הכל היה מוכן מבחינת הסייף יונתן כהן (19) לתחרות הראשונה לעונת 2023/24. מבחינת אלוף אירופה לנוער, הוא היה על המסלול בדרך להשגת הקריטריון הכה חמקמק, לקראת המשחקים האולימפיים בפריז. הוא לרגע לא חשב שהטורניר שנערך בשווייץ יקבל ביום ראשון השבוע תפנית כל כך מפתיעה ומפחידה, כאשר התקבלה התרעה על פצצה, במלון בו שהתה הנבחרת.
כתוצאה מהחשש, הנבחרת שהייתה מלווה במאבטחי השב"כ הסתגרה במשך שבע שעות בחדר הלבשה באולם התחרויות עד הסרת האיום. "זה התחיל בסוף יום התחרויות וכמה חבר'ה רצו לחזור למלון. בדרך לשם, המאבטחים קיבלו התרעה שמסוכן כרגע להגיע לשם", מספר כהן מביתו במעלות תרשיחא, אחרי שנחת שלשום בישראל. "חיכינו במדרגות ליד תחנת רכבת, ואז החזירו אותנו מהר לאולם".
2 צפייה בגלריה
הסייף יונתן כהן
הסייף יונתן כהן
הסיכויים להגיע לפריז פחתו". כהן
(צילום: team Bizzi)
הייתם מבודדים בחדר עם הרבה מאבטחים עד שהמצב התבהר. "כן, גם הגיעו לאבטח אותנו שוטרים מקומיים. אני באופן אישי הרגשתי בטוח באולם, אבל זה היה מלחיץ טיפה. המשפחה לא נלחצה, גם לא אמרתי כלום".
היה רצון אחר כך לטוס חזרה לישראל כמה שיותר מהר? "לא יותר מדי".
אם השהות בשווייץ הייתה מטלטלת, ההכנה של הסייפים לתחרות נוכח המצב הביטחוני ומלחמת חרבות ברזל, גם כן לא הייתה אופטימלית. והתוצאות היו בהתאם: הנבחרת כשלה בהשגת הקריטריון הקבוצתי (בו נבחרת הגברים זכתה במדליית כסף באליפות אירופה אשתקד) והאישי. "הסיכויים להשיג את הכרטיס לאולימפיאדה פחתו עוד קצת בגלל התחרות האחרונה. אין כל כך מה לעשות חוץ מלהמשיך לעשות את הכי טוב שאנחנו יכולים עד סוף הקמפיין", אומר כהן. "במקצים האישיים הדברים עוד הפתוחים אבל את הקריטריון הקבוצתי כבר יהיה מאוד קשה להשיג".

יש השלכות למצב

המלחמה התחילה עם סיום הפגרה של הסייפים. כהן נזכר בחזרה לאימונים, ובתזמון המאוד מאתגר: "בגלל המצב נבחרות שהיו אמורות להגיע להתאמן איתנו, לא הגיעו בסוף. אסטוניה ויפן, למשל, ביטלו את כרטיסי הטיסה".
גם אחד החברים שלך בקבוצתי, גרשון בסקין, גר בחו"ל והתבטלו טיסות. מה עשיתם? "ניסינו הרכבים אחרים בקבוצתי, אבל בגדול פשוט התאמנו במכון וינגייט איך שיכולנו. זה היה יכול להיות יותר טוב, אבל נוכח המצב עשינו רק את מה שיכולנו. דברים השתנו קצת, זזו, אבל הכי חשוב זה שקיימנו יחד אימונים".
2 צפייה בגלריה
יונן כהן (שני מימין) עם חבריו לנבחרת
יונן כהן (שני מימין) עם חבריו לנבחרת
יונתן כהן (שני מימין) עם חבריו לנבחרת יובל פרייליך, עידו הרפר וגרשון בסקין
(צילום: יובל חן)
עד כמה המצב פגע בכם? "אני מרגיש שיכולנו לעשות יותר ושיש למצב השלכות. האימונים לא היו כמו שצריך ועם מי שצריך. נשארו עוד מספר תחרויות להשגת הקריטריון אבל עכשיו, כפי שאמרתי, זה יהיה יותר קשה. אבל זה המצב".
קיבלתם תדרוך מהשב"כ ערב הטיסה? "כן, עדכנו אותנו, הזהירו אותנו. אני עצמי לא חששתי לצאת, חיכיתי לחזור להתחרות. אם הבינו בבית שאני צריך לצאת מהארץ? כן, המשפחה הבינה שאי אפשר לעצור את התחרויות בגלל פחד, והם קיבלו את הנסיעה".
מה שקרה ביום ראשון עלול למנוע תחרויות נוספות בעתיד? "זה לא בשליטתי, אז אני לא יודע. אני כן יודע שהמדינות שאנחנו טסים אליהן הן לא מסוכנות, כמו גרמניה. אני מקווה שיעשו את השיקולים הנכונים שיאפשרו לנו לנסוע. אנחנו בכל מקרה נהיה חייבים לעשות את הכי טוב שאנחנו יכולים גם במציאות הזאת".
היכן התחרות הבאה? "גביע העולם בקנדה. אני עוד לא יודע אם נטוס לשם, אבל מקווה שכן".