במכבי חיפה של קיץ 2021 לא רצו רק לשמור על הקיים, על הקבוצה שזכתה באליפות, אלא להמשיך לצמוח. להפוך לקבוצה עוצמתית יותר, רחבה יותר. לכן הגיע עלי מוחמד, שאכן נותן למכבי חיפה את מה שציפו ממנו. לכן החליפו מגן ימני, שם ראיין סטריין לא מצליח לשמור על כשירות. רק בעיה אחת הייתה, שאלה מכרעת לעונה: איך יחליפו שם את ניקיטה רוקאביצה? בשבועות האחרונים דין דוד מראה שהוא התשובה.
שלושה שחקנים יצאו למשימת הכניסה לנעליו של מלך השערים. שלושה חלוצים שנעמדו יחד על קו הזינוק: גודסוויי דוניו שנשאר מהעונה שעברה, בן שהר ודוד שהצטרפו. לדוניו אולי הייתה נקודת פתיחה מעט יותר טובה.
2 צפייה בגלריה
דין דוד
דין דוד
דין דוד. האס של מכבי חיפה
(צילום: גיל נחושתן)

הפקק השתחרר

בתחילת הדרך, במשחקים באירופה, נראה היה שדוד הוא זה שתופס יתרון, אבל החלוץ שהגיע מאשדוד בכלל לא מצא את הרשת בליגה, ודוניו שוב קבע את היתרון, בזמן ששהר סבל מפציעות. עכשיו, בסיום הסיבוב הראשון, נראה שאין שאלה, שלפחות לזמן הקרוב התחרות הוכרעה. דוד הוא המנצח.
המספרים מדברים בעד עצמם. בשמונת המשחקים הראשונים של העונה דוד לא כבש אפילו שער ליגה אחד. הוא הופיע בכל המשחקים האלה, במחציתם פתח בהרכב, בעט ונגח 14 פעמים לכיוון השער, אבל אף כדור לא פגש את הרשת מהצד הנכון. חלק מההחמצות היו ממצבים נוחים, והקשרים ההתקפיים של מכבי חיפה – עומר אצילי, צ'ארון שרי ודולב חזיזה – המשיכו לייצר מצבים, אבל חלוץ אמין לא נראה באופק.
אינפו דין דוד
החלוץ ההולנדי הגדול רוד ואן ניסטלרוי אמר פעם משפט מפורסם, כזה שהרבה שחקני התקפה מכירים: "חלוץ הוא כמו בקבוק קטשופ. לא תמיד קל להוציא משהו מהבקבוק, אבל ברגע שזה משתחרר השערים מתחילים לזרום". דוד השתחרר בתחילת החודש שעבר, במשחק מול קריית־שמונה, ומאז אין אף אחד שמגיע לכמות השערים שלו: שבעה בחמשת משחקי הליגה האחרונים, ובשבת הוסיף שער בגביע מול הפועל ירושלים. חתיכת שחרור.
מספר ניסיונות ההבקעה של דוד בחמשת משחקי הליגה האלה (14) זהה לזה שלא הביא לו אף שער בתחילת הדרך. רק שהפעם כל כדור שני לא רק שהלך למסגרת אלא גם הפך לשער.
האחרון, השער השני מתוך שניים שחגג מול בית"ר ירושלים, היה בדיוק מה שאנשי מכבי חיפה דמיינו בראשם כשהחתימו את דוד. ברגע שחיפה השיגה את הכדור דוד יצא לריצה מהירה מקו מחצית המגרש לכיוון הרחבה. המהירות שלו, שלא תמיד מוערכת מספיק, הביאה אותו לכדור לפני אוראל דגני, והסיומת הייתה מרשימה. רחוק מאותו חלוץ שלבש אותם מדים לפני חודשיים.
דוד בן ה-25 גדל ביישוב נהורה, לא רחוק מקריית־גת. הוא התחיל לשחק כדורגל במחלקת הנוער של הפועל אשקלון, ובגיל 16 עבר למ.ס אשדוד. "כבר אז, בגיל 16, דין קיבל הצעה ממכבי חיפה", מספר ג'קי בן־זקן, שהחתים אותו. "אחרי פגישה וסיור עם ההורים באקדמיה דין החליט שהוא רוצה לעבור לאשדוד ולא לחיפה. הוא מקצוען שחי חיים ספורטיביים עד כדי סגפנות ואפס בילויים. הוא יעשה חיל בחיפה ומתאים גם לצאת לאירופה".

"תכונה שקשה ללמד"

כשהגיע לאשדוד נחשב דוד לאחד משחקני ההתקפה המוכשרים בישראל. רבים האמינו שיגיע לאחת הקבוצות הבכירות בישראל – לבוגרים, לא לנוער כפי שהוצע לו אז – אבל זה לקח זמן.
"ברק בכר הוא אולי הראשון שהולך עם דין בכל הכוח. כשזה קורה זה מאוד משתלם, כי יש לו תכונה שקשה ללמד – תזוזה בעומק", אומר אייל לחמן, המאמן שהעלה את דוד מהנוער לבוגרים של אשדוד. "הוא שונה מרוקאביצה ויכול להגיע רחוק יותר בכדורגל האירופי, כי ניקיטה היה גולר רק כשהכדור נפל לו על הרגל במצב עמידה, ואילו לדין יש את היכולת לפגוש את הכדור כשהוא במאה אחוז מהירות ולסיים בשער. זו תכונה ייחודית שקשה למצוא אותה. ההצלחה שלו במכבי חיפה היא כאין וכאפס לאן שהוא יכול להגיע".
2 צפייה בגלריה
דין דוד
דין דוד
דין דוד. תכונות שאי אפשר ללמד
(צילום: גיל נחושתן)
במכבי חיפה היו כמה אנשים שראו בדיוק את הדברים האלה, ודוד הפך למטרה מרכזית בקיץ. כמה אנשים במועדון הביעו את דעתם האחרת והצביעו על כך שלדוד לא היו מספרים כל כך מרשימים באשדוד, אבל במחלקת הסקאוטינג, שאותה מוביל המנהל הספורטיבי גל אלברמן, טענו שדוד הוא החלוץ היחידי שיכול להחליף את רוקאביצה, ובדוח הסקאוטינג ציינו בעיקר את אותה מהירות שעליה שדיבר לחמן, עם ובלי הכדור. יעקב שחר שמע ורכש את דוד בסכום המוערך בכ־4.5 מיליון שקל.
לצד ניתוח היכולת המקצועית היה גם העניין האישי. "כשהבאנו את דין, כל מיני גורמים בכדורגל הישראלי אמרו לנו שהוא בעייתי", מספר גורם במכבי חיפה. "ניסו לפגוע בו. אמרו: 'הוא אולי לא ירדן שועה, אבל גם ממש לא נטע לביא'. התברר לנו שמהבחינה הזו הוא בדיוק נטע לביא. כשאתה מביא את שועה ב־1.2 מיליון יורו אתה נכווה, ואז כשאתה מביא את דוד באותו סכום בערך אתה חושש, אבל אנחנו מתפללים שכל השחקנים בארץ יהיו כמוהו".
מי שהיה אחד החברים הקרובים של דוד באשדוד הוא טום בן־זקן, המגן הימני של הקבוצה ובנו של ג'קי. "תמיד ידעתי שדין הוא אחד החלוצים הכי טובים בארץ, והיום כולם חושבים כמוני בזכות היכולת שהוא מראה", אומר בן־זקן. לפחות לפי החודש האחרון הוא צודק. עכשיו במכבי חיפה רוצים לראות אותו ממשיך להוכיח בדיוק את הקביעה הזו.