משחק היורוליג בין מכבי תל אביב לאלבה ברלין הפגין את כוחה של ״מנטליות האנדרדוג״. מומחים ואנליסטים רבים חזו כי מכבי תצא עם הניצחון במשחק זה, בעיקר לאור השאיפות החזקות להתברג לפלייאוף, כאשר הקבוצה הגרמנית איבדה מזמן את הסיכוי. אבל הגרמנים לא הראו רגשי נחיתות בשלבים רבים של המשחק, למרות הבדלי הרמות הברורים.
המשחק הזה הוא דוגמה מושלמת לאופן שבו מנטליות האנדרדוג יכולה לעזור לקבוצה להופיע במיטבה, גם כשלא צופים לה לנצח. בעולם הספורט משתמשים לרוב במונח "אנדרדוג" לתיאור קבוצות שלא צפויות לנצח.
1 צפייה בגלריה
ווייד בולדווין שחקן מכבי ת"א מול גבריאל פרוסידה שחקן אלבה ברלין
ווייד בולדווין שחקן מכבי ת"א מול גבריאל פרוסידה שחקן אלבה ברלין
האנדרדוג המושלם. אלבה ברלין
(צילום: עוז מועלם)
מנטליות האנדרדוג היא צורת חשיבה המאפשרת לספורטאים ולקבוצות להופיע במיטבם כאשר לא מצפים מהם לנצח. זוהי חשיבה שבה הלחץ מהפחד להיכשל נמוך וההתמקדות של הקבוצה היא בהנאה מהמשחק, מהדרך ומהתהליך שהקבוצה עושה. צורת החשיבה הזו מאפשרת לקבוצה לשחק בחופשיות רבה ובמקרים רבים להגיע למצב בו יש לה גם סיכוי גדול לנצח.
דוגמה אחת לנבחרת שגילמה את המנטליות האנדרדוג היא נבחרת ההוקי האולימפית של ארה"ב בשנת 1980. הנבחרת, שהורכבה משחקנים חובבים ומכללות, לא הייתה צפויה לנצח מול הנבחרת הסובייטית העדיפה, שזכתה במדליית הזהב בארבעת המשחקים האולימפיים הקודמים. עם זאת, לנבחרת ארה"ב, בראשות המאמן הרב ברוקס, הייתה חשיבה שונה. הם שיחקו ללא חשש מכישלון ועם תחושה שאין מה להפסיד, מה שאיפשר להם לקחת סיכונים ולנסות דברים חדשים. התוצאה הייתה אחת ההפתעות הגדולות בתולדות הספורט, שכן נבחרת ארה"ב זכתה במדליית הזהב.
דוגמה נוספת לקבוצה עם מנטליות אנדרדוג היא מועדון הכדורגל של לסטר סיטי, שזכה באליפות סנסציונית באמצע העשור הקודם. הסיכויים שלה לזכות על פי אתרי ההימורים עמדו עד יחס של 1 ל־5,000. למרות הסיכוי הנמוך לקבוצה הייתה דינמיקה ולכידות חזקה ויחד עם חשיבה חיובית שאיפשרה לה להתמקד בתהליך ולא בתוצאה. הם הצליחו כנגד כל התחזיות לזכות וזיעזעו את עולם הכדורגל.
לסיכום, מנטליות האנדרדוג היא חשיבה עוצמתית המאפשרת לספורטאים ולקבוצות להופיע במיטבם כאשר הם לא צפויים לנצח. זה מאפשר לקבוצות לשחק בחופש ליהנות מהמשחק ולתת את המיטב שלהם, בלי הלחץ והמשקל של הכישלון. בטווח הארוך החופש הזה והיכולת הטובה שהקבוצה תבצע במשחקים תגביר את האמונה שלה בעצמה ואת המסוגלות האישית של השחקנים, שמהווה את אחד המצרכים העיקריים להצלחה של קבוצות.
ולכן בפעם הבאה שתצפו בקבוצה שנחשבת לאנדרדוג, תזכרו שאולי בזכות היותה כזו הסיכוי שלה לנצח הוא גבוה.
הכותב הינו פסיכולוג, יועץ בתחום הפסיכולוגיה של הספורט
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.