במשפחה שלי, המשחקים הפראלימפיים הם אירוע מיוחד. אבא שלי, דן וגנר, בו אני גאה במיוחד, היה שם לפני 57 שנה כחלק מנבחרת הכדורסל על כיסאות גלגלים - כשבנובמבר 1964 נערכו המשחקים בפעם הקודמת בטוקיו.
אני טרם נולדתי ב-1964, אבל כילד אני זוכר שנים בהן הגעתי עם אבא לאימונים בבית הלוחם. צפיתי בשחקני הנבחרת מתגלגלים בכיסאות מתכת, מתנגשים, מתהפכים, מתגלגלים, צועקים ונלחמים לעוד סל ועוד ניצחון. לימים אני יכול לומר שמצפייה מהצד למדתי על הפוטנציאל והעוצמה שיש לאנשים עם מוגבלויות. אבא שלי חזר מטוקיו עם מדליית ארד, חלק ממשלחת מעולה שכללה 20 ספורטאים נכי צה"ל ומאיל"ן, שזכו ב-7 מדליות זהב, 3 מדליות כסף ו-11 מדליות ארד, וקבעו שלושה שיאים עולמיים. רק תחשבו על גודל ההישגים ביחס לגודל המשלחת! מדובר בהישג מדהים, ועיני העולם היו נשואות לישראל.
1 צפייה בגלריה
דן וגנר טוקיו 1964 משחקים פראלימפיים
דן וגנר טוקיו 1964 משחקים פראלימפיים
דן וגנר בטוקיו 1964
(אלבום פרטי)
הספורט הפראלימפי החל באנגליה ב-1948, בשם "משחקי סטוק מנדוויל" על שם בית החולים בו הם נערכו בהשתתפות ספורטאים עם פגיעה בעמוד השדרה. ב-1960, ברומא, החלו רשמית המשחקים הפראלימפיים תחת הוועד הבינלאומי, והשתתפו בהם רק נפגעי חוט שדרה ואלו הנעזרים בכיסא גלגלים. עם השנים הוסיפו קטגוריות של מוגבלויות נוספות. באותה תקופה התקשורת כמעט ולא כיסתה את המשחקים, ורק בשנים האחרונות זה הלך והשתנה. בעולם, הספורט הפראלימפי זוכה לאהדה רבה.
מעניין לדעת שבמשך שנים רבות, עד לונדון 2012, כמעט ולא היו התאמות נגישות לספורטאים בהתאם למוגבלותם. בשנים האחרונות יש עיסוק רב בהנגשת המשחקים, הן לצופים עם מוגבלות (מה שלא רלוונטי הפעם בגלל סגירת היציעים) והן לספורטאים. זווית מעניינת נוספת הינה הטכנולוגיות המאפשרות לספורטאים הפראלימפיים להשתפר - כך לדוגמה תותבות הריצה, כיסאות הגלגלים המתקדמים והתאמות אישיות למוגבלויות.
הפעם המשלחת הישראלית, בת 33 הספורטאים והספורטאיות, תתחרה אחרי טיסה ארוכה, ללא משפחות וצופים, ותוך שמירה על כללי הריחוק בקורונה. עבורי הם אלופים מראש בזכות הדרך שעשו במשך שנים. מכאן, כל הישג אישי, ישראלי, עולמי וכל מדליה הם בונוס. אני מאחל להם בהצלחה.
יובל וגנר הוא טייס מסוקי קרב לשעבר, מאז 1987 נכה צה"ל, משותק מהצוואר ומטה. וגנר הוא מייסד ויו"ר עמותת "נגישות ישראל", המקדמת את הנגישות בישראל לכל סוגי המוגבלויות ובכל תחומי החיים.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.
פורסם לראשונה: 13:18, 23.08.21