בשנים האחרונות התרגלנו שכל פעם שיש גול, כרטיס אדום, או פנדל, אסור לחגוג עד שה־VAR מאפשר זאת. לפני תקופת ה־VAR, החלטת השופט, בין אם היא נכונה או לא נכונה, הייתה קדושה. אי אפשר היה לשנות אותה.
השבוע לפני 13 שנים התרחש אירוע ששינה את הכדורגל לנצח, אירוע שגרם לעולם להבין שגם הכדורגל יכול וצריך להתקדם ולהתפתח, אירוע שהביא לכניסת מערכת הטלוויזיה. אחד ממשחקי שמינית גמר מונדיאל 2010 הפגיש בין גרמניה לאנגליה.
1 צפייה בגלריה
איתן שמואלביץ' מביט ב-VAR
איתן שמואלביץ' מביט ב-VAR
איתן שמואלביץ' מביט ב-VAR
(צילום: עוז מועלם)
הגרמנים של יואכים לב הובילה 0:2 לאחר קצת יותר מחצי שעה. האנגלים הצליחו לצמק חמש דקות לאחר מכן, אבל על הרגע אותו אף אוהד לא ישכח (בעיקר האנגלים) עליו חתום פרנק למפארד התרגש כשהמשחק חודש. גרמניה איבדה מהר את הכדור, ואנגליה יצאה להתקפה. למפארד קיבל את הכדור על סף הרחבה, שיחרר כדור חזק שפגעה במשקוף, ירד אל הדשא, פגע שוב במשקוף, חזר לדשא, ואז מנואל נוייר כבר לקח את הכדור בידו. בהתחלה זה היה נראה כמו עוד איום על השער של גרמניה.
אבל בהילוכים החוזרים רואים בבירור את הכדור עובר את קו השער. בזמנו טכנולוגיית קו השער לא הייתה קיימת, כך שכל עוד השופט והקוון לא ראו שהכדור עבר את קו השער, לא משנה עד כמה השער חוקי, הוא לא ייחשב.
השופט והקוון פיספסו זאת, והשער לא נחשב. בסיום המשחק גרמניה ניצחה 1:4, והגיעה עד חצי הגמר, שם הפסידה 1:0 לספרד.
אבל הסיפור לא מסתיים כאן, כי בפיפ"א הבינו שאירועים מהסוג הזה לא יכולים לחזור על עצמם, בעיקר בזכות העובדה שיש טכנולוגיה, וכך במונדיאל 2014 נכנסה לשימוש טכנולוגיית קו השער, שיכולה להראות האם הכדור עבר במלואו את קו השער או לא. למרות זאת, זה עדיין לא הספיק.
ואז הגיע ה־VAR, ראשי תיבות של Video Assistant Referee. לאחר שהמערכת החדשנית נוסתה במספר ליגות ברחבי העולם בעונת 2017/18, הפעם הראשונה בה נעשה שימוש אמיתי בה הייתה במונדיאל 2018 ברוסיה.
הפרמיירה הייתה במשחק הפתיחה בין צרפת לאוסטרליה. בדקה ה־55 אנטואן גריזמן הוכשל ברחבה, אך השופט התעלם והמשחק המשיך. אלא שאז קראו לו שופטי הווידאו. לאחר שהוא צפה בהכשלה, הוא החליט לשרוק פנדל לזכותה של צרפת. גריזמן ניגש לבעוט, כבש והעלה את צרפת ליתרון.
בסיום, צרפת ניצחה 1:2, וכזכור לכולנו גם הלכה עד הסוף וזכתה בגביע. כמובן שצרפת לא הייתה הנבחרת היחידה שנהנתה מה־VAR במונדיאל הזה. היו למעלה מ־400 מקרים בהם המערכת בדקה מהלכים בטורניר, מתוכם 20 פעמים שופט המשחק ניגש למוניטור.
אין ספק שכניסת המערכת לכדורגל שינתה את המשחק בצורה משמעותית. כעת ניתן לומר שברוב כמעט מוחלט של המשחקים אין קיפוח. מעניין לחשוב מה היה קורה אם השער של למפארד היה מאושר. האם בכל מקרה מערכת ה־VAR הייתה נכנסת לחיינו, פשוט בשלב יותר מאוחר? מה שבטוח, כשאנחנו כבר למעלה מ־5 שנים עם המהפכה, חשוב לדעת איך הכל התחיל, ומעניין לדעת לאן ימשיך.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.