כשדייויד מויס פוטר ממנצ'סטר יונייטד באפריל 2014, אחרי תקופה מסויטת של פחות משנה בתפקיד, אוהדי הקבוצה כינו אותו "המנג'ר הגרוע בתולדות המועדון". מויס נדרש באותם ימים להיכנס לנעליו הענקיות של אלכס פרגוסון, נכשל וסחב את העלבון תקופה ארוכה.
יותר משבע שנים לאחר מכן, בזמן שמנצ'סטר יונייטד חורקת ומדשדשת במקום השישי למרות סגל נוצץ למדי, ווסטהאם של מויס מציגה כדורגל סוחף ומדורגת במקום השלישי בטבלה באנגליה. היא נמצאת שם הודות לניצחון 2:3 יוקרתי אתמול (ראשון) על ליברפול החזקה, אותה ליברפול שהביסה את יונייטד 0:5 רק לפני שבועיים.
7 צפייה בגלריה
שחקני ווטסהאם חוגגים
שחקני ווטסהאם חוגגים
שחקני ווטסהאם חוגגים מול ליברפול. מכים את התחזיות
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
מויס מברך את קורט זומה אחרי הניצחון על ליברפול
מויס מברך את קורט זומה אחרי הניצחון על ליברפול
מויס מברך את קורט זומה אחרי הניצחון על ליברפול
(צילום: AP)
מאז הכישלון במנצ'סטר יונייטד, שאליה הגיע לאחר תקופה ארוכה באברטון, מויס הספיק להיות מפוטר מריאל סוסיאדד ולרדת ליגה עם סנדרלנד. לפני ארבע שנים הוא נחת בפעם הראשונה בווסטהאם והציל את הקבוצה מירידת ליגה. חוזהו לא הוארך והוא עזב בסיום אותה עונה.
בדצמבר 2019 חזר המאמן הסקוטי בן ה-58 לווסטהאם, והחליף את מנואל פלגריני כשהקבוצה נאבקה בתחתית. העונה ההיא הסתיימה במקום ה-16, והשיפור הדרמטי בא בעונה שעברה. ווסטהאם הפתיעה וסיימה את עונת 2020/21 במקום השישי, שנתן לה את הכרטיס לליגה האירופית. העונה היא אפילו מתעלה על עצמה, גם בלי ג'סי לינגארד שבלט כמושאל בעונה הקודמת וחזר ליונייטד.

"קבוצה פנטסטית ומנג'ר פנטסטי"

דווקא ניצחון בגביע הליגה אותת שהפטישים יכולים לעשות העונה דברים גדולים. ווסטהאם הדיחה את מנצ'סטר סיטי בפנדלים בשמינית גמר המפעל המשני, וכך נקטעו לסיטיזנס העשירים רצף של ארבע זכיות בתואר. למעשה, סיטי לא הפסידה במגרת גביע הליגה במשך חמש שנים, 1,827 ימים – עד שבאה ווסטהאם מודל 2021/22.
7 צפייה בגלריה
שחקני ווטסהאם חוגגים
שחקני ווטסהאם חוגגים
ווטסהאם בעננים. גם פפ גווארדיולה החמיא
(צילום: getty images)
בניצחון הזה, אחרי 0:0 בזמן החוקי, ווסטהאם הפגינה כמה מהחוזקות שמובילות אותה גם בליגה: מנטליות קשוחה, רוח קבוצתית ואמונה. "קבוצה פנטסטית ומנג'ר פנטסטי", החמיא פפ גווארדיולה ליריבה ולמויס באופן אישי אחרי ההדחה של סיטי.
בסיבוב הקודם במפעל הדיחה ווסטהאם את מנצ'סטר יונייטד, האקסית של מויס. היא עשתה את כל זה בלי להשתמש בשניים מהשחקנים החשובים ביותר שלה – מיקייל אנטוניו ודקלן רייס – מה שאומר משהו על העומק בסגל. זו הייתה נקמה מושלמת על ההפסד ליונייטד בפרמייר-ליג שלושה ימים לפני כן, במשחק דרמטי שבו לינגארד כבש שער ניצחון ומארק נובל החמיץ פנדל בתוספת הזמן.
גם בליגה האירופית הדברים זורמים על מי מנוחות, והפטישים יציבים במקום הראשון בבית שלהם – ארבע נקודות מעל דינמו זאגרב השנייה, כשנותרו עוד שני מחזורים.
7 צפייה בגלריה
דייויד מויס
דייויד מויס
דייויד מויס. איפה הוא ואיפה יונייטד
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
דקלן רייס בעננים
דקלן רייס בעננים
הקפטן דקלן רייס. המנהיג במרכז המגרש
(צילום: רויטרס)

סגל כישרוני

בקיץ ווסטהאם סימנה את הבלם קורט זומה. הצרפתי לא היה בתוכניות של תומאס טוכל בצ'לסי, וכשווסטהאם הצליחה לצרף אותו מהבלוז היא החתימה אותו על חוזה לארבע שנים. עד כה היא לא מתחרטת על 35 מיליון האירו ששילמה תמורתו, ואתמול הוא אף הבקיע את השער השלישי. לצידו בחלק האחורי המגן השמאלי בן ה-21, בן ג'ונסון, מושך לא מעט תשומת לב ככישרון עולה.
בקישור ההגנתי בולט תומאש סוצ'ק הצ'כי. המנהיג במרכז המגרש הוא הקפטן דקלן רייס, רק בן 22 אבל עם קור רוח מרשים, שבזכות יכולתו היה גם חלק מנבחרת אנגליה שהגיעה עד לגמר היורו. סעיד בנראהמה, הפליימייקר האלג'יראי, הושאל לפני שנה מברנטפורד – ובעקבות שביעות הרצון מיכולתו עבר לווסטהאם באופן קבוע. העונה רשומים לזכותו כבר שלושה שערים בליגה ועוד שלושה בשלב הבתים של הליגה האירופית.
באגף השני משחק שחקן הכנף ג'ארד בואן, שרשם ארבעה בישולים בשבעת משחקי הפרמייר-ליג האחרונים שלו, כולל שניים מול ליברפול. "ג'ארוד הוא שחקן שאני חושב שיש לו עוד מקום לשיפור", אמר מויס לא מזמן על השחקן שהצטרף לווסטהאם מהאל סיטי בינואר 2020, "הוא יכול לעלות עוד ברמה ואני מקווה שהוא יעשה את זה בשנה-שנתיים הקרובות. אם הוא ישמור על הכושר שלו, הוא לא יהיה רחוק מרמה שתקרב אותו לסגל נבחרת אנגליה".
7 צפייה בגלריה
ג'ארוד בואן קופץ על פבלו פורנלס
ג'ארוד בואן קופץ על פבלו פורנלס
הולך ומתפתח. ג'ארוד בואן קופץ על פבלו פורנלס
(צילום: getty images)
מאחורי החלוץ מוצב פבלו פורנלס הספרדי, שכבש ארבעה שערי ליגה העונה. בחוד מככב מיקייל אנטוניו, שחקן נבחרת ג'מייקה, שהבקיע העונה שישה שערי ליגה עד כה. רק ג'יימי וארדי וכמובן מוחמד סלאח מקדימים אותו כרגע בטבלת מלך השערים בפרמייר-ליג.
עם ארבעה ניצחונות ברצף בפרמייר-ליג, בתום 11 מחזורים ממוקמת ווסטהאם כאמור במקום השלישי עם נקודה אחת יותר מליברפול, מספר נקודות זהה לזה של האלופה מנצ'סטר סיטי ושלוש נקודות פחות מצ'לסי המוליכה. הפטישים שיחקו שבעה משחקים ב-22 ימים, ולא הפסידו באף אחד מהם.
באנגליה מונים את האווירה החיובית במועדון כאחת הסיבות להצלחה. למשל, אם שחקן מאחר לאימון, מויס לא יקנוס אותו, אלא יניח לשחקנים להחליט על העונש המתאים. מעבר לכך, מויס הקיף את עצמו באנשי צוות בעלי ניסיון אימון לא מבוטל בעצמם, בהם עוזרו סטיוארט פירס, שהדריך בעברו את מנצ'סטר סיטי (2007-2005) ואת נבחרת אנגליה הצעירה.
7 צפייה בגלריה
סעיד בנראהמה בליגה האירופית
סעיד בנראהמה בליגה האירופית
סעיד בנראהמה בליגה האירופית
(צילום: getty images)
המנג'ר לא שכח להודות לקהל באצטדיון בלונדון – שמספר המקומות בו גדל לעומת שנים עברו – אחרי הניצחון הענק על ליברפול: "כולם בכדורגל יודעים שאם אתה יכול לגרום לקבוצה לנצח ולהתאמץ בכל משחק אתה תקבל אוהדים שיגבו אותך בכל מקום. זה אצטדיון ממש טוב עבורנו. כולם שאלו אם היעדר הקהל (בגלל מגפת הקורונה, ש"מ) היה הסיבה לכך שווסטהאם הצליחה במהלך העונה שעברה, אבל הפרכנו את זה".
"להיות בין ארבע הראשונות בנובמבר, עבור המועדון הזה, זה עצום", אמר בואן אחרי המשחק, "זה כל מה שאנחנו רוצים לתת לאוהדים. אנחנו לא שם במקרה. עכשיו יהיו לי כמה ימי חופש בפגרת הנבחרות, קצת מנוחה, קצת לא לחשוב על כדורגל – כי שיחקנו הרבה כדורגל בשלושת השבועות האחרונים".