אין עוררין שהעונה של קרלו אנצ'לוטי בריאל מדריד הייתה הצלחה מסחררת. על מנת לשפוך עליה מעט אור, אזכיר דווקא את יריביו בשלבים האחרונים, טוכל, פפ וקלופ. מאמנים מעולים ללא ספק, טקטיקנים מהמעלה הראשונה. אל אנצ'לוטי, מנגד, כבר המון זמן מתייחסים כמיושן וכטקטיקן מדרג ב'. אבל הדון הוכיח את מה שאלו עוד לא הפנימו: כדורגל הוא קודם כל משחק של אנשים.
כאנטיתזה לאנצ׳לוטי עומד רלף רנגניק, אבי הכדורגל המודרני, הסנדק, הפרופסור, אולי הטקטיקן הטוב בעולם, שנכשל אנושות בתור מאמן במנצ׳סטר יונייטד ועזב גם את תפקידו כיועץ בבושת פנים כאקט שאפשר לכנות רק כגניבת דעת בזויה, וזאת מאחר שהשניא עצמו בחדר ההלבשה ובמסדרונות המקצועיים מהרגע הראשון בו כף רגלו דרכה במועדון.

1 צפייה בגלריה
קרלו אנצ'לוטי
קרלו אנצ'לוטי
קרלו אנצ'לוטי
(צילום: getty images)

אנצ'לוטי לא מסתיר את הנוסחה: "ההצלחה שלנו נובעת מהיחסים שלי עם השחקנים. אף אחד מהם לא יצר בעיות. בעבר קרה שהחלטתי לספסל שחקן והוא עשה פרצוף. העונה הזאת זה לא קרה בכלל וזה ההבדל. המשימה הכי קשה של מאמן היא לשמור על כל הסגל מלא במוטיבציה".
שלא תטעו: דון קרלו טקטיקן מחונן, אך בנוסף להיותו כזה, הוא גם אסטרטג מעולה, יכולת בה לוקים רוב מאמני הטופ בדורנו. הוא דואג להשאיר את המשחק שלו פשוט, לעומת תסמונת פפ במשחקים גדולים, כשלעתים שחקניו אינם מבינים את תוכניותיו. למשחקים הגדולים הדון לא מגיע רק מוכן טקטית, אלא גם עם תוכנית משחק ברורה וחזון מוכתב. נכון, לא תמיד עולה בידו לנצח, אבל במירב המשחקים הוא מצליח. יש שיגידו מזל, אבל האם אפשר לומר זאת שוב ושוב ושוב? אז כן, יש אלמנט של מזל, אבל זניח. ממרום ניסיונו הוא הוכיח לעולם את יסודות האימון שמביאים תארים: במשחקים גדולים, אלו שקובעים תארים בליגה ובטורנירים, הברקות של שחקנים מכריעות את התוצאה, ושיכולות אישיות אלו נובעות מחדר הלבשה בריא, בו יש מקום לאינדיבידואליות במקביל לקבוצה ובו יש אמונה שתמיד ניתן לנצח.
ואכן, המעלה הכי גדולה של אנצ׳לוטי, לדעתי, היא פיתוח היכולות האישיות של שחקניו. קאקה במילאן, די מריה בריאל בקדנציה הראשונה, ועכשיו - ויניסיוס. הברזילאי הצעיר, אף שאינו היחיד שביצע העונה קפיצת מדרגה מופלאה ביכולותיו האישיות תחת המאמן, מהווה דוגמה מופלאה לתבנית הסיפור, שחקן עם פוטנציאל שהופך לסופרסטאר עולמי תחת המאמן. ויניסיוס סיפר על כך שתחת זידאן הרגיש שכל טעות שלו על המגרש תעלה לו בחילוף, על אף הקרדיט הבלתי נגמר שקיבל מהצרפתי בהרכב. לעומת זידאן, מקבל הכישרון הצעיר אמון מוחלט מאנצ׳לוטי, שנוסך בו ביטחון רב וכמעט ולא החליפו העונה גם במשחקים חלשים. התוצאות מדברות בעד עצמן, הברזילאי יותר רגוע ויותר בטוח, קבלת ההחלטות שלו השתפרה פלאים. רק להיזכר בסרטון של קארים בנזמה אומר לפרלאן מנדי בצרפתית אשתקד: "אל תמסור לוויניסיוס, הוא משחק נגדנו", כך הם היו אז. והיום? ויניסיוס ובנזמה הם הצמד הקטלני ביותר באירופה, באמתחתם נמצאים 66 שערים בליגה ובאלופות.
המאמן האיטלקי הוא איש של אנשים, הוא אהוב בחדר ההלבשה ומעורר השראה ואמונה בשחקנים. לא היו לו את הזמן והכלים לבנות את הסגל לכדי שלמות כמו פפ או קלופ, אבל הוא עדיין הביא יותר פעמים את הגביע עם האוזניים הגדולות משניהם יחדיו.
כדי להסביר מדוע, נחזור לקלופ, דוגמה נהדרת לבעיה של מחסור באינדיבידואליות ובאסטרטגיה. קלופ (קצת בדומה לפפ) ידוע כמפסידן בטורנירים. הוא המאמן שהפסיד בהכי הרבה גמרים בהיסטוריה של ליגת האלופות, והשיטה הטקטית שלו בנויה על ניצול טעויות בהחזקת הכדור של היריבה בחצי המגרש שלה. שיטה זו עובדת מעולה במשחקי ליגה, מול קבוצות בינוניות וקטנות, אך כושלת פעם אחר פעם במשחקים גדולים, שכן קבוצות טופ נוטות שלא לעשות טעויות. קלופ לא ניצח פעם אחת העונה בליגה קבוצה מהטופ 4, ובשלושת הגמרים שהשתתף בהם העונה, ליברפול לא הבקיעה אפילו שער אחד.
כי להיות מאמן כדורגל זה לא כמו במשחק "פוטבול מנג'ר" - להעמיד נכונה טקטית את שחקניך זה רק חלק מהעבודה, אבל כמו שהדון החביב לימד אותנו, כדורגל הוא קודם כל משחק של אנשים.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.