בשנים האחרונות מכבי ת"א איבדה את הצביון הישראלי שלה. פעם, בתקופת דורון ג'מצ'י ומיקי ברקוביץק, הישראלים הטובים ביותר שיחקו במכבי וקיבלו דקות משמעותיות. באותם זמנים, אם מכבי קראה לך, אתה מתייצב בלי לשאול שאלות. היום? מכבי בקושי מצליחה להחתים ישראלים וגם כאשר היא מצליחה, לרובם היא הורסת להם את הקריירה. למשל, כרם משעור ודגן יבזורי, שהגיעו למכבי כשחקני נבחרת מוערכים ויצאו ממנה חסרי ביטחון, ולא הצליחו לחזור באמת למסלול.
מכבי ת"א מודל עונת 2022/2023 כוללת 8 זרים (כולם אמריקאים), 5 ישראלים ואולי ג'ייק כהן, זאת לאחר שלא הצליחה לסגור עם תומר גינת וטי-ג'יי ליף, שהיו השחקנים הישראלים המועדפים על ההנהלה ולא הגיעו מסיבות כאלה ואחרות. האופציות הישראליות בשוק היו דלות במיוחד הקיץ, בשל העובדה שים מדר ותמיר בלאט חתומים בקבוצות יורוליג אחרות ולא מעוניינים בנקודת זמן הזו להגיע לת"א. מקס היידגר ששייך למכבי לא בתוכניות של עודד קטש, והישראלי הבולט שחתם, רפי מנקו, הוא שם נחמד וטוב מאוד לליגה שלנו, אך עדיין לא נחשב לשחקן מרכזי באירופה.

1 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
עודד קטש
(צילום: שאול גולן)

גזרת הגבוהים של מכבי דלה יחסית בגלל שהיא כוללת 2 סנטרים מאוד דומים – אלכס פוית'רס וג'וש ניבו, אך הם עונים על הדרישות המקצועיות של קטש. לצמד הנ"ל יש חיסרון מובהק בכל הנוגע לקליעה מבחוץ, ולכן מכבי החתימה גם את ג'ארל מרטין. מצד אחד מרטין הוא שחקן שיוכל לרווח את ההתקפה ויוכל לקלוע שלשות, אך מדובר בשחקן שכף רגלו לא דרכה בליגה אירופית. לכן, יידרש למרטין זמן הסתגלות כדי להתאים את עצמו וכלל לא בטוח שלמכבי יש את הסבלנות לכך.
מי עוד נמצא בקו הקדמי? רומן סורקין. לטעמי, רומן הוכיח שהוא שווה דקות באירופה ויכול להיות שחקן שיהפוך לסמל הישראלי של המועדון בשנים הקרובות. ובכל זאת, הוא עדיין צריך זמן כדי להפוך להיות שחקן יורוליג לגיטימי. בנוסף לכך, סורקין מתקשה מאוד משלוש, ועד שהוא לא ישפר את זה, הקו הקדמי נראה חלש בכל הנוגע לקליעה מבחוץ. נשאלת השאלה - האם ללכת על כל הקופה בעמדה 4 עם זר נוסף שיהיה הימור, או לנסות ללכת על בטוח עם שחקנים ישראלים מוכחים. כעת, נראה את היתרונות והחסרונות לכל אופציה:

הבאת שחקן זר

יתרונות: עמדת ה-4 של מכבי חשופה מאוד וחסרת קליעה. באופן כללי, הקבוצה שנבנתה חסרה שחקן שאתה יכול לסמוך עליו שיקלע מ-3. מרטין מגיע ללא ניסיון אירופי לאחר שנתיים מוצלחות באוסטרליה, ולכן יכול להיות מפלצת או התרסקות כואבת, כיוון שאי אפשר לדעת אם הוא מתאים לאירופה. לכן, צריך להביא פורוורד בעל קליעה טובה שיחזק את הקבוצה. שמו של קייל ווילצ'ר הועלה והוא נחשב לשחקן לא רע. הוא קולע טוב מאוד מרחוק ויש לו עבר עשיר באירופה. אם זאת, יש לציין כי לא מדובר בעבר יורוליג.
חסרונות: הגעת זר תשיעי תפצל את מכבי ל-2 קבוצות שונות, מה שיקשה עליה מאוד לשחק ב-2 מסגרות. זה יוביל לתסכול של ישראלים כמו יפתח זיו וייצור חדר הלבשה לא בריא. כאשר ישנם 4 זרים שמשחקים רק פעם אחת בשבוע, הם יתקשו להיכנס לכושר משחק טוב. נוסף על כך, שחקנים כמו ווייד בולדווין ולורנזו בראון יצטרכו לשחק ב-2 סגנונות שונים, מה שיוביל לפגיעה ביכולת ואז עוד עונה תרד לטמיון.

הבאת שחקן ישראלי

יתרונות: סורקין הוכיח את יכולתו להיות שחקן יורוליג לגיטימי, ולכן צריך לקבל את ההזדמנות להראות זאת. עם זאת, אני בעד לצרף עוד ישראלי שיכול לשחק באירופה. כהן אינו מתאים. הקליעה שלו משלוש טובה, אך מבחינה פיזית הוא פשוט לא שחקן יורוליג לגיטימי. מפאת חוסר האפשרויות בשוק, הייתי הולך על אלכס טיוס, שהביע את רצונו לשוב לת"א. למרות גילו (34), מדובר עדיין בגבוה ישראלי נהדר, ולנוכח השוק הדל מדובר באופציה טובה. אשתקד הוא כיכב יחד עם בונזי קולסון שחתם מוקדם יותר במכבי כשתרם 10.8 נקודות, 7.7 ריבאונדים ו-1.8 חסימות למשחק בליגת האלופות. הוא נראה בכושר טוב ויוכל להוות גיבוי נהדר לסורקין. אין לו קליעה והוא מאוד מזכיר את המשחק של פוית'רס וניבו, אך מבין האופציות, הוא היחיד שמסוגל לשחק ברמת יורוליג.
חסרונות: ליף קיבל רגליים קרות והלך לשחק בליגה למקומות עבודה (הליגה הסינית), ואחרי מה שאמר גינת ("אני הפועל, אני לא מכבי") הוא לא אופציה אמיתית לעתיד. מלבדם, אולי נמרוד לוי יכל להיות אופציה, אך בחר להישאר בגליל ובזאת נגמרו השחקנים שיכולים לשחק באירופה.
בסופו של דבר, לפי דעתי החסרונות גוברים על היתרונות בהבאת זר תשיעי. למרות ההיצע הדל, אני חושב שצירוף ישראלי בכיר כדוגמת טיוס, יוכל לתת את הבמה לסורקין לפרוח בידיעה שיש לו גיבוי ולא תגרום לשחיקה של ישראלים בקבוצה. בכל זאת, מדובר הרי בקבוצה ישראלית. לכן, חייבים לתת את ההזדמנות לישראלים להוכיח את עצמם. אני מאוד מאמין בסגל שדייויד בלאט בנה יחד עם קטש, סגנון שמתאים למאמן החדש, ואני מאוד מקווה שכל הפאזל יתחבר ולא תידרש לפחות בשלב זה הבאת זר נוסף.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.