אנתוני בנט הרוויח בעונת הרוקי שלו ב־NBA כ־5.8 מיליון דולר. אנתוני בנט ירוויח העונה בהפועל ירושלים כ־150 אלף דולר, וגם זה בתנאי שלא ישוחרר באוקטובר (הקבוצה יכולה לחתוך אותו). אם תרצו, שני משפטים – ושני מספרים - שמסכמים את הקריירה העצובה של השחקן שרק לפני שמונה שנים נבחר במקום הראשון בדראפט.
ההודעה של ירושלים על צירופו של הפורוורד הקנדי אמנם הייתה באוויר ביום ההחתמות המטורף של האדומים בשבוע שעבר, אך היא עדיין מפתיעה למדי, ואם נודה על האמת - לא נראה שיש לה קשר מקצועי כלשהו למציאות. הסיבה פשוטה: בנט לא שיחק כדורסל באופן מסודר ורציף כמעט שנתיים וחצי, מאז תקופתו בקבוצה־הבת של לוס־אנג'לס קליפרס בליגת הפיתוח. פה ושם לבש את מדי נבחרת קנדה במיני־טורנירים, אבל גם אז לא שיחק יותר מדי. אי אפשר באמת להעריך את יכולתו העכשווית.
4 צפייה בגלריה
אנתוני בנט
אנתוני בנט
אנתוני בנט בפוזה מוכרת ב-NBA
(צילום: AP)
אפשר גם להגיד באופן ברור, אפילו אם אנשי ירושלים לא יאהבו את זה, שהחתמת בנט - בטח עם סעיף השחרור שהקבוצה יכולה להפעיל – נראית בעיקר כמו טריק שיווקי על מנת להגדיל בצורה משמעותית את קצב מכירת המינויים, שהתנהלה בעצלתיים עד אמצע השבוע שעבר, לאור הבנייה האיטית של הסגל. ואכן, למחרת יום ההחתמות המסחרר הודיע המועדון על שבירת שיא במכירה ל־24 שעות, עם 1,107 מינויים חדשים. השיא הקודם עמד על 650 ביממה אחרי צירופו של אמארה סטודמאייר ב־2016.

הרבה לפני יאניס

בנט נולד לאם חד־הורית, שבעברה הייתה ספורטאית. בגיל צעיר הצטיין בכדורסל בקנדה ועבר לשחק בתיכונים בארה"ב. לאחר מכן התחייב לאוניברסיטת לאס־וגאס, ונתן עונה אחת טובה עם 16.1 נקודות ו־8.1 ריבאונדים.
בנט הבין שיש סביבו הייפ גדול והחליט לנצל את ההזדמנות: במקום להמשיך בקולג'ים, נרשם לדראפט ה־NBA. הוא אמנם היה מועמד לבחירה גבוהה, אך ההערכה הייתה שוויקטור אולאדיפו יהיה זה שיקבל ראשון את הקריאה לעלות לבמה וללחוץ את ידו של הקומישנר דאז, דייויד סטרן.
4 צפייה בגלריה
בחירה ראשונה סופר-מפתיעה. בנט לוחץ את היד לקומישנר לשעבר, דייויד סטרן
בחירה ראשונה סופר-מפתיעה. בנט לוחץ את היד לקומישנר לשעבר, דייויד סטרן
בחירה ראשונה סופר-מפתיעה. בנט לוחץ את היד לקומישנר לשעבר, דייויד סטרן
(צילום: gettyimages)
עם זאת, לקליבלנד היו תוכניות אחרות: היא החליטה להמר בגדול על הצעיר בן ה־20 מטורונטו. כעבור כמה שנים סיפר בנט שכל האירוע היה גדול עליו, וכי נודע לו שייבחר ראשון עשר שניות בלבד לפני שסטרן קרא בשמו.
שימו לב לשמות שנבחרו אחריו בדראפט 2013: מספיק שנזכיר אחד בשם יאניס אנדטוקומבו - אלוף ה־NBA הטרי, MVP של סדרת הגמר ופעמיים MVP של העונה הסדירה - שנבחר רק במקום ה־15; אבל יש שם עוד לא מעט שמות מרשימים, כמו סי.ג'יי מקולום, רודי גובר, דניס שרודר ואולדיפו.
בקליבלנד פינטזו על תחליף עתידי ללברון ג'יימס, שעזב למיאמי שלוש שנים קודם לכן. בכל זאת, הממדים של השניים זהים (בנט אמנם רשום כפאוור־פורוורד, אבל יכול לשחק גם בעמדה מספר שלוש), ונראה היה שעתידו של בנט ורוד. אבל כבר מהרגע הראשון הוא נראה כמו הצל של עצמו. הנתון הבא אולי ימחיש יותר מכל כמה הוא לא היה ברמה מספקת: רק אחרי 33 משחקים ב־NBA הוא הגיע לראשונה למספר דו־ספרתי של נקודות - הזמן הארוך ביותר אי־פעם עבור בחירה ראשונה בדראפט.
4 צפייה בגלריה
יאניס אנדטוקומבו מול רודי גובר
יאניס אנדטוקומבו מול רודי גובר
שניים שנבחרו אחרי בנט. יאניס אנדטוקומבו מול רודי גובר
(צילום: AP)
ממוצע של 4.2 נקודות ו־3.0 ריבאונדים בעונת הרוקי הספיקו לקליבלנד כדי להיפטר ממנו יחד עם אנדרו וויגינס, לשלוח אותם למינסוטה ולקבל עבורם את קווין לאב, שהצטרף ללברון שחזר למועדון, לקיירי ארווינג ולדייויד בלאט שהפך למאמן הקבוצה.
גם במינסוטה הרומן לא החזיק מעמד, ומשם כדור השלג רק הלך והתעצם. בנט עבר לטורונטו ומשם לברוקלין, לפני שנחתך סופית מה־NBA. בסך הכל הוא שיחק ב־151 משחקים בליגה הטובה בעולם, בארבע קבוצות, ונפרד עם מספרים עלובים - 4.4 נקודות ו־3.1 ריבאונדים. "כבר בשלב מוקדם הוא נראה כמו הבחירה הראשונה הגרועה ביותר ב־20 השנים האחרונות", כתב עליו צ'אד פורד, הפרשן הבכיר של ESPN, וסיכם בגדול את הקדנציה שלו ב־NBA. ואכן, ברובם המוחלט של סיכומי הדראפט באתרים אמריקאיים בנט נבחר פעם אחר פעם לבחירה מספר אחת הגרועה בתולדות הליגה.

גם אוברדוביץ' התייאש

כשהקריירה ב־NBA מאחוריו, מי שהחליט באופן מפתיע להמר על בנט בינואר 2017 היה ז'ליקו אוברדוביץ'. השועל הסרבי צירף את הקנדי לקבוצת הכוכבים שלו בפנרבחצ'ה, אבל גם הוא הבין מהר מאוד עם מי יש לו עסק - ובנט הפך לשחקן ספסל. בעשרה משחקי יורוליג קלע 1.2 נקודות בלבד ב־5.9 דקות. בליגה הטורקית זה נראה קצת יותר טוב עם 9.0 נקודות ו־6.4 ריבאונדים ב־22.4 דקות, אבל הוא שותף בשבעה משחקים בלבד.
בנט אמנם יכול להתגאות בזכייה עם פנרבחצ'ה ביורוליג, אך אם צוללים לדפי הסטטיסטיקה אפשר לראות שהוא כלל לא שותף בניצחון על ריאל מדריד בחצי גמר הפיינל־פור, ובגמר מול אולימפיאקוסקיבל דקה אחת בלבד.
4 צפייה בגלריה
גם הימר עליו. ז'ליקו אוברדוביץ'
גם הימר עליו. ז'ליקו אוברדוביץ'
גם הימר עליו. ז'ליקו אוברדוביץ'
(צילום: EPA)
אחרי התקופה הקצרה בטורקיה, הקריירה שלו רק המשיכה לדעוך. בנט ניסה לקבל חוזים ב־NBA, ללא הצלחה, ושיחק בעיקר בליגת הפיתוח. הוא נראה שם לא רע, ואפילו הגיע בקיץ האחרון עד לליגה של פורטו־ריקו, אולם נחתך לפני שעלה על הפרקט.
כמו שאפשר להבין, פרט לשם הידוע לשמצה, מדובר בחתיכת הימור מקצועי של הפועל ירושלים, ועם כל האופטימיות – הסיכויים שישתלם אינם בשמיים. מצד שני, אולי בגיל 28 ואחרי קריירה מאכזבת במיוחד בנט יצליח למצוא את הנחלה דווקא אצל אורן עמיאל בעיר הקודש. ימים יגידו.