ראש השנה הוא רגע לעצור, לסכם ולהתחיל מחדש. בשנתיים שבהן המציאות הישראלית טילטלה את כולנו, יש מקום אחד ששמר על קצב פעימות הלב: היציעים. אוהדי ואוהדות הכדורגל בחרו להמשיך לבוא – למלא אצטדיונים, לשיר, להתחבק, לקפוץ ולבכות – ולזכור שגם ברגעים החשוכים ביותר התרבות, הספורט והקהילה הם עוגן שמחזיק אותנו על הרגליים.
השנה הזו נצרבה בזיכרון לא בזכות שערים ותוצאות, אלא בזכות המחוות שצמחו מהקהל: קבוצות אוהדים שארגנו משלוחים לגיבורינו בחזית, ילדים שקיבלו כרטיסים מתרומות הקהל, יציעים שלמים שהדפיסו חולצות תמיכה למשפחות שכולות, ודגלי ענק שנפרשו לזכר הנופלים ולמען החטופים שטרם שבו. לא פעם נדמה שהיציעים ידעו לנחם לפני שהחברה הישראלית ידעה איך לנחם את עצמה.

1 צפייה בגלריה
אוהדים
אוהדים
ויש עוד הרבה כאלה
(צילום: עוז מועלם)

אפשר היה לצפות להסתגרות; קרה ההפך. תרבות האוהדים הוכיחה שיש כאן שגרה ששווה להיאבק עליה, תרבות שחייבת להמשיך. מי שמביט מהצד ואומר "זה רק משחק" מפספס את העיקר: עבור מאות אלפים ביציעים ועוד מיליונים בבית, הכדורגל הוא לא מפלט אלא בנייה – של חוסן, של קהילה, של אמונה שיש בשביל מה להחזיק מעמד.
היציע הוא אולי המרחב הכי שוויוני שנשאר כאן. לידך יכול לשבת מי שחושב אחרת ממך, מאמין אחרת ממך או מצביע אחרת ממך – וברגע השריקה כולנו באותו צד. אין תארים ואין דרגות; יש צבע על הצעיף, סמל על החולצה וקול אחד שמצטרף לשיר.
מהתקופה הקשה הזו עולה לקח ברור: זהות ותרבות אינן מותרות – הן ציוד חירום. הכדורגל הישראלי הראה שהוא מסוגל לשאת חלק מהמשקל – לתת מסגרת לילדים, רגעי שמחה משפחתיים, מפגש בין אנשים שונים ומקום בטוח לפרוק מתח. זה לא פותר את המציאות, אבל זה מעניק כלים להתמודד איתה.
היריבויות יישארו – וטוב שכך, הן חלק מהמשחק – אבל יש הבדל בין יריבות לאיבה. בשנה החדשה ראוי לקבוע גבול ברור: בפנים נאבקים חזק; בחוץ זוכרים שאנחנו באותה סירה. יש לנו מדינה אחת וקהילת אוהדים אחת – זו אחריות, וזו גם זכות.
לשנה החדשה נאחל שכל שיר ביציע יהיה תפילה קטנה לחזרת החטופים ולבריאות חיילינו; שכל שער יזכיר שיש ניצחונות חשובים יותר מחוץ למגרש; ושכל משחק יזכיר לנו את העוצמה שבביחד.
שנה טובה ומתוקה, אוהדים ואוהדות. אנחנו האלופים האמיתיים של הכדורגל הישראלי.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? איך זה עובד? פשוט מאוד:
כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ Word לכתובת: kick@ynet.co.il, בצירוף שם מלא
אורך הטקסט הרצוי: 250–800 מילים
אין לצרף תמונות, טבלאות או גרפים
אם הטקסט מתייחס לאירוע עתידי – שלחו אותו מספר ימים מראש