הבעיה של הפועל ירושלים בכדורסל אינה בסגל השחקנים או בזהות המאמן. הבעיה של הקבוצה היא בהיעדר חזון. בימי דני קליין ועדי גורדון החזון של ירושלים היה להפיץ אהבה ולהוות אלטרנטיבה של זהות למכביזם. הקבוצה הבינה שאינה יכולה להתמודד עם העוצמה של מכבי ת"א, ולא ניסתה באמת להיאבק בזה. היא הציבה קריטריון אחר, אלטרנטיבי. אל מול הדורסנות של מכבי, הפועל הפיצה את המסר של "יש בי אהבה והיא תנצח". היינו לוזרים, ושמחנו על הניצחון השנתי במשחק ליגה חסר חשיבות על מכבי, בזמן שמכבי זללה עוד ועוד תארים. אבל היינו קבוצה גאה, קבוצה עם חזון.
כשאורי אלון ושותפיו רכשו את הקבוצה, הם הציבו חזון חדש. "לשנות את ה-DNA של הקבוצה", כלשונו. אלון רצה להפוך את הפועל ירושלים לקבוצה הבכירה בישראל. וגם הייתה לו אסטרטגיה לכך: להגדיל את תקציב הקבוצה משנה לשנה, להנחית שחקנים ומאמנים בעלי שם, לעבור לאולם גדול ולהרחיב את בסיס האוהדים, והעיקר – לזכות בתארים, והרבה. כשכל זה יתגשם, כך האמין, הפועל תהיה זו שתייצג את ישראל במפעל האירופי הבכיר (במקום מכבי או לצידה).

1 צפייה בגלריה
הפועל ירושלים
הפועל ירושלים
הפועל ירושלים
(אורן בן חקון)

לאסטרטגיה הזו היה רק חיסרון אחד: היא טובה רק בליגה תחרותית. בליגה שבה זהות הנציגה נקבעת בהתאם להצלחותיה המקצועיות. אולם מכבי ויתר שותפותיה המשוריינות ביורוליג שינו את כללי המשחק. להצלחות המקצועיות אין עוד שום משמעות כאשר מעמד הבכורה משוריין לקבוצה אחת לעשר או עשרים שנים קדימה, ללא הלימה למדד ההצלחה. כשאלון הבין שהוא כבר לא יוכל להגשים את החזון שלו, הוא מצא אצטלה להיתלות בה ולהסתלק.
אל החלל הזה נקלעו אייל חומסקי וגיא הראל. עם אולם ענק ואוהדים עם ציפיות מחד, אך ללא תקציב משמעותי וללא שאיפות גבוהות מאידך. לחזור אל החזון של הפועל של שנות התשעים, כבר אי אפשר. עברנו את שלב הנאיביות והתמימות. בהגשמת החזון של אלון נכשלנו. אז איזה עוד חזון נותר לקבוצה בעיר הגדולה ביותר בישראל? מה נותר מלבד לדשדש במרכז הטבלה? באמת, פלונטר.
אם נכונים הדיווחים, בשנה הבאה ישתנו כללי המשחק בשנית. מותג הכדורסל המצליח בעולם, ה-NBA, יפתח ליגה באירופה. זו תהיה הליגה הבכירה, שתחליף את היורוליג. ואם נכונים הדיווחים, בליגה שתיפתח בשיתוף פיב"א, ישחקו הקבוצות בהתאם למדד הצלחותיהן, ללא שריונים חוזיים מראש. התחרותיות ההוגנת תשוב ליבשת הישנה. נראה, אם כן, שהדלת שנטרקה בפרצופו של אלון ב-2016 עשויה להיפתח ב-2022. אסור להפועל ירושלים לפספס את הרגע ההיסטורי שבפתח. זה הזמן לחזור לחלום, להציב חזון. אורי אלון, שומע?
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.