לפני כעשור השלים מיגל ויטור (32) עשרות הופעות בנבחרות הצעירות של פורטוגל לצד שמות מרשימים שלבשו את מדי האדום־ירוק. הערב (חמישי, 21:45) הבלם שוב ילבש מדים לאומיים, אבל בכחול־לבן, כשיעלה בהרכב ישראל שתתמודד מול איסלנד בסמי עופר במסגרת ליגת האומות ויעשה היסטוריה – המתאזרח הראשון בכדורגל הישראלי שמגיע לנבחרת.
ויטור נמצא בישראל מאז 2016 ומעבר לחיבור וההתערות שלו ושל משפחתו בישראל, הסיבה המרכזית שבזכותה קיבל את האזרחות היא היכולת שלו ברחבה. העובדה שהנבחרת תוכל להיעזר באחד הבלמים הגדולים ששיחקו בליגה הישראלית עמדה מול עיניהם של כל הממליצים והדוחפים לקידום המהלך והם הצהירו על כך בפומבי. "אנחנו בטוחים ששחקן הגנה מקצועי, כריזמטי ובעל כישורי מנהיגות, כמו גם העובדה שמדובר בדמות לחיקוי לכלל הספורטאים הצעירים, יכולות לתרום באופן מהותי לנבחרת ולסייע לה, אחרי עשורים רבים של מאמצים ללא הצלחה, להעפיל לטורניר גדול", כתב יו"ר ההתאחדות, אורן חסון, בבקשה הרשמית ששלח לשר הספורט חילי טרופר. השר עצמו הוסיף בפנייה למשרד הפנים: "ממליץ על האזרחות על מנת שיוכל להצטרף לנבחרת ישראל ולתרום באופן מהותי מכישוריו ומיכולותיו".
4 צפייה בגלריה
מיגל ויטור
מיגל ויטור
מיגל ויטור. עבר מפורטוגל לכחול-לבן
(צילום: אלעד גרשגורן)

"לא היה כזה בלם בארץ"

הכישלונות הסדרתיים של הנבחרת הצביעו על הבעיה הקשה ביותר בסגל: ההגנה. בקמפיינים האחרונים נשברו שיאים שליליים של ספיגות והצוות המקצועי התקשה למצוא בלמים יציבים. המאמן הקודם, וילי רוטנשטיינר, הודה כי הבלמים מהליגה הישראלית מתקשים להתמודד מול שחקנים אירופים. לכן ויטור סומן כפתרון אפשרי.
"ויטור הוא הבלם הטוב ביותר בכדורגל הישראלי ואני אומר לך את זה כחלוץ ששיחק מולו וכמי שמתאמן איתו בשנה האחרונה", הסביר איתי שכטר מהפועל באר־שבע. "הוא מקצוען, מנהיג, יעשה את כולם טוב יותר לידו, לא היה כזה בלם בארץ". שכטר לא לבד והאמירות שלו משקפות את הדעה של כדורגלנים רבים, כמו גם מאמן מכבי חיפה, ברק בכר, שאימן אותו בבאר־שבע.
4 צפייה בגלריה
מיגל ויטור
מיגל ויטור
"לא היה בלם כזה בארץ"
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
20 בפברואר: החשיפה במוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
אחרי הכל מדובר בבלם ששיחק עם בנפיקה ליסבון בליגת האלופות, הגיע בהמשך ללסטר, ואחר כך היה בורג מרכזי בהגנה של פאוק סלוניקי במשך שלוש שנים לפני שהגיע לבאר־שבע.
"הוא לא הפתעה עבורי. ראיתי אותו משחק בבאר־שבע בצורה מצוינת וזו זכות גדולה עבורנו לקבל שחקן כזה, ברמה כזו", הסביר המאמן הלאומי, אלון חזן. "הוא בן אדם מיוחד, שמשפיע על שחקנים בכל העמדות. שחקני הגנה לידו ישתפרו ויהיו טובים יותר. יש לו יכולות מקצועיות ואפשרות לשפר שחקנים בכל עמדה". חזן אוהב לשחק בשיטה של ארבעה שחקני הגנה, כך שוויטור יהיה אחד משני הבלמים לצד שון גולדברג. מאחור יעמוד שוער פיינורד, אופיר מרציאנו, כשאת עמדות המגינים יאיישו אלי דסה ודורון ליידנר.
4 צפייה בגלריה
אלון חזן
אלון חזן
אלון חזן. "ויטור שחקן מיוחד"
(צילום: אלעד גרשגורן)
בנבחרת סיפרו שכבר השבוע, כשלבש לראשונה את המדים הלאומיים, ויטור הפך לאחד המנהיגים. "אתה מרגיש יותר ביטחון לשחק ליד אחד הבלמים הזרים הכי גדולים ששיחקו כאן", סיפר אחד השחקנים. "כבר באימון הראשון הוא נראה כמו איזה קפטן, מכוון, צועק ונותן ביטחון". ויטור עצמו אמר: "זהו, אני כבר רוצה לעלות על המדים הלאומיים של ישראל ולנצח עבור המדינה הזו, רוצה לראות כמה שיותר קהל במשחק בחיפה. זה יהיה רגע מאוד מרגש בחיים שלי".

ליגת האומות: השיטה והסיכויים

ישראל מתחילה את ליגת האומות בעמדה מצוינת, בגלל ההרחקה של רוסיה שהוגרלה לאותו הבית. הרוסים נחשבים מראש לאלו שירדו לדרג השלישי מהמקום האחרון, כך שהנבחרת תישאר לפחות בדרג השני בסיום המשחקים. המקום הראשון בבית, מעל איסלנד ואלבניה, יעלה אותה לדרג הראשון, לצד הנבחרות הטובות בעולם.
ליגת האומות תתנהל כמפעל רגיל עם עליות וירידות גם הפעם ואחריה ייערכו מוקדמות יורו 2024, מהן יעלו שתי הראשונות בכל בית (ההגרלה טרם נערכה). מבין הנבחרות שלא יעלו, 12 ישחקו בשלושה מסלולי פלייאוף בשיטת פיינל־פור על שלושת הכרטיסים הנותרים, לפי הדירוג בליגת האומות – וזה מצוין לישראל. בעיקרון מדובר בארבע מנצחות הבתים בכל דרג – רק שרובן אמורות להעפיל כבר דרך המוקדמות ואז עוברים למלא כל פלייאוף בנבחרות הנותרות בכל דרג, אם יש צורך מעלים נבחרות מדרג מסוים לפלייאוף שמעליהן. סביר להניח שגם אם ישראל תסיים שלישית בבית, רוב הנבחרות שישיגו תוצאות טובות יותר יעלו מהמוקדמות, כך שהמקום בפלייאוף כמעט מובטח.
פורסם לראשונה: 14:49, 02.06.22