"משהו בי מת, ואי אפשר לחזור אחורה; "אני רוצה לעזוב"; "ביקשתי מהמועדון רשות ללכת, זה הצעד הטוב ביותר. עדיף לו למכור אותי"; "אני לא אנוכי, פרידות קורות בחיים". הציטוטים הללו לא שייכים לנער מתבגר שלא קיבל מההורים דמי כיס, אלא לרוברט לבנדובסקי. החלוץ הכי טוב בעולם, שירה 344 שערים בבאיירן מינכן, ויורה עכשיו את כל התחמושת שלו על המועדון במטרה לעזוב אותו.
החלוץ הפולני, שכבש מספר מטורף של שערים בבאיירן מינכן (344 ב-375 משחקים), החליט שהוא מיצה את הפרק הגרמני בחייו ועלה להתקפה בכל הכוח, כנראה אחרי שהשכנועים מאחורי הקלעים לא עזרו. הוא לא נחשב לספק כותרות עם פה גדול, אבל אולי הוא מרגיש שלא נותרה לו ברירה.
5 צפייה בגלריה
לבנדובסקי
לבנדובסקי
לבנדובסקי נפרד מהאוהדים במשחק האחרון של העונה
(צילום: EPA)
הוא מסתער על באיירן כפי שהוא מסתער על שער היריבות: בצורה ממוקדת וחסרת רחמים. כרגע אנחנו נמצאים בשלב השלישי של מודל האבל הקלאסי - המיקוח ("עדיף להם למכור אותי ולהרוויח כסף, אנחנו לא אויבים") אחרי שעברנו את ההכחשה ("אני עוזב") ואת הזעם (כל שאר הציטוטים). השאלה היא האם החלוץ הפולני ישיג את מבוקשו - או שיעבור את שני השלבים האחרונים של מודל האבל, דיכאון ("אכבד את החוזה שלי") והשלמה ("שמח להישאר במועדון שאני אוהב") ויישאר בבאיירן לעונה נוספת. במקום בברצלונה, כפי שהוא רוצה.

מי ימצמץ ראשון?

אבל בבאיירן מינכן לא רוצים לשחרר את הכוכב שלהם. בצדק גמור מבחינתם: למרות שהוא בן 33, לבנדובסקי כבש העונה 34 שערים בבונדסליגה, בליגת האלופות הוסיף 13 (ובאיירן הודחה, כזכור, ברבע הגמר), אין אף חלוץ רלוונטי שיכול להיכנס לנעליו הגדולות. מכונת שערים מיומנת בלי חסרונות ובלי מצפון. כשנשאל איך הוא עושה את זה, לבנדובסקי ענה: "במהלך המשחק אני לא חושב אפילו שנייה אחת מה צריך לעשות", כי אין זמן למחשבות - צריך להבקיע. היכולת המנטלית לכבות את מתג המחשבות הטורדניות במהלך משחק היא משהו שיש רק לגדולים ביותר. "אתה יכול לכבוש שער אחד במשחק ולהגיד - זה מספיק לי. או שאתה יכול להגיד לעצמך שאם כבשת אחד, אז אתה יכול לכבוש עוד שערים. אתה פשוט צריך להחליט על איזה כפתור ללחוץ", וברור לחלוטין על איזה כפתור רוברט לבנדובסקי מעדיף.
באיירן מינכן מבינה שאין לו תחליף בשוק, לא כרגע, וממילא הסכום שהיא תקבל עליו מברצלונה יהיה יחסית נמוך (30 מיליון אירו בערך), אז היא בוחרת ללכת עם הכוכב שלה ראש בראש. "הבהרתי לרוברט את עמדת המועדון", אמר המנהל המקצועי חסן סליהמיצ'יץ'. "חוזה זה חוזה", הוסיף נשיא באיירן הרברט היינר, "לאן אנחנו הולכים אם שחקן פשוט יכול לסיים את החוזה שלו בעוד אנחנו מחויבים לשלם לו עד סוף החוזה? זה לא הוגן. יש ללבנדובסקי חוזה עד 2023 ואני מאמין שהוא יישאר, הוא מקצוען".
5 צפייה בגלריה
לבנדובסקי
לבנדובסקי
לבנדובסקי חוגג אליפות עם באיירן, אין לו תחליף
(צילום: רויטרס)
המסר התקיף לא חילחל לחלוץ המוכשר, שממשיך להבהיר כי פניות מועדות החוצה ובבאיירן מינכן הוא לא רוצה לשחק. "המנהלים לא מקשיבים לי", אמר. תחושת הבהילות של לבנדובסקי די ברורה: הוא בשיאו, אבל נמצא בגיל מבוגר. הוא מרגיש שזאת ההזדמנות האחרונה שלו לחוות הצלחה גדולה גם בקבוצה אחרת. ברצלונה נראית כמו היעד המושלם: מועדון שזקוק נואשות לכוכב גדול שיוביל אותו בחזרה לצמרת האירופית, שיש לו יותר אוהדים בעולם מבאיירן מינכן, הצלחה בברצלונה תהפוך אותו לכוכב יותר גדול, וכן תעזור לו לבסס את מעמדו כאחד החלוצים הגדולים בהיסטוריה. בבאיירן כבר אין לו מה להשיג, ולאחרונה גם פורסם בתקשורת הגרמנית כי הוא לא מסתדר עם המאמן יוליאן נגלסמן, שניסה לתת לו עצות טקטיות ונתקל בתגובה: "אני כבשתי 41 שערים בעונה, לא אתה".
מצד שני, אפשר וצריך להבין את באיירן, שמשלמת לו סכום נאה שמוערך בין 20 ל-25 מיליון אירו בשנה לא כולל בונוסים, ומספקת לו ולשאר השחקנים את התנאים הטובים ביותר כדי להצליח. היא לא עשתה משהו לא בסדר, היא לא הפרה את החוזה שלו או שלחה אותו להתאמן לבד כפי שקבוצות ישראליות נוהגות לעשות לשחקנים שהן רוצות להיפטר מהן. לבנדובסקי נמצא בסוג של כלוב זהב, אבל כזה שרוב השחקנים בעולם חולמים להיות בתוכו.
5 צפייה בגלריה
יוליאן נגלסמן
יוליאן נגלסמן
יוליאן נגלסמן. יש לו חלק ברצון של לבנדובסקי?
(צילום: getty images)

ברצלונה משקיפה מהצד

מי שמשקיפה מהצד בהנאה מכל העסק היא ברצלונה ובמיוחד הנשיא, ז'ואן לאפורטה. אם באיירן מינכן תיכנע, הוא יקבל אליו את החלוץ הטוב בעולם במחיר בדיחה, ויוכל לצאת לסיבוב ניצחון. ריאל מדריד לא הצליחה להביא אליה את קיליאן אמבאפה. ואני, לאפורטה, הצלחתי להביא את רוברט לבנדובסקי לקאמפ נואו. ה-כוכב של באיירן מינכן, אותה באיירן שמחצה את ברצלונה 2:8 לפני שנתיים בליגת האלופות. זאת תהיה סגירת מעגל יפה.
זאת תהיה סגירת מעגל של בארסה, שלפני שנתיים עמדה באותו מצב בדיוק: לאו מסי רצה לנצל סעיף בחוזה שלו כדי להשתחרר בחינם, וכמו לבנדובסקי הוא הביע את רצונו לעזוב. ברצלונה אמרה שהסעיף הזה לא תקף, אבל גם זה לא עצר את מסי. על פי דיווחים פריז סן-ז'רמן הציעה עבורו 100 מיליון אירו. ברצלונה הייתה יכולה לקחת את הכסף שהיא הייתה צריכה, אבל בחרה להמר על זה שמסי יישאר. זאת גם הייתה הבטחת הבחירות המרכזית של הנשיא לאפורטה, שאכן ניצח בהן בקלות.
5 צפייה בגלריה
ז'ואן לאפורטה
ז'ואן לאפורטה
ז'ואן לאפורטה. מחכה לצאת לסיבוב ניצחון
(צילום: AFP)
לאפורטה ישב עם מסי ואביו בעונה שעברה, הספינים עפו לכל עבר, אבל בסופו של דבר המצב הכלכלי הרעוע של ברצלונה הכריע ומסי עזב אותה לטובת פריז סן-ז'רמן בקיץ שעבר, ללא תמורה.
ברצלונה חתמה מאז על חוזה עם "ספוטיפיי", מינתה את צ'אבי למאמן והצליחה לסיים את העונה בטעם טוב. היא רוצה להיבנות מחדש, לתת חוזים חדשים לצעירים המוכשרים שלה כמו גאבי ולהיפטר משומנים עודפים. נפלה עליה מתנה מהשמיים בדמות רוברט לבנדובסקי, ועל פי דיווחים בספרד לאפורטה התקשר לסוכן של לבנדובסקי, פיני זהבי, והודה לו על הראיונות הכנים שהעניק לתקשורת ובהן ביקש לעזוב.
יש החוששים כי ברצלונה שוב מתנהלת בחוסר אחריות כלכלית, והחתמת לבנדובסקי תכניס אותה לבור, אחד מהם הוא נשיא הלה ליגה, חאבייר טבאס, שאמר כי לבארסה אין את היכולת הכלכלית לעשות זאת, אלא אם כן היא תמכור שחקנים. האמירות של טבאס התקבלו בזלזול אצל ברצלונה, ולאפורטה טוען שלמרות המשבר הכלכלי בארסה עדיין יכולה להביא את לבנדובסקי, שעל פי דיווחים בספרד כבר סיכם בקבוצה לשלוש שנים. הישועה של ברצלונה ולבנדובסקי תלויה גם בעסקה אחרת, שהם מתפללים כי היא תושלם בימים הקרובים.
5 צפייה בגלריה
סאדיו מאנה
סאדיו מאנה
סאדיו מאנה. המעבר של לבנדובסקי תלוי גם בו
(צילום: EPA)
העסקה המדוברת היא מעברו של סאדיו מאנה לבאיירן מינכן, עוד כוכב גדול שהרגיש שהוא מיצה את עצמו בקבוצה שלו. באיירן מינכן מעוניינת להחתים את הסנגלי שרוצה לעזוב את ליברפול, אולם הגישה עליו הצעה מגוחכת שהפכה לבדיחה ברשת: 23 מיליון ליש"ט בתשלום ראשון, ועוד 7 מיליון אם מאנה יזכה בכדור הזהב שלוש פעמים, או שבאיירן מינכן תשלים שלושה טרבלים. ליברפול מצפה להצעה הרבה יותר רצינית. אם מאנה אכן יגיע למינכן, היא עשויה לתת ללבנדובסקי ללכת. אם לא, זה הולך להיות קיץ ארוך.
פורסם לראשונה: 15:16, 10.06.22