אלכס פרגוסון יחגוג ב-31 בדצמבר את יום הולדתו ה-80. באופן מעשי סר אלכס הוא פנסיונר, אחרי שפרש מאימון מנצ'סטר יונייטד לפני 8 שנים. אבל זה רק לכאורה. כי "פרגי", למרות גילו ומצבו הבריאותי הרופף, הוא עדיין אחד האנשים המשפיעים ביותר באולד טראפורד. ואתמול (שישי) כולם הבינו עד כמה.
עד אתמול לפני הצהריים נראה היה שכריסטיאנו רונאלדו בדרך למנצ'סטר סיטי. "השכנים הרעשניים", כפי ש"פרגי" נהג לכנות את היריבה העירונית הכחולה בתחילת העשור הקודם.
8 צפייה בגלריה
פרוגוסון ורונאלדו. הרבה יותר מיחסי מאמן-שחקן
פרוגוסון ורונאלדו. הרבה יותר מיחסי מאמן-שחקן
פרוגוסון ורונאלדו. הרבה יותר מיחסי מאמן-שחקן
(צילום: רויטרס)

סיטי? נשמע הגיוני

רונאלדו הודיע לראשי יובנטוס שזהו, אין לו כוונה להישאר בקבוצה עונה נוספת, עד תום חוזהו, וכי הוא עוזב. השמועות קשרו אותו תחילה לריאל מדריד, לאחר מכן לפריז סן ז'רמן, ולבסוף נראה היה שיש רק יעד אחד עבורו: מנצ'סטר סיטי.
זה גם נשמע הגיוני. קודם כל מבחינה מקצועית. אחרי שהניסיונות של סיטי לרכוש את הארי קיין מטוטנהאם נכשלו, פפ גווארדיולה הבין שלא נותר לו יותר מדי זמן עד נעילת חלון ההעברות אם הוא רוצה חלוץ. ורונאלדו היה על המדף, מוכן ומזומן.
וזה היה גם רעיון שמצא חן בעיני הבעלים של מנצ'סטר סיטי, משפחת המלוכה מאבו דאבי. כשהם ראו את פ.ס.ז' מחתימה את לאו מסי, טבעי היה מצידם להסתער על האייקון השני הכי גדול בכדורגל העולמי. שהרי המאבק בין פ.ס.ז' לסיטי הוא לא רק איזו קבוצה טובה יותר, אלא גם לאיזו מדינה יש את הכוכב הכי גדול, קטאר או אבו דאבי. וזה נראה שמישהו למעלה כתב את התסריט, כאשר הגרלת ליגת האלופות שיבצה את מנצ'סטר סיטי ופ.ס.ז' באותו בית.
8 צפייה בגלריה
פפ גווארדיולה וכריסטיאנו רונאלדו בעימות
פפ גווארדיולה וכריסטיאנו רונאלדו בעימות
רונאלדו וגווארדיולה. הפורטוגלי ברח ברגע האחרון
(צילום: AP)
רק שהמשא ומתן בין יובנטוס לסיטי לא היה פשוט. ראשי סיטי רצו לקבל את רונאלדו בחינם, למרות שיש לו עוד שנה בחוזה ביובנטוס. האיטלקים כמובן סירבו. הם הרי שילמו על כריסטיאנו 100 מיליון אירו רק לפני שלוש שנים.

האחרון שהביא ליונייטד את ליגת האלופות

הידיעות על הגעתו הצפויה של רונאלדו למנצ'סטר סיטי גרמו לטלטלה גדולה בצד השני של העיר. ביונייטד התקשו לקבל סיטואציה שבה אחד מגדולי הכוכבים של הקבוצה בכל הזמנים יחתום ביריבה העירונית השנואה.
רונאלדו שיחק שש שנים ביונייטד, אחרי שהגיע אליה כנער מחוצ'קן מספורטינג ליסבון. בשש השנים שלו באולד טראפורד הוא לא רק הפך לאגדה, אלא גם הוליך את הקבוצה לזכייה בליגת האלופות ב-2008, הפעם האחרונה שיונייטד הניפה את הגביע עם האוזניים הגדולות. זו גם הייתה השנה בה רונאלדו זכה בכדור הזהב הראשון מבין חמישה שיש לו והציב את עצמו בטופ של הכדורגל העולמי.
מי שהחתים את רונאלדו ביונייטד אי שם ב-2003, היה כמובן פרגוסון, שהיה גם זה שטיפח ועיצב את היהלום הפורטוגלי והפך לאביו הרוחני. אביו הביולוגי של רונאלדו, ז'וזה, הלך לעולמו כשהוא היה בן 20. רונאלדו היה אז בתחילת עונתו השלישית ביונייטד, עדיין בחור צעיר ורגיש. מאותו רגע "פרגי" הפך לסוג של אב מאמץ, ובאופן טבעי הקשר בין השניים נותר אמיץ וחזק לאורך כל 18 שנות ההיכרות ביניהם.
8 צפייה בגלריה
זכה בנעל הזהב הראשונה שלו במדי יונייטד
זכה בנעל הזהב הראשונה שלו במדי יונייטד
זכה בנעל הזהב הראשונה שלו במדי יונייטד
(צילום: getty images)
אגב, לפני שנתיים, כאשר יחסיו של רונאלדו עם הנהלת יובנטוס התערערו, פרגוסון ניסה לשכנע את ראשי יונייטד לרכוש אותו, אבל אז המהלך לא יצא אל הפועל. הפעם פרגי הודיע שהוא לא מתכוון לוותר. כשפרגוסון שמע שחניכו לשעבר עומד לחתום בסיטי הוא כמעט והתפחלץ. כמו עוד מיליוני אוהדי יונייטד בכל העולם.
נכון, היו בעבר שחקנים שעברו את הכביש. קרלוס טבס למשל. אבל החלוץ הארגנטיני לא נכנס ללב של אוהדי יונייטד כמו כריסטיאנו. כולם מכירים גם את הסיפור של דניס לאו, מגדולי שחקני יונייטד בכל הזמנים, שעבר לסיטי ואפילו הבקיע מולה ב-1974 שער שהוריד אותה לליגה השנייה. אבל צריך לזכור שיונייטד הייתה זו ששחררה אותו כי חשבה שהוא לא טוב מספיק עבורה. לעומת זאת, לראות את כריסטיאנו רונאלדו לובש את חולצת התכלת של סיטי, מקבל הוראות מגווארדיולה, ומנסה להבקיע לרשת של דויד דה חאה בדרבי - אלו מחזות שאוהדי יונייטד לא מסוגלים אפילו לדמיין.
אז פרגוסון נכנס לפעולה. הוא התקשר באופן אישי לכריסטיאנו והסביר לו שאם יחתום בסיטי הוא יהרוס את התדמית שיש לו בקרב אוהדי יונייטד, הקבוצה שתמיד טען שייאהד לעד. פרגי גם אמר לו שאם יחזור לאולד טראפורד זה יהיה הצעד שיהפוך אותו לאגדה עוד יותר גדולה בהיסטוריה של יונייטד. ושלפני שיפרוש הוא יכול להיות הסמל של הקבוצה שתחזיר לעצמה את ההגמוניה בעיר ובאנגליה.
8 צפייה בגלריה
פרגוסון ביציע
פרגוסון ביציע
פרגוסון. עדיין אחד האנשים החזקים ביונייטד
(צילום: רויטרס)

כולם התכנסו למען המטרה

בחושיו החדים ידע פרגוסון שכאשר הוא ידבר עם רונאלדו זה יהיה שונה מאשר שיחה עם כל אדם אחר. אחרי כל מה שהם עברו יחד, זו תהיה שיחה של אב ובן. פרגוסון לא הסתפק בכך. הוא מיהר להתקשר גם לז'ורז'ה מנדס, סוכנו של רונאלדו והאיש שמנהל עבורו את הקריירה כבר כמעט 20 שנה. גם עם מנדס יש לפרגוסון יחסים ארוכים והיכרות עמוקה. פרגוסון ניסה להסביר למנדס עד כמה זו תהיה טעות לחתום בסיטי ועד כמה חזרה ליונייטד תהיה מהלך גאוני, שיהיה מצוין לכל הצדדים.
בשלב הזה, כאשר פרגוסון הבין שלא הכל אבוד ויש עדיין אפשרות לשינוי, כל האנשים החשובים ביונייטד נכנסו לפעולה. המנכ"ל אד וודוורד, הבעלים משפחת גלייזר והמאמן אולה גונאר סולשיאר. כולם הסכימו שאם יש אפשרות - הולכים על זה. מבחינת הגלייזרים זה היה בינגו. אחרי שהיחסים עם האוהדים התערערו באופן קריטי בעקבות פרשת הסופר-ליג, הם הבינו שמהלך כזה יסייע להם לבנות מחדש את האמון מצד האוהדים.
אנשים שמכירים את הגלייזרים ידעו לספר אתמול כי המהלך היה שווה מבחינתם להחתמה של טום בריידי בטמפה ביי באקנירס, קבוצת הפוטבול שבבעלותם, שזכתה השנה בסופרבול בהנהגתו של הקוורטרבק האגדי.
8 צפייה בגלריה
אברהם וג'ואל גלייזר
אברהם וג'ואל גלייזר
משפחת גלייזר
(צילום: getty images)
מי שעוד נכנס לפעולה היה ריו פרדיננד, בלם העבר של יונייטד, ששיחק בכל אותן שנים לצידו של רונאלדו והיום מכהן כפרשן בכיר ברשת BT. למרות היותו איש תקשורת בכיר, פרדיננד לא מסתיר את אהדתו ליונייטד ואת קרבתו לאנשים הבכירים במועדון. במהלך כל הלילה שבין חמישי לשישי פרדיננד היה בשיחות טלפון מרתוניות עם וודוורד ועם רונאלדו עצמו.
זה לא נגמר כאן. מי שעוד השתתפו במכבש הלחצים היו ברונו פרננדש, חברו של רונאלדו בנבחרת פורטוגל והכוכב הכי גדול של יונייטד הנוכחית, וכוכב העבר הצרפתי פטריס אברה, שלא הפסיק לשלוח לפורטוגלי הודעות ווטסאפ עמוק אל תוך הלילה.

מתי הבכורה המחודשת?

אתמול בצהרים, בשעה 15:15 שעון ישראל, התייצב סולשיאר למסיבת העיתונאים הרגילה לקראת משחק הליגה ביום ראשון מול וולבס. בשעה הזו כבר החלו השמועות לרוץ, אם כי האתרים הגדולים עדיין טענו שרונאלדו בדרך למנצ'סטר סיטי.
סולשיאר נשאל לגבי האפשרות שרונאלדו יחתום ביונייטד וענה: "כריסטיאנו הוא אגדה במועדון הזה. אם אתם שואלים אותי, הוא השחקן הגדול בכל הזמנים. היה לי את המזל לשתף איתו פעולה. יצא לי גם לאמן אותי כשהייתי עוזר. בואו נראה מה יקרה עם כריסטיאנו. לכל מי ששיחק איתו יש פינה חמה עבורו. תמיד הייתה לנו תקשורת טובה. ברונו פרננדש דיבר איתו. הוא יודע מה אנחנו מרגישים כלפיו. אם הוא יחליט לעזוב את יובנטוס, הוא יודע שאנחנו כאן".
8 צפייה בגלריה
סולשיאר מודה לאוהדים שהגיעו
סולשיאר מודה לאוהדים שהגיעו
סולשיאר. מעניין איך יהיה שיתוף הפעולה בין רונאלדו לבינו
(צילום: רויטרס)
כשסולשיאר דיבר וניסה להיות דיפלומט ככל הניתן, העיניים שלו נצצו. בדיעבד, מסתבר שכאשר סולשיאר דיבר עם התקשורת העסקה כבר הייתה סגורה עקרונית כבר כמעט שלוש שעות. רונאלדו נתן את הסכמתו ובשעות הבאות היה רק צריך לסגור את הפרטים. ואכן, בשעה 18:53 שעון ישראל יצאה ההודעה הרשמית: אחרי 12 שנה כריסטיאנו רונאלדו חוזר לקדנציה שנייה במנצ'סטר יונייטד. יובנטוס תקבל עבורו כ-23 מיליון אירו והוא יחתום על חוזה לשנתיים.
קשה להאמין שנראה את רונאלדו עורך את הבכורה המחודשת שלו במדי יונייטד במשחק החוץ מול וולבס מחר, משום שיש עדיין עניינים ביורוקרטיים להשלים. ולאחר מכן הפרמייר-ליג תצא לפגרה של שבועיים בשל משחקי הנבחרות. וזה דווקא מתאים יותר שהבכורה המחודשת והחגיגית תהיה במשחק הביתי מול ניוקאסל ב-11 בספטמבר, לעיני 76 אלף אוהדים באולד טראפורד. אפשר רק לדמיין לאיזו קבלת פנים מדהימה הוא יזכה.
אגב, הסוכן מנדס מסתכן בכך שיחסיו עם סיטי יתערערו באופן דרמטי. וזה לא עניין פשוט, שכן בקבוצה משחקים לא מעט קליינטים שלו: השוער אדרסון, הבלם רובן דיאס (שזכה בתואר שחקן העונה), ברנרדו סילבה וז'ואאו קנסלו. בסיטי זועמים על פניית הפרסה של רונאלדו ושל הסוכן שלו, שנעשתה ממש בדקה ה-90 והותירה את אלופת אנגליה עם ימים ספורים בלבד להחתמת חלוץ חדש.
8 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו וז'ורז'ה מנדס
כריסטיאנו רונאלדו וז'ורז'ה מנדס
מנדס עם רונאלדו
(צילום: רויטרס)

מכוונת לאליפות ראשונה מזה שמונה שנים

אבל הסיפור הוא לא סיטי, אלא יונייטד. כי מעבר להחתמה השנייה הכי גדולה של הקיץ הזה בכדורגל העולמי, מדובר במהלך בעל משמעות אדירה לקבוצה הגדולה ביותר באנגליה, שלא זכתה באליפות מאז 2013, כלומר מאז העזיבה של אלכס פרגוסון.
עד לפני ההחתמה של רונאלדו מרבית הפרשנים באנגליה טענו כי הקרב על האליפות יהיה בין שלוש קבוצות: סיטי, צ'לסי וליברפול. למרות הרכישות של הבלם הצרפתי רפאל וראן מריאל מדריד והכוכב האנגלי הצעיר ג'יידון סאנצ'ו מבורוסיה דורטמונד, יונייטד לא נראתה כמועמדת בכירה לזכייה באליפות. אבל החתמה של סופרסטאר עולמי שכזה משנה את המצב. כי כאשר רונאלדו נמצא בקבוצה, אין מצב שיונייטד - שלא לדבר על האוהדים שלה - לא יחשבו על עצמם כמועמדים לאליפות.
סולשיאר מודע לכך היטב. המאמן הנורבגי עדיין לא זכה בשום תואר מאז שמונה למאמן בדצמבר 2018, לפני כמעט שלוש שנים. אפילו בגמר הליגה האירופית, כשיונייטד הייתה הפייבוריטית הגדולה מול ויאריאל - היא הפסידה בפנדלים. רונאלדו הוא ווינר. מקום שני מעולם לא סיפק אותו. ולכן כל דבר למעט זכייה בתארים - ואנחנו לא מדברים על גביע הליגה ואפילו לא על הגביע האנגלי - לא יספק אותו וייחשב כאכזבה, שלא לומר כישלון.
8 צפייה בגלריה
הופעת הבכורה של ג'יידון סאנצ'ו
הופעת הבכורה של ג'יידון סאנצ'ו
סאנצ'ו. רונאלדו יחנוך אותו
(צילום AP)
למרות שבפברואר הוא יחגוג יום הולדת 37, רונאלדו הוא עדיין מכונת שערים משוכללת. הוא סיים את העונה האחרונה שלו ביובנטוס עם 35 שערים, שזה חמישה יותר מרומלו לוקאקו, החלוץ הבלגי שצעיר ממנו בשבע שנים ושצ'לסי רכשה כעת ב-105 מיליון אירו.
ביונייטד מקווים שרונאלדו לא רק ישמור על ממוצע ההבקעות שלו, אלא שגם יהווה מורה דרך לשחקנים הצעירים של הקבוצה, כמו מרקוס רשפורד, מייסון גרינווד וסאנצ'ו. ב-2003 הוא הגיע כשחקן צעיר וחסר ניסיון שהיה זקוק לסיוע של השחקנים הוותיקים. 18 שנים לאחר מכן הוא חוזר לקבוצה כבוגר האחראי.
ואלכס פרגוסון? אם לא הוא, כנראה שכריסטיאנו רונאלדו היה העונה הבוגר האחראי של מנצ'סטר סיטי.