בטניס מדובר במאורע שכיח למדי. שחקן מתוסכל ממכה גרועה או מהחטאה, מטיח את המחבט בקרקע ושובר אותו. לעומת זאת בענף הסנוקר המעודן והמעונב יותר, השחקנים חסים על המקלות שלהם, ובטח לא שוברים אותם. במקרה הקיצוני, תיתקלו בשחקן מכה עם המקל קלות בקרקע אחרי החמצה מתסכלת.
במועדון המתוסכלים המאופקים של הסנוקר, גארי ווילסון (38) הוא ככל הנראה הסמן הימני. בנובמבר 2022 במהלך משחק במוקדמות אליפות בריטניה, ווילסון נקלע לפיגור 4:1 מול אנדרס פטרוב, שחקן אסטוני נחות ממנו משמעותית. עם סיומו של המשחקון החמישי, בצעד יוצא דופן ווילסון פשוט זרק את המקל שלו על הרצפה. זו לא הייתה רק האכזבה מהפיגור, ווילסון כעס על הפסקות השירותים התכופות שפטרוב לקח במהלך המשחק. הזעם והתסכול הצטברו ותורגמו למחאה אגרסיבית, חריגה מאוד בנוף הענף האצילי.
13 צפייה בגלריה
ווילסון
ווילסון
טיפוס חריג מאוד בנוף הענף האצילי. ווילסון
(צילום: George Wood/Getty Images)
זו לא הייתה הפעם היחידה שבה ווילסון הוציא את זעמו על המקל שלו. זו גם לא הייתה הפעם היחידה שבה ווילסון, אחד משחקני הסנוקר הטובים בעולם כיום, אפשר לתסכול לעלות לו לראש. למעשה, ווילסון עצמו מעיד כי תחושת התסכול מלווה אותו לאורך יותר מ-20 שנות קריירה.
שורשי המרירות של ווילסון נעוצים כנראה בנקודת הפתיחה שלו, ובציפיות הגבוהות שהעולם ובעיקר הוא עצמו הציבו לו.
ווילסון, יליד צפון אנגליה, גדל בענף כילד פלא. כישרון טבעי שמגיל צעיר מאוד יועד לגדולות. הוא החל לשחק כבר בגיל 3 וכשהיה בן 8 בלבד, שיחק בליגה תחרותית, למורת רוחם של השחקנים האחרים בליגה שעשו ככל שביכולתם להרחיק אותו, פשוט כי לא הרגישו בנוח לחטוף בראש מילד. מאמן ושופט סנוקר שראה אותו באותה תקופה מספר כי כבר אז אמר לו ולאביו שהוא משוכנע שגארי יהיה אלוף עולם יום אחד.
13 צפייה בגלריה
גארי ווילסון
גארי ווילסון
גדל כילד פלא. ווילסון
(צילום: AP)
בגיל 9, ווילסון קבע את הסנצ'רי (100 נקודות ומעלה בביקור אחד בשולחן) הראשון שלו בקריירה והוזמן להופיע בתוכנית טלוויזיה של ה-BBC שחושפת את דור העתיד של הענף. בגיל 13 הוא שוב עורר הדים כשניצח את רוני אוסאליבן האגדי במשחק ראווה.
ב-2004 רגע לפני יום הולדתו ה-19, ווילסון הוכתר לאלוף העולם עד גיל 21 – ובנוסף השיג תוצאות מצוינות בסבב המשני, מה שהקנה לו לראשונה בחייו את המקום בסבב המקצועני. אלא שמהר מאוד, כמו רבים וטובים לפניו, ווילסון למד על בשרו עד כמה קשוחה התחרות בליגה של הגדולים.
ענף הסנוקר ב-2005 היה במקום אחר מזה שהוא נמצא בו היום. הפופולריות שלו הייתה פחותה וכמות הטורנירים הייתה נמוכה משמעותית. מספיק באותם ימים שהיית נכשל בשניים – שלושה טורנירים כדי שמצבך בדירוג העולמי יסתבך קשות. ואכן, עם כל כך מעט הזדמנויות להצליח, ווילסון לא מצא את מקומו והתקשה לתקוע יתד בסבב. שנתיים בלבד לאחר שנכנס בשערי הסבב המקצועני הוא הודח ממנו. יעברו עוד שבע שנים עד שיצליח למצוא את הדרך חזרה.
13 צפייה בגלריה
אסואליבן
אסואליבן
חברים טובים. אוסאליבן ו-ווילסון
(צילום: Nigel Roddis/Getty Images)
"לא הייתי מספיק טוב כדי לחזור לסבב", נזכר ווילסון בימים המתסכלים בהם נזרק מהבמה המרכזית, "היו לי הרבה ספקות אז אם אי פעם אהיה שוב מקצוען".
ההדחה מהסבב המקצועני הייתה גם מכה כלכלית לווילסון, שנאלץ לעבוד כנהג מונית כדי להתפרנס ולממן את האימונים ואת מאמציו הארוכים לחזור לסבב.
ב-2013 הוא השיג סוף סוף את הכרטיס הנכסף חזרה לסבב, אבל בכך לא תמו האכזבות. השנים הראשונות בקדנציה השנייה בסבב היו עמוסות בתסכול ובהפסדים בסיבובים מוקדמים. יוצאת דופן הייתה אליפות העולם ב-2019, בסך הכול ההופעה השנייה שלו בקרוסיבל, הבמה החשובה ביותר בענף הסנוקר. מול העיניים הבוחנות של מיליוני צופים בעולם, ווילסון שלח הביתה כוכבים כמו מארק סלבי ואלי קארטר. הוא אמנם נעצר בחצי הגמר על ידי ג'אד טראמפ, אבל סיפק תזכורת לעולם ובעיקר לעצמו מדוע כבר כילד הוא סומן כאחת ההבטחות הגדולות ביותר בענף.
13 צפייה בגלריה
גארי ווילסון
גארי ווילסון
נאלץ לעבוד כנהג מונית כדי להתפרנס
(צילום: George Wood/Getty Images)
האליפות המוצלחת ההיא לא הצליחה להעלים את הרגעים הקשים. ב-2021 אחרי שהחטיא כדור במשחק מול ג'ון היגינס, בצעד מאוד לא מקובל הוא פשוט העיף את כל הכדורים על השולחן.
לאחר אותו אירוע, הוא החליט לפתוח את לבו בטוויטר וחשף כי הוא סובל מדיכאון: "אני מרגיש הכי רע שהרגשתי אי פעם ואני לא מוצא את הדרך חזרה למעלה. אני לא מסוגל לשחק סנוקר בכלל כרגע. אני מרגיש שאני בדיכאון, ומי שמכיר אותי יודע שאני לא אחד שישתמש במילה הזו בקלות".
בהמשך הוא הרחיב על הקשיים הנפשיים בריאיון ל"מטרו": "אני פשוט לא אני כרגע. הייתי בהכחשה זמן רב, אבל חשבתי על זה לאחרונה והבנתי שמשהו פשוט לא בסדר איתי ואני מתבייש להודות בכך. אני לא יודע מה המומחים יגידו, אבל לי זה מרגיש כמו דיכאון".
13 צפייה בגלריה
גארי ווילסון
גארי ווילסון
סבל מקשיים נפשיים. ווילסון
(צילום: Getty Images)
אחת הסיבות להידרדרות הנפשית שחווה הייתה שיפוץ שביצע בביתו והתארך הרבה יותר זמן מהמתוכנן, לטענתו בגלל עבודה גרועה של הפועלים. השיפוץ הכושל גרם לווילסון ולארוסתו להוציא סכום כסף גבוה בהרבה משתיכננו וגרוע מכך, אילץ אותם בזמן סגרי הקורונה להסתגר בבית הפוך ומבולגן, רחוק מאוד מאידיאלי למגורים.
"אני מתקשה למצוא את המוטיבציה לצאת מהמיטה", שיתף ווילסון באותם ימים בסממן מוכר מאוד של דיכאון שחווה, "איבדתי משקל מהלחץ והדיכאון".
סגרי הקורונה הסתיימו, שיפוץ הבית הושלם ו-ווילסון החל לראות פסיכולוג ספורט ולטפל בעצמו. אט-אט דברים החלו להתייצב עבורו וגם בסנוקר הוא לפתע חווה הצלחות. בנובמבר 2022, בגיל 37, הוא זכה בתואר הדירוג הראשון שלו, אליפות סקוטלנד וב-80 אלף פאונד. שנה לאחר מכן הוא זכה באותו התואר פעם נוספת.
ב-2021 אחרי שהחטיא כדור במשחק מול ג'ון היגינס, בצעד מאוד לא מקובל הוא פשוט העיף את כל הכדורים על השולחן. לאחר אותו אירוע, הוא החליט לפתוח את לבו בטוויטר וחשף כי הוא סובל מדיכאון: "אני מרגיש הכי רע שהרגשתי אי פעם ואני לא מוצא את הדרך חזרה למעלה. אני לא מסוגל לשחק סנוקר בכלל כרגע"
חודשיים אחרי הזכייה האחרונה בסקוטלנד, בפברואר האחרון הוא הוסיף לעצמו תואר נוסף, אליפות ווילס, בכך הוא נמנה על מועדון מצומצם של חמישה שחקנים בלבד שזכו העונה ביותר מתואר דירוג אחד. יותר מהתארים עצמם, הסנוקר של ווילסון העונה נראה רוב הזמן מצוין. השחקן שלא פעם איפשר לשדים הפנימיים להביס אותו, הצליח לפרקים העונה להציג סנוקר מוחץ ויציב במשך טורניר שנמתח על פני שבוע שלם. התוצאות הטובות קיבלו ביטוי כמובן גם בדירוג העולמי, ולראשונה בחייו ווילסון נכנס אל העשירייה הראשונה בעולם.
אבל אם חשבתם שההישגים האחרונים יפיגו את התסכול המתמשך המלווה את ווילסון, המציאות מלמדת אחרת. כך הוא נשמע רק לפני חודשיים: "העונה הזו היא עונה של פגיעות והחמצות. היו לי חלקים מאוד רעים בעונה, תוצאות גרועות, הפסדים בסיבוב הראשון. אני יודע כמה טוב אני מסוגל לשחק ואני פשוט לא עושה את זה. כבר 20 שנה שאני מתוסכל מהמשחק. אני לא ממש נהנה מסנוקר, אני נהנה רק כשאני מרגיש שאני משחק טוב, וזה קורה מעט מאוד. אני רוצה לגרום לעצמי להרגיש טוב, אני לא שם עדיין, אבל אני צריך לנסות, אחרת מה הטעם?".
ווילסון כפי שניתן להסיק מדבריו, כמו שחקנים רבים אחרים בענף המצריך מיומנות ודיוק עילאיים, סובל מפרפקציוניזם. "אנשים אומרים לי שאני משחק נהדר, אבל אני לא מרגיש ככה בכלל. אף אחד לא ירגיש את מה שאתה מרגיש", הוא שיתף.
מי שיכול להזדהות עם הדברים הוא שחקן הסנוקר הגדול בהיסטוריה, רוני אוסאליבן. כמו ווילסון גם אוסאליבן הוא פרפקציוניסט – ולא פעם, גם אחרי זכייה בתארים הגדולים ביותר, העביר ביקורת עצמית נוקבת על המשחק שלו. לא מפתיע אם כך שהשניים מיודדים. "אני וגארי נהיינו חברים טובים", סיפר אוסאליבן, "הוא טיפוס כנה. כמו שאתה שומע אותו בראיונות ככה הוא גם בחיים האמיתיים. הוא כל כך אוהב את המשחק שלפעמים הוא מתוסכל ממנו. הוא קצת דומה לי במובן הזה, קשה לו שהוא לא מסוגל לשחק טוב 80-70 אחוז מהזמן. אבל אני חושב שהוא לומד שאי אפשר תמיד לשחק טוב. כל מה שצריך זה לתת לעצמך הזדמנות ולהיות סבלני, זה המפתח".
את אותה סבלנות שאוסאליבן מדבר עליה, יחד עם היכולות המוכחות שלו, ווילסון יצטרך עמו בשפילד. אליפות העולם שתיפתח מחר היא המבחן המנטלי הקשה ביותר עבור שחקן סנוקר – שבועיים וחצי מפרכים של משחקים ארוכים במיוחד מול השחקנים הטובים בעולם על התואר החשוב ביותר. אולי התרופה לתסכול המתמשך של ווילסון מסתתרת עמוק בגביע הגדול שמוענק בסיומה.

ומה לגבי יתר המועמדים?

רוני אוסאליבן: בגיל 48, השחקן הגדול בהיסטוריה מגיע לאליפות העולם כפייבוריט. הוא עבר עונה אדירה, במהלכה זכה בחמישה תארים, מתוכם שני תארי טריפל קראון (הכתר המשולש, הכינוי לשלושת התארים היוקרתיים בסבב: אליפות בריטניה, המאסטרס ואליפות העולם), אם יזכה באליפות העולם הוא יהפוך לשחקן הרביעי בהיסטוריה שזוכה בכל תארי הטריפל קראון בעונה אחת (קדמו לו סטיב דייויס, סטיבן הנדרי [פעמיים] ומארק וויליאמס) וחשוב מכך לשחקן הראשון בעידן המודרני שזוכה שמונה פעמים בתואר העולמי.
13 צפייה בגלריה
רוני אוסאליבן חוגג
רוני אוסאליבן חוגג
השחקן הגדול בהיסטוריה מגיע לאליפות העולם כפייבוריט. אוסאליבן
(צילום: AFP)
לצד ההופעות המחשמלות העונה, אוסאליבן כהרגלו חולל גם מספר שערוריות כמו ריב פומבי שגלש לפסים אישיים עם אלי קארטר. גם בימים האחרונים, עוד לפני שאליפות העולם נפתחה הוא הצליח לחמם את האווירה כשסיפר בריאיון שאיננו אוהב את הקרוסיבל (בניגוד מוחלט להתבטאויות עבר שלו, בהן דווקא החמיא לאולם המארח) והביע תקווה שהאליפות תועבר בעתיד לערב הסעודית. באופן "מפתיע", או ממש לא, מספר ימים לאחר אותה התבטאות הוא קיבל חוזה מפנק כשגריר של הענף בערב הסעודית.
אוסאליבן שובץ בצד הקשה יותר של ההגרלה. את ג'אד טראמפ, מי שעל הנייר נראה כיריב הקשוח ביותר שלו, הוא יכול לפגוש כבר בחצי הגמר במה שעשוי להפוך לקלאסיקה על-זמנית, אם כי ניסיון העבר מלמד שהשניים לא מוציאים זה מזה את המיטב במפגשים הישירים ביניהם.
ג'אד טראמפ: לצד אוסאליבן, טראמפ היה השחקן הטוב ביותר בעולם השנה. הוא זכה בחמישה תארי דירוג, כולל שלושה תארים רצופים, וברגעי השיא שלו נראה היה כי למעט רוני – לאף שחקן בסבב אין את היכולת להתמודד איתו.
13 צפייה בגלריה
שחקן הסנוקר ג'אד טראמפ
שחקן הסנוקר ג'אד טראמפ
היה השחקן הטוב ביותר בעולם השנה לצד רוני. טראמפ
(George Wood/Getty Images)
עם 28 תארי דירוג (מקום רביעי בכל הזמנים), טראמפ כבר הבטיח את מקומו בהיסטוריה של הסנוקר, אבל גם הוא יודע שבשביל שאת שמו יעטרו אותיות זהב, הוא צריך לזכות ביותר תארים חשובים. אליפות עולם אחת היא מעט מדי לשחקן בקליבר שלו. טראמפ הוא כבר מזמן לא הסנסציה הצעירה שלפני 12 שנים סיחרר את הענף עם סנוקר מסעיר ונועז. בגיל 34, בגרסתו הבוגרת והמיושבת, טראמפ נחוש להעמיק את המורשת שלו – והדרך לשם עוברת בזכייה נוספת בקרוסיבל.
מארק אלן: העונה האחרונה של אלן אולי לא טיפסה לגבהים של עונת השיא הקודמת, אבל גם כך הייתה עונה מצוינת עם שני תארי דירוג ותואר אלוף האלופים היוקרתי. למרות ביקורת שהעביר על כך שהוא לא מרגיש מוערך מספיק בענף, אלן התבסס בשנים האחרונות בחוד החנית של הסבב.
בשנה שעברה הוא ניפץ מחסום מנטלי, ואחרי שרשרת כישלונות באליפות העולם, רשם ריצה לא רעה בכלל והעפיל עד לחצי הגמר. אלן יודע שהגיע זמנו לעשות את הצעד הנוסף. שחקן ברמתו לא יכול להרשות לעצמו לסיים את הקריירה ללא זכייה באליפות העולם.
13 צפייה בגלריה
מארק אלן
מארק אלן
הגיע זמנו לעשות את הצעד הנוסף. אלן
(צילום: gettyimages)
אלן יכול להתעודד מכך ששובץ בצד הנוח יותר של ההגרלה, ללא אוסאליבן, טראמפ וגארי ווילסון אותם יוכל לפגוש רק בגמר. הוא כן עשוי לפגוש שועלי קרוסיבל קשוחים כמו סלבי והיגינס, אבל בהינתן היכולת שהציג העונה – העפלה לגמר ואפילו זכייה בתואר הן משימות בהחלט אפשריות עבורו.
לוקה ברסל: אלוף העולם המכהן עבר עונה איומה, שהרגישה רוב הזמן כמו הנגאובר ארוך במיוחד אחרי הזכייה המדהימה בקרוסיבל בשנה שעברה. הוא הרבה להעלות לאינסטגרם תמונות מחופשות פאר באתרים אקזוטיים ומכוניות יוקרה שרכש. הוא הסביר זאת בכך שהרגיש צורך לבזבז כמה שיותר כסף, כדי לפתח רעב להרוויח מחדש.
ברסל התגאה בעונה שעברה שזכה באליפות העולם למרות שלא התאמן והרבה לבלות במסיבות ולשחק בפלייסטיישן עד לשעות המאוחרות של הלילה. נראה שמה שעבד לו פעם אחת, לא ממש מצליח כשגרה. ברסל העפיל השנה לשני גמרים, בטורנירים שאינם מעניקים נקודות דירוג, וזכה בתואר מינורי יחד עם ריאן אוואנס – אליפות הזוגות המעורבים. בטורנירים רבים אחרים הוא הודח עוד בשלבים המוקדמים.
13 צפייה בגלריה
לוקה ברסל
לוקה ברסל
אלוף העולם המכהן. ברסל
(צילום: Oli SCARFF / AFP)
אין חולק על הכישרון העצום של ברסל, אבל ישנו סימן שאלה גדול לגבי היכולת שלו להביא אותו לכדי ביטוי בקרוסיבל השנה.
מארק סלבי: השחקן שאף אחד לא רוצה לפגוש בקרוסיבל, אולי האגוז הקשה ביותר לפיצוח, נמצא בכושר גרוע. אחרי הפסד לגארי ווילסון, מוקדם יותר החודש, הוא כינה את היכולת שלו "פתטית" ואמר שאם יציג את אותה היכולת באליפות העולם – הוא יפרוש מסנוקר.
13 צפייה בגלריה
מארק סלבי
מארק סלבי
השחקן שאף אחד לא רוצה לפגוש. סלבי
(צילום: George Wood/Getty Images)
למרות נקודת הפתיחה הנמוכה, קשה לבטל את סלבי, ארבע פעמים אלוף העולם, כשזה מגיע לאליפות העולם. החוסן המנטלי שלו מתאים למשחקים הארוכים של אליפות העולם – והוא עשוי לצבור ביטחון ככל שהאליפות תתקדם.
מארק וויליאמס: הוולשי בן ה-49 מגיע לאליפות העולם בכושר הטוב ביותר, אחרי זכייה מרשימה באליפות הסבב, טורניר בו ניצח במשחקים ארוכים את טראמפ, אלן ואוסאליבן. אם יציג בשפילד יכולת דומה לזו שהפגין באליפות הסבב, הוא מסוגל להגיע רחוק מאוד.
13 צפייה בגלריה
אליפות עולם סנוקר מארק וויליאמס
אליפות עולם סנוקר מארק וויליאמס
מגיע לאליפות העולם בכושר הטוב ביותר. וויליאמס
(צילום: AFP)

עוד שחקנים ששווה לשים לב אליהם

דינג ג'ונווי: אחרי שנים של נסיגה, דינג חוזר ומתייצב בצמרת הגבוהה של הענף – ומדורג 7 בעולם כיום. הוא עדיין חולם להיות אלוף העולם הסיני הראשון, אך למרות מגמת השיפור, הסיכויים שלו לא גבוהים במיוחד השנה. גם ההגרלה לא שיחקה לטובתו, וכבר בסיבוב הראשון הוא יפגוש את ג'ק ליסווסקי המצוין.
אלי קארטר: מעבר להתכסחות מתוקשרת עם הצ'ילבה רוני אוסאליבן, לאלי קארטר הייתה בהחלט עונה מוצלחת עם שני גמרים כולל בטורניר המאסטרס היוקרתי. קארטר הוא יריב עיקש וחזק מאוד מנטלית, שלא פשוט לנצח בפורמט הארוך של הקרוסיבל.
13 צפייה בגלריה
אלי קארטר
אלי קארטר
יריב עיקש וחזק מנטלית. קארטר
(צילום: getty images)
חוסיין ופאי: מעבר להיותו שחקן מצוין, הנציג האיראני בסבב הוא גם טיפוס צבעוני עם חיבה לטראש טוק. בשנה שעברה הוא זכה לכותרות כשהחליף מהלומות מילוליות עם רוני אוסאליבן (וחטף ממנו בראש בשולחן). השנה הוא יהיה חייב להראות יותר מהסנוקר שלו, שכן כבר בסיבוב הראשון הוא פוגש את ג'אד טראמפ.
ג'ון היגינס: בגיל 49, היגינס, מגדולי השחקנים בהיסטוריה, כבר מהרהר בקול רם בפרישה, אבל גם היום הוא שחקן שיכול לעשות את המוות לכל יריב.
סי ג'איווי: הסינדרלה של השנה שעברה הדהים עם העפלה לחצי הגמר – ורק קאמבק בלתי נשכח של לוקה ברסל מנע ממנו הופעה בגמר. סי בן ה-21 הוא השחקן הצעיר באליפות ומעניין יהיה לראות אותו כשהוא כבר מסומן על ידי כל השחקנים כיריב מסוכן. ההגרלה לא האירה לו פנים, הוא יפגוש את מארק וויליאמס בסיבוב הראשון.
13 צפייה בגלריה
חוסיין ופאי
חוסיין ופאי
הנציג האיראני בסבב. ופאי
(צילום: Justin Setterfield/Getty Images)
ז'אנג אנדה: פריצת השנה בסבב. מי שהיה "שחקן אמצע טבלה" קלאסי, זכה באליפות הבינלאומית, העפיל לעוד שני גמרים וזינק עד למקום ה-11 בדירוג העולמי. ז'אנג מעולם לא ניצח משחק באליפות העולם, נראה שהשנה הגיע הזמן שלו לפרוץ גם את הסכר הזה.

ניחוש ynet על אליפות העולם 2024

רבעי גמר אלי קארטר – דייויד גילברט מארק אלן – מארק סלבי ג'אד טראמפ – מארק וויליאמס רוני אוסאליבן – גארי ווילסון
חצאי גמר מארק אלן – אלי קארטר רוני אוסאליבן – ג'אד טראמפ
גמר רוני אוסאליבן – מארק אלן
אלוף העולם 2024 רוני אוסאליבן
משחקי הסיבוב הראשון: ז'אנג אנדה (סין) – ג'ק ג'ונס (ווילס) לוקה ברסל (בלגיה) – דייויד גילברט (אנגליה) טום פורד (אנגליה) – ריקי וואלדן (אנגליה) דינג ג'ונווי (סין) – ג'ק ליסווסקי (אנגליה) אלי קארטר (אנגליה) – סטיבן מגווייר (סקוטלנד) שון מרפי (אנגליה) – ליו האוטיאן (סין) מארק אלן (צפון אירלנד) – רובי וויליאמס (אנגליה) מארק סלבי (אנגליה) – ג'ו אוקונור (אנגליה) קיירן ווילסון (אנגליה) – דומיניק דייל (ווילס) גארי ווילסון (אנגליה) – סטיוארט בינגהאם (אנגליה) בארי הוקינס (אנגליה) – ראיין דיי (ווילס) רוברט מילקינס (אנגליה) – פאנג ז'ונשו (סין) ג'אד טראמפ (אנגליה) – חוסיין ופאי (איראן) ג'ון היגינס (סקוטלנד) – ג'יימי ג'ונס (ווילס) מארק וויליאמס (ווילס) – סי ג'איווי (סין) רוני אוסאליבן (אנגליה) – ג'קסון פייג' (ווילס)
פורסם לראשונה: 08:35, 19.04.24