אוהדי ספורט שרופים תמיד יחפשו כל דרך שבה יוכלו להזדהות עם המועדונים שלהם. אם זה דרך קניית צעיף, צפייה משותפת במשחקים, ובעשורים האחרונים השתתפות הולכת וגדלה של אוהדים בקבוצות פנטזי, הדבר הכי קרוב שאוהד יכול לחוות חוץ מלהיות חלק מהמועדון. כעת מגיע הדור החדש שיאפשר לאוהדים חיבור חזק יותר עם הקבוצה: מטבע האוהדים (FAN TOKEN).
המטבעות הללו מעניקים למחזיקם תוכן ספורט, קשר קרוב יותר לקבוצה או למועדון שהוא מושא הערצתם, ולפעמים אפילו רווחים כספיים. הם סוג של מטבע קריפטו, אבל הם אינם מטבעות וירטואליים, אלא מטבעות שדורשים להשתמש בבלוקצ'יין של צד שלישי.
5 צפייה בגלריה
לברון ג'יימס בריידי ומסי
לברון ג'יימס בריידי ומסי
לברון ג'יימס בריידי ומסי. המטבעות הדיגיטלים הגיעו לספורט
(איור: ליאו אלטמן)
מטבע האוהדים הוא ערך דיגיטלי שבעזרתו ליגות, מועדונים ושחקנים יכולים לשפר את החיבור שלהם לקהל. מי שמציע לאוהדים חלק מהקבוצה דרך מטבעות בעצם מאפשר להם להיות מעורבים באופן ישיר בהתנהלות של הקבוצה עצמה: מבחירת צבע התלבושות ועד לבחירה בצוות השחקנים.
מדובר במהפכה אמיתית. על ידי רכישת מטבע האוהדים, הקונה הופך מאוהד פסיבי לאחד ששותף למהלכי הקבוצה, וגם יכול להשתתף ברווחיה. למעשה, האוהד הופך מאוהד למשקיע. רק שבניגוד להשקעות בביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים, מטבע האוהדים מעניק יותר מעורבות בענייני קבוצה.
מדובר יותר במשהו כמו כרטיס פלטינום למועדון חברים שבו ניתנת למחזיק בו גישה פנימית למועדון. אם מועדון זוכה באליפות או עורך שינוי משמעותי בסגל שלו, זה נותן למטבע האוהד שלו ערך נוסף. מי שרכש מטבעות אוהדים לפני שפ.ס.ז' צירפה את לאו מסי מברצלונה, קיבל שדרוג רציני לערך הדיגיטלי שלו (שהוא גם בר החלפה) לאחר שמסי הגיע לפריז.
5 צפייה בגלריה
מסי
מסי
מסי. אוהדים הרוויחו עליו
(צילום: רויטרס)

החלוצים ממדריד

הטרנד הזה התחיל כבר ב־2020, כשאתלטיקו מדריד הייתה הקבוצה הראשונה מבין הגדולות להציע מטבעות אוהדים. אחריה הגיעו ולנסיה, ברצלונה, יובנטוס, מילאן, רומא ומנצ'סטר סיטי, בין היתר. קליבלנד קאבלירס מה־NBA הציעה מטבעות אוהדים, וכך גם מינהלות של ענפי ספורט אחרים.
וזה עובד גם בכיוון ההפוך: חברת קריפטו אחת רכשה את זכויות השם סטייפלס סנטר של הלייקרס (700 מיליון דולר ל־20 שנה), ואחרת פרשה את חסותה על ליגת הנשים האמריקאית בכדורגל. וכל התיווך בין ספורט ומטבעות קריפטו נעשה הרבה יותר מעניין גם משום שיותר ויותר ספורטאים דורשים שמשכורתם תשולם במטבע בלוקצ'יין.
5 צפייה בגלריה
דייגו סימאונה עם פליקס
דייגו סימאונה עם פליקס
דיגו סימאונה. אתלטיקו חלוצה בתחום
(צילום: AP)
יותר מכך, כל ענף מטבעות הקריפטו, שתמיד הסתכלו עליו בחשדנות מסוימת, הפך את עורו בכל מה שקשור לעולם הספורט. שם מרגיש המשקיע הרבה יותר שייך והרבה יותר מבין, וגם עזרה פה העובדה שמי שבחר לפרסם את המטבעות הם ספורטאים מהטופ העולמי: מסי, לברון ג'יימס וטום בריידי.
"ווייג'ר דיגיטל", החברה שאימצה את ליגת הנשים, כבר כרוכה בחוזים עם דאלאס מאבריקס, עם שחקן הפוטבול רוב גרונקובסקי ועם עוד מספר ספורטאים. "זו הזדמנות בשבילנו לשים רגל בשוק לגמרי חדש, גם של המשתתפות וגם האוהדות", אמר סטיב ארליש, מנכ"ל החברה, "יש פי שניים גברים שמושקעים בקריפטו מאשר נשים, זו גם הזדמנות לחנך וליצור לנשים אפשרויות לגבי העתיד הכלכלי".
5 צפייה בגלריה
אנתוני עם לברון ג'יימס
אנתוני עם לברון ג'יימס
אנתוני עם לברון ג'יימס. גם הלייקרס בעסק
(צילום: רויטרס)
גם הקבוצות והליגות קפצו על המציאה: מדובר במקור הכנסה שלא היה קיים עד לפני שנתיים ושאמור לחפות, לפחות חלקית, על ההפסדים שנוצרו בתקופת הקורונה. המכפלות המטורפות של אנשים בעולם המושקעים במטבעות קריפטו מבטיחות שעוד ועוד מועדונים וספורטאים יתקשרו עם חברות מהענף (המספר עלה מ־50 מיליון ב־2019 ל־100 מיליון בשנה שאחרי ול־220 מיליון ב־2021).
עבור חברות הקריפטו מדובר גם בשידוך מהאגדות: כל עבודת הדמוגרפיה כבר ערוכה עבורם. אין קבוצת מיקוד יותר ממוקדת ממה שהם מקבלים מאוהדי קבוצה או ספורט. במקביל, ענף הימורי הספורט הולך באופן גורף להישלט על ידי מטבע הקריפטו. 40 אחוז מהפרסומות על חולצות קבוצות הפרמייר ליג משויכות להימורים (לעומת 10% ב־2008). הציבור הבריטי מוציא 6.4 מיליארד דולר על הימורים.

בועטים בתדמית

המעורבות הדיגיטלית של האוהדים עדיין מוגבלת. הם יכולים להצביע לגבי בחירת התלבושות, איזה שיר יתנגן כשהקבוצה תעלה למגרש, או איזה ציטוט מוטיבציה ייתלה על קירות חדר ההלבשה. לאוהדים, בעיקר אלה שמרוחקים גיאוגרפית, זה מאפשר גישה למועדון באופן שלא עולה להם כסף בכל שנה, והם יכולים לוותר עליו מתי שירצו. למועדונים מדובר בתוספת לתזרים: חלק ממענק החתימה של מסי בפריז גולם במטבעות אוהדים.
5 צפייה בגלריה
אוהדי פ.ס.ז' בתפאורה נהדרת ביציעים
אוהדי פ.ס.ז' בתפאורה נהדרת ביציעים
אוהדי פ.ס.ז'. המטבע נותן להם אפשרות להיות מעורבים
(צילום: רויטרס)
עולם הספורט גם נתן למטבעות הקריפטו לגיטימציה. אם עד לפני שנתיים התדמית של מטבעות הקריפטו הייתה של הילד בפינה שעסוק במעשים חשודים, הרי שבאו הפרסומות שלו בעולם הספורט בהשתתפות סטף קרי, בריידי ולברון והפכו אותם למיינסטרים. מרוב פרסומות לקריפטו במהלך הסופרבול האחרון (14 מיליון דולר לדקת פרסומת), כינו אותו רבים בשם "קריפטובול".
לא רק שמסי מקבל חלק משכרו במטבעות אוהדים, אלא שהשבוע הוא הוחתם על חוזה בסך של יותר מ־20 מיליון דולר כדי להיות השגריר העולמי של חברת מטבעות האוהדים הדיגיטלית "סוסיוס.קום". החברה, שלא שילבה תשלומים דיגיטליים בחוזה עם מסי, מצפה שהכוכב הארגנטינאי יוביל את הקמפיין והמותג לקראת השיא באליפות העולם בקטאר.
שוק הקריפטו טובע במזומנים, ועולם הספורט משווע אליהם.