"במשחקי החורף אנחנו מביאים משלחת פחות בשלה מאולימפיאדת הקיץ. זה לא סוד שאנחנו לא מדינת חורף, ולהעמיד משלחת באופן רציף מ-1994 - זה דבר מבורך". הדוברת: יו"ר הוועד האולימפי בישראל, יעל ארד, שנמצאת בסין וחווה גם היא את אולימפיאדת החורף, שנפתחה ביום שישי האחרון בבייג'ינג.
ארד מלווה את המשלחת הישראלית למשחקים, שכוללת שישה ספורטאים בלבד ובלי הרבה ציפיות. "נכון, יש לנו נבחרת קטנה ועדיין כל ההיבטים היו מאוד מורכבים", מסבירה ארד. "לשמחתי, אנחנו כאן וכל הספורטאים יכולים להתחרות. צריך להבין שאולימפיאדות בעידן הזה מעוררות הרבה לחצים וחרדות. מעבר להכנה, יש בדיקות וחשש שהספורטאים יגיעו חלילה חיוביים".
3 צפייה בגלריה
יעל ארד בטוקיו
יעל ארד בטוקיו
"אף אחד לא מחרים את האולימפיאדה". ארד
(צילום: אורן אהרוני)
מספרים שמספר מדינות בעולם מחרימות את האירוע הזה בגלל הפרת זכויות האדם בסין, מה עמדת המשלחת הישראלית? "אף אחד לא מחרים את האולימפיאדה. יש פה 91 מדינות שהגיעו. צריך להבדיל בין משלחות אולימפיות שהיו מתוכננות להגיע והגיעו, לבין 4-5 מדינות שהודיעו על סוג של חרם דיפלומטי. כלומר הנציגים המדיניים שלהם לא מגיעים. אנחנו בישראל, באופן כללי, נגד חרמות. אנחנו בעצמנו סובלים לא מעט מהתנהלויות לא הולמות של מדינות אחרות שלא נותנות לספורטאים שלנו להיכנס".
"אנחנו גורסים שספורט הוא גשר בין עמים, באולימפיאדות ואליפויות עולם ואירופה צריך להתרכז בספורט ולשים את המחלוקות בצד. אחרת לא יהיה ספורט, לא יהיו תחרויות בינלאומיות. צריך להתייחס לזה כספורט ולתת לספורטאים להגשים את חלום חייהם ולהביא עצמם לידי ביטוי. את שאר המחלוקות לעשות במקומות אחרים".
3 צפייה בגלריה
אולימפיאדת החורף
אולימפיאדת החורף
המשלחת הישראלית בטקס הפתיחה. ארד: "זה לא סוד שאנחנו לא מדינת חורף"
(צילום: רויטרס)
אין לנו סיכוי למדליה, נכון? "הייתי בטקס הפתיחה, וזה היה מרגש. חשוב שישראל מצליחה להופיע על במה מרכזית בעולם, גם באולימפיאדת החורף. יש לנו שישה ספורטאים, מתוכם שתי ספורטאיות, שעשו קריטריון ישראלי וקריטריון בינלאומי. אם נצליח לעשות גמר אחד או שניים - נהיה מאוד מרוצים. בעיניי המסר הוא, בטח בענף ההחלקה שיש ספורטאים שמצמיחים דור המשך בישראל, שזה יצליח לחלחל לצעירים. אנחנו גאים בספורטאים שלנו".
איך נראית אולימפיאדת החורף בצל הקורונה? "זה כבר לא כיף. זה מוציא את העוקץ מכל הפאן ההיסטרי, מההתרגשות שיש לאולימפיאדה. עברנו את זה בטוקיו. כאן הסינים עוד יותר מקפידים, מכל מקום אחר שאני מכירה בעולם. הם מאוד נחמדים, מאוד נעימים, מאוד מסבירי פנים, הרבה חבר'ה צעירים מדברים פה אנגלית. אבל אנחנו נמצאים פה בבועה סגורה ויכולים בעצם רק לנסוע במכוניות מורשות לתחרויות ובחזרה. לא יכולים לצאת, לא למסעדות, לא לשום מקום. באנו כל כך מוכנים לזה וכל מה שקיווינו שלא נהיה חיוביים במובן השלילי של המילה".
3 צפייה בגלריה
אולימפיאדת החורף
אולימפיאדת החורף
אולימפיאדת החורף בצל הקורונה. ארד: "הסינים מקפידים, מכל מקום אחר שאני מכירה בעולם"
(צילום: רויטרס)
"אני ישבתי במטוס ליד מישהי שהייתה חיובית לנגיף. בסוף שחררו אותי. כמעט מצאתי את עצמי נמצאת שבוע בחדר עם אוכל מעבר לדלת. זה לא הכיף של משחקים אולימפיים רגילים, אבל מה שחשוב שהספורטאים מקבלים הזדמנות להגשים את חלום חייהם. זה הכי חשוב, כל השאר תפאורה".
פורסם לראשונה: 10:57, 06.02.22