סאקשי מאליק נולדה להיאבק: בסטריאוטיפים, בדעות קדומות, בשוביניזם, בחברה ההודית שמעדיפה שאישה תבצע הפלה מאשר תביא עוד בת, בדרישות שתתלבש צנוע כדי שלא יאנסו אותה, באיומים שאם תעסוק בספורט, ועוד עם בנים - הסיכוי שלה למצוא שידוך יהיה קרוב לאפס.
מאליק נולדה להיאבק על מזרן ההיאבקות. היא מצאה בו דרך לעלות על מטוס ולראות עולם, וגם קיבלה מלגה לתוכנית ההצטיינות מהאיגוד המקומי. בריו 2016 מאליק מסיימת שלישית והופכת למתאבקת ההודית הראשונה שזוכה במדליה אולימפית. באחד מסרטוני הווידיאו המרגשים ביותר של אותם משחקים רואים את אמה חוגגת בטירוף בביתה: כמעט מתעלפת מאושר, מחליפה את המשקפיים כדי לוודא שהיא לא הוזה, ואז מתחילה לנשק בידיה את בתה שמופיעה על המסך.
6 צפייה בגלריה
מאליק
מאליק
עד טיפת הדם האחרונה. מאליק מפונה בכוח באחת ההפגנות
(צילום: AP Photo/Altaf Qadri)
הבעיה עם הדבר הזה של "נולדה להיאבק" היא שזה לא דבר שיורד בכביסה. בגיל 31, מאליק נכנסה לקרב חייה, שלא קשור לקריירה הספורטיבית שנאלצה להשאיר מאחור.

שתיקת הנשיא

בינואר 2023, מאליק, יחד עם עוד 30 מתאבקות, האשימו את מאמני הענף ואת נשיא התאחדות ההיאבקות בהודו, בריג' בהושאן שרן סינג, בתקיפות מיניות שיטתיות לאורך עשר שנים, תוך איומים ומעקבים, הבטחה לעזרה מקצועית וכלכלית בתמורה לטובות מיניות, והפסקת הסיוע למי שלא תשתף פעולה. הנשים העידו שבגלל הפחד שלהן מההתקפות הן לא העזו ללכת לאכול לבד, וכי התקריות השאירו אצלן טראומות קשות.
6 צפייה בגלריה
מאליק
מאליק
רגע השיא בקריירה. מאליק ומדליית הארד בריו
(צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
6 צפייה בגלריה
מאליק
מאליק
טען שהוא חף מפשע וסירב להתפטר. בריג' בהושאן שרן סינג
(צילום: AP Photo/Dinesh Joshi)
ההפגנה שלהן הופסקה לאחר שהממשלה הבטיחה שתמנה ועדה לבדיקת הנושא. אלא שבהושאן הוא לא רק נשיא הפדרציה להיאבקות, הוא גם חבר פרלמנט מטעם מפלגת השלטון. במדינה פטרנליסטית כמו הודו מדובר בחומרים לטיוח. המשטרה עצמה העלימה עין, והמנהיג מודי שתק. הספורטאיות סיפרו כי לאחר שהתלוננו הן עברו סדרה של "התעללויות נפשית, עינויים ואיומים ברצח עליהן ועל בני משפחותיהן". באפריל מצאה הוועדה, שהורכבה מארבעה גברים ואישה, כי בהושאן נקי מאשמה. את הוועדה הוביל גבר בניגוד לתקנות לפיהן אישה אמורה לעמוד בראשה, והיא גם הייתה צריכה להכיל יותר מ־50 אחוז נשים. מיד לאחר מכן חזרו הספורטאיות למחות.
בהושאן טען שהוא חף מפשע, סירב להתפטר, טען כי החוקים להגנת נשים בהודו מנוצלים לסחיטה מצידן, קבע כי ערך המדליות האולימפיות שבהן זכו המתאבקות יירד ל־0.15 יורו למדליה, ואיים כי יתאבד אם יימצא אשם.

ללא רחמים

גם לאחר התערבות בית המשפט העליון, בהושאן השתמש בכוחו הפוליטי, והתחמק ממאסר. אם זה לא מספיק, שוטרים שיכורים הגיעו, כנראה מטעמו, לאזור שבו הפגינו המתאבקות והפליאו בהן את מכותיהם. גם התקרית הזו, שבה הותקפו עיתונאיות, טויחה. המאשימות התבקשו על ידי החוקרים להביע את המניע שלהן לתלונה, וכן להציג סרטי וידיאו או תמונות שמתעדים את התקיפות. מתאבקת אחת, שהמקרה שלה היה החמור ביותר בגלל שהייתה קטינה ושלושה בעלי תפקידים בפדרציה תמכו בגרסתה, החליטה לבטל את התלונה בשל לחצים שהופעלו על הוריה.
6 צפייה בגלריה
מאליק
מאליק
ההפגנות נגד בריג' בהושאן שרן סינג
(צילום: AP Photo/Altaf Qadri)
בסוף מאי, אחרי שבועות רבים שבהם הספורטאיות ישנו בחוץ והתעסקו רק בהפגנות, פיזרה המשטרה בדלהי את צעדת המחאה שלהן לכיוון טקס הפתיחה של בית הפרלמנט החדש. הן הוכו ונאסרו. כוחות הביטחון סגרו כפרים רבים לתנועה כדי למנוע הגעה של תומכי ההפגנה. מאליק ועוד שתי מתאבקות איימו לזרוק את המדליות האולימפיות לגנגס ולשבות רעב. ביוני הואילה בטובה המשטרה להציג ראיות נגד בהושאן על הטרדה מינית, מעקב, תקיפה ואיומים – אבל ההאשמות היו מופחתות והן לא כללו גם את המקרה של הקטינה. ובהושאן? הוא בינתיים שוחרר בערבות רק כדי לסייע ליד ימינו, סנג'יי סינג, להיבחר בבחירות לנשיאות פדרציית ההיאבקות של הודו, אחרי ניצחון על אניטה שיהורן, מועמדת המתאבקות, שזכתה בזהב במשחקי חבר העמים ב־2010 והבטיחה רפורמה מקיפה בענף.
במחאה על הבחירה, מאליק, שכבר הביעה את אכזבתה מהשתיקה של ראש הממשלה מודי, יצאה בהצהרה אמוציונלית, והודיעה כי היא פורשת. היא הופיעה למסיבת העיתונאים עם נעלי ההיאבקות שלה, סמל לכך שהיא תולה את נעליה, ואמרה בדמעות: "נתנו את כל מה שהיה לנו, משמעות מינוי מקורבו של בהושאן היא כי ספורטאיות ימשיכו לסבול מניצול".
6 צפייה בגלריה
מאליק
מאליק
מגדולי הספורטאיות ההודיות בכל הזמנים. מאליק
(צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
"אנחנו שוללים את הטענות הללו מכל וכל", הגיב רג'יב מוהאן, עורך דינו של בהושאן, ל־CNN. "לא יכול להיות שההאשמות האלו באמת התרחשו במשך שנים בנוכחות אחים, בעלים וחברים ואף אחד לא דיבר על זה. למה שאישה תשתוק לגבי דברים כאלו במשך כל הרבה שנים?"
"מדובר בניצחון עבור המתאבקים שסבלו כל כך הרבה בחודשים האחרונים", הוסיף הנשיא הנבחר סינג, "כעת מי שרוצה להתאבק יכול להתאבק ומי שרוצה לעסוק בפוליטיקה שיעסוק בפוליטיקה".

לא מוותרת

סאקשי מאליק נולדה להילחם. היא לא מרימה ידיים עד שהכל גמור, נלחמת כל עוד יש שביב הכי קטן של תקווה. הסיפור שלה ושל חברותיה הספורטאיות, שהיווה השראה לנשים בהודו, הוא הרבה מעבר לספורט: זהו סיפור חברתי־סוציולוגי, פוליטי וכלכלי, של מעמדות ומגדרים, של ביקורת פורצת דרך נגד המוסדות השלטוניים והכוח שלהם להשחיר ולהשחית את הצדק.
6 צפייה בגלריה
מאליק
מאליק
בימיה כספורטאית פעילה. מאליק בפעולה
(צילום: Al Bello/Getty Images)
סאקשי מאליק נולדה להילחם. זו לא המילה האחרונה שלה בנושא. רחוק מזה. היא לא מכירה את המושג להפסיד בלי להילחם עד טיפת הדם האחרונה. זה לא בלקסיקון שלה. מי שלא רצה אותה מתאבקת, קיבל מדליסטית אולימפית. מי שלא רצה לשמוע אותה בטוב, ישמע אותה ברע.