לאחר חלון קיץ מסויט, תחילת עונה רעה ביותר והדחה מהצ'מפיונס בארסה נראתה בחודשיים האחרונים כמי שחוזרת. אך המשבר האחרון אומר שקאמבק לא קורה על רגל אחת. טור אוהד כחול-אדום.
5 בנובמבר 2021 מונה אגדת המועדון צ'אבי הרננדס למאמן ברצלונה. זה קרה לאחר פיטוריו של רונאלד קומאן, שפוטר ישר לאחר ההפסד לראיו ואיקאנו בסיבוב הראשון. ההתחלה לא הייתה קלה בכלל - צ'אבי הגיע לקבוצה עם חובות ענק, כניסה לתפקיד בדיוק לאחר ה־3:3 עם סלטה ויגו בו בארסה כבר הובילה 0:3, משחק ראשון עם ניצחון דחוק מאוד בדרבי, המשיך בהדחה מליגת האלופות ורצף של חודש וחצי עם משחקים לא טובים והדחות מהסופר-קאפ (הפסד קלאסיקו) ומגביע המלך שלושה ימים לאחר מכן. אך בתחילת פברואר הכל השתנה: ניצחון גדול על אתלטיקו מדריד, רצף ניצחונות גדול שכלל רביעיות, הגעה עד לרבע גמר הליגה האירופית והצגה ענקית בקלאסיקו עם ניצחון מוחץ על ריאל מדריד.
1 צפייה בגלריה
אובמיאנג דמבלה וטורס חוגגים
אובמיאנג דמבלה וטורס חוגגים
אובמיאנג דמבלה וטורס חוגגים
(צילום: AFP)
נראה שצ'אבי שינה את ברצלונה לטובה. הדימיון לפפ באימונים ובגישה למשחק, כדורגל אטרקטיבי וקבוצתי שלא נראה בברצלונה מלא זמן, הגעה של שחקנים מעולים בינואר שהיו חסרים פה כל כך ואפילו הרגיש שההגנה מתייצבת.
אי אפשר כלל להתעלם מהמהפכה הזו וחשוב להדגיש שלא משנה איך העונה הזו תיגמר - צ'אבי חייב להישאר בברצלונה גם לעונה הבאה. אני מאמין שלא משנה מה יקרה בעונה הזו צ'אבי יצליח להחזיר במוקדם או במאוחר את ברצלונה למסלול ולימים היפים יותר. החודשיים האחרונים באמת נתנו פה אימרה גדולה. עקב המשבר הכלכלי והחלון שלא איפשר רכש רב של שחקנים, עלו פה הרבה צעירים מוכשרים לקבוצה הבוגרת שאני באמת רואה אותם בעוד כמה שנים ככוכבים גדולים בברצלונה. גאבי, אראוחו, פדרי, ניקו ועוד רבים - פשוט דור שהולך להחזיר אותנו לימים יפים יותר. ועוד תחת צ'אבי, זה פשוט יכול להיות חגיגה גדולה של ברצלונה. עוד דבר נפלא שעשה צ'אבי זה לקחת את אחד הפלופים הגדולים שהיו בבארסה, עוסמאן דמבלה, והפך אותו לאחד מהשחקנים המובילים שלה כיום. גם ברמה הכלכלית ניתן לראות אור בקצה המנהרה עם ההגעה של ספוטיפיי כספונסרית הראשית החל מהעונה הבאה וההלוואה מהבנק גולדמן זאקס, דברים אשר ישפרו כלכלית את המצב של המועדון ויתנו לה הרבה חופש ברכש בעונה הבאה, חופש שהיה חסר כל כך בקיץ המסויט הקודם.
אך עם כל הטוב הזה יש גם משבר שהחל להתפתח במשחקים האחרונים, תחושה של מיצוי. מאז החזרה מפגרת הנבחרות של מרץ בארסה נראית אחרת ממה שהתרגלנו במשחקים האחרונים - פתאום האנמיות שליוותה אותנו בתחילת העונה חוזרת, ההגנה נהייתה רכה למדי, ההתקפה גם כשהיא מקבלת כדורים היא כבר לא מוחצת. זה התחיל מול לבאנטה, עם ניצחון שהיה בו המון מזל וראש של לוק (לאקי) דה יונג ששם את הכדור ברשת והביא שלוש נקודות יקרות לבלאוגרנה, ניצחון שאמנם לפרקים נראינו טוב, אך לפרקים מאוד גדולים של המשחק היורדת העתידית עשתה פה בית ספר לכדורגל לברצלונה.
כמה ימים לאחר מכן, השפלה בקאמפ נואו עם שלישייה של פרנקפורט שמדיחה אותנו גם מהליגה האירופית. זו השפלה במלוא מובן המילה כי ברוב המשחק נראינו רע והיה כבר 3:0. רק בדקות הסיום בוסקטס ודפאי גרמו לתוצאה להיראות יפה יותר. זה המשיך עם הפסד ביתי אפור לקאדיס, ניצחון יותר אפור ועם החזקת כדור נמוכה יותר בחוץ לריאל סוסיאדד ולאחר מכן שוב הפסד לאותה ראיו ואיקאנו, שגם ניצחה אותנו בביתה שלה בעידן קומאן. בכללי, מרגיש שהקבוצה איבדה את האופי במשחקים האחרונים, מול לבאנטה ובמשחק הראשון מול פרנקפורט עוד בארסה ידעה לחזור, אבל לאחר מכן כל פעם שספגו ראשונים הקבוצה נראתה אובדת כיוון ובלי יכולת לחדור את הגנת היריבות. כל דבר שצ'אבי ניסה לא הלך, בעיטות מרחוק נחסמות (אם בכלל נבעטות), הראשים של לוק דה יונג ואראוחו הגבוהים לא הגיעו לכדורים ומסירות העומק לא תמיד הגיעו.
אם נתעכב רגע על הגבהות, כל הכדורגל הסקוטי הזה (כדורגל סקוטי לא בהכרח רע לטעמי) פשוט רחוק שנות אור מהד.נ.א של בארסה. בארסה קבוצה שהמשחק שלה הוא מרגל לרגל ולחץ גבוה ולא הגבהות מכל פינה ב-30 מטרים מהשער. ההסבר של צ'אבי לתקופה האחרונה זו עייפות מנטלית, לאחר שחודשיים השחקנים שיחקו כל משחק כאילו הוא גמר גביע. יש היגיון וצדק בטענה הזו, אכן בארסה נראית עייפה ונתנה פה משחקים גדולים. לדעתי האישית כל אלו אומרים רק דבר אחד, שקאמבק ועטרה ליושנה לא באים על רגל אחת. אפשר לנצח הרבה, להביס את היריבה המושבעת ולתת הצגות לאחר פתיחת עונה קטסטרופלית; אך צריך לזכור שחזרה לפסגה לא נעשית תוך חודש, זה נבנה בהדרגה. זה יכול לקחת גם שנתיים ושלוש, אבל זה יקרה כל עוד נצמדים לדרך ולשיטה הנכונה. ולמרות המשבר הזה, נראה שברצלונה אכן מתקדמת לכיוון החיובי תחת צ'אבי. לברצלונה יש מה לשפר; לחזק משמעותית את ההגנה, להביא עוד חלוץ ברמה גבוהה, קשר אחורי גרזן נוסף ועוד שחקן 10 קלאסי מאחורי החלוץ. עמדות שלדעתי חייב בהן חיזוק דחוף.
ישנו משבר שאי אפשר להתעלם ממנו ולאור הפתיחה הרעה של העונה והסבל בעונות האחרונות, באמת שכל משבר עלול לעשות לנו אוהדי ברצלונה תחושה רעה. אך משבר לא אומר כישלון. נראה שכלכלית המועדון מתחיל להשתקם, מקצועית צ'אבי מראה שיש על מי לסמוך והצעירים פשוט מוכשרים. רק צריך סבלנות ורוגע, לתת לדברים להיבנות בהדרגה ובלי הפרעות, כי קאמבק לא מגיע בחודשיים והדרך לפסגה רצופה עוד עליות ומורדות.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.