זה אולי נשמע היום מוזר, נשכח, אבל מי שסיימה כסגנית אלופת אנגליה בעונה שעברה הייתה מנצ'סטר יונייטד. הדבר משונה כי יונייטד עצמה לא נראית כרגע בכיוון הנכון, אבל בעיקר כי איכשהו נכנסה לשם קבוצה שאינה מנצ'סטר סיטי או ליברפול. קחו את ארבע העונות האחרונות ובכולן, למעט אותה יונייטד, תמצאו את סיטי או ליברפול בשני המקומות הראשונים. תחרות של שתי קבוצות.
אוהבים לכנות את הקבוצות הגדולות באנגליה "ביג 6". לפעמים מסתפקים ב"ביג 4". במציאות יש שתיים בקטגוריה נפרדת, כמעט ליגה משלהן. באותן ארבע עונות השיגה סיטי 338 נקודות במצטבר וליברפול 337. כן, רק אחת פחות, אבל יותר מעניין שכל הקבוצות הבאות צברו בסביבות 250 נקודות, פלוס-מינוס. הבדל עצום.
5 צפייה בגלריה
פפ וקלופ
פפ וקלופ
שולטים באנגליה. פפ וקלופ
(איור: ליאו אטלמן)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
סיטי תארח הערב את ליברפול כשהיא מובילה עליה בנקודה אחת בטבלה וכשיש רק עוד שמונה משחקים לסיום העונה. שלושה ימים מאוחר יותר שתיהן יכולות, אפילו אפשר לומר צפויות, לעלות לחצי גמר ליגת האלופות ואז יגיע עוד מפגש ישיר, בחצי גמר הגביע. יש פה שליטה זוגית בכל החזיתות ואולי לא רק באלה המשוחקות באנגליה. אולי אלה גם שתי הקבוצות שיפגשו אחת את השנייה בגמר ליגת האלופות. בסופו של דבר הן כרגע הפייבוריטיות גם שם.
יכול להיות שסיטי תסיים את העונה עם שלושה תארים ויכול להיות שכמות ההנפות שלה תעמוד על אפס. בליברפול ההבדל יכול להיות בין ארבע לאפס כיוון שגביע הליגה כבר שלה. אז הנה שבוע מהאגדות, שבוע שבו כל קבוצה תלויה בעצמה, אבל גורלן תלוי גם אחת בשנייה, נקשר אחת בשנייה.

בונים יריבות

איך הצליחו סיטי וליברפול האלה לבדל את עצמן מן השאר? התשובה נעוצה בשתי דמויות, אחת מכל צד, ושתיהן באותו תפקיד - המאמן. לדעת הרוב, וכך גם לפי בחירת "ידיעות אחרונות" בחודש שעבר, פפ גווארדיולה (51) ויורגן קלופ (54) הם שני המאמנים הטובים בעולם כיום. הם מובילים קבוצות בצלמם, שמשחקות לפי הקו הפילוסופי הברור שלהם. איזה מאבק בסדר גודל כזה נרשם בין שני מאמנים בפרמייר-ליג למעט תקופת אלכס פרגוסון וארסן ונגר? כנראה לא נמצא עוד דוגמאות.
"כן, אבל רפאל נדאל, רוג'ר פדרר ונובאק ג'וקוביץ' זו יריבות של 20 שנים ואנחנו יריבים רק חמש", אמר שלשום קלופ כשנשאל אם אפשר להשוות את המאבקים בינו לבין פפ למשולש הטניס הגדול מכולם. "כשאני אפרוש ואשחק גולף אזכור את היריבות האדירה מול ליברפול", החזיר גווארדיולה. "ליברפול היא היריבה הקשה ביותר שפגשתי כמאמן ואפשר לומר שקלופ עוזר לי. הקבוצות שלו עזרו לי להיות מאמן טוב יותר. כדי להגיע ל-100 נקודות בעונה אתה צריך מישהו שידחוף אותך מאחור".

קלופ הגיע לאנגליה באמצע עונת 2015/16, ושינה את ליברפול, שזכתה תחתיו באליפות אחת, הראשונה זה 30 שנה, וכן בליגת האלופות ובגביע הליגה. גווארדיולה הצטרף לפרמייר-ליג בתום העונה החלקית של קלופ וזכה עם סיטי בשלוש אליפויות, גביע אנגלי אחד, ארבעה גביעי ליגה, אבל בלי הצ'מפיונס. המאזן ביניהם, אגב, כולל מהימים בהם אימנו בגרמניה, עומד על שוויון: 22 משחקים, 9 ניצחונות לכל אחד. מאזן השערים 37:41 לפפ. למעט ז'וזה מוריניו, קלופ הוא המאמן שגווארדיולה פגש הכי הרבה. קלופ בעצמו לא התמודד יותר פעמים מול אף מאמן אחר בעולם

דומים, אבל שונים

גם סיטי וגם ליברפול הן קבוצות עם התקפה אדירה, שאוהבות להפעיל לחץ על היריב, ולאיים על השער כמות פעמים גדולה בזמן קצר. המאמנים של שתיהן גם שמים דגש על אותם דברים שבעבר לא נחשבו למרכזיים ביותר מבחינה טקטית, כך שבעצם אפשר לומר, בעדינות, שהם ממציאים את המשחק, מקצועית, מחדש. רק אחרת. אותם אזורי דגש, אבל לא אותו דגש.
קחו למשל את המגינים של כל אחד. פפ הכניס אותם פנימה, למרכז המגרש, שנים לפני שאחרים העתיקו ממנו והוא שיכלל את המהלך. שכלול שרואים בדמות ז'ואו קאנסלו. קלופ הביא את המגינים שלו לעבודה על הקו שמספקת כמות בישולים שלא נראתה מעולם. פפ משחק לרוב בלי חלוץ אמיתי. קלופ משתמש בחלוץ שלו בצורה לא-קלאסית, גורם לו לעבוד בדרך שתיתן לשחקן כמו מוחמד סלאח לספק מספרים. שניהם ניחנו באישיות כבירה, שמתבטאת בכדורגל שלהם. פפ הוא פרפקציוניסט שמחלק כל פעולה במשחק להמון פעולות קטנות. האנרגיה של קלופ מתבטאת בדרך בה הקבוצה שלו משחקת כדורגל.
5 צפייה בגלריה
פפ ודה בריינה
פפ ודה בריינה
פפ ודה בריינה. המנג'ר אוהב שליטה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
סלאח בפעולה
סלאח בפעולה
סלאח בפעולה. הכוכב של קלופ
(צילום: AFP)
"אנחנו דוחפים אחד את השני ליצירתיות, אם תוריד קצב, השני יתפוס אותך", אמר העונה קלופ, ולקראת המשחק הנוכחי הוסיף קביעה נחרצת: "פפ הוא המאמן הטוב בעולם. אין לי מושג איך מישהו יכול להטיל בו ספק".
אין רבים שמטילים ספק, אבל ניצחון של קלופ הערב ובכלל בהמשך השבוע, עשוי להביא לכך שאולי יוכל לומר את הדברים על עצמו. או שגווארדיולה יהיה זה שיחזיר באותה מחמאה.