שפובלוב (קנדה), שניהם בעלי עבר בישראל, מצטיינים בסבב הגברים, ובין הנשים היהודיות הבולטות הן קמילה ג'ורג'י האיטלקייה ומדיסון ברנגל האמריקאית. אבל שוורצמן ניצב מעל כולם. מומחה החימר (מדורג 14 בעולם) עשה זאת נגד כל הסיכויים.
שוורצמן תמיד מציין את ההשראה שנתן לו סבא־רבא שלו, שנמלט מגרמניה לארגנטינה אחרי שברח בנס מרכבת שהייתה בדרכה למחנה הריכוז. לאורך הילדות והקריירה, אותה התחיל במועדון יהודי בבואנוס־איירס, הוא התמודד עם אנטישמיות, וכנער מכר תכשיטים יחד עם אמו בין המשחקים לצופים ביציע כדי לממן את הנסיעות לטורנירים.
10 צפייה בגלריה
דייגו שוורצמן
דייגו שוורצמן
דייגו שוורצמן. השראה מסבא-רבא
(צילום: גטי אימג'ס)

ג'סיקה פוקס (אוסטרליה)

28 | קאנו
הישגי שיא: זהב אולימפי ו-11 זכיות באליפות העולם
חותרת הקאנו הגדולה אי פעם במקצי יחידות. אחרי קרוב לעשור של הצלחה באליפויות העולם, אולימפיאדת טוקיו הייתה הזירה שבה היא התמודדה מול השדים: מדליית כסף בלונדון, ארד בריו, לחץ לקחת סוף־סוף זהב במשחקי הקיץ. וזה בדיוק מה שהיא עשתה.
היא יהודייה מצד אמה, מרים ירושלמי, שזכתה במדליית הארד בקאנו עבור צרפת באטלנטה 1996, בעוד גם האב ריצ'רד פוקס כיכב עם עשר מדליות זהב באליפויות העולם במדי בריטניה. המשפחה השתקעה באוסטרליה כשג'סיקה הייתה בת ארבע, אחרי שהאב מונה למאמן הנבחרת המקומית. גם אחותה נעמי היא חותרת מצטיינת, וב־ 2019 האחיות, יחד עם אמא וסבתא, ערכו טיול שורשים בישראל.
10 צפייה בגלריה
ג'סיקה פוקס
ג'סיקה פוקס
ג'סיקה פוקס. חותרת הקאנו הגדולה אי פעם
(צילום: גטי אימג'ס)

אלכס ברגמן (ארה"ב)

28 | בייסבול
הישג שיא: זכה בוורלד סיריז עם היוסטון אסטרוס
לנבחרת הבייסבול של ישראל יש במלאי שחקנים רבים שצברו קילומטראז' בליגת ה־MLB, אבל רוב אלו ששיחקו איתה בטורנירים הגדולים הם שמות שהימים המקצועניים כבר מאחוריהם. אולי בעתיד ברגמן יהיה אחד מהם, אבל בינתיים הוא מתחזק קריירה אדירה.
שחקן הבסיס השלישי, שמשחק מאז 2016 במדי הקבוצה הטובה ביותר בארה"ב בשנים האחרונות (וגם לקח איתה אליפות ב־2017), צבר שתי הופעות במשחק האולסטאר וזכה ב"מחבט הכסף" המוענק לשחקן ההתקפה הטוב ביותר בעמדה שלו. הוא יליד אלבקרקי בניו־מקסיקו, שם הוא ומשפחתו היו שייכים לקהילה הרפורמית העתיקה ביותר במדינה וביקרו בקביעות בבית הכנסת. בנאום בר המצווה שלו הוא אמר: "אני רוצה להיות ספורטאי שמשחק מתוך אהבה, נותן הכל ומשמש מודל לחיקוי".
10 צפייה בגלריה
אלכס ברגמן
אלכס ברגמן
אלכס ברגמן. אלוף MLB
(צילום: AP)

ג'ייסון בראון (ארה"ב)

27 | החלקה אמנותית
הישג שיא: מדליית ארד באולימפיאדת החורף
בראון הפך לסנסציה עולמית בגיל 19, כאשר הריקוד שלו לצלילי המוזיקה מ"ריברדאנס" הפך ויראלי וסידר לו מקום במשחקי החורף בסוצ'י 2014, שם זכה בארד. את האולימפיאדה הקודמת הוא החמיץ, אבל השנה בבייג'ינג חזר בגדול, ועם הנעימה הקבועה שלו מ"רשימת שינדלר" סיים במקום השישי.
בראון, שיצא בשנה שעברה מהארון, למד בבית ספר יהודי, יצא למחנות קיץ מטעם האיגוד ליהדות רפורמית, וכמדליסט אולימפי הגיע לכאן ב־2016 במסגרת "תגלית", חרש את הארץ וסיכם: "ישראל מדהימה!"
10 צפייה בגלריה
ג'ייסון בראון
ג'ייסון בראון
ג'ייסון בראון
(צילום: גטי אימג'ס)

איאן סיידנפלד (ארה"ב)

21 | טניס־שולחן פראלימפי
הישג שיא: מדליית זהב פראלימפית
האב, מיצ'ל סיידנפלד, הוא אגדת טניס־שולחן פראלימפי שזכה בארבע מדליות במשחקים, בראשן זהב בברצלונה 1992. כיום הוא מאמן את נבחרת ארה"ב, שבה מככב הבן שהשלים בקיץ שעבר סנסציה בטוקיו וניצח בגמר את האלוף היוצא בדרך לראש הפודיום.
מיצ'ל ואיאן סיידנפלד סובלים שניהם מפגם גנטי הגורם לגמדות, אבל אצל המשפחה ממינסוטה זה לא מכשול אלא מקפצה להצלחה ספורטיבית. איאן, חצי־אסייתי מצד אמו, מתגאה כמו אביו ביהדות, וטוען כי הסוד להצלחה בטוקיו היה הקורונה – הוא קבע את הקריטריון במקור, אבל הדחייה של המשחקים בשנה איפשרה לו להשתפר, בטח כשאבא הוא גם המאמן ואפשר להמשיך בשגרה המקצועית בבית.
10 צפייה בגלריה
איאן סיידפלד
איאן סיידפלד
איאן סיידפלד
(צילום: גטי אימג'ס)

דיאנדרה ידלין (ארה"ב)

29 | כדורגל
הישג שיא: עלייה עם ניוקאסל לפרמייר־ליג
מסתמן שהיהודי היחיד במונדיאל 2022 בקטאר יהיה המגן הימני של נבחרת ארה"ב, שחזר השנה ל־MLS וחתם באינטר מיאמי של דייויד בקהאם אחרי שבע שנים באירופה, בהן הופיע במדי טוטנהאם, סנדרלנד, ניוקאסל וגלאטסראיי. נולד, גדל ולמד כדורגל בסיאטל, שם גם התחיל את דרכו המקצוענית במדי הסאונדרס, ויש לו כבר 74 הופעות בינלאומיות, כולל גביע העולם ב־2014.
הרקע שלו מדהים: הוא יהודי־לטבי מצד אמו, רביע אמריקאי ילידי ורבע אפרו־אמריקאי מצד האב, שלא היה חלק מחייו ומרצה מאסר עולם. סבתו וסבו גידלו אותו מאחר שהאם עוד הייתה נערה (היום הוא קרוב אליה מאוד), והוא כיבד בקעקועים את הצד היהודי במשפחה, גם באותיות עבריות על ידו.
10 צפייה בגלריה
דיאנדרה ידלין
דיאנדרה ידלין
דיאנדרה ידלין. היהודי היחיד במונדיאל
(צילום: AP)

אליקס קליינמן (ארה"ב)

32 | כדורעף חופים
הישג שיא: זהב אולימפי
אלכסנדרה רוז פינתה את מקומה ל"אליקס", הכינוי שדרכו כולם מכירים את הכוכבת של החול. זה דווקא התחיל בגרסה המסוגרת של הכדורעף: הילדה צמחה לגובה 1.96 מ' והצטיינה בענף, שיחקה במשך מספר שנים בנבחרת ארה"ב, אבל אחרי תקופת השעיה בגלל שנמצאו בדמה סטרואידים שלקחה בטעות (תרופה של אמה, כך על פי טענתה), היא מצאה את עצמה מחדש בחוף הים של קליפורניה בו גדלה.
היא פגשה את השותפה אפריל רוס בפסטיבל מוזיקה, החיבור המקצועי והאישי היה מיידי, וכבר ארבע שנים שהן שולטות בסבב. הצמד גם זכה בזהב האולימפי בטוקיו אחרי טורניר דומיננטי במיוחד.
10 צפייה בגלריה
אליקס קליינמן
אליקס קליינמן
אליקס קליינמן
(צילום: גטי אימג'ס)

טוד גולדסטין (אוסטרליה)

34 | פוטבול אוסטרלי
הישג שיא: נכלל בנבחרת העונה
"גולדי" משחק בתפקיד הראקמן, משהו בסגנון הסנטר בכדורסל, הגבוה שנלחם על כדורים – והוא מתאים בהחלט בזכות 201 הסנטימטרים שלו. הוא גם ניסה את מזלו ככדורסלן, אבל הבין במהירות לאיזה מגרש הוא שייך באמת. גולדסטין הוא אחד הכוכבים של נורת' מלבורן, הקבוצה שבה הוא משחק לאורך כל הקריירה, וב־2015 גם נבחר לשחקן המצטיין שלה. אבל לתואר הזה הוא הוסיף הישג יפה לפני שנתיים – פרס המצוינות בחינוך מצד ארגון השחקנים.
גולדסטין, יהודי מצד אבא, לומד לתואר שני במשפטים, וזה עוד אחרי שכבר השלים תואר ראשון בניהול מערכות מידע. כפי שנאמר עליו: "טוד משקיע 100 אחוז בכל מה שהוא עושה, וחושב על הקריירה שאחרי הספורט".
10 צפייה בגלריה
טוד גולדסטין
טוד גולדסטין
טוד גולדסטין
(צילום: גטי אימג'ס)