זה אמור היה להיות השבוע החגיגי של הכדורגל ההולנדי. יורו הנשים ייצא לדרך ביום רביעי הקרוב ונבחרת הנשים הכתומה, אלופת אירופה המכהנת, תחל במסע הגנת התואר באירוע הכי נוצץ ומתוקשר שידע הענף מאז ומעולם. התקשורת כבר חודש כמרקחה, גם הקהל בטירוף והרכבת האווירית לאנגליה, שם ייערך הטורניר, בשיאה. ואז, בסוף השבוע האחרון, הכל נדחק לסוף.
כבר שלושה ימים שבהולנד שמו את החגיגה הצפויה בצד והתעסקו בדבר אחר לחלוטין: חשיפתה האמיצה של ורה פאו, מי שבנתה את היסודות לנבחרת הגדולה ההיא שהניפה את הגביע ב-2017, שסיפרה לכל העולם: נאנסתי ועברתי התעללות מינית כשחקנית - ועוד על-ידי בכירים בכדורגל ההולנדי. סערה שכדורגל הנשים לא ציפה לו.
3 צפייה בגלריה
ורה פאו
ורה פאו
חשיפה לא פשוטה. פאו
(צילום: gettyimages)
הפוסט האמיץ שפרסמה פאו
זה קרה ביום שישי האחרון, בלי שום הודעה מוקדמת. פאו בת ה-59, המשמשת כיום כמאמנת נבחרת אירלנד, צייצה בחשבון הטוויטר שלה את סיפורה הקשה, בו ביקרה בחריפות את ההתאחדות ההולנדית. "במשך 35 שנה שמרתי את הסוד הזה", כתבה פאו. "סוד ששמרתי מהעולם, ממשפחתי וחברותיי לקבוצה. עכשיו אני סוף כל סוף יכולה לספר אותו. אפילו הקרובים אלי ביותר לא ידעו על האונס שעברתי כילדה בידי גורם בולט בכדורגל ההולנדי. מאוחר יותר נוספו שתי תקיפות מיניות לסיפור הזה".
פאו טענה כי נחשפה בהיותה כדורגלנית וכמאמנת ל"התעללות מינית שיטתית, ניצול רעה של כוח, הריונות והפחדה". לטענתה של פאו, בהתאחדות ההולנדית העלימו עין מהמקרים למרות שדיווחה עליהם בחמש הזדמנויות שונות, האחרונה בשנה שעברה, ובשל כך היא התלוננה במשטרה: "חלק מהאנשים העדיפו לשמור את התקיפות המיניות נגדי בשקט מאשר להציע לי את התמיכה שאני זקוקה לה בשביל לחשוף את הסיפור הזה".
3 צפייה בגלריה
ורה פאו
ורה פאו
"זה מרגיש לי כמו תחילת הסוף". פאו
(צילום: gettyimages)
פאו שיחקה בהולנד בין השנים 1984 ל-1998. יש לה 89 הופעות בינ"ל במדים הלאומיים והיא ההולנדית הראשונה ששיחקה כזרה בחו"ל - במודנה האיטלקית. לאחר מכן שימשה כמאמנת נבחרות הנשים של סקוטלנד הולנד וכעת אירלנד. לטענתה, כל שלושת הגברים שתקפו אותה מינית עבדו בהתאחדות הכדורגל ההולנדית. "אני כבר לא יכולה לשתוק", אמרה. "במשך השנים ניסיתי להשמיע את הטענות שלי בצורה הוגנת וצודקת בפני התאחדות הכדורגל בהולנד אך ללא הועיל".
"זה מרגיש לי כמו תחילת הסוף", סיכמה פאו. "אבל אני יודעת שעוד שברון לב יגיע. כעת אני מקווה שגם כדורגלניות ומאמנות אחרות שנחשפו לדבר הזה ירגישו מספיק אמיצים כדי לחלוק ולשתף את הסיפורים שלהם".
"סוד ששמרתי מהעולם, ממשפחתי וחברותיי לקבוצה. עכשיו אני סוף כל סוף יכולה לספר אותו. אפילו הקרובים אלי ביותר לא ידעו על האונס שעברתי כילדה בידי גורם בולט בכדורגל ההולנדי. מאוחר יותר נוספו שתי תקיפות מיניות לסיפור הזה"
פאו לא ציינה את שמו באופן רשמי, אבל בהולנד טוענים כי מי שאחראי לכאורה לתקיפה המינית הוא פיט בוטר, לשעבר מאמן נבחרת הנשים של הולנד ואוטרכט. בוטר הגיב להאשמות בריאיון לעיתון הנפוץ "AD", ועל-פי גרסתו, התנהל רומן בינו לבין פאו בזמן שהוא היה נשוי, אך הכחיש כל טענות לאונס. "זה הכה בי כרעם ביום בהיר עבורי ועבור משפחתי", אמר בוטר. "אם פגעתי במישהו, אני מתנצל. אבל מה שאני שומע עכשיו, אין סיכוי שזה אמיתי. אני לא כזה, המשפחה שלי והחברים שלי יודעים. אני באמת בהלם. לא זוכר לפרטים מה קרה בינינו, כי זה היה מזמן, אבל אני יודע באלף אחוז ששום דבר לא קרה בלי הסכמה. לא הייתי צריך להתחיל את הרומן, זה קרה אבל סיימתי אותו בעצמי".
בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס, אמרו בהתאחדות ההולנדית כי הם פתחו בחקירה עצמאית, אך "לא הגיבו לאיתותים שקיבלו בכל הקשור להתעללות מינית". כעת הודו בהתאחדות כי ינסו להתייחס שוב להאשמות ולמצוא סוג של פיצוי כספי למאמנת ההולנדית. עם זאת, בהתאחדות הכדורגל ההולנדית ציינו כי במהלך החקירה בשנה שעברה, פאו אמרה להם כי אין צורך להתעכב על ההאשמות בנוגע להתעללות מינית. "כיבדנו את הבחירה הזו. הכוונה שלנו הייתה להגן על ורה", אמרו בהתאחדות. "אבל כנראה היינו צריכים לבחור בדרך אחרת".

התופעה שהסעירה את ארה"ב

האמת, כשהתפוצצה הפרשה בהולנד, מעטים בענף הופתעו. הם זוכרים את כל מה שהתרחש בשנה שעברה בארה"ב, שהייתה הסנונית הראשונה להעלאת הנושא מעל פני השטח.
רק לפני פחות משנה הכדורגל האמריקני סער בעקבות פרשה דומה. הכל החל בעקבות תחקיר של "האתלטיק" על שתי שחקניות, סינד פארלי ומאנה שים, שטענו שמאמן צפון קרוליינה פול ריילי האנגלי תקף אותן מינית. המאמן פוטר מקבוצתו, רישיון האימון שלו נלקח, ובנוסף פיפ"א פתחה בחקירה בנושא, כמו גם ההתאחדות האמריקנית.
3 צפייה בגלריה
פול ריילי ב-2020
פול ריילי ב-2020
פוטר מהקבוצה, רישיון האימון נשלל. ריילי
(צילום: AFP)
בתחקיר שפורסם טוענת פארלי כי ריילי החל להטריד אותה לפני עשור כששיחקה עבורו בקבוצת פילדלפיה אינדפנדנס, וזה נמשך גם כששיחקה בפורטלנד ת'ורנס. שים, ששיחקה עבור המאמן בפורטלנד, סיפרה שגם היא הוטרדה על ידו באותה תקופה. בתגובה לתחקיר, מסר ריילי כי ההאשמות הללו "כלל לא נכונות". הליגה המקומית הפסיקה בזמנו את פעילותה לשבוע ולאור הסקנדל הקומישינר ליסה בירד התפטרה, 19 חודשים בלבד אחרי שמונתה לתפקידה.
זה לא היה הסקנדל הראשון שקשור לכדורגל הנשים האמריקני. מאמנה של וושינגטון ספיריט, ריצ'י בורק, פוטר אחרי ש"וושינגטון פוסט" דיווח שהוא מקלל ומתעלל בשחקניות. הנהלת הליגה הייתה זאת שפיטרה את בורק ואף קנסה את קבוצתו, אחרי שביצעה חקירה בנושא. בנוסף, הג'נרל מנג'ר של קבוצת גות'האם, אליס להיו, פוטרה בחודש יולי 2011 בעקבות חקירה אחרת של הליגה בה נמצא כי עברה על מדיניות ההטרדות של הליגה.
אלכס מורגן, הכוכבת הגדולה של כדורגל הנשים האמריקאי, כתבה אז: "הליגה ידעה על הטענות הללו, שנאמרו מספר פעמים וסירבה לחקור אותן. הליגה חייבת לקחת אחריות על כך שלא הצליחה להגן על השחקניות שלה מפני ההתעללות הזו".
בתקשורת ההולנדית, שמתעסקים באדיקות בסיפור הזה בימים האחרונים, מסכימים עם מורגן: "אם אנחנו לא נעשה אצלנו בדק בית, המקרים האלה יחזרו. וזה הדבר הכי גרוע שכדורגל הנשים צריך בזמן הזה".