משהו לא טוב עובר על נועם דוברת. קשה להכחיש את זה. בחודש מאי סבל הגארד הכישרוני של מכבי ראשן לציון משבר פריקה במרפק, ומאז שחזר מפציעה הוא מתקשה להוריד את החלודה ולחזור לעצמו. זה התחיל ביכולת רעה בגביע ווינר, ונמשך בפתיחת עונה מאכזבת בליגה.
דוברת רק בן 19, אבל נושא על כתפיו הצעירות הרים של ציפיות. ככה זה כשכבר כנער אתה מסומן כאחד מכוכבי העתיד של נבחרת ישראל וכפוטנציאל NBA. בעונת 2019/20 הוא נבחר לתגלית העונה בליגת העל, ובעונה שעברה הוכתר כשחקן המשתפר, עם ממוצעים של 10.6 נקודות, 3.4 אסיסטים ו-2.9 ריבאונדים לערב בעונה הסדירה. כולם ציפו לקפיצת מדרגה נוספת, אבל בינתיים היא מבוששת לבוא. להפך.
6 צפייה בגלריה
דוברת בפעולה
דוברת בפעולה
נועם דוברת. הנעלם הגדול של ראשון לציון בפתיחת העונה
(צילום: ראובן שוורץ)
מאז הפציעה דוברת מתקשה בקליעה. בליגה העונה הוא עוד לא קלע אפילו סל שדה אחד לשתי נקודות, ומקו השלוש הוא עומד על 24 אחוזי דיוק (6 מ-25). אחרי שקלע 14 נקודות באחוזים בינוניים בהפסד לחולון במחזור הפתיחה, הוא נקלע לרצף מדאיג של משחקים רעים ולא הצליח לקלוע שוב בספרות כפולות. בניצחון על באר שבע הוא קלע רק נקודה ב-22 דקות, בהפסד לנס ציונה סיים עם 3 נקודות ב-28 דקות, ובהפסד להפועל חיפה קיבל רק שש דקות משחק ולא קלע כלל – אירוע שכמוהו לא קרה לו לאורך כל העונה הרגילה ב-2020/21. דוברת אמנם פתח בחמישייה, אבל נשלח לספסל בשלב מוקדם וישב עליו לאורך רוב ההתמודדות.
בינתיים הוא בירידה חדה בכל הקטגוריות, ובששת המשחקים הראשונים של העונה בליגה רשם 5.3 נקודות בממוצע. מ-10.3 נקודות מדד למשחק בעונה הרגילה הקודמת הוא ירד ל-2.5 נקודות מדד בתחילת העונה הנוכחית. החולשה הכללית של הקבוצה לא מועילה – ראשון לציון פתחה את העונה בצורה גרועה, ועם ניצחון אחד בלבד בשישה מחזורים היא תקועה במקום האחרון. אם זה לא מספיק, המשחק הבא שלה יהיה מול מכבי תל אביב (ראשון, 21:00).
6 צפייה בגלריה
נועם דוברת
נועם דוברת
"לא שכח איך לשחק כדורסל". דוברת
(צילום: עוז מועלם)
"אין ספק שנועם לא מציג מאז תחילת העונה את היכולת שהתרגלנו לראות ממנו בסוף העונה הקודמת וגם לפני כן", מודה מנכ"ל מכבי ראשון לציון, גלעד זיו. "יכול להיות שהפציעה בהיבט המנטלי עוד משפיעה עליו, הוא עדיין מחפש את עצמו. לפעמים לוקח קצת יותר זמן להתאושש, גם מבחינת הביטחון. אני רוצה לקוות מבחינתו ומבחינתנו שהוא יחזור למסלול כדי לממש את הפוטנציאל הגדול שלו".
גלעד זיו, מנכ"ל מכבי ראשל"צ: "יכול להיות שהפציעה בהיבט המנטלי עוד משפיעה עליו. לפעמים לוקח קצת יותר זמן להתאושש, גם מבחינת הביטחון. בדרך של שחקן יש מהמורות, כרגע אנחנו בהחלט במהמורה. אני משוכנע שגם הוא לא מרוצה מהיכולת שהוא כרגע מציג. צריך לבחון איך יוצאים מזה ומחזירים אותו למסלול"
"זה אתגר משותף לו ולנו, למצוא את הדרך להחזיר אותו למקום שבו הוא היה בעונה הקודמת", ממשיך זיו, "הפוטנציאל לא נעלם, הוא לא שכח איך לשחק כדורסל. לפעמים ספורטאים עוברים משברים במהלך הקריירה, לפעמים זה מנטלי ולפעמים זה גופני. צריך למצוא את הדרך להחזיר אותו ליכולת שמצפים ממנו, זה יעזור לנו במטרות שלנו וגם יעזור לו במטרות שלו להמשך הקריירה".
איך התרשמת משפת הגוף שלו? במשחק מול הפועל חיפה הוא שיחק רק שש דקות, הוא כבר לא רגיל לזה. "נכון. טבעי לגמרי ששחקן צעיר יהיה מתוסכל מכך שהקבוצה פחות טובה מבחינת היכולת ושהוא לא מוצא את עצמו. הגיוני שהוא גם יראה איזשהו תסכול. כשהקבוצה על הפרקט עושים את המיטב כדי לנצח עם השחקנים הכי טובים באותו זמן נתון. בדרך של שחקן יש מהמורות, כרגע אנחנו בהחלט במהמורה. אני משוכנע שגם הוא לא מרוצה מהיכולת שהוא כרגע מציג. צריך לבחון איך יוצאים מזה ומחזירים אותו למסלול".
6 צפייה בגלריה
גיא גודס
גיא גודס
גיא גודס. לא יכול לאפשר לעצמו אורך רוח
(צילום: יאיר שגיא)
יו"ר הקבוצה, יצחק פרי, אומר שהכל חוזר לפציעה של דוברת שסיימה את העונה הקודמת המצוינת שלו. "העצם ממש יצאה מהמקום, היה קשה לראות את זה. אחרי פציעה כזו לוקח זמן להתגבר על הפחד לחדור לסל", הוא אומר. "אני חושב שזה הסיפור של הפציעה, שהוא לא הצליח להתאושש מזה. אנחנו עובדים איתו באימונים אישיים כדי שיחזור להראות את היכולת הרגילה שלו ולעזור לקבוצה. גם מאמן אישי מאיגוד הכדורסל עובד איתו, כי הוא שחקן נבחרת. אנחנו מאמינים בילד".
"אני חושב שכמעט כל הבעיה היא בביטחון שלו", מציין פרי, "הוא הגיע לשיא לקראת סיום העונה שעברה, והפציעה הקשה שעבר הורידה אותו למטה. אני מאמין ומקווה שהוא יחזור לעצמו. מכבי ראשון לציון בנתה עליו, ואחת הבעיות שיש לנו העונה היא חוסר התרומה שלו בהשוואה למה שהיה צפוי. הוא היה צריך להיות בעל הבית, הוא כבר הקפטן של הקבוצה, שחקן בית. שחקן של 30 דקות משחק צריך לתת הרבה יותר ממה שהוא נותן. אנחנו מאמינים בו ומקווים שהוא ייתן את זה".
6 צפייה בגלריה
יצחק פרי
יצחק פרי
יצחק פרי. "הוא היה צריך להיות בעל הבית"
(צילום: אורן אהרוני)
"אני מודאג, כי אני אוהב את הילד", אומר צביקה שרף, קודמו של גיא גודס על הקווים בראשון לציון שמשקיף מהצד על המתרחש, "כאיש שהכדורסל הישראלי חשוב לו, וראה את היכולת הנפלאה של דוברת בעונה שעברה, הייתי מוטרד מאוד מהפציעה שלו. ראיתי את הפציעה הזו כפציעה קשה מאוד. לצערי הרב הוא לא חזר מהפציעה. היה לו משחק אחד לא טוב, ואחריו עוד אחד, ולפעמים מצב כזה רק לוקח שחקן עוד יותר אחורה".
צביקה שרף: "אני מודאג, כי אני אוהב את הילד. הייתי מוטרד מאוד מהפציעה שלו. לצערי הרב הוא לא חזר ממנה. כשגודס הוריד אותו מהמגרש ברבע הראשון מול הפועל חיפה, זה היה רגע מכריע. עד לא מזמן גיא נתן לו לשחק גם כשהוא לא קלע, והפעם הוא היה החילוף הראשון. אני מקווה שהוא יצליח לצאת מזה. במבט מבחוץ זה יכול להדאיג את כולם"
"מול הפועל חיפה גיא (גודס, ש"מ) בא למשחק על החיים שלו, ולא היה יכול להרשות לעצמו אורך רוח", מנתח מאמן נבחרת ישראל לשעבר, "גיא יודע טוב יותר ממני וממך איך הוא נראה באימונים. כשהוא הוריד אותו מהמגרש ברבע הראשון, זה היה רגע מכריע. עד לא מזמן גיא נתן לו לשחק גם כשהוא לא קלע, והפעם הוא היה החילוף הראשון. אני מקווה שהוא יצליח לצאת מזה. במבט מבחוץ זה יכול להדאיג את כולם".
6 צפייה בגלריה
נועם דוברת הפצוע
נועם דוברת הפצוע
דוברת בגמר הגביע בעונה שעברה, לאחר הפציעה. לא חזר לעצמו
(צילום: עוז מועלם)

"הכל יהיה בסדר איתו"

שרון קארש, המנהל המקצועי של מחלקת הנוער בראשל"צ שליווה את הפריצה של דוברת לתודעה, דווקא לא מודאג במיוחד: "הוא עדיין לא חזר לעצמו מהפציעה, אבל משחק אחד טוב והוא יחזור לעצמו. אני מאמין בו מאוד. יש תקופות שבהן פחות הולך ונוצר מומנטום שלילי, אבל לפעמים משחק אחד טוב מוציא אותך מזה".
מבחינה מנטלית הוא מספיק חזק? "הוא חזק, הוא ילד חכם והוא יודע מה הוא צריך לעשות. הוא צריך לשנות מומנטום. הוא עוד צעיר, והוא שחקן-שחקן. הכל יהיה בסדר איתו. הוא עוד ילד. הוא לא הראשון ולא האחרון שנכנס למומנטום שלילי. לא צריך להתרגש מזה. כשלא הולך הביטחון טיפה יורד. משחק אחד טוב ושוכחים מה היה".
"גם ווילבקין היה בתקופה פחות טובה והיה ברור לך שהוא יחזור לעצמו, נכון? ככה יהיה גם איתו", הוא מוסיף. "מומנטום זה דבר שמשתנה בשנייה. הוא כבר הוכיח שיש לו את זה. אחרי המשחק מול מכבי ת"א יש פגרה וחלון משחקים של הנבחרת, וזה גם טוב. זה ייתן לו עוד קצת זמן כדי לחזור לעצמו".
6 צפייה בגלריה
דוברת מול ווילבקין
דוברת מול ווילבקין
גם הוא יחזור לעצמו? דוברת מול סקוטי ווילבקין
(צילום: ראובן שוורץ)
אפרופו נבחרת, גודס זימן את דוברת לסגל הרחב לקראת המשחקים מול פולין ואסטוניה במוקדמות גביע העולם, למרות פתיחת העונה החלשה. זה לא אומר הרבה, והאשראי שניתן לדוברת במדים הכתומים הולך ומצטמצם במשחקים האחרונים.
איש אינו מטיל ספק בכישרון הגלום בו, אבל נכון לעכשיו היעילות של דוברת במשחקים נמוכה והתרומה שלו לקבוצה בלתי מספקת. נותר רק לקוות שמדובר במשבר חולף, וילד הפלא המחונן מראשון לציון יחזור למסלול המראה.