כשצועדים עם אדהם האדיה מהכניסה ליישוב ריינה עד למגרש האימונים, יש הרגשה שאתה מסתובב עם ראש המועצה או לחילופין סלבריטי נערץ. כל שני מטרים עוצר אותו אוהד כדורגל מקומי, זורק לו כמה מילות שבח, מדי פעם מתווסף לטקס חיבוק חם, המאמן מחייך בנימוס ומנסה להמשיך הלאה עד למפרגן הבא. "אדהם הוא אדם מיוחד ומאמן גדול. אתם עוד תשמעו עליו ברמות הכי גבוהות", מבטיח האוהד פאדי.
בינתיים האדיה מוביל את בני ריינה בצמרת הליגה הלאומית והוא בדרך לעשות את הבלתי ייאמן. הקבוצה הצנועה, שעד 2020 עוד שיחקה בליגה ב', נמצאת בעמדה מצוינת לעשות היסטוריה ולעלות בקיץ לליגת העל. בתום 28 מחזורים היא במקום השני (עם אותו מספר נקודות כמו המוליכה מ.ס כפר־קאסם, 48), ממנו עולים ליגה – ובמרחק שש נקודות מהמקום השלישי.
5 צפייה בגלריה
בני ריינה
בני ריינה
בני ריינה. בדרך לליגת העל
(צילום: אלעד גרשגורן)
כשאומרים קבוצה צנועה מתכוונים בין היתר לכך שהיא מגיעה מיישוב של 19 אלף תושבים בלבד (ריינה נמצאת בין כפר כנא לנצרת), אין לה אצטדיון ביתי והיא נאלצת לנדוד לשחק בגרין, והתקציב שלה הוא מהנמוכים בליגה. איך עושים את זה? החתמה של כמה שמות שמכירים את הליגה, מאמן רציני, ועוד מילה שחוזרת אצל כל מי שדיברנו איתו: "משפחתיות".
לבני־ריינה אין קהל בכמויות של אום אל פאחם, אבל יש לה אוהדים שרופים שמרגישים קרובים ומחוברים, כולל קבוצת ווטסאפ משותפת של אוהדים והנהלה שמחליפים רעיונות ואימוג'ים. לא פעם מגיעים אוהדים למגרש האימונים ומפנקים את השחקנים בארוחות שאיש לא יודע מי תרם אותן. תוסיפו ראש מועצה שצועק מהיציע כאחרון האוהדים פלוס אנשי עסקים שתורמים בלב רחב - ותקבלו קבוצת כדורגל שעושה צעדים גדולים לליגה הבכירה בישראל. ואיך מזהים היסטוריה? הפוליטיקאים מריחים ראשונים. עובדה: חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי הבטיחו את הגעתם למשחק מחרתיים מול הפועל עכו.
5 צפייה בגלריה
אוהדי בני ריינה
אוהדי בני ריינה
אוהדי בני ריינה. שרופים על הקבוצה
(צילום: שרון צור)

"יש לנו מקום בליגת העל"

מה מיוחד בבני ריינה, אני שואל את הקפטן נאאל חוטבא, והוא עונה מיד: "זו משפחה אחת גדולה. לפני משחקים אוהדים מביאים ארוחות למגרש, אחרי משחקים מזמינים אותנו לארוחות. ריינה זה בית".
וכשאומרים בית ומשפחתיות אי אפשר לפספס את חמולת בסול שמעורבת חזק במועדון. תכירו: ג'מיל בסול, היום ראש מועצת ריינה ופעם שחקן בקבוצה שדישדשה בליגות הנמוכות. הסנטימנט ברור ומוכר. אחיין שלו, סעיד בסול, הוא הבעלים והיו"ר של הקבוצה וזה שדואג שהמשכורות והפרמיות ישולמו בזמן. משפחת בסול נחשבת לאחת החזקות בריינה והיא מחזיקה בחברת בנייה גדולה ומצליחה. העונה העביר ראש המועצה לקבוצה מיליון שקל, ושאר התקציב מגיע מתרומות. "אם לא בעיות עם משרד הפנים - הייתי מעביר לכדורגל 3 מיליון", מכריז ג'מיל בחיוך גדול ומוסיף: "הייתי בכנס ראשי רשויות באילת, ושיחת היום הייתה בני ריינה. כשאני במשחק אני מסתכל על הילדים, על הדגל, זה עושה לך משהו אחר, משהו מרגש".
5 צפייה בגלריה
בני ריינה
בני ריינה
המאמן אדהם האדיה. "עוד יגיע רחוק"
(צילום: גיל נחושתן)
בהמשך זורק ראש המועצה להאדיה, "אני רוצה לשלוט במרכז השדה", ומתעקש להבין למה הקבוצה לא תוקפת במשך 90 דקות. המאמן לא מתרגש ומסביר לו שהוא טועה בגדול.
היו"ר סעיד, בעלי חברת "בוני ריינה", שמחזיקה פרויקטים בכל הארץ, מסביר ש־40 אחוז מהתקציב יוצא מכיסו ובמסגרת האווירה המחויכת הוא זורק בצחוק: "אני חולם על הצ'מפיונס ליג, לא רק ליגת העל. נכון לעכשיו, כשאני מסתכל על הרמה בלאומית, יש לנו מקום בליגת העל. אנחנו נעבוד קשה ונעמיד קבוצה ראויה בליגה הראשונה. החלום הגדול שלי שתהיה לנו מחלקת נוער מהטובות במדינה. אני אנסה להביא לפה שחקנים בעלי שם, כמו מוחמד אבו־פאני, עומר אצילי, צ'ארון שרי, זה חלום לראות אותם אצלי בקבוצה".
5 צפייה בגלריה
צ'ארון שרי
צ'ארון שרי
צ'ארון שרי. יגיע לריינה?
(צילום: עוז מועלם)

"הסינדרלה של הכדורגל הישראלי"

בינתיים בריינה יש שמות פחות נוצצים, אבל בין הבולטים שבהם אפשר למצוא את ריף מסיקה, קבלן עליות מדופלם; כרם ארשיד, אמיר עגייב, בנג'מין קוקו הניגרי שהספיק לעשות גיחה לא מוצלחת לליגת העל, הסקורר הברזילאי ז'וליו סזאר, וכמובן הקפטן חוטבא.
חוטבא הוא שחקן הבית היחיד במועדון. המגן הימני בן ה־34 שצמח בקבוצה שנקראה בזמנו הפועל ריינה, הספיק לנדוד בין קבוצות כמו הפועל ת"א, אחי נצרת והפועל פ"ת, אבל ראש המועצה הציב אולטימטום ברור: רוצים תקצוב? תחזירו הביתה את חוטבא. המאמן האדיה מודה ומתמוגג: "ההגעה של חוטבא הייתה פוליטית, אבל הוא הדבר הכי טוב שקרה לנו בקבוצה".
חוטבא ממשיך: "לשחק בכפר שלי זה הכי מרגש. נולדתי פה, התחלתי פה, מפה התקדמתי להפועל ת"א ולנבחרת ישראל. סוד ההצלחה שלנו זה הביחד - דרוזים, מוסלמים, יהודים, זרים. כולם מרגישים בבית. כשאדהם בנה את הקבוצה אמרתי לו 'אני שמונה שנים בלאומית, ולא ראיתי קבוצה מאוזנת כזו. אל תהיה מופתע אם נעלה ליגה'".
5 צפייה בגלריה
בני ריינה
בני ריינה
"אל תהיו מופתעים אם נעלה ליגה"
(צילום: אלעד גרשגורן)
והמאמן האדיה (37) לא מופתע. הוא יודע שבנה סגל יציב וחזק, אבל היו קשיים בדרך: "אנחנו הסינדרלה של הכדורגל הישראלי, אבל ההתחלה הייתה לא פשוטה. היה לנו קשה מאוד להביא לפה שחקנים, הקבוצה לא הייתה מוכרת, בלי היסטוריה, חשבו שאנחנו באים לליגה הלאומית לטיול ונרד ישר. לא ידעו עד כמה אנחנו מסודרים. הבאתי שחקנים מוכשרים וטובים, אבל כאלו שלא עשו עונה גדולה, שחקנים שרעבים להצלחה. אין לי ספק שנגיע לליגת העל ושחקנים כמו מרואן קבהא או בירם כיאל ירצו לשחק פה. אין לנו ועדות משמעת, הקהל שלנו מתורבת מאוד, הכנסנו סטנדרט חדש, וזה מקום מסודר".
כשאני שואל אותו על האפשרות שיחד עם כפר־קאסם וסכנין הם יכולים לעשות היסטוריה ולהביא לכך ששלוש קבוצות ערביות ישחקו בליגת העל במקביל, האדיה עונה בביטחון: "החברה הישראלית צריכה שלוש קבוצות ערביות בליגת העל, זה מעיד על השתלבות. יש לנו חלק מכובד בחברה ואנחנו חלק משמעותי מהמדינה"