בצהרי יום ראשון, בזמן שתושבי ברוקלין נהנים מיום חופש בפתיחת השנה החדשה, אמארה סטודמאייר לא נח לרגע. הוא כבר הספיק לעבור באולם בארקלייס סנטר, כחלק מתפקידו כעוזר מאמן ברוקלין נטס, ולאחר מכן המשיך – כשהוא חובש כובע כתום כתחליף לכיפה – לשיעור תורה בבית הכנסת, שם הוא לומד הלכות באופן קבוע.
"מה נשמע? הכל טוב שם בישראל?", הוא אומר לי בעברית בשיחת הזום, ואפשר לראות את החיוך מתפרש על פניו מאוזן לאוזן. ובכלל, בכל פעם שהוא מזכיר את המילה "ישראל" או "יהדות", רואים את הניצוץ בעיניים שלו גם מבעד למסך המחשב.
7 צפייה בגלריה
אמארה סטודמאייר
אמארה סטודמאייר
קריירה חדשה, באחת הקבוצות הכי בכירות ב-NBA. סטודמאייר
(צילום: getty images)
7 צפייה בגלריה
אמארה סטודמאייר
אמארה סטודמאייר
"מקווה שיום אחד אוכל לגור בישראל". סטודמאייר
(צילום: עוז מועלם)
בראיון שובר שגרה, סטודמאייר – או יהושפט בן־אברהם בשמו העברי – פותח את הלב וחושף דברים שבעבר הקפיד לשמור לעצמו: עניינים אישיים ופרטיים, כמו הרצון למצוא כלה ישראלית, ועל האבא שהוא לארבעת ילדיו. אבל גם על הקריירה החדשה שלו בקבוצה בכירה ב־NBA: התפקיד לצידו של מאמן ברוקלין סטיב נאש, העבודה עם סופרסטארים כמו קווין דוראנט, קיירי ארווינג וג'יימס הארדן, ואפילו על התחביב החדש: חווה שמייצרת בשר טרי כל שבוע.

לאמן, ללמד, לשחק

סטודמאייר (39) חולל סערה בינואר 2020 כשחתם במכבי ת"א, לאחר שהיה מזוהה בישראל דווקא עם היריבה הגדולה, הפועל ירושלים, אצלה שיחק ואפילו החזיק בחלק קטן מהבעלות. הוא זכה עם הצהובים באליפות וגם נבחר ל־MVP של הפיינל־פור, אך לא המשיך לשחק כדורסל לאחר מכן והתמנה לעוזר מאמן בברוקלין, אחת הקבוצות השאפתניות ביותר בליגה הטובה בעולם.
7 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
מה בדיוק התפקיד שלך? "אני נמצא יותר בצד של הפיתוח, עוזר לשחקנים צעירים בהכנה שלהם לקריירה, מכניס אותם לכושר שהם צריכים להיות בו, הופך אותם לשחקנים טובים יותר כדי שיוכלו לעמוד במטרות שלהם".
אתה אוהב את זה? "זה כיף. הרבה שחקנים מסתכלים על הקריירה שהייתה לי, וכשיש לי הזדמנות לתת להם עצות איך לנתב את הקריירה שלהם לכיוון הנכון, זה מרגיש לי טוב".
אתה מעדיף את קריירת האימון או לשחק כדורסל? "אני עדיין מעדיף לשחק, זו עדיין התחושה האולטימטיבית עבורי. אני פשוט אוהב לשחק כדורסל, אבל הבנתי שגם האימון הוא דרך עבורי להחזיר לכדורסל את מה שאני יודע".
"אני אוהב ללמוד הלכות שבת, להבין טוב יותר את התורה. כששואלים למה אני כל כך אוהב את זה, אני לא יודע לענות. זו שאלה שצריך לשאול את אלוהים. פשוט נמשכתי ונשאבתי"
אתה עובד תחת חברך הטוב סטיב נאש. הייתם צמד קטלני בליגה במדי פיניקס. איך הקשר ביניכם? "יש לנו באמת קשר מיוחד. שיחקנו יחד בפיניקס שמונה עונות, והיינו חברים טובים לקבוצה כבר אז. עכשיו כשאנחנו מאמנים ביחד פשוט יש התאמה. אין ספק שזה עוזר לשנינו לעשות עבודה טובה יותר".
אתה חושב לצאת לדרך של מאמן ראשי? "אני עדיין בוחן איך זה הולך, זה בעצם תלוי באלוהים. אני לוקח את הדברים יום אחרי יום, משתדל ליהנות מהחווייה".
איך העבודה עם הסופרסטארים? "זה הדבר הכי נהדר בתפקיד שלי, שיש לי הזדמנות לאמן שחקנים כל כך נהדרים. וזה לא רק דוראנט, הארדן וקיירי, יש לנו עוד הרבה שחקנים גדולים, כמו בלייק גריפין למשל. מדובר בשחקנים שמשחקים ברמה הכי גבוהה שיש וזכו באליפויות, וככה גם צוות האימון. סטיב נבחר להיכל התהילה, ויש אותי שבעזרת השם גם אני אכנס להיכל הזה. זה מה שכל כך מיוחד בנו, באמת יש לנו סגל וצוות טובים".
7 צפייה בגלריה
אמארה סטודמאייר וסטיב נאש
אמארה סטודמאייר וסטיב נאש
"יש לנו קשר מיוחד". אמארה ונאש על הפרקט בימים בפיניקס
(צילום: AP)
מה אתה אומר לשחקנים? "אני חושב שהגורם הכי חשוב בקריירה הוא להבין איך לטפל בגוף שלך ואיך להפוך למקצוען. כל אחד מהשחקנים ב־NBA מייצר לעצמו איזושהי שגרה, שמאפשרת לו להתאים את אורח החיים שלו לכדורסל ולהשתפר כשחקן. זאת אמורה להיות המטרה של כל שחקן שרוצה להגיע לרמה שלי ואפילו יותר".
מאמנים תמיד אומרים שהם לומדים דבר או שניים מהשחקנים שלהם. גם אתה? "כל שחקן הוא שונה, לכל אחד יש את הדרך שלו להגשים את עצמו על הפרקט. דוראנט, למשל, הוא אחד שמכניס את עצמו לזון ב־100 אחוז בכל פעם שהוא על המגרש. הוא מתעורר, נושם וישן כדורסל. קיירי הוא אחד השחקנים הכי מיוחדים שראיתי. השגרה שלו, הדרך שבה הוא מתאמן, איך הוא משכלל את העבודה שלו בכל פעם מחדש. גם הארדן. שלושתם הם באמת מהטובים ביותר שראיתי".
"לסטיב נאש ולי יש קשר מיוחד. שיחקנו יחד בפיניקס שמונה עונות, והיינו חברים טובים כבר אז. עכשיו כשאנחנו מאמנים ביחד יש בינינו התאמה. הוא נבחר להיכל התהילה, ובעזרת השם גם אני אכנס"
חשבת לחזור לשחק? "אחזור אם תהיה לי הזדמנות מתאימה. אני עדיין שומר על כושר, אפשר להגיד שהמשכתי להתאמן בדיוק מהנקודה שבה הפסקתי בקיץ".

חקלאות, הלכות שבת, עברית

לסטודמאייר יש לא מעט תחומי עניין מחוץ לכדורסל. באופן לא מפתיע, גם הם קשורים לישראל וליהדות. למשל, עסקי היין הכשר שלו: לסטודמאייר מותג על שמו, Stoudemire Wines, שפועל גם בקליפורניה וגם בישראל, כאן הוא משתף פעולה עם יקב טוליפ. ולאחרונה הוא החל גם לגדל בקר בחווה בניו־יורק.
"יש לי חווה גדולה בעיירה שנקראת הייד־פארק, ואנחנו מגדלים שם בקר לבשר. עוד לא קיבלנו תעודה ממשגיח כשרות", הוא אומר בעברית צחה. "אנחנו מוכרים את התוצרת שלנו בשוק איכרים. התחלתי את כל העניין הזה עם החווה, כי לאורך כל הקריירה שלי אכלתי מאוד בריא, ורציתי להמשיך עם זה, לייצר מזון ללא חומרים משמרים ופשוט לאכול טבעי. יש לי עובד שנמצא שם ארבע פעמים בשבוע, ואני מגיע מתי שאני יכול כדי לתת יד. כבר עבדתי על כל הטרקטורים, התעסקתי בחקלאות ובחווה עצמה".
7 צפייה בגלריה
אמארה סטודמאייר
אמארה סטודמאייר
סטודמאייר בג'וב החדש. "משהו שרציתי לעשות הרבה זמן"
(צילום: פרטי)
איך נולד הרעיון? "זה משהו שרציתי לעשות הרבה זמן. אני אוהב לבשל, ולקחתי את זה צעד קדימה, גם הוצאתי קולקציה פרטית ליין כשר. אנחנו מוכרים כמה סוגי יינות, שנקראים 'ירושלים', 'גליל' ו'כפר נחום'. אני באמת ממלא את הזמן בדברים שאני אוהב לעשות. ככה אני לא מרגיש שאני עובד, אלא פשוט נהנה מהחיים".
בשעות הפנאי אתה נמצא הרבה בבית הכנסת? "כן, אני אוהב ללמוד הלכות שבת, להבין טוב יותר את התורה. כששואלים אותי למה אני כל כך אוהב את זה, אני לא יודע לענות. זו שאלה שצריך לשאול את אלוהים. פשוט נמשכתי ונשאבתי. זה מרגיש לי ממש טבעי, כאילו זה המקום שאליו אני שייך".
אתה מרגיש שזה הופך אותך לאדם טוב יותר? "כן, בטח. זה עוזר לי להיות אדם טוב יותר, נותן לי ארגון בחיים. התורה מאפשרת לי גם לשפר את יכולת החשיבה והלימוד שלי".
"קווין דוראנט הוא אחד שמכניס את עצמו לזון ב־100 אחוז בכל פעם שהוא עולה על המגרש. הוא מתעורר, נושם וישן כדורסל. קיירי הוא אחד השחקנים הכי מיוחדים שראיתי"
הודעת לנטס שאתה לא עובד בשבתות. איך זה מסתדר? "בברוקלין מבינים את הסיפור שלי עם היהדות, מודעים לתהליך שהתחלתי בישראל ולכל עניין למידת התורה. כששאלתי אותם אם אני יכול לקבל חופש בשבתות, הם מיד אמרו כן, בלי היסוס. זה פשוט נהדר בשבילי".
משנה לשנה נראה שאתה יותר מתקרב ליהדות. בחשבון האינסטגרם שלך אתה מפרסם תמונות מכל החגים, קם מוקדם ללמוד תורה, לומד עברית על בסיס קבוע. "ככה אני רוצה לחיות. זה באמת עוזר לי להיות אדם טוב יותר, אבא טוב יותר, ובעזרת השם גם בעל טוב יותר. וכן, אני עדיין לומד עברית. אני יכול להגיד כל משפט שתרצי. אני כבר מדבר 50 אחוז עברית".
אתה עדיין חושב לעבור לגור בישראל? "כן, אני מקווה שיום אחד אוכל לעשות את זה".
לפני שנה נפרד סטודמאייר מאלכסיס וולש, זוגתו במשך כמעט 20 שנה. השניים נישאו ב־2012, ויש להם ארבעה ילדים משותפים – ארה, אמארה ג'וניור, אסאטה ואלייז'ה. כעת הוא מוכן לפרק ב'.
7 צפייה בגלריה
אמארה סטודמאייר
אמארה סטודמאייר
"יהדות? זה באמת עוזר לי להיות אדם טוב יותר"
(צילום: פרטי)
אתה מחפש כלה יהודייה? "זאת התוכנית שלי. אני באמת מחפש מישהי שתוכל להשלים אותי, אני חושב שבחורה ישראלית תהיה הכי טובה בשבילי, כי אני מרגיש שהיא תבין אותי יותר, תבין מי אני ואת היהדות שלי".
זה יותר קשה בגלל שאתה מפורסם? "לפעמים זה יכול להיות יותר קשה בגלל הפרסונה שרוב האנשים רואים, אבל אני חושב שברגע שאני יושב עם מישהו אחד על אחד, והוא מכיר אותי אישית, כל הסטיגמות שיש על סלבריטאים פשוט נעלמות".

חיסונים, מכבי ת"א, עולם הדייטים

איך אתה מתמודד עם הקורונה? "כשהקורונה התפרצה עוד הייתי בישראל. כל העולם היה בסגר, והפסקנו לשחק כמה חודשים. הלמידה עזרה להעביר את הזמן. כשחזרתי לארה"ב כבר הצטרפתי לצוות האימון של הנטס, וזה הכניס אותי לרוטינה שקצת השכיחה את כל מה שקורה בחוץ".
"יש לי חווה גדולה, ואנחנו מגדלים שם בקר לבשר. עוד לא קיבלנו תעודה ממשגיח כשרות. אני מגיע מתי שאני יכול כדי לתת יד. כבר עבדתי על כל הטרקטורים ובחקלאות"
נושא החיסונים מעורר סערה ב־NBA. יש לא מעט שחקנים שמסרבים להתחסן. "אני חושב שיש הרבה שחקנים שעדיין לא בטוחים לגמרי לגבי המידע שנותנים להם על החיסון, ולכן הם לא מרגישים בנוח לקבל אותו. ויש אנשים כמוני שכבר התחסנו. כל מי ששואל אותי, אני מסביר לו על החשיבות, וזה רק עוזר לשחקנים אחרים לעשות את הצעד".
קיירי נחשב למוביל ההתנגדות, והסיפור שלו עשה הרבה רעש. "כן, אבל אני באמת יכול להבין את נקודת המבט של כל אחד ואחד".
7 צפייה בגלריה
אמארה סטודמאייר
אמארה סטודמאייר
"רציתי להמשיך עונה נוספת". אמארה במדים של מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
אתה בקשר עם דני אבדיה? עוקב אחריו? "העניינים מסתדרים טוב בשבילו עד עכשיו. אני אוהב את הדרך שבה הוא משחק ואיך שהדברים הולכים לו. הוא ממש שיפר את עצמו כשחקן, עשה צעד קדימה מאז הגיע ל־NBA. הוא האיש שלי. אני אמנם לא מתקשר אליו כל יום, אבל כשאנחנו נפגשים אנחנו אוכלים ארוחת ערב ביחד ואני נותן לו עצות. הוא יודע שאני תומך בו גם מרחוק".
מה קרה בקיץ האחרון עם מכבי ת"א? למה לא נשארת? "הייתי כל כך הרבה זמן בלי הילדים שלי, באמת היה לי קשה. רציתי להמשיך עונה נוספת, אבל בגלל התקופה המתוחה עם הקורונה הייתי צריך עוד קצת זמן בקיץ עם הילדים, ולא לחזור לישראל כל כך מהר".
"אני אוהב את הדרך שבה אבדיה משחק. הוא ממש שיפר את עצמו מאז הגיע ל־NBA. כשאנחנו נפגשים אנחנו אוכלים ביחד ואני נותן לו עצות"
איזה סוג של אבא אתה? "אכפתי, מבין וגם מגניב, יש לי סוואג. אני לא מכריח אף אחד מהילדים שלי להיות דתי. אני נותן להם את ההבנה שאלוהים מאפשר לנו לחיות חיים חופשיים ומאושרים, ואני חושב שהם מאוד מעריכים אותי על זה. אני לא רק אבא שלהם, אלא גם חבר שלהם, ובאמת רוצה שהם יבינו שכבר הייתי בנעליים שלהם בעבר, ראיתי הרבה, ואני יכול לעזור להם לנווט בחיים. יחד עם זה אני גם נהנה איתם ודואג להיות חבר שלהם, כדי שיוכלו להרגיש בנוח לדבר איתי על כל דבר".
מה נאחל לך לשנה החדשה? "יותר אושר, כי זה המפתח בשבילי לחיים טובים, וכמובן שאמצא אישה. כל כך הרבה דברים קורים בחיים שלי ואני רוצה שמישהי תחווה אותם איתי. עדיין לא מצאתי את האחת בשבילי, אבל אני פתוח לכל עולם הדייטים. מאוד חשובה לי כנות בהיכרות עם מישהי".