לפני חודשיים איבן פדוטוב הגשים חלום. שוער ההוקי קרח בן ה-25 חתם בפילדלפיה פליירס מה-NHL והיה אמור לפתוח את העונה הבאה בליגה הטובה בעולם, בה משחקים יותר מ-50 רוסים. במהרה החלום הפך לסיוט. לפני שבועיים פדוטוב נעצר בסנט פטרסבורג באשמת השתמטות משירות צבאי. לפני שחתם ב-NHL, פדוטוב שימש כשוער של צסק"א מוסקבה, הקבוצה של הצבא הרוסי ועמד גם בשער של נבחרת רוסיה. כך שאת חובתו למדינה הוא מילא. אבל בגלל המלחמה באוקראינה הצבא הרוסי הכריז על גיוס כללי, ופדוטוב נשלח לבסיס בצפון המדינה. יש הטוענים שזה עונש על כך שבחר לעזוב לארה"ב דווקא עכשיו.
אם המקרה של פדוטוב נשמע לכם מוזר, אז חכו שתשמעו מה קרה לקיריל קפריזוב. בניגוד לפדוטוב, קפריזוב הוא כוכב ב-NFL עם חוזה לחמש שנים בסך 45 מיליון דולר במינסוטה וויילד. קפריזוב נסע בתום העונה לרוסיה כדי להיות עם משפחתו. הוא ניסה לחזור לארה"ב דרך דובאי, אבל סורב עקב בעיות בוויזה. לאחר מכן ניסה להיכנס לארה"ב דרך האיים הקאריביים, ושוב סורב. משם הוא החליט משום מה לחזור לרוסיה. ברוסיה דווח שהוא הועמד לדין כי זייף שיחרור מהצבא. הדיווחים הוכחשו על ידי משפחתו. אבל למה שקפריזוב יחזור לרוסיה אחרי שניסה להיכנס לארה"ב פעמיים? מדובר בהחלטה קצת תמוהה.
5 צפייה בגלריה
איבן פדוטוב
איבן פדוטוב
איבן פדוטוב באולימפיאדת החורף. נעלם
(צילום: AFP)
"אין בכך שום היגיון", כתב העיתונאי אריק סטרק, "הוא היה יכול להישאר בקריביים או בדובאי עד שיאשרו את הוויזה שלו, אבל הוא בחר דווקא לחזור לרוסיה, אחרי שהצליח לצאת ממנה". ביל גארין, הג'נרל מנג'ר של מינסוטה, עידכן את התקשורת שהוא שוחח עם קפריזוב והוא נמצא עם משפחתו וחבריו. אולם במצב הנוכחי של רוסיה, אין באמת דרך לדעת מה מצבו של השחקן, ואם מופעלים עליו לחצים כלשהם.
עקב הפלישה של רוסיה לאוקראינה בפברואר האחרון, היחסים שלה עם ארה"ב התדרדרו לשפל. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כינה את הרוסים שגרים מחוץ למדינה "בוגדים". לאחר מכן הבהיר כי התכוון לאנשי עסקים שמרוויחים את הכסף ברוסיה אבל בוחרים לגור במערב. אבל כמו שכולם כבר יודעים, מדובר באדם לא צפוי שעושה מה שהוא רוצה ולא בוחל באף אמצעי. מספיק להיזכר במקרה של בריטני גריינר, כוכבת ה-NBA שנעצרה בחודש מרץ בחשד לאחזקת סמים, הודתה בבית המשפט הרוסי ועלולה להישלח למאסר ממושך.
5 צפייה בגלריה
קיריל קפריזוב
קיריל קפריזוב
קיריל קפריזוב. לא הורשה להיכנס לארה"ב
(צילום: AP)
לכך יש להוסיף את העובדה שה-NHL ניתקה כל קשר שהיה לה עם גורמים רוסים בעקבות הלחימה באוקראינה. השחקנים הרוסים העדיפו לא להתייחס בצורה פומבית ולגנות את הפלישה לאוקראינה, מסיבות מובנות. השחקנים הרוסים היו בין הפטיש לסדן, וחטפו ביקורת מהתקשורת ומהאוהדים על כך. עכשיו, חלקם נמצאים בצרות אמיתיות.
המתיחות בין ארה"ב לרוסיה גרמה לכמה מנג'רים בליגה לייעץ לשחקנים הרוסים לא לחזור הביתה בפגרה. גם ביל גארין, הג'נרל-מנג'ר של מינסוטה, ניסה לשכנע את הכוכב שלו קיריל קפריזוב לבלות את החופשה בכל מקום שהוא לא רוסיה, זה לא עזר. ב"אתלטיק" דווח כי בריאן מקלן, הג'נרל-מנג'ר של וושינגטון קפיטלס, שוחח עם כמה משחקניו הרוסים וביקש מהם להישאר בארה"ב. סוכן שחקנים שלא הסכים לדבר בשמו אמר לכלי התקשורת בארה"ב: "עדיף לשחקנים לא להגיע לרוסיה ולהישאר בארה"ב, מסיבות הגיוניות". השיחות של מקלן עם השחקנים לא עזרו, הכוכב שלו אלכסנדר אובצ'קין נסע הביתה ואף צולם משחק כדורגל. לאובצ'קין אין מה לדאוג כנראה, הוא תומך נלהב של ולדימיר פוטין. הוא לא יישלח לצפון רוסיה כמו פדוטוב.
5 צפייה בגלריה
ביל גארין
ביל גארין
ביל גארין. ניסה לשכנע את קפריזוב לא לנסוע
(צילום: AP)
"אנחנו מודאגים מאוד", אמר בריאן מקלן בפגישה בין המנג'רים בחודש מרץ, "נקווה שיהיה פיתרון למצב. אף אחד לא יודע באמת מה הולך לקרות. יכולים להכריח שחקנים להישאר ברוסיה, כל האפשרויות פתוחות".
ב-NHL מנסים לטפל במצב של השחקנים מאחורי הקלעים, כשהם יודעים שכל התבטאות עלולה לסבך עוד יותר את העניינים. "עדיף שהמועדונים לא יתערבו במה שקורה ברוסיה", אמר קומישינר הליגה גארי בטמן ביום שלישי, "אני לא רוצה להגיד משהו שיתפרש בצורה לא נכונה במצב הרגיש הזה. שחקנים שנמצאים כרגע ברוסיה צריכים לעשות את ההחלטה הטובה ביותר עבורם ועבור משפחתם". "לא נלחץ על כפתור הפאניקה וננסה לאסוף כמה מידע שאנחנו יכולים", הוסיף ביל גארין. אבל כשהמצלמות כבויות, הדברים נשמעים אחרת. "ברור שברוסיה לוחצים על שחקנים לא לעזוב לארה"ב", אמר גורם ב-NHL ל"אתלטיק", "אני לא יודע אם שחקנים רוסים יכולים לשוב למולדתם, ואם מי שנמצא שם עכשיו יכול לחזור לארה"ב".
כ-200 אלף רוסים היגרו מרוסיה על פי ההערכות מאז החלה המלחמה באוקראינה. ב-CNBC כינו זאת: "בריחת המוחות הגדולה". "כל מה שיכול בורח מהמדינה, הם מרגישים שזאת לא המדינה שהם מכירים", אמר ל-CNBC ולדימיר בן ה-37 שהחליט להגר לצרפת. אבל לא כולם יכולים לעזוב כאוות נפשם, קחו לדוגמה את במאי הקולנוע המוערך אלכסנדר סוקורוב, שאחרי שהעביר ביקורת על פוטין והמלחמה, נמנע ממנו לצאת לפסטיבל סרטים במילאנו.
5 צפייה בגלריה
פוטין. אף אחד לא יודע מה עובר לו בראש
פוטין. אף אחד לא יודע מה עובר לו בראש
פוטין. אף אחד לא יודע מה עובר לו בראש
(צילום: AFP)
למרות המשבר, שלושה שחקנים רוסים נבחרו בסיבוב הראשון של דראפט ה-NHL שנערך השבוע, בניסיון לשדר עסקים כרגיל. זה היה די קל, כי שלושתם כבר נמצאים בצפון אמריקה ואין חשש שיטוסו לפתע לרוסיה.

הענף שסימל את השלום

הוקי קרח הוא אחד הענפים הכי אהובים ברוסיה. זה התחיל עוד בימי ברית המועצות, אז הסובייטים בנו אקדמיות מפוארות והשקיעו סכומים עצומים. הנערים שאותרו כמתאימים לנבחרת גויסו למשימה והתאמנו במשטר צבאי כדי להפול לטובים בעולם. השחקנים הסובייטים העידו כי הם היו מתאמנים 11 חודשים בשנה והתייחסו אליהם "כמו כלבים".
במשך שנים ארוכות נבחרת ההוקי קרח של ברית המועצות שלטה ללא עוררין בענף, אך שחקניה לא הורשו לשחק ב-NHL ולהפוך למקצוענים. ב-1980 התרחש המשחק המפורסם שכונה "הנס על הקרח" בו נבחרת ארה"ב, שהורכבה משחקני קולג', ניצחה 3:4 את הסובייטים באולימפיאדת החורף. האמריקאים אולי ראו בזה "ניצחון על המכונה האדומה", אבל את המכונה האדומה הזאת הרכיבו אנשים עם רצונות ושאיפות. הנבחרת הסובייטית יצאה למסע משחקי ראווה נגד כוכבי NHL והעולם ראה שהם לא נופלים גם ממקצוענים. התיאבון של השחקנים נפתח. הם ראו איך המשטר מונח מהם להרוויח מיליוני דולרים ולחיות במדינה חופשית
שחקני בריה"מ התחילו ללחוץ על הרשויות לאפשר להם לעשות כסף ולעבור לארה"ב. עוד לפני נפילתו של מסך הברזל, סרגיי פריאחין וסלבה פטיסוב (שהיה חלק מנבחרת 1980) קיבלו אישור מהשלטונות לעבור ל-NHL. זה לא היה קל. פטיסוב מרד בנבחרת ויצא נגדה באופן פומבי, זה היה חסר תקדים. שר ההגנה איים לשלוח אותו לסיביר, אבל בריה"מ כבר הייתה בתהליכי התפוררות ופטיסוב עמד מולו באומץ ואמר: "אני רוצה את החוזה שלי". בסופו של דבר, בריה"מ התקפלה. "נלחמתי בקומוניזם והצלחתי", אמר פטיסוב, "זאת הוכחה לכך שספורט יכול לשנות את המציאות".
5 צפייה בגלריה
סלבה פטיסוב מניף את גביע סטנלי בכיכר האדומה
סלבה פטיסוב מניף את גביע סטנלי בכיכר האדומה
סלבה פטיסוב מניף את גביע סטנלי בכיכר האדומה
(צילום: גטי אימג'ס)
אחרי נפילת ברית המועצות, גל של שחקנים רוסים הגיע לליגה, פטיסוב היה חלק מ"החמישייה הרוסית" שהובילה את דטרויט רד ווינגס לאליפות הליגה ב-1997. פטיסוב וחבריו לקחו את גביע סטנלי למוסקבה והניפו אותו בכיכר האדומה לעיניי אלפי אוהדים נרגשים, זה היה רגע שסימל את רוסיה שאחרי המשטר הסובייטי."יום היסטורי לרוסיה ולענף", התפייט איגור לריונוב, אחד מהחמישייה.
כעת, נראה שאנחנו הולכים לימים אפלים יותר. ההפך הגמור מ-1997. במקום לחבר בין העמים, הספורט הפך לכלי פוליטי בידי מנהיגים ציניים, וזה עלול לעלות בחיי אדם.
פורסם לראשונה: 19:16, 16.07.22