זוכרים את כל ההתכתבויות, התחקירים וההפגנות כנגד המארגנים הקטארים לפני אליפות העולם האחרונה בכדורגל? זוכרים את אלפי מקרי המוות, את היחס המתעלל והלא אנושי כלפי העובדים הזרים שהגיעו לשם כדי להרים את התשתיות? את הזלזול בכבוד ובערך חיי אדם?
מתברר שלעולם המערבי קל הרבה יותר למחות כשמדובר במדינת עולם השלישי או בנסיכות מהמפרץ, אבל כשמדובר במדינה כמו צרפת, כמעט ולא תשמעו על תחקירים או מחאות. אבל לפי תביעה שהגישו עשרה עובדים בבית הדין לענייני עבודה, מתברר שתנאי העבודה בצרפת לא שונים משמעותית מאלה להן זכו העובדים בקטאר.
3 צפייה בגלריה
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
(צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes)
לפי כתב התביעה שהוגש בפרבר הפריזאי בוביני נגד המעסיקים וקבלני המשנה, עובדים מקונגו ומאלי הועסקו במשך יותר משנה בכפר האולימפי בפריז (לקראת אולימפיאדת 2024) ללא שום חוזה עבודה רשמי, תלושי שכר או ימי חופש. לפי כתב תביעה עובד בשם מוסה טוען כי כתב למעסיקו כי הוא זקוק לשני ימי מחלה כדי לרפא את ברכו שנפגעה במהלך העבודה. "ענו לי שאם אני לא מגיע מחר לעבודה, אני יכול לארוז את המזוודות שלי ולחזור לקונגו". מוסא כתב: "צרפת היא לא יותר טובה מאשר קטאר".
עשרת העובדים שהגישו את התביעה זוכים אמנם לעזרה מאיגודים מקצועיים בצרפת, במשפט שאמור להיפתח באוקטובר. אבל גם האיגודים וגם העובדים שנוצלו עומדים מול משוכה גבוהה ביותר: החברות שזכו במכרז (והקבלנים שעובדים תחתם) חייבים לעמוד במשימה ספורטיבית-פוליטית. חוקי? לא חוקי? המתקנים ובתי האירוח של הספורטאים חייבים להיות מוכנים בקיץ 2024 והאולימפיאדה חייבת להתחיל בזמן. מדובר בחלון הראווה הפריזאי-צרפתי בזמנים לא קלים לרפובליקה.
הוועד האולימפי הבינלאומי שחבריו נפגשו השבוע פעמיים בלוזאן קיבל את הדו"ח הראשוני על ניצול העובדים. כשנשאלו חבריו האם הוועד יתערב במקרה שתוכח הפרה של זכויות, הם התחמקו מתשובה ישירה. "נקיים חקירה פנימית", אמר מרק אדאמס, דובר הוועד, "אנחנו יכולים להבטיח שהאנשים הנכונים ייכנסו לעובי הקורה של הסיטואציה".
3 צפייה בגלריה
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
עבודות בנייה בסמוך לכפר האולימפי
(צילום: GEOFFROY VAN DER HASSELT / AFP)
כזכור, בתבנית ההצהרה של הוועד נאמר כי "המטרה של הוועד האולימפי היא לצמצם למינימום כל אפשרות של אימפקט שלילי של המשחקים האולימפיים, בעיקר על הקבוצות הפגיעות ביותר ואלו שבשוליים". אבל כבר לפני שנה ערך הוועד בדיקה באתרי הבנייה של הכפר האולימפי, וכבר אז נמצאו מאות מקרים של העסקה בלתי חוקית וללא מסמכים וזכויות של עובדים זרים.

דירת סטודיו בכ-2,100 אירו ללילה

האולימפיאדה שעומדת להיערך בין ה-26 ביולי ל-11 בנובמבר ועתידה לאחר 2.7 מיליון אורחים, נערכת לקראת קשיים רבים ואינה ממש זקוקה ליחסי הציבור הגרועים הללו. גמר גביע האלופות בשנה שעברה בין ליברפול לריאל מדריד הוכיח שהרשויות בפריז אינן בנויות לאירוח מסדר גודל הרבה יותר קטן. בכאוס ששרר אז, מאות מאוהדי שתי הקבוצות הותקפו ונשדדו.
גרוע מכך, שוק הדיור בפאריז שגם ככה הוא כמעט בלתי אפשרי בחיי היומיום, עומד להפוך לאבסורד במהלך המשחקים האולימפיים. בדיקה באתר 'אייר בי אנד בי' לדירת סטודיו בגודל 25 מטר קצת מחוץ למרכז פריז, מעלה הצעות שמגיעות ליותר מ-2,100 אירו ללילה. מי שירצה לשהות בדירה לאורך כל תקופת האולימפיאדה יזכה בהנחה קלה ויצטרך להגיד שלום ליותר מ-42 אלף אירו.
וזה לא נגמר שם: שני מעגלי מכירות הכרטיסים הראשונות (השלישי והאחרון מיועד לסוף השנה) התקיימו בכאוס גמור כאשר קונים שהוציאו אלפי דולרים גילו שהם שילמו על מקצי הגמר באתלטיקה, אבל קיבלו כרטיסים עבור אירועים הרבה פחות משמעותיים. התחבורה הציבורית בזמן המשחקים מהווה כאב ראש גדול למארגנים. וזה עוד לפני שכתבנו מילה על הכאוס הפוליטי שעלול להיווצר בעקבות ההחלטה האם לשתף או לו אתלטים מרוסיה ובלארוס.
3 צפייה בגלריה
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז בריז'יט הנריקז
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז בריז'יט הנריקז
הפרישה מקרית? יו"ר הוועד האולימפי הצרפתי, הנריקז
(צילום: Alain JOCARD / AFP)
לגבי הסוגייה האחרונה, ניתן להזכיר רק את ההצעה האחרונה שהגיעה משר התיירות הפולני ולפיה תתאפשר הקמתה של נבחרת פליטים ומתנגדי משטר ותחתה יוכלו הרוסים והבלארוסים להתחרות. על ההצעה הזו השיב יושב ראש פדרציית ההיאבקות ברוסיה, מיכאיל ממיהשווילי: "אם הם חושבים שהם ייתנו לנו להתחרות במשחקים האולימפיים תחת מטריה של נבחרת מתנגדי משטר ופליטים, אז אנחנו אולי נגיע עם טנקים לפריז".

משבר מנהיגותי חמור בוועד האולימפי

ובינתיים, חוקרים של משרד התובע הכללי הפיננסי בפאריז פשטו השבוע על משרדי וועדת המשחקים האולימפיים בפריז. החקירה שבדקה מנהלים, עובדים וחברות שמועסקות על ידי הוועדה, מקיפה את השנים 2017-22 וחקרה טענות לשחיתות, רמאות, הטייה של מכרזים, הטלת עבודות על חברות ללא מכרזים והעסקת עובדים וחברות על בסיס נפוטיזם. לפי ההודעה של התובע הפיננסי הפשיטה כללה גם חברות ייעוץ ושיווק שעבדו עם ועדת פריז 2024.
מדובר בפעם השלישית ברציפות שבה רשויות ממשלתיות או ציבוריות פושטות במהלך חקירה של ועדים. פשיטות דומות נרשמו בריו דה ז'ניירו ובטוקיו, בעיקר על רקע של קניית קולות. יש לציין שרק לפני מספר שבועות פרשה מתפקידה בירג'יט הנריקז, יו"ר הוועד האולימפי הצרפתי בריז'יט הנריקז. נסיבות הפרישה לא ממש ברורות, אבל מהוות אינדיקציה ברורה על משבר מנהיגותי חמור בוועד האולימפי בעיקר לאור ההאשמות נגדו וחוסר המוכנות הטוטאלי למשחקים.
פורסם לראשונה: 16:11, 24.06.23