מכבי ת"א סיימה את הסיבוב הראשון ביורוליג עם מאזן מרשים של 10 ניצחונות אל מול 7 הפסדים, אולם את הסיבוב השני פתחה רע עם 6:3 ועומדת על 13:13 קבוצתו של עודד קטש נמצאת במשבר, גם אם יש כאלה אשר מכחישים את העניין: פציעות רבות פוקדות את שחקני הקבוצה, שמעורבים בתקריות שונות ומשונות, ונראה שמשהו שם מתחיל להתפרק. בואו נבחן את ההחתמה החדשה של הצהובים, משחק ההגנה הרעוע וניסיון למציאת פתרונות:

ג'ו תומאסון – מי אתה?

ג'ו תומאסון, המתנשא לגובה של 193 סנטימטרים ומשחק בעמדת הקלע, הוא שם מוכר בכדורסל הישראלי, אחרי הקדנציה המוצלחת שלו בגלבוע/גליל בתקופת הקורונה. הוא פתח את העונה בגראנדה (הקבוצה של יפתח זיו בתחילת השנה) מהליגה הספרדית החזקה, בה הציג מספרים יפים, אך הקבוצה שקעה לתחתית הטבלה.

2 צפייה בגלריה
תומאסון חתם במכבי ת"א
תומאסון חתם במכבי ת"א
תומאסון חתם במכבי ת"א
(צילום: מכבי ת"א)

הוא חסר ניסיון ביורוליג, אך שיחק במפעלים אירופיים: ב-BCL הוא הוביל יחד עם צ'ימה מונקה את מנרסה לעונה חלומית שנקטעה רק בהפסד בגמר לטנריפה, ביורוקאפ במדי פרומיתאס וב-VTB במדי זניט סנט פטרסבורג, שם שיחק תחת המאמן המוכשר צ'אבי פסקוואל.
הוא קולע טוב מאוד לשלוש (ביורוקאפ קלע 1.8 שלשות למשחק ב-40.9%), סקורר נהדר ושומר לא רע. הוא קומבו גארד שיכול לתפקד אף כרכז, ובכך לחפות על לורנזו בראון שפצוע כעת, ובכלל, מרבה העונה להיפצע. הוא מוסר כמעט 4 אסיסטים בממוצע בקריירה, מספרים יפים, ואחוזי הקליעה שלו טובים מאוד מכל הטווחים.
חשוב לשים לב שתומאסון היה "הכוכב" של כל הקבוצות בהן הופיע, גם בזכות השליטה שלו במהלכים של אחד על אחד. על מנת להראות את כישוריו, הוא צריך את הכדור בידיים שלו. בקבוצה הכוללת את שלישיית BBB, תומאסון יצטרך להתבלט כשחקן ברוטציה ולא כשחקן מוביל. האם יוכל לעשות זאת? ימים יגידו. הוא חי על מהלכי פיק-אן-רול, התקפות מעבר ומהלכים שהוא מקבל את הכדור ביד לקליעה. לא בטוח שבקבוצת יורוליג יהיה המסיים במקרים האלה.
מבחינה הגנתית, הוא לכאורה לא אמור להוות חור. להציג הגנה טובה במכבי הנוכחית זו לא משימה מורכבת במיוחד. מוטת הידיים הארוכה שלו, האתלטיות ועבודת רגליים טובה עוזרים לו לעצור את יריביו על 43% מהשדה. השאלה היא אם יוכל לתרגם זאת לרמת יורוליג. אנטוניוס קליבלנד, לראיה, הגיע על התקן הזה ובליגה השנייה בטיבה בעולם מתקשה להציג את יכולותיו.
לטעמי, אחת הבעיות המרכזיות בהחתמה זו היא העובדה שהוא דורך במידה רבה על תפקידו של תמיר בלאט, אחת מנקודות האור העונה, ולא פותר את הבעיה בעמדותת הפורוורד והסנטר, שם חסרה נוכחות. בנוסף, אם התכוונו להביא אותו או עוד שחקן, למה לעשות זאת לקראת תום מועד ההעברות? למה לא לעשות זאת מוקדם יותר במהלך העונה? למה לא להביא שחקן בעל פרופיל גבוה אשר יוכל לסחוב את הקבוצה שלב אחד קדימה? זה פשוט מעט מדי ומאוחר מדי.

אין הגנה

מכבי מודל 2024 שכחה שלמשחק הכדורסל, כמו הרבה דברים, יש 2 צדדים, והיא מתעלמת מקיומו של החלק ההגנתי. למעשה, ב-6 המשחקים האחרונים חטפו חניכיו של קטש מעל 90 נקודות בממוצע! אם הייתה שומרת קצת יותר טוב, מכבי הייתה מדברת עכשיו על פיינל פור.

2 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
עודד קטש
(צילום: EPA/ANDREJ CUKIC)

בגלל ההגנה המחפירה, חוסר הסגירה לריבאונד הגנה, האנמיות של לורנזו בראון והשמירה הלוקה בחסר בצבע, מכבי לא הצליחה לגנוב משחק נגד ריאל מדריד שהיה בידיים, לא הצליחה לשבור לרסיסים את חלום הפלייאוף של אנאדולו, לא הצליחה לנצח את באסקוניה, ובכלל, לא הצליחה לשפר את מצבה ביחס ליריבותיה. היא רחוקה 3 ניצחונות מהמקום ה-3 ומהמקום ה-16. בעונת יורוליג כל כך צמודה, כל משחק חשוב ומכבי הכניסה את עצמה למשבר בזמן הכי פחות טוב מצידה.
אז נכון שאין קהל ואין את יד אליהו. אין הטקס הקבוע שלי עם הפיצה לפני המשחק אשר תמיד מביא מזל, אבל גם אין כדורסל. בזמן כזה, קטש לא יכול להרשות לשחקניו להיראות ככה. אני מבין שיש פערי רמות והקבוצה קצרה, ואני כרגע לא מתלונן להנהלה (ויש תלונות, והרבה מהן). אני מתלונן על כך שהשחקנים נראים כאילו לא אכפת להם! הם נראים כאילו זה לא משנה אם ננצח או נפסיד. לא אכפת להם מהסמל של הקבוצה, צבע הגופייה או הדגל מאחורה. להיראות כך זה פשוט מביך.
יש מיליון ואחד תירוצים ומיליון ואחת סיבות להיראות רע, אבל יש גם את אותה כמות סיבות להיראות טוב. אני לא יודע מה קורה באמת בחדר ההלבשה ומאחורי הקלעים, אבל על המגרש נראה שאין הגנה, אין סדר, אין היררכיה ויש חוסר ביטחון רב. מכבי נמצאת כעת בכדור שלג שמתגלגל לו, והיא חייבת לעצור אותו ולהשליך אותו הרחק כדי לשוב אל מסלול הניצחונות. 8 מחזורי יורוליג על הפרק ומכבי עדיין בתמונת הפלייאוף. מכבי יכולה מבחינת כדורסל לנצח (ולגנוב) את כולם, וכל משחק חשוב. כידוע, בעונת יורוליג הכל יכול לקרות!
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.