אנגליה היא מין אוטופיה של כדורגל שהאוהד הישראלי שואף אליה. אף פעם לא נהיה אנגליה, הוא אומר לעצמו. האצטדיונים, הרמה, המסורת. והנה בשבת, הכדורגל האנגלי היה קרוב מתמיד לישראל, ולא בקטע טוב. ההפגנה הסוערת של אוהדי מנצ'סטר יונייטד נגד הבעלים, משפחת גלייזר, הזכירה לנו יותר מדי אירועים לא נעימים בכיכובו של הקהל המקומי שמנסה לדחוף בוסים החוצה.
חלק מהקהל האדום הזה כבר תקף בעבר את ביתו של מנכ"ל המועדון הקודם, אד וודוורד, והיו גם אוהדים שהגיעו ביום שישי למתחם האימונים כדי להפגין. אבל השיא הגיע בשבת, כאשר כ-5,000 מאוהדי יונייטד צעדו לאולד טראפורד לפני המשחק מול נוריץ', השליכו אבוקות אדומות וקראו בין השאר: "ג'ואל גלייזר הולך למות" ו"כל מי ששונא את משפחת גלייזר - לעמוד". בהמשך, לציון 17 שנות השליטה של הגלייזרים במועדון, הם החרימו את 17 הדקות הראשונות של המשחק.
5 צפייה בגלריה
אוהדי יונייטד
אוהדי יונייטד
הפגנה סוערת. אוהדי יונייטד
(צילום: gettyimages)
5 צפייה בגלריה
אוהדי יונייטד
אוהדי יונייטד
הטענות העיקריות של האוהדים נוגעות לחוסר ההישגיות של המועדון, שלא זכה בתואר כבר חמש שנים
(צילום: gettyimages)
בין השלטים שהונפו אחד קרא: "אנחנו רוצים את המועדון שלנו בחזרה - יש דברים ששווה להילחם למענם". מארגון האוהדים "1958" נמסר: "נמאס לקהל של יונייטד. נמאס לנו ממניפולציות ברשתות החברתיות. הדבר היחיד שהבעלים מבינים בו הוא חסויות, ואנחנו לא מתכוונים להפסיק במחאה שלנו". אוהד אחר, שהגיע במיוחד מדבלין, אמר ל"דיילי מייל": "הם רק מוציאים כסף מהמועדון ולא משקיעים בו".
הטענות העיקריות נוגעות לחוסר ההישגיות של המועדון, שלא זכה בתואר כבר חמש שנים, ודרך הניהול של יונייטד. הקהל רואה את הגלייזרים האמריקאים כאנשים שלא מבינים דבר בכדורגל, ופועלים משיקולים כלכליים בלבד - כמו למשל במקרה של ניסיון הקמת הסופרליג האירופית. גם הרכש היקר, לטענת האוהדים, נועד רק כדי להקפיץ את שווי המניה של המועדון, ולא מתבצע מתוך מחשבה על שיפור מקצועי או התאמה של השחקנים החדשים למה שהקבוצה צריכה.
5 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
קבוצה נוצצת, אבל לא יעילה. רונאלדו
(צילום: gettyimages)
הדבר משתלב עם הביקורת האדירה שהשחקנים עצמם סופגים ברשתות החברתיות ומפרשנים מובילים. בתקופה האחרונה הם תויגו כחסרי חשק ומוטיבציה, ואחרי ההפסד לאברטון אפילו השוער דויד דה חאה התייאש והטיח בתקשורת מילים קשות בחבריו שלא התאמצו מספיק לדעתו. אחד השחקנים היקרים בהיסטוריה, פול פוגבה, איבד את החשק לכדורגל, ואחרי שספג קללות ושריקות בוז שלשום, הוא חימם עוד יותר את הקהל כאשר סימן לעבר היציעים בתנועת "אני לא שומע".

חשש מאלימות

מה שהקהל מחפש הוא שילוב בין חזרה לשורשים לבין חזרה לטופ. אחד מסמלי המחאה הוא לבוש בצבעי ירוק־זהב, כמו המדים של ניוטון הית' – שמה המקורי של יונייטד כאשר הוקמה במאה ה־19. האוהדים מאסו במיליארדרים שבאו לעשות עסקים במקום לחשוב על כדורגל, ורוצים קבוצה מחויבת וחכמה, לא כזו שמאלתרת תפר על תפר מאז העזיבה של המנג'ר האגדי אלכס פרגוסון. העובדה שהמועדון זקוק נואשות לקשר אחורי איכותי כבר מספר שנים, וממשיך להתחזק בצורה שגויה, מעידה על המחשבה הלקויה שעומדת בבסיס ההתנהלות.
5 צפייה בגלריה
האוהדים מתגעגעים. פרגוסון
האוהדים מתגעגעים. פרגוסון
האוהדים מתגעגעים. פרגוסון
(צילום: AP)
כעת, נדמה שחלק ניכר מאוהדי יונייטד מוכן לעשות את הצעד הבא, ולא להסתפק במחאה הנוכחית. ב"מירור" נטען כי במשטרת מנצ'סטר, כמו גם במחלקת האבטחה של המועדון, חוששים מהסלמה והחרפת הצעדים מצד הקהל, בסגנון הפריצה למגרש בעונה שעברה שהובילה לדחיית המשחק מול ליברפול. הדאגה נובעת מפעילות מודיעין שנערכה בקרב ארגוני האוהדים, שחשפה כי מתוכננת עליית מדרגה לכיוון הפגנות אלימות והמוניות יותר, בהנהגת הגרעין הקשה של הקהל, שמטרתן לדחוק את הבעלים החוצה. המצב עד כדי כך חמור, שהאבטחה הוגברה סביב ביתו של המנכ"ל החדש ריצ'רד ארנולד, בכירים נוספים בהנהלה ושחקנים מובילים בסגל.

הבוסים רגועים

אגב, המשחק הזה מול נוריץ' הסתיים בניצחון 2:3 משלושער של כריסטיאנו רונאלדו, היחיד שמספק את הסחורה פה ושם (וגם זה לא מספיק). אחרי שהאחרונה בטבלה חזרה מ־2:0 ל־2:2 הקהל איבד את העשתונות, ולכל הפחות רונאלדו החזיר קצת שקט עם השער השלישי ששמר על סיכוי שיונייטד תגיע לליגת האלופות בעונה הבאה. הוא כבש 21 שערים העונה, ואף שחקן אחר לא הגיע לכמות דו־ספרתית. מבחינתו, השערים הפעילו בונוס של מיליון יורו שיצטרף למשכורת שלו, אבל הוא לא רוצה להמשיך, וגם המנג'ר הבא, אריק טן האח, לא מעוניין בו. רונאלדו מסמל את יונייטד הנוכחית – אולי נוצצת מבחינת השמות, אבל לא יעילה, לא קבוצתית ולא דומה לגרסה שהייתה כשרונאלדו התחיל בה את דרכו.
5 צפייה בגלריה
אוהדי יונייטד
אוהדי יונייטד
הגלייזרים בינתיים מרוצים, האוהדים לא
(צילום: gettyimages)
הגלייזרים, אגב, לא מתכוונים ללכת לשום מקום. דובר מטעמם מסר שהם חוו מחאה כזו בעבר ולא מתרגשים. התוכנית הקרובה היא שיפוץ נרחב באולד טראפורד ובמתחם האימונים, וניסיון לתת לטן האח כלים להצליח. אבל יכול להיות שכפי שבעלים בכל אירופה לא העריכו את עוצמת הזעם בימי הכרזת הסופרליג, גם במשפחת גלייזר לא קולטים עד כמה רחוק מוכנים האוהדים ללכת.
פורסם לראשונה: 18:00, 18.04.22